Sida 5 av 5

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 26 dec 2023 23:17
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 22:58
spacecoin skrev: 26 dec 2023 22:19
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:53
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Förbjud folk att skaffa barn så löser det sig. Förbjud även glesbyggd och vinter. Och fattiga.

ps. Det krävs tillstånd för att köra SUV och Crossover.

[En aptråkig filmsnutt som jag såg några få sekunder av.]
Vi ska nå nollutsläpp. Det går säkert jättebra om alla fortsätter köra fossildrivna SUVar och Crossovers...

Så var och en får väl själv bestämma – en framtid för alla de små gulliga barnen eller en framtid för alla Precious, Precious, Shiny Fossil Fuel Burning SUVs/Crossovers... :evil:
Vill man rädda planeten så ska vi förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg.

Jag tycker man inte har tid med med cherrypickad populistisk symbolpolitik från vänstern som inte flyttar nålen...

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 26 dec 2023 23:18
av martinot
spacecoin skrev: 26 dec 2023 23:17
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 22:58
spacecoin skrev: 26 dec 2023 22:19
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:53
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Förbjud folk att skaffa barn så löser det sig. Förbjud även glesbyggd och vinter. Och fattiga.

ps. Det krävs tillstånd för att köra SUV och Crossover.

[En aptråkig filmsnutt som jag såg några få sekunder av.]
Vi ska nå nollutsläpp. Det går säkert jättebra om alla fortsätter köra fossildrivna SUVar och Crossovers...

Så var och en får väl själv bestämma – en framtid för alla de små gulliga barnen eller en framtid för alla Precious, Precious, Shiny Fossil Fuel Burning SUVs/Crossovers... :evil:
Vill man rädda planeten så ska vi förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt semester-resor med flyg.

Jag tycker man inte har tid med med cherrypickad populistisk symbolpolitik från vänstern som inte flyttar nålen...
Rätt mycket OT i tråden just nu... ;)

Tillbaka till ämnet kring kostnad och värde av (el)bilar?

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 26 dec 2023 23:22
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: 26 dec 2023 23:17
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 22:58
spacecoin skrev: 26 dec 2023 22:19
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:53
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Förbjud folk att skaffa barn så löser det sig. Förbjud även glesbyggd och vinter. Och fattiga.

ps. Det krävs tillstånd för att köra SUV och Crossover.

[En aptråkig filmsnutt som jag såg några få sekunder av.]
Vi ska nå nollutsläpp. Det går säkert jättebra om alla fortsätter köra fossildrivna SUVar och Crossovers...

Så var och en får väl själv bestämma – en framtid för alla de små gulliga barnen eller en framtid för alla Precious, Precious, Shiny Fossil Fuel Burning SUVs/Crossovers... :evil:
Vill man rädda planeten så ska vi förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg.

Jag tycker man inte har tid med med cherrypickad populistisk symbolpolitik från vänstern som inte flyttar nålen...
Jag stödjer helhjärtat att förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg. Men det kommer inte att räcka. Det kommer krävas massor med förändringar på global nivå. Så någon får hemskt gärna förklara varför alla absolut måste fortsätta köra fossildrivna SUVar och Crossovers...

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 26 dec 2023 23:30
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 23:22
Jag stödjer helhjärtat att förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg. Men det kommer inte att räcka. Det kommer krävas massor med förändringar på global nivå. Så någon får hemskt gärna förklara varför alla absolut måste fortsätta köra fossildrivna SUVar och Crossovers...
Har du något underlag på vad de utpekade biltyperna bidrar till för utsläppsmängd i Sverige? Eller varför har du hakat upp dig på SUV:ar? Spelar det roll om det är en i bilen eller fyra eller sju? Spelar det roll om man kan åka kommunalt istället?

Du är medveten om att elmixen i EU är över 40% fossil?

I Q3 så gav Kina ut fler tillstånd för nya kolkraftverk än under hela 2021. 70% av Kinas utsläpp är från energisektorn. Och du pratar om SUV:ar. I Sverige.

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 27 dec 2023 12:46
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: 26 dec 2023 23:30
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 23:22
Jag stödjer helhjärtat att förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg. Men det kommer inte att räcka. Det kommer krävas massor med förändringar på global nivå. Så någon får hemskt gärna förklara varför alla absolut måste fortsätta köra fossildrivna SUVar och Crossovers...
Har du något underlag på vad de utpekade biltyperna bidrar till för utsläppsmängd i Sverige? Eller varför har du hakat upp dig på SUV:ar? Spelar det roll om det är en i bilen eller fyra eller sju? Spelar det roll om man kan åka kommunalt istället?

Du är medveten om att elmixen i EU är över 40% fossil?

I Q3 så gav Kina ut fler tillstånd för nya kolkraftverk än under hela 2021. 70% av Kinas utsläpp är från energisektorn. Och du pratar om SUV:ar. I Sverige.
Pratar jag om fossildrivna SUVar i Sverige? Det bästa är naturligtvis om biltypen förbjuds globalt. I andra hand ifall de förbjuds i EU/Schengen. Men ett behov av att köra 7 personer skulle väl möjligtvis kunna utgöra grund för dispens ifall det inte finns någon annan bilmodell med lägre miljöpåverkan.

Och Ja! Naturligtivis! Ska vi nå netto-nollutsläpp så måste vi så klart göra något åt även elmixen i EU. Och även utsläppen i Kina är Så Klart(!) en Gigantisk faktor här.

Har jag 'hakat upp mig'?...

Tja... Vad var det som hände i den här tråden egentligen?...
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:53
current skrev: 26 dec 2023 21:27
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20

Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Förbud är inte lösningen, bättre att styra nybilsköpare mot elbilar med subventioner på t.ex. skatt som det är idag, eller förmånsvärden.
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Så let's recap... Chrille föreslog ett förbud för fossilbilar. Och så spann jag vidare på det. Men nu känner jag ju så klart efter noga övervägande att jag vill be om ursäkt både till dig Spacecoin – men även till alla andra på forumet – för att jag bara postade ynka två meningar istället för en mer totalomfattande klimatpolitisk handlingsplan på sisådär ~50 A4-sidor. [ironi] ;)

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 27 dec 2023 14:15
av Sportbilsentusiasten
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 12:46
spacecoin skrev: 26 dec 2023 23:30
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 23:22
Jag stödjer helhjärtat att förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg. Men det kommer inte att räcka. Det kommer krävas massor med förändringar på global nivå. Så någon får hemskt gärna förklara varför alla absolut måste fortsätta köra fossildrivna SUVar och Crossovers...
Har du något underlag på vad de utpekade biltyperna bidrar till för utsläppsmängd i Sverige? Eller varför har du hakat upp dig på SUV:ar? Spelar det roll om det är en i bilen eller fyra eller sju? Spelar det roll om man kan åka kommunalt istället?

Du är medveten om att elmixen i EU är över 40% fossil?

I Q3 så gav Kina ut fler tillstånd för nya kolkraftverk än under hela 2021. 70% av Kinas utsläpp är från energisektorn. Och du pratar om SUV:ar. I Sverige.
Pratar jag om fossildrivna SUVar i Sverige? Det bästa är naturligtvis om biltypen förbjuds globalt. I andra hand ifall de förbjuds i EU/Schengen. Men ett behov av att köra 7 personer skulle väl möjligtvis kunna utgöra grund för dispens ifall det inte finns någon annan bilmodell med lägre miljöpåverkan.

Och Ja! Naturligtivis! Ska vi nå netto-nollutsläpp så måste vi så klart göra något åt även elmixen i EU. Och även utsläppen i Kina är Så Klart(!) en Gigantisk faktor här.

Har jag 'hakat upp mig'?...

Tja... Vad var det som hände i den här tråden egentligen?...
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:53
current skrev: 26 dec 2023 21:27
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20

Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Förbud är inte lösningen, bättre att styra nybilsköpare mot elbilar med subventioner på t.ex. skatt som det är idag, eller förmånsvärden.
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Så let's recap... Chrille föreslog ett förbud för fossilbilar. Och så spann jag vidare på det. Men nu känner jag ju så klart efter noga övervägande att jag vill be om ursäkt både till dig Spacecoin – men även till alla andra på forumet – för att jag bara postade ynka två meningar istället för en mer totalomfattande klimatpolitisk handlingsplan på sisådär ~50 A4-sidor. [ironi]  :roll:
Ok då får du samma fråga som Chrille fick, vilka konkreta åtgärder föreslår du?

Lätt att kräva ändringar som seriöst påverkar andras livssituation negativt, utan tanke på genomförandet.
Och det ni båda föreslår är dessutom suboptimering, som bara ger marginell effekt globalt.

Jag har ett förslag som påverkar på allvar - ersätt ALLT som eldar fossil för elproduktion (olja, gas, kol, trä) med Kärnkraftverk.
Detta görs först i sverige, sedan EU och om det går, globalt.
Vissa länder i EU har nu insett att det var idiotiskt att lägga ned kärnkraften och gör "helt om". Bra
Det hade gett låga stabila elpriser som snabbat på övergången till el-fordon, pga EKONOMISKA morötter.
Med låga stabila elpriser återfår vi även konkurenskraften i europas företag, praktiskt.

OCH... hade gjort en tråd som "Var går gränsen för att elbil ska vara värt det" - helt irrelevant :mrgreen:

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 27 dec 2023 14:39
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 14:15
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 12:46
spacecoin skrev: 26 dec 2023 23:30
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 23:22
Jag stödjer helhjärtat att förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg. Men det kommer inte att räcka. Det kommer krävas massor med förändringar på global nivå. Så någon får hemskt gärna förklara varför alla absolut måste fortsätta köra fossildrivna SUVar och Crossovers...
Har du något underlag på vad de utpekade biltyperna bidrar till för utsläppsmängd i Sverige? Eller varför har du hakat upp dig på SUV:ar? Spelar det roll om det är en i bilen eller fyra eller sju? Spelar det roll om man kan åka kommunalt istället?

Du är medveten om att elmixen i EU är över 40% fossil?

I Q3 så gav Kina ut fler tillstånd för nya kolkraftverk än under hela 2021. 70% av Kinas utsläpp är från energisektorn. Och du pratar om SUV:ar. I Sverige.
Pratar jag om fossildrivna SUVar i Sverige? Det bästa är naturligtvis om biltypen förbjuds globalt. I andra hand ifall de förbjuds i EU/Schengen. Men ett behov av att köra 7 personer skulle väl möjligtvis kunna utgöra grund för dispens ifall det inte finns någon annan bilmodell med lägre miljöpåverkan.

Och Ja! Naturligtivis! Ska vi nå netto-nollutsläpp så måste vi så klart göra något åt även elmixen i EU. Och även utsläppen i Kina är Så Klart(!) en Gigantisk faktor här.

Har jag 'hakat upp mig'?...

Tja... Vad var det som hände i den här tråden egentligen?...
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:53
current skrev: 26 dec 2023 21:27
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20

Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Förbud är inte lösningen, bättre att styra nybilsköpare mot elbilar med subventioner på t.ex. skatt som det är idag, eller förmånsvärden.
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Så let's recap... Chrille föreslog ett förbud för fossilbilar. Och så spann jag vidare på det. Men nu känner jag ju så klart efter noga övervägande att jag vill be om ursäkt både till dig Spacecoin – men även till alla andra på forumet – för att jag bara postade ynka två meningar istället för en mer totalomfattande klimatpolitisk handlingsplan på sisådär ~50 A4-sidor. [ironi]  :roll:
Ok då får du samma fråga som Chrille fick, vilka konkreta åtgärder föreslår du?

Lätt att kräva ändringar som seriöst påverkar andras livssituation negativt, utan tanke på genomförandet.
Och det ni båda föreslår är dessutom suboptimering, som bara ger marginell effekt globalt.

Jag har ett förslag som påverkar på allvar - ersätt ALLT som eldar fossil för elproduktion (olja, gas, kol, trä) med Kärnkraftverk.
Detta görs först i sverige, sedan EU och om det går, globalt.
Vissa länder i EU har nu insett att det var idiotiskt att lägga ned kärnkraften och gör "helt om". Bra
Det hade gett låga stabila elpriser som snabbat på övergången till el-fordon, pga EKONOMISKA morötter.
Med låga stabila elpriser återfår vi även konkurenskraften i europas företag, praktiskt.

OCH... hade gjort en tråd som "Var går gränsen för att elbil ska vara värt det" - helt irrelevant :mrgreen:
Hur då suboptimering? På vilket sätt skulle det vara suboptimering?

Fossildrivna SUVar/Crossovers är inte förenligt med netto-nollutsläpp. På vilket sätt skulle det vara ett felaktigt påstående?

Och nej. Jag är inte skyldig dig eller någon annan en totalomfattande klimatpolitisk handlingsplan på sisådär ~50 A4-sidor.

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 27 dec 2023 14:48
av Zlatje
Alrighty!

Julen är över och jag tänkte ta och läsa igenom alla 100+ intressanta inlägg men det blev snabbt OT och de 3-4 sista sidorna :lol:

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 27 dec 2023 15:31
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 14:39
Fossildrivna SUVar/Crossovers är inte förenligt med netto-nollutsläpp. På vilket sätt skulle det vara ett felaktigt påstående?
Tills du har visat att det stämmer är det en dålig killgissning. Ditt påstående, din bevisbörda. Vad har du för data som backar ditt påstående?

Jag har ärligt talat svårt att tro att du förstår vad netto-noll betyder baserat på ditt påstående.

Show me the numbers?

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 27 dec 2023 16:31
av bjornnilsson
Funderade på om jag ska dra mitt strå till stacken eller inte. Men så här ser det ut för mig. Ingen större nyhet sedan tidigare annat än att billånet blivit dubbelt så dyrt.

Plaiden är uttagen i maj 2023. Jag kör mellan 4-5000 mil per år. Mätarställningen ligger just nu på 2000 mil så i år har det blivit lite färre mil än vad som är normen för mig men det tar vi nog igen snart.

Jag gick in med en ordentlig grundplåt på billånet och har därmed numera en månadskostnad på billånet på ca 9800 kr + försäkringen för 589 kr.

Gällande övriga omkostnader så är det väl mest däck-kontot som kostar en del. Försöker spara på däcken så har förmodligen en relativt låg omsättning av gummi för att vara Plaid-ägare, men suktar efter Zero-G-fälgarna till sommaren och då blir det nya däck på dessa varefter original 19-tumarna ska kläs om med dubbfria så jag får tre uppsättningar fälgar; sommardäck, dubbfritt för hösten/våren och riktiga vinterdäck med dubb på vintern. Gillar denna metod att sko bilen efter väderleken på riktigt, körde så på min förra Performance.

Utöver avbetalningen på lånet sparar jag minst 20k per månad på ett aktiekonto för att hänga med i värdeminskningen. Ibland blir det en större summa och om jag har mer pengar över en viss månad så pytsar jag då in rubbet som finns kvar från lönekontot. Och det behövs. På förra bilen tappade jag halva bilens värde på lite drygt två år, ca 600k vilket visade sig vara exakt vad jag hade sparat undan under samma period. Har man tur får man med denna metod en bra utväxling på börsen, har man otur (eller är oskicklig i placeringarna, vad som nu än stämmer bäst) så blir det tvärtom. Skoj är det i alla fall att spara på detta sätt.

Förhoppningsvis så tappar Plaiden inte värdet som förra bilen, men nu bryr jag mig egentligen inte om detta då jag tänker min bil som en keeper, framför allt då jag lägger så många mil, så jag har inga planer på att sälja. I alla fall inte så länge jag inte är tvungen. Snarare så har jag börjat fantisera om att behålla Plaiden som daily-driver och sedan spara ihop för att köpa en Roadster när/om den kommer. Detta blir eventuellt nästa mål så snart Plaiden är fullbetald. Men den som lever får se när det sker.

Egentligen är det smått galet att lägga så mycket skattade pengar på en bil, det kokar ju ner till minst +30k i månaden för min del, men efter att resonerat fram och tillbaka under många år så har jag kommit fram till att det är lika bra att leva fullt ut när man kan.

Min gräns går alltså någonstans här.

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 29 dec 2023 13:42
av Sportbilsentusiasten
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 14:39
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 14:15
SwedishAdvocate skrev: 27 dec 2023 12:46
spacecoin skrev: 26 dec 2023 23:30
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 23:22
Jag stödjer helhjärtat att förbjuda eller beskatta ihjäl flygfrakt samt persontransporter med flyg. Men det kommer inte att räcka. Det kommer krävas massor med förändringar på global nivå. Så någon får hemskt gärna förklara varför alla absolut måste fortsätta köra fossildrivna SUVar och Crossovers...
Har du något underlag på vad de utpekade biltyperna bidrar till för utsläppsmängd i Sverige? Eller varför har du hakat upp dig på SUV:ar? Spelar det roll om det är en i bilen eller fyra eller sju? Spelar det roll om man kan åka kommunalt istället?

Du är medveten om att elmixen i EU är över 40% fossil?

I Q3 så gav Kina ut fler tillstånd för nya kolkraftverk än under hela 2021. 70% av Kinas utsläpp är från energisektorn. Och du pratar om SUV:ar. I Sverige.
Pratar jag om fossildrivna SUVar i Sverige? Det bästa är naturligtvis om biltypen förbjuds globalt. I andra hand ifall de förbjuds i EU/Schengen. Men ett behov av att köra 7 personer skulle väl möjligtvis kunna utgöra grund för dispens ifall det inte finns någon annan bilmodell med lägre miljöpåverkan.

Och Ja! Naturligtivis! Ska vi nå netto-nollutsläpp så måste vi så klart göra något åt även elmixen i EU. Och även utsläppen i Kina är Så Klart(!) en Gigantisk faktor här.

Har jag 'hakat upp mig'?...

Tja... Vad var det som hände i den här tråden egentligen?...
SwedishAdvocate skrev: 26 dec 2023 21:53
current skrev: 26 dec 2023 21:27

Förbud är inte lösningen, bättre att styra nybilsköpare mot elbilar med subventioner på t.ex. skatt som det är idag, eller förmånsvärden.
Ett generellt förbud mot alla fossildrivna SUVar och Crossovers är väl alldeles utmärkt. Det borde krävas tillstånd för att få köpa/köra en sån bil.
Så let's recap... Chrille föreslog ett förbud för fossilbilar. Och så spann jag vidare på det. Men nu känner jag ju så klart efter noga övervägande att jag vill be om ursäkt både till dig Spacecoin – men även till alla andra på forumet – för att jag bara postade ynka två meningar istället för en mer totalomfattande klimatpolitisk handlingsplan på sisådär ~50 A4-sidor. [ironi]  :roll:
Ok då får du samma fråga som Chrille fick, vilka konkreta åtgärder föreslår du?

Lätt att kräva ändringar som seriöst påverkar andras livssituation negativt, utan tanke på genomförandet.
Och det ni båda föreslår är dessutom suboptimering, som bara ger marginell effekt globalt.

Jag har ett förslag som påverkar på allvar - ersätt ALLT som eldar fossil för elproduktion (olja, gas, kol, trä) med Kärnkraftverk.
Detta görs först i sverige, sedan EU och om det går, globalt.
Vissa länder i EU har nu insett att det var idiotiskt att lägga ned kärnkraften och gör "helt om". Bra
Det hade gett låga stabila elpriser som snabbat på övergången till el-fordon, pga EKONOMISKA morötter.
Med låga stabila elpriser återfår vi även konkurenskraften i europas företag, praktiskt.

OCH... hade gjort en tråd som "Var går gränsen för att elbil ska vara värt det" - helt irrelevant :mrgreen:
Hur då suboptimering? På vilket sätt skulle det vara suboptimering?

Fossildrivna SUVar/Crossovers är inte förenligt med netto-nollutsläpp. På vilket sätt skulle det vara ett felaktigt påstående?

Och nej. Jag är inte skyldig dig eller någon annan en totalomfattande klimatpolitisk handlingsplan på sisådär ~50 A4-sidor.
@ SwedishAdvocate
Suboptimering är att du och Chrille föreslår något som inte ger nämnvärd positiv effekt på jordens nedskitning av planeten.

Jag har angett ett förslag som gör det, på allvar!

Du behöver inte 50 sidor för att enkelt sammanfatta dina förslag på konkreta åtgärder.
Mitt förslag var på 13 ord
ersätt ALLT som eldar fossil för elproduktion (olja, gas, kol, trä) med Kärnkraftverk.

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 29 dec 2023 20:11
av martinot
Zlatje skrev: 27 dec 2023 14:48
Alrighty!

Julen är över och jag tänkte ta och läsa igenom alla 100+ intressanta inlägg men det blev snabbt OT och de 3-4 sista sidorna :lol:
Jo, tyvärr drog det iväg helt OT med folk som kidnappade tråden till att diskutera en massa annat. :(

De borde starta en egen tråd för att diskutera politik och miljöåtgärder.

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 29 dec 2023 23:48
av mussla
Apropå miljödiskussionen så är ingen bil miljövänlig. Skall vi vara miljötalibaner så borde all privatbilism förbjudas där det finns kollektivtrafik. Endast i glesbygd, där det inte ör miljövänligt med kollektivtrafik pga för få åkande, så bör privatbilism vara tillåtet.

Att köra runt i storstaden med sin elbil är inte att vara miljövän. Sorry. Det går inte att köpa sig ett gott samvete bara för att man har råd med en Tesla.

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 30 dec 2023 00:23
av Honkan
IMG_9904.jpeg
Jag har räknat en del tidigare när vi köpte vår första MYP och då hade vi en A6 Allroad 3.0 diesel, eftersom frugan pendlar 8 mil per dag och Audi hade gått 12000 mil så köpte vi en MYP och har verkligen inte ångrat det, vi köpte den kontant så känner att vår vinst ligger i ett problemfritt ägande med en bil som inte kräver service, billig försäkring och skatt samt ladda hemma på timpris så bränslekostnaden, försäkring och service gör att vi lägger ca 3500 mindre i månaden…

Sen har jag en MYP som förmånsbil och kör över 3000 mil med den så reducerat förmånsvärde , vilket gör att jag betalar 2200:- i månaden för den och laddar gratis på jobbet…

Privat är jag sugen på en Wrangler 4XE då frugan inte behöver pendla längre så man får en bil som funkar bra till jakt och friluftsliv även om drömmen är en Rivian pickup 8-)

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 30 dec 2023 10:06
av Pontus
Honkan skrev: 30 dec 2023 00:23
IMG_9904.jpegJag har räknat en del tidigare när vi köpte vår första MYP och då hade vi en A6 Allroad 3.0 diesel, eftersom frugan pendlar 8 mil per dag och Audi hade gått 12000 mil så köpte vi en MYP och har verkligen inte ångrat det, vi köpte den kontant så känner att vår vinst ligger i ett problemfritt ägande med en bil som inte kräver service, billig försäkring och skatt samt ladda hemma på timpris så bränslekostnaden, försäkring och service gör att vi lägger ca 3500 mindre i månaden…

Sen har jag en MYP som förmånsbil och kör över 3000 mil med den så reducerat förmånsvärde , vilket gör att jag betalar 2200:- i månaden för den och laddar gratis på jobbet…

Privat är jag sugen på en Wrangler 4XE då frugan inte behöver pendla längre så man får en bil som funkar bra till jakt och friluftsliv även om drömmen är en Rivian pickup 8-)
Är det inte bättre att betala elen själv i stället för att betala förmån på 1,2x elpriset?

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 30 dec 2023 10:22
av R_Edvinsson
Pontus skrev: 30 dec 2023 10:06
Honkan skrev: 30 dec 2023 00:23
IMG_9904.jpegJag har räknat en del tidigare när vi köpte vår första MYP och då hade vi en A6 Allroad 3.0 diesel, eftersom frugan pendlar 8 mil per dag och Audi hade gått 12000 mil så köpte vi en MYP och har verkligen inte ångrat det, vi köpte den kontant så känner att vår vinst ligger i ett problemfritt ägande med en bil som inte kräver service, billig försäkring och skatt samt ladda hemma på timpris så bränslekostnaden, försäkring och service gör att vi lägger ca 3500 mindre i månaden…

Sen har jag en MYP som förmånsbil och kör över 3000 mil med den så reducerat förmånsvärde , vilket gör att jag betalar 2200:- i månaden för den och laddar gratis på jobbet…

Privat är jag sugen på en Wrangler 4XE då frugan inte behöver pendla längre så man får en bil som funkar bra till jakt och friluftsliv även om drömmen är en Rivian pickup 8-)
Är det inte bättre att betala elen själv i stället för att betala förmån på 1,2x elpriset?
Förmånsfritt fram till 30/6 2026.
Klart lukrativt drag. 👌

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 30 dec 2023 10:43
av Pontus
R_Edvinsson skrev: 30 dec 2023 10:22
Pontus skrev: 30 dec 2023 10:06
Honkan skrev: 30 dec 2023 00:23
IMG_9904.jpegJag har räknat en del tidigare när vi köpte vår första MYP och då hade vi en A6 Allroad 3.0 diesel, eftersom frugan pendlar 8 mil per dag och Audi hade gått 12000 mil så köpte vi en MYP och har verkligen inte ångrat det, vi köpte den kontant så känner att vår vinst ligger i ett problemfritt ägande med en bil som inte kräver service, billig försäkring och skatt samt ladda hemma på timpris så bränslekostnaden, försäkring och service gör att vi lägger ca 3500 mindre i månaden…

Sen har jag en MYP som förmånsbil och kör över 3000 mil med den så reducerat förmånsvärde , vilket gör att jag betalar 2200:- i månaden för den och laddar gratis på jobbet…

Privat är jag sugen på en Wrangler 4XE då frugan inte behöver pendla längre så man får en bil som funkar bra till jakt och friluftsliv även om drömmen är en Rivian pickup 8-)
Är det inte bättre att betala elen själv i stället för att betala förmån på 1,2x elpriset?
Förmånsfritt fram till 30/6 2026.
Klart lukrativt drag. 👌
Aha där ser man, är ju ett bra drag på så sätt att det förenklar administrationen ganska mycket och säkert inte en stor inkomstkälla som faller bort.

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 31 dec 2023 13:48
av NiklasTesla
niklas12 skrev: 25 dec 2023 20:19
Pontus skrev: 25 dec 2023 20:03
NiklasTesla skrev: 24 dec 2023 21:55
Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
+17000mil körde med Model 3 LR AWD-19 och ligger hittills på en milkostnad på under 20sek/mil totalt alla kostnader så detta är billigaste bilen jag ägt per mil.

MVH
Men då är det ju något som inte är med i kalkylen eller? Inte för att vara allt för mycket besserwisser men bara el, däck och övrigt borde ju vara 10 kr/mil och att bilen bara skulle förlorat 170 tkr på 17000+ mil känns konstigt.
En model3 Lr med +17000 mil ligger på 280-300k om man säljer själv privat så bara värdeminskning bör vara 15-18kr/mil
Så nej detta är en glädjekalkyl

Men kanske 25kr/mil är inte helt orimligt med kapitalkostnader och allt under förutsättning att man äger bilen länge och kör betydligt längre än medel.
Värdeminskning/ränta 17sek per mil
Däck 1 sek per mil (väljer man rätt däck och kör försiktigt så rätt så går det).
El 1 sek per mil (mycket gratisladdning).
I övrigt 1000sek på service totalt (torkarblad, spolarvätska och kupéfilter).
Rep 5800sek.

Alltså under 20sek per mil samt MVH

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Postat: 31 dec 2023 18:05
av Pontus
NiklasTesla skrev: 31 dec 2023 13:48
niklas12 skrev: 25 dec 2023 20:19
Pontus skrev: 25 dec 2023 20:03
NiklasTesla skrev: 24 dec 2023 21:55
Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
+17000mil körde med Model 3 LR AWD-19 och ligger hittills på en milkostnad på under 20sek/mil totalt alla kostnader så detta är billigaste bilen jag ägt per mil.

MVH
Men då är det ju något som inte är med i kalkylen eller? Inte för att vara allt för mycket besserwisser men bara el, däck och övrigt borde ju vara 10 kr/mil och att bilen bara skulle förlorat 170 tkr på 17000+ mil känns konstigt.
En model3 Lr med +17000 mil ligger på 280-300k om man säljer själv privat så bara värdeminskning bör vara 15-18kr/mil
Så nej detta är en glädjekalkyl

Men kanske 25kr/mil är inte helt orimligt med kapitalkostnader och allt under förutsättning att man äger bilen länge och kör betydligt längre än medel.
Värdeminskning/ränta 17sek per mil
Däck 1 sek per mil (väljer man rätt däck och kör försiktigt så rätt så går det).
El 1 sek per mil (mycket gratisladdning).
I övrigt 1000sek på service totalt (torkarblad, spolarvätska och kupéfilter).
Rep 5800sek.

Alltså under 20sek per mil samt MVH
Det är ju riktigt bra jobbat. Men däcken måste väl ändå vara minst 2kr/mil om du ska ha några vinterfälgar och sedan kostar väl bytet till ny en del. Sedan måste du ju ha laddat typ 75%+ på gratisladdning vilket ju underlättar. Sedan ränta 2kr per mil.

Äh du vet ju bäst vad du betalat och vilka kostnader du räknar med. Jag är bara väldigt förvånad.