Sida 5 av 6

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 09:15
av joel80
taliz skrev:
Det är vad han säger ja, exakta siffrorna får vi kanske se nån gång efter nyår, men det finns nog en risk att det hamnar däromkring.

Hela bilmarknaden i Sverige ser ut att backa nära 10% i år också. Det är helt klart "dåliga tider" för bilförsäljarna. Lite mattryck för dem med regeringens ogenomtänkta totalstopp av bonusen.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 09:57
av tesla newbie
Om försäljningen har minskat eller inte beror väl på vilket märke man frågar. Tesla har ju ganska korta leveranstider jämför med många andra tillverkare och tittar man på registreringar verkar de inte ha minskat:

Enligt car.info har det registrerats 16495 Teslor Jan-Sep i år jämfört med 6951 samma period 2022.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 13:44
av taliz
tesla newbie skrev: 03 okt 2023 09:57
Om försäljningen har minskat eller inte beror väl på vilket märke man frågar. Tesla har ju ganska korta leveranstider jämför med många andra tillverkare och tittar man på registreringar verkar de inte ha minskat:

Enligt car.info har det registrerats 16495 Teslor Jan-Sep i år jämfört med 6951 samma period 2022.
Tesla har ju sänkt priserna rejält för att kompensera, det är det få andra som gjort och därmed har deras försäljning rasat.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 13:49
av joel80
tesla newbie skrev:
Om försäljningen har minskat eller inte beror väl på vilket märke man frågar. Tesla har ju ganska korta leveranstider jämför med många andra tillverkare och tittar man på registreringar verkar de inte ha minskat:

Enligt car.info har det registrerats 16495 Teslor Jan-Sep i år jämfört med 6951 samma period 2022.
Det är inte registreringen som diskuteras, den är fortsatt hög bland de flesta märken. Det är nybeställningar som gått ned rejält. Exakt utfall får vi nog se först under början av 2024.

Tesla ligger före i utvecklingskostnader. De har redan tagit all den där "förlusten" i expansion och varit nära konkursen innan det började bli lönsamt. Det är där många andra tillverkare verkar ligga nu. Mycket investeringar för omställningen som de behöver hämta hem.
Där ligger helt klart Tesla före och har större marginaler nu.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 14:41
av CrazyGang
Tesla lär väl ha levererat samtliga bilar berättigade till bonus för länge sedan. Andra tillverkare har nog betydligt större begränsningar i leveranskapaciteten.

Gissningsvis är den där 50%-iga nedgången summan av övriga tillverkares katastrofala försäljning plus Teslas rekordförsäljning.

Gissar att merparten av årets sålda (inte registrerade) bilar kommer vara Teslor.

Vilken jäkla slakt Tesla genomfört på i stort sett hela den övriga bilindustrin. Galet.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 14:44
av Berguv
…fast nu kommer kineserna. Kommer inte bli vackert.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 14:44
av taliz
Berguv skrev: 03 okt 2023 14:44
…fast nu kommer kineserna. Kommer inte bli vackert.
Gör dom? Hedin fick ju rea ut sina BYD nyligen. Ingen som köper.
Enda kinesbilen jag sett på vägarna är en Nio ET7. En(!).

EDIT: Sett en MG4 också.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 14:53
av Banane
Berguv skrev: 03 okt 2023 14:44
…fast nu kommer kineserna. Kommer inte bli vackert.
Kineserna säljer inte så bra än så länge. BYD och MG möjligen undantagna (och Polestar beroende på hur man ser det) Men det beror ju mest på kraftigt subventionerade privatleasingerbjudanden. Tror inte så många har köpt en BYD eller MG.

MG har ju lite draghjälp av sitt gamla västerländska märke det tror jag. Är lättare att svara grannen att det är en MG än det är att svara Hongqi eller Xpeng.

https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 14:58
av spacecoin
Banane skrev: 03 okt 2023 14:53
Kineserna säljer inte så bra än så länge. BYD och MG möjligen undantagna (och Polestar beroende på hur man ser det).
Och Volvo.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 15:01
av Banane
spacecoin skrev: 03 okt 2023 14:58
Banane skrev: 03 okt 2023 14:53
Kineserna säljer inte så bra än så länge. BYD och MG möjligen undantagna (och Polestar beroende på hur man ser det).
Och Volvo.
Möjligen. Men så länge bilarna åtminstone delvis designas, konstrueras och byggs i Europa/Sverige/Torslanda så ser jag det mer som ett företag som ägs av kineser och inte som ett kinesiskt bolag. Tycker det är en viss gradskillnad där ändå.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 15:02
av Legato
Banane skrev: 03 okt 2023 14:53
Berguv skrev: 03 okt 2023 14:44
…fast nu kommer kineserna. Kommer inte bli vackert.
Kineserna säljer inte så bra än så länge. BYD och MG möjligen undantagna (och Polestar beroende på hur man ser det) Men det beror ju mest på kraftigt subventionerade privatleasingerbjudanden. Tror inte så många har köpt en BYD eller MG.

MG har ju lite draghjälp av sitt gamla västerländska märke det tror jag. Är lättare att svara grannen att det är en MG än det är att svara Hongqi eller Xpeng.

https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar
Intressant att det sålts både "Cupra Born" och "Seat Cupra Born" 8-)

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 15:36
av fth
Berguv skrev: 03 okt 2023 14:44
…fast nu kommer kineserna. Kommer inte bli vackert.
Några tidigare liknande citat ur TCS arkiv från olika icke namngivna medlemmar (bara axplock, det finns hur många som helst):
2015-09-11 "Man ska dock veta att det inte egentligen Tesla bilförsäljarna är rädda för utan kineserna."

2015-12-14 "När kineserna kommer igång ordentligt med elbilstillverkning kommer priserna att rasa världen över."

2017-01-08 "[...] och kineserna, ja de kommer, var så säkra."

2017-04-23 "Kineserna kommer svämma över marknaden med billiga elbilar i flera olika utföranden."

2017-06-03 "Jag tror att Kineserna kommer dominera bilmarknaden, ungefär samma resa som Japanerna har gjort.

2017-09-16 "Men akta er för kineserna. De sitter på råvaror och kapital och skulle snart kunna översvämma Europa med bra, billiga batteribilar."

2017-12-10 "Ja, Kineserna kommer vara de som massan köper och de som får fossiltilkverkarna på fall."

2018-01-30 "När det gäller Elbilar blir det förmodligen Kineserna som kommer dominera [...]"

2018-09-04 "Inom några år kommer rimligtvis kineserna ha bilar klara för Europamarknaden."

2019-12-28 "[...] kineserna kommer med bra och billiga bilar som kan konkurrera ut Europeiska varianterna.

2021-05-03 "Kineserna kommer absolut att skaka om bilmarknaden"

2022-08-29 "Läge för skärpning i Europa, för att kunna konkurrera med kineserna."

2023-01-08 "Det blir tufft att konkurrera med kineserna"
Det är förstås möjligt att det är nu till slut som det faktiskt kommer att ske, jag är dock fortsatt mycket skeptisk :D

/fth

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 18:17
av Berguv
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 18:36
av Banane
Berguv skrev: 03 okt 2023 18:17
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.
Exakt. De köper inte. De leasar till ett pris som inte är hållbart för MG.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 18:38
av taliz
Berguv skrev: 03 okt 2023 18:17
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.
Blir dom av med sina nuvarande leasingbilar då?
Tycker man ser en hel del drömmare på blocket som hoppas få någon att överta deras svindyra leasingavtal.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 20:00
av Fredrik j
taliz skrev: 03 okt 2023 18:38
Berguv skrev: 03 okt 2023 18:17
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.
Blir dom av med sina nuvarande leasingbilar då?
Tycker man ser en hel del drömmare på blocket som hoppas få någon att överta deras svindyra leasingavtal.
Noterar att att alla i min omgivning som brukade förklara hur bra det är med privatleasing har slutat med det.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 20:15
av DrDR
Kan konstatera att det står ett gäng EV6:or utanför min lokala Kia-handlare, varav en GT demobil med rostiga bromsar som ingen verkar kört på länge.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 20:58
av joel80
Fredrik j skrev:
taliz skrev: 03 okt 2023 18:38
Berguv skrev: 03 okt 2023 18:17
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.
Blir dom av med sina nuvarande leasingbilar då?
Tycker man ser en hel del drömmare på blocket som hoppas få någon att överta deras svindyra leasingavtal.
Noterar att att alla i min omgivning som brukade förklara hur bra det är med privatleasing har slutat med det.
Det privatleasas fortfarande en del ändå. Atto 3 säljs via rätt billig privatleasing och det är en av de vanligaste elbilarna i nybilsförsäljningen nu. En kompis fick sin förra veckan. De beställde typ i april/maj tror jag.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 21:17
av taliz
Fredrik j skrev: 03 okt 2023 20:00
taliz skrev: 03 okt 2023 18:38
Berguv skrev: 03 okt 2023 18:17
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.
Blir dom av med sina nuvarande leasingbilar då?
Tycker man ser en hel del drömmare på blocket som hoppas få någon att överta deras svindyra leasingavtal.
Noterar att att alla i min omgivning som brukade förklara hur bra det är med privatleasing har slutat med det.
Dom upptäckte att räntan påverkade månadskostnaden "lite"?

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 21:19
av taliz
joel80 skrev: 03 okt 2023 20:58
Fredrik j skrev:
taliz skrev: 03 okt 2023 18:38
Berguv skrev: 03 okt 2023 18:17
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.
Blir dom av med sina nuvarande leasingbilar då?
Tycker man ser en hel del drömmare på blocket som hoppas få någon att överta deras svindyra leasingavtal.
Noterar att att alla i min omgivning som brukade förklara hur bra det är med privatleasing har slutat med det.
Det privatleasas fortfarande en del ändå. Atto 3 säljs via rätt billig privatleasing och det är en av de vanligaste elbilarna i nybilsförsäljningen nu. En kompis fick sin förra veckan. De beställde typ i april/maj tror jag.
Kinasubventionerade bilar... dom borde tvingas åka runt med en kinesisk flagga över huven. :lol:

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 22:37
av Fredrik j
taliz skrev: 03 okt 2023 21:17
Fredrik j skrev: 03 okt 2023 20:00
taliz skrev: 03 okt 2023 18:38
Berguv skrev: 03 okt 2023 18:17
Jag har länge varit skeptisk men efter att ha observerat ändrade principer (”aldrig att jag köper en kinesisk bil”) bland högbelånade vänner så hör jag nu ”skall nog ta en sån där MG4 för 3500 i månaden.

Principer har flugit rätt fort ur folk just nu.
Blir dom av med sina nuvarande leasingbilar då?
Tycker man ser en hel del drömmare på blocket som hoppas få någon att överta deras svindyra leasingavtal.
Noterar att att alla i min omgivning som brukade förklara hur bra det är med privatleasing har slutat med det.
Dom upptäckte att räntan påverkade månadskostnaden "lite"?
Ja precis. Samtidigt som det inte är lika roligt att fråga varför jag kör en 5år gammal bil som jag betalat av på. Jag kunde ju köra ny bil för samma pengar lät det ju tidigare…

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 22:39
av OvePaHornet
DrDR skrev: 03 okt 2023 20:15
Kan konstatera att det står ett gäng EV6:or utanför min lokala Kia-handlare, varav en GT demobil med rostiga bromsar som ingen verkar kört på länge.
KIA/Hyundai får bruna skivor på en dag…

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 22:40
av Banane
OvePaHornet skrev: 03 okt 2023 22:39
DrDR skrev: 03 okt 2023 20:15
Kan konstatera att det står ett gäng EV6:or utanför min lokala Kia-handlare, varav en GT demobil med rostiga bromsar som ingen verkar kört på länge.
KIA/Hyundai får bruna skivor på en dag…

Är väl inget konstigt? Är väl samma lika för alla bilar?

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 22:43
av taliz
DrDR skrev: 03 okt 2023 20:15
Kan konstatera att det står ett gäng EV6:or utanför min lokala Kia-handlare, varav en GT demobil med rostiga bromsar som ingen verkar kört på länge.
Japp, för ett år sen var det tomt hos handlaren här.
Nu står där många dussin eNiro och EV6.

Samma på lagerbilssidorna hos många, tex VW, BMW, Mercedes mfl.
Det var 0 bilar där, nu hundratals av varje modell.

Re: Elbilsmarknaden kraschar

Postat: 03 okt 2023 22:45
av OvePaHornet
Banane skrev: 03 okt 2023 22:40
OvePaHornet skrev: 03 okt 2023 22:39
DrDR skrev: 03 okt 2023 20:15
Kan konstatera att det står ett gäng EV6:or utanför min lokala Kia-handlare, varav en GT demobil med rostiga bromsar som ingen verkar kört på länge.
KIA/Hyundai får bruna skivor på en dag…

Är väl inget konstigt? Är väl samma lika för alla bilar?
Absolut inte, upplevde mest som att man syftade på att skivorna var rostiga pga av att bilen stått länge.
Värt att notera är att jag själv har en EV6a :roll: