Sida 5 av 11
Re: One-pedal driving
Postat: 27 feb 2023 16:08
av renes
Piggelin skrev: ↑27 feb 2023 10:59
Du kan aldrig coasta lika bra och naturligt som en bil som frirullar, det är fysiskt omöjligt.
Det är lite svårt att avgöra från dina svar om du talar ur egen erfarenhet av elbilar och då i synnerhet Tesla, eller om du bara drar teoretiska slutsatser.
Grejen är ju att dina slutsatser om ryckigheten i one-pedal driving inte stämmer med de erfarenheter de flesta av oss som kör Tesla har.
Om du nu mot förmodan kör en Tesla, testa lite försiktigt känsligheten på "gas"-pedalen vid konstant fart och vid acceleration och regen inbromsning och du kommer att märka att responsen inte är linjär. Runt den "nuvarande" positionen av gaspedalen verkar det finnas ett fönster där känsligheten för variationer är mycket lägre än längre bort från den positionen. Dvs, så länge du endast rör lite grann på pedalen så är utväxlingen mycket liten och varje ändring i position ger mycket lite ändring i motorkraft. Om du flyttar pedalen i större rörelser så ökar utväxlingen rätt snabbt. Samma sak om du gör små rörelser, men snabbare; det verkar också öka utväxlingen och effekten av rörelsen. Det hela gör att man utan att anstränga sig automatiskt får en "frirull" effekt, fast med ännu mycket bättre kontroll. (Ännu roligare vore om någon hade någon beskrivning av hur pedalkurvan egentligen ser ut; det jag säger här är slutsatser och gissningar från hur jag tycker min bil beter sig.)
Hoppas nåt av det där var begripligt...
Det gör att det inte alls är svårt att finjustera hastigheten och bromsverkan med helt naturliga rörelser, trots att det rent teoretiskt kan verka osannolikt. Så rådet vore nog att du kör en Tesla några ggr i olika omständigheter innan du dömer ut systemet. (Om du mot förmodan faktiskt kört signifikanta avstånd med någon Tesla redan och ändå inte håller med, då har jag inget att tillägga.)
Re: One-pedal driving
Postat: 27 feb 2023 16:14
av Dafro
Vissa säger att kärnkraftstråden drar iväg men denna är inte dålig den heller.
Re: One-pedal driving
Postat: 27 feb 2023 16:35
av TiborBlomhall
Ja låt oss återkomma till diskussionen när alla inblandade har upplevt och kört med OPD ett tag.
Re: One-pedal driving
Postat: 27 feb 2023 17:11
av Tellus
Lås den här tråden nu, jag har annat att göra ikväll

Re: One-pedal driving
Postat: 27 feb 2023 18:24
av mati
mikebike skrev: ↑27 feb 2023 10:26.
Det heter ju "fingerspitzengefühl"när man arbetar med händerna.
Vad blir det i detta fall, Mati?
Fußspitzengefühl antar jag.

Re: One-pedal driving
Postat: 27 feb 2023 22:07
av renes
mati skrev: ↑27 feb 2023 18:24
mikebike skrev: ↑27 feb 2023 10:26.
Det heter ju "fingerspitzengefühl"när man arbetar med händerna.
Vad blir det i detta fall, Mati?
Fußspitzengefühl antar jag.
Egentligen borde inte jag försöka korrigera din tyska, men borde det inte vara "Zehenspitzengefühl"?
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 05:48
av Dafro
TiborBlomhall skrev: ↑27 feb 2023 16:35
Ja låt oss återkomma till diskussionen när alla inblandade har upplevt och kört med OPD ett tag.
Sen kanske vi måste fixa en definition av OPD, om den ska vara som originalet i Leaf eller om det ör kopierade lösningar i bilar som kommit efter, kan ju skilja tänker jag.

Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:04
av Piggelin
ErikHallq skrev: ↑27 feb 2023 13:31
Piggelin skrev: ↑27 feb 2023 13:27
Niklas Z skrev: ↑27 feb 2023 13:23
Ja, men det är ju inte det relevanta steget i din manöver, eftersom du strax därefter ska trycka på bromspedalen. Den åtgärden är inte lättare att göra mjukt än att gradvis minska trycket på gaspedalen i en bil med one pedal driving.
Möjligtvis, men då har bilen redan avstannat accelerationen på ett silkesmjukt sätt och kanske tom börjat sakta ner beroende på terrängen. Man får alltså en perfekt övergång. Den övergången blir ofta kortare/ryckigare med OPD.
"avstannat accelerationen på ett silkesmjukt", det stämmer ju bara om du släpper gasen silkesmjukt? Exakt samma sak som OPD.
Bara att med gas+broms måte du göra det både med gasen och bromsen. Med OPD är det endast 1 svepande rörelse med foten.
Tyvärr har du fel, din uppfattning av fysik och hur andra kör bil brister rätt mycket
Edit: Du kan inte få 2 stycken moment av exakt samma karaktär till att bli mjukare än 1 moment av samma karaktär. Bara genom felhantering
Nej det stämmer inte alls. Jag kan lyfta foten från gasen snabbt och det känns liksom inte. Blir en oroligt mjuk övergång. Sluta killgissa
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:05
av Piggelin
TiborBlomhall skrev: ↑27 feb 2023 16:35
Ja låt oss återkomma till diskussionen när alla inblandade har upplevt och kört med OPD ett tag.
Jag har kört det länge. Men överger det alltid pga alla brister
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:08
av Piggelin
ErikHallq skrev: ↑27 feb 2023 13:49
Dagfinn skrev: ↑27 feb 2023 13:43
ErikHallq skrev: ↑27 feb 2023 13:34
Dagfinn skrev: ↑27 feb 2023 13:33
Piggelin skrev: ↑27 feb 2023 13:21
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Jo, om du trampar för hårt på bromsen.
Eller släpper gasen för snabbt
Inte på en automat då, den frirullar alltid såvida du inte satt en låg växel manuellt. Eller om du trampar ner kopplingen innan du släpper gasen på en manuell, vilket man i körskolor numera lär sig att man INTE ska göra då man ska undvika onödig manuell inbromsning som sliter på bromsarna.
Om du accelererar och släpper gasen snabbt så blir det ryckigt, precis samma effekt som att börja bromsa för snabbt. Därför jag håller med om att OPD är bättre eftersom det minimerar allt till 1 rörelse som kan gå fel istället för 2
Nej. Det blir oroligt mjukt. Om du inte med mig skulle du inte märka när jag släpper på gaspedalen. Blir noll ryck oavsett hur fort man släpper pedalen. Det är ju detta jag försöker säga.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:10
av mati
renes skrev: ↑27 feb 2023 22:07
mati skrev: ↑27 feb 2023 18:24
mikebike skrev: ↑27 feb 2023 10:26.
Det heter ju "fingerspitzengefühl"när man arbetar med händerna.
Vad blir det i detta fall, Mati?
Fußspitzengefühl antar jag.
Egentligen borde inte jag försöka korrigera din tyska, men borde det inte vara "Zehenspitzengefühl"?
Ja, det har du naturligtvis rätt i.

Jag har blivit ganska ringrostig på tyska märker jag allt oftare. Har liksom kommit för långt ifrån det eller så. Lite jobbigt när man inte längre är riktigt bra på något språk.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:11
av Piggelin
LarsaR skrev: ↑27 feb 2023 13:52
”Frirulla” oavsett bil och växellådetyp är deceleration enligt fysikens lagar (friktion, luftmotstånd, rullmotstånd) så länge du inte accelererar genom lägesförändring (utförsbacke). För att återuppta den förlorade farten så måste du accelerera = ryckig körning = som det var på min SAAB 95 med frihjul
Kanske I en Tesla. Jag kan gasa, släppa och gasa igen och det är oroligt mjukt. Inte minsta lilla ryck som OPD skapar. frirullar dessutom stora delar av min jobbpendling vilket sparar en hel del energi.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:20
av agehall
Men snälla nån - hur kan du påstå att inte ALLA bilar saktar in under frirullning!? Det är ju ingen idé att diskutera med någon som inte accepterar grundläggande fysik.
Tror du även att jorden är platt?
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:30
av mati
agehall skrev: ↑28 feb 2023 07:20
Men snälla nån - hur kan du påstå att inte ALLA bilar saktar in under frirullning!? Det är ju ingen idé att diskutera med någon som inte accepterar grundläggande fysik.
Tror du även att jorden är platt?
Om jorden är platt saktar bilarna
garanterat in under frirullning. Om man däremot håller sig till nedförsbackar så kan påståendet faktiskt stämma.

Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:38
av Niklas Z
mati skrev: ↑28 feb 2023 07:10
Ja, det har du naturligtvis rätt i.

Jag har blivit ganska ringrostig på tyska märker jag allt oftare. Har liksom kommit för långt ifrån det eller så. Lite jobbigt när man inte längre är riktigt bra på något språk.
Svenska är väl inte ett språk som du vuxit upp med från spädbarnsåren, om jag förstått rätt. Trots det skulle jag säga att de inlägg du skriver är bättre skrivna än de som en stor del av alla svenskar skriver.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:47
av Piggelin
mati skrev: ↑28 feb 2023 07:30
agehall skrev: ↑28 feb 2023 07:20
Men snälla nån - hur kan du påstå att inte ALLA bilar saktar in under frirullning!? Det är ju ingen idé att diskutera med någon som inte accepterar grundläggande fysik.
Tror du även att jorden är platt?
Om jorden är platt saktar bilarna
garanterat in under frirullning. Om man däremot håller sig till nedförsbackar så kan påståendet faktiskt stämma.
Frirullning är mer effektivt även när det är platt.

Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:48
av Piggelin
Jag lägger ner detta. Var tydligen oerhört känsligt att ifrågasätta taxikörning och att ta upp fysikens lagar som något som gäller. Så glöm vad jag sagt.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:50
av Niklas Z
Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 07:48
Jag lägger ner detta. Var tydligen oerhört känsligt att ifrågasätta taxikörning och att ta upp fysikens lagar som något som gäller. Så glöm vad jag sagt.
Allvarligt Piggelin, det vi har problem med är inte fysikens lagar, utan annat du skrivit.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:52
av jonasl
Återkom när du kört opd i Tesla i lite större omfattning, jag tror fortfarande det är Lyncs implementering som är annorlunda.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:54
av Piggelin
Niklas Z skrev: ↑28 feb 2023 07:50
Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 07:48
Jag lägger ner detta. Var tydligen oerhört känsligt att ifrågasätta taxikörning och att ta upp fysikens lagar som något som gäller. Så glöm vad jag sagt.
Allvarligt Piggelin, det vi har problem med är inte fysikens lagar, utan annat du skrivit.
Det är ju folk som ifrågasätter att Frirullning är mer effektivt. Då ifrågasätter man fysikens lagar.
Mitt största problem är dock varför Tesla inte erbjuder ett sådant läge. Hade varit väldigt lätt att lägga till. Att köra med en pedal har också visat sig farligt för vissa.
Finns flera dokumenterade fall där Teslor "skenat".
Där det visat sig att personen i fråga tryckt gasen i botten. Förmodligen har de fått två tankar i huvudet samtidigt under ett stressigt moment som dykt upp från ingenstans. Ett, man bromsar med samma pedal, två, man måste trycka ner bromsen hårt när man måste stanna snabbt...
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 07:56
av Piggelin
jonasl skrev: ↑28 feb 2023 07:52
Återkom när du kört opd i Tesla i lite större omfattning, jag tror fortfarande det är Lyncs implementering som är annorlunda.
Jag byter mellan OPD och Frirullning med ett "drag" av spaken. Så det är enkelt att jämföra. Men det är Frirullningen jag vill åt. Dela för ekonomin och dels för att det blir en väldigt naturlig körning. Speciellt om du har åksjuka barn
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 08:00
av jonasl
Fast det gör du ju i din Lync, jag tycker det är uppenbart av diskussionen att opd fungerar sämre på den än i en Tesla om det blir så ryckigt och obekvämt som du säger.
Att frirulla är mer effektivt även om det är på marginalen vid annat än extrem exodriving tror jag få ifrågasätter. Men någon större katastrof kan opd inte vara med tanke på hur Tesla placerar sig i förbrukningsrejset.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 08:01
av Niklas Z
Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 07:54
Niklas Z skrev: ↑28 feb 2023 07:50
Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 07:48
Jag lägger ner detta. Var tydligen oerhört känsligt att ifrågasätta taxikörning och att ta upp fysikens lagar som något som gäller. Så glöm vad jag sagt.
Allvarligt Piggelin, det vi har problem med är inte fysikens lagar, utan annat du skrivit.
Det är ju folk som ifrågasätter att Frirullning är mer effektivt. Då ifrågasätter man fysikens lagar.
Mitt största problem är dock varför Tesla inte erbjuder ett sådant läge. Hade varit väldigt lätt att lägga till. Att köra med en pedal har också visat sig farligt för vissa.
Finns flera dokumenterade fall där Teslor "skenat".
Där det visat sig att personen i fråga tryckt gasen i botten. Förmodligen har de fått två tankar i huvudet samtidigt under ett stressigt moment som dykt upp från ingenstans. Ett, man bromsar med samma pedal, två, man måste trycka ner bromsen hårt när man måste stanna snabbt...
Nej, man ifrågasätter inte fysikens lagar om man säger att frirullning inte är mer effektivt. Man kan ifrågasätta det på flera andra sätt, t ex genom att anföra att skillnaden är så pass liten att det inte är värt att bry sig om, eller att trafiksituationen alltför sällan medger användande av frirullning på ett meningsfullt sätt, för att nämna två exempel. Med andra ord resonerar du på ett ologiskt sätt.
Dessutom har diskussionen huvudsakligen handlat om ryckighet i körningen och det går inte en rak logisk kedja från fysikens lagar till påståendet att OPD blir ryckigt.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 08:29
av Dagfinn
Om du kör en ICE i relativt konstant hastighet på platt mark eller i svag lutning upp eller ner så innebär frirullning att övergången i princip inte blir märkbar i dom flesta fall, och från start till full stopp om man kan rulla tillräckligt länge blir upplevs det mjukt. Särskilt för att det då blir en jämn sänkning över en lång sträcka. Upplever man detta ryckigt är det för att man efteråt trampar för hårt på gaspedalen igen.
Är det ingen i detta forumet som har en cykel? Känner ni en markant och ojämn förändring i hastighet när ni slutar trampa på platt mark om ni cyklat i jämn fart? Kan man bromsa mjukt är det ju rätt uppenbart att frirullning är ännu mjukare.
Sen den ensamma stackarn på andra sidan; Att du med i princip enbart din egen oförmåga kan projicera över på alla andra att det är omöjligt att sakta ner mjukt med OPD blir också för dumt. Att du upplever det ryckigt är uppenbart för att du inte kan lyfta foten tillräckligt lite, vilket orsakar en för kraftig inbromsning, vilket leder till att du överkompenserar med att gasa för mycket igen, rinse and repeat. Då blir det ju ryckigt som fan, men det är ditt alldeles egna problem och inget jag känner igen hos vana elbilsförare. Kan du bromsa mjukt borde du kunna släppa gasen mjukt, men tydligen inte.
Apropås effektivitet; ska man eco-köra med frirullning får man jobba sig lite. Regen innebär att man i slutändan återvinner ca 70% av rörelseenergin. Men så fort man vid frirullning trampar på bromsen så gör man sig nog av med mycket av energin man sparat på frirullning vs regen, så ur effektivitetsperspektiv är det mest optimalt vid rullning till full stop eller i övergången nerförsbacke till uppförsbacke, helt utan att bromsa manuellt. Hur ofta händer det? Det är så mycket annat som spelar avsevärt mycket större roll om man vill köra snålt, så frirullning känns lite överkurs för det syftet. Och som sagt, OPD sparar bromsar så ur miljöperspektiv är nog färre bromspartiklar i luften mer värt än den lilla extra elen man får ladda.
Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 09:21
av Maw
Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 07:54
Niklas Z skrev: ↑28 feb 2023 07:50
Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 07:48
Jag lägger ner detta. Var tydligen oerhört känsligt att ifrågasätta taxikörning och att ta upp fysikens lagar som något som gäller. Så glöm vad jag sagt.
Allvarligt Piggelin, det vi har problem med är inte fysikens lagar, utan annat du skrivit.
Det är ju folk som ifrågasätter att Frirullning är mer effektivt. Då ifrågasätter man fysikens lagar.
Mitt största problem är dock varför Tesla inte erbjuder ett sådant läge. Hade varit väldigt lätt att lägga till. Att köra med en pedal har också visat sig farligt för vissa.
Finns flera dokumenterade fall där Teslor "skenat".
Där det visat sig att personen i fråga tryckt gasen i botten. Förmodligen har de fått två tankar i huvudet samtidigt under ett stressigt moment som dykt upp från ingenstans. Ett, man bromsar med samma pedal, två, man måste trycka ner bromsen hårt när man måste stanna snabbt...
Orsaken till att Tesla inte har möjlighet till frirullning är som jag har förstått det att de inte har blended braking. Det skulle alltså bli ineffektivt i deras fall eftersom all användining av bromspedalen ger friktionsbroms på Teslor. Med frirullning på en Tesla sker ingen regenerering. Jag förmodar att de saknar hårdvarustöd för blended brakes och att de inte vill införa det eftersom det blir lite dyrare med ett mer avancerat bromssytem.