Sida 5 av 5
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 20 jan 2023 07:37
av dstr
4dy skrev: ↑19 jan 2023 08:44
Ja det är väl ingen som väljer mellan en Plaid och en sportbil från den där listan. Då har man helt missförstått vad det är frågan om.
Jo, jag finns.
Vi har en X som familjebil och just nu har jag en M3P som trackday-bil.
Jag skaffade en M3P i väntan på Plaid+. Nu blev det ingen Plaid+, men i höstas beställde jag ändå en vanlig Plaid. Den kanske är bra nog, men jag har velat ordentligt eftersom Tesla inte kan berätta när/hur man låser upp toppfarten osv.
Bilar som figurerat högst upp som alternativ har varit Huracan, Porsche 991 GT3 eller en Viper. På min bil-bucketlist har jag även "åka på bakhjulen". Jag gillar även att åka Street Week, så där hade en Dodge Demon absolut kunnat vara ett alternativ. Jag har även sneglat åt en AMG GT-R (har haft en GT-C Roadster).
När det flaggades om prissänkning så tänkte jag "äh, va fan... jag tar ut den ändå.". Den känslan höll ett par dagar, tills Tesla mailade igen "haha!! vi skojjade bara, det blir ingen sänkning för dig!".
Känslan just nu är "Porsche eller Mercedes?", men skulle rätt Ferrari 488 dyka upp så kanske impulsiviteten vinner över Plaid.
Vad är det jag inte skulle ha förstått att det handlar om?
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 20 jan 2023 07:50
av bjornnilsson
Om man köper en ny bil, oavsett modell, för att göra en bra affär, mitt i ett teknikskifte och krigstider, då tror jag man ska tänka om. Tesla har även tydligt visat tidigare i historien att de sätter sina priser som de önskar. Upp eller ner några hundra tusen eller mer eller till och med en halv mille, det är inget konstigt i teslas värld. Vissa har blivit vinnare och får åka näst intill gratis, andra inte. De som blir förvånade nu har uppenbarligen missat prissänkningarna av Model S och X våren 2019.
https://teslaclubsweden.se/kapade-prise ... l-s-och-x/
Det enda realistiska enligt min åsikt är att räkna med ett ordentligt värdetapp och ta höjd för det i sin ekonomi, oavsett modell.
Sen är det ju bittert när man inser att man själv är den som dragit den finansiella nitlotten. Men känslan att dra iväg på en långhelg i världens bästa bil är svårslagen. För mig överväger det allt annat.
Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 20 jan 2023 22:32
av Hertsh
PhR34k skrev:Hertsh skrev:Tellus skrev:Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31
Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Enkelt svar. Du är inte målgruppen då.
Tesla är inte premiumbil som tex mb, BMW etc, det kan jag hålla med om. Tesla är något eget och antingen gillar man det eller inte.
Att vi inte har köpkraft i Sverige stämmer inte riktigt. Kolla hur många Taycan de finns ute på vägarna tex. En Volvo suv kostar 1,2 mille och hur ofta ser man inte en sån på gatan?
Jag är målgrupp. Jag har en Model X idag. Jag har köpt den privat, pengarna finns men refresh är kraftigt överprisad - i mina ögon. Framförallt LR, som är modellen jag pratat om. Jag kan inte tänka mig att jag är ensam om det, men vi får se. Jag tror att de kommer sälja mer likt 2018 än 2019 om du förstår vad jag menar.
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 06:10
av Dafro
PhR34k skrev: ↑20 jan 2023 05:47
Hertsh skrev:Tellus skrev:Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31
Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Enkelt svar. Du är inte målgruppen då.
Tesla är inte premiumbil som tex mb, BMW etc, det kan jag hålla med om. Tesla är något eget och antingen gillar man det eller inte.
Att vi inte har köpkraft i Sverige stämmer inte riktigt. Kolla hur många Taycan de finns ute på vägarna tex. En Volvo suv kostar 1,2 mille och hur ofta ser man inte en sån på gatan?
Vilken Volvo suv menar du ör vanlig för 1.2 mille? Den vanliga man ser är xc60 som börjar på 0,65 mille och Xc90 som inte alls ör lika vanlig men finns såklart kostar 0,9. Tror du överdrev priset på en vanlig Volvo suv något.
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 06:21
av Dafro
Hertsh skrev: ↑20 jan 2023 22:32
PhR34k skrev:Hertsh skrev:Tellus skrev:Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31
Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Enkelt svar. Du är inte målgruppen då.
Tesla är inte premiumbil som tex mb, BMW etc, det kan jag hålla med om. Tesla är något eget och antingen gillar man det eller inte.
Att vi inte har köpkraft i Sverige stämmer inte riktigt. Kolla hur många Taycan de finns ute på vägarna tex. En Volvo suv kostar 1,2 mille och hur ofta ser man inte en sån på gatan?
Jag är målgrupp. Jag har en Model X idag. Jag har köpt den privat, pengarna finns men refresh är kraftigt överprisad - i mina ögon. Framförallt LR, som är modellen jag pratat om. Jag kan inte tänka mig att jag är ensam om det, men vi får se. Jag tror att de kommer sälja med lot 2018 än 2019 om du förstår vad jag menar.
Håller med dig, skulle jag överväga så skulle den få börja strax under miljonen och på samma sätt är också BMW IX för dyr men ändå 200 billigare. Får väl ses som en konkurrent fast den bara är 5 sittsig.
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 15:05
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: ↑21 jan 2023 06:10
...] Den vanliga man ser är xc60 som börjar på 0,65 mille [...
Inte för att jag ens skulle överväga en XC60 (eller någon annan SUV/Crossover
*), men hur mycket rabatt kan man få på en sån nu för tiden?... Så torde väl således vara 'ännu mindre' än 0,65 mille...
____________
*Ok... Det är väl kanske inte riktigt sant. Ifall jag hade 3-5 barn och en ekonomi som tillät, så kanske jag hade övervägt en Model Y eller X pga bristen på alternativ som inte är SUV/Crossover...
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 15:54
av NEO
Dafro skrev: ↑21 jan 2023 06:10
PhR34k skrev: ↑20 jan 2023 05:47
Hertsh skrev:Tellus skrev:Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31
Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Enkelt svar. Du är inte målgruppen då.
Tesla är inte premiumbil som tex mb, BMW etc, det kan jag hålla med om. Tesla är något eget och antingen gillar man det eller inte.
Att vi inte har köpkraft i Sverige stämmer inte riktigt. Kolla hur många Taycan de finns ute på vägarna tex. En Volvo suv kostar 1,2 mille och hur ofta ser man inte en sån på gatan?
Vilken Volvo suv menar du ör vanlig för 1.2 mille? Den vanliga man ser är xc60 som börjar på 0,65 mille och Xc90 som inte alls ör lika vanlig men finns såklart kostar 0,9. Tror du överdrev priset på en vanlig Volvo suv något.
Nya EX90 är det väl han syftar på, den kostar ju skjortan och väger som en Stridsvagn 90.
Konfigurerade en till samma standard som en Model X LR men sämre prestanda. Landade på 1.2mSEK
Här är prestandan på Volvon (Teslan inom parentes)
Motorstyrka
517 hk (670hk)
Max motoreffekt
380 kW (Fram: 252 kW Bak: 252 kW)
Vridmoment
910 Nm (755Nm)
0–100 km/tim
4.9 s (3.9)
Maxhastighet
180 km/h (250km/h)
Vikt
2818kg (2350kg)
Luftmotståndskoefficient
0.29Cd (0.24Cd)
WLTP
580km (576km)
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 16:35
av Fredrik j
Hur är det med ex90, är det prislistan som gäller eller är det rabatter som vanligt?
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 16:39
av Dafro
NEO skrev: ↑21 jan 2023 15:54
Dafro skrev: ↑21 jan 2023 06:10
PhR34k skrev: ↑20 jan 2023 05:47
Hertsh skrev:
Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Enkelt svar. Du är inte målgruppen då.
Tesla är inte premiumbil som tex mb, BMW etc, det kan jag hålla med om. Tesla är något eget och antingen gillar man det eller inte.
Att vi inte har köpkraft i Sverige stämmer inte riktigt. Kolla hur många Taycan de finns ute på vägarna tex. En Volvo suv kostar 1,2 mille och hur ofta ser man inte en sån på gatan?
Vilken Volvo suv menar du ör vanlig för 1.2 mille? Den vanliga man ser är xc60 som börjar på 0,65 mille och Xc90 som inte alls ör lika vanlig men finns såklart kostar 0,9. Tror du överdrev priset på en vanlig Volvo suv något.
Nya EX90 är det väl han syftar på, den kostar ju skjortan och väger som en Stridsvagn 90.
Konfigurerade en till samma standard som en Model X LR men sämre prestanda. Landade på 1.2mSEK
Här är prestandan på Volvon (Teslan inom parentes)
Motorstyrka
517 hk (670hk)
Max motoreffekt
380 kW (Fram: 252 kW Bak: 252 kW)
Vridmoment
910 Nm (755Nm)
0–100 km/tim
4.9 s (3.9)
Maxhastighet
180 km/h (250km/h)
Vikt
2818kg (2350kg)
Luftmotståndskoefficient
0.29Cd (0.24Cd)
WLTP
580km (576km)
Skärmavbild 2023-01-21 kl. 15.56.11.png
Nja, han skriver att den ör vanlig och man ser den på gatorna, ex90 lär mna ju inte se förrän nästa sommar. Rabatt ca 7% skulle jag tro som privatperson, via jobbet 17 på fossil och 8-9 på el.
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 16:40
av Dafro
Fredrik j skrev: ↑21 jan 2023 16:35
Hur är det med ex90, är det prislistan som gäller eller är det rabatter som vanligt?
Leasing via jobbet får vi åtminstone rabatt.
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 21 jan 2023 20:34
av Hertsh
Fredrik j skrev:Hur är det med ex90, är det prislistan som gäller eller är det rabatter som vanligt?
Jag fick 5% på bilen, inget på tillbehör. Företag får cirka 7% och kanske uppåt 10% om de är riktigt stora inköpare. Men Volvo har sänkt rabatterna ordentligt på elbilarna och även i övrigt eftersom de köper upp fler handlare (Tex Upplands Motor) samt säger upp distributionsavtal med andra (Tex Bilia).
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 22 jan 2023 10:02
av Blipblop
Marginalen på ex90 väntas bli väldigt låg… hörde något om 25000-35000.
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 22 jan 2023 12:14
av Dafro
Blipblop skrev: ↑22 jan 2023 10:02
Marginalen på ex90 väntas bli väldigt låg… hörde något om 25000-35000.
Har jag svårt att tänka mig, ger dubbelt så mycket i rabatt för förmånsbil, nyttjar väl inte välgörenhet.
Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 22 jan 2023 19:15
av Hertsh
Dafro skrev:Blipblop skrev: ↑22 jan 2023 10:02
Marginalen på ex90 väntas bli väldigt låg… hörde något om 25000-35000.
Har jag svårt att tänka mig, ger dubbelt så mycket i rabatt för förmånsbil, nyttjar väl inte välgörenhet.
Kanske inte är brutto 25-35k utan i snitt på det som är netto.