Tesla skriver ju att lämna högst ett dygn i -30.
Batterierna svalnar inte så fort..
Tror du inte att de börjar värma batteriet om det blir så kallt? Det skulle ju helt klart kunnat vara så att de max tillåter batteriet att vara -25 eller något liknande.
Tesla skriver ju att lämna högst ett dygn i -30.
Batterierna svalnar inte så fort..
Tror du inte att de börjar värma batteriet om det blir så kallt? Det skulle ju helt klart kunnat vara så att de max tillåter batteriet att vara -25 eller något liknande.
Någon som bor där det är -30 och kan testa?
Det skulle nog tömma batteriet rätt fort.
Tesla skriver att man inte sla lämna bilen i mer ön ett dygn i -30 men det står inget om SOC.
Det tar ju tt bra tag för batteriet att nå -30.
Säkerligen det som är det dygnet.
Någon som bara AC laddar och kollat faktiskt förbrukning nu på vintern d v s kWh från nät / körsträcka.
Appens laddningsstatistik avser bara DC energi till batteriet. Stämmer ganska bra med bilens beräkning körsträcka * förbrukning.
Förluster i likriktare, batterivärmning (orange 3 streck) och vaken bil (ca 150 W) finns på elräkningen eller laddfaktura.
Vid ca 5,5 kW AC laddning går ca 5,1 kW DC till batteriet om batterivärmningen inte är aktiv.
AC laddning har högst verkningsgrad vid 8-16 A.
I en RWD med bara en motor tar batterivärmningen 3,0 kW direktel vid nätanslutning. Kan pågå till batteriet är 20 °C.