Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 21:16
Vet faktiskt inte vilken panel du menar, känner inte igen att det är någon konstig panel att slå i knäna i iaf. Är som alla bilar att man slår i handskfacket om man sitter väldigt nära.
Vet faktiskt inte vilken panel du menar, känner inte igen att det är någon konstig panel att slå i knäna i iaf. Är som alla bilar att man slår i handskfacket om man sitter väldigt nära.
Ja, det är den panelen jag menar. Den är svängd så att det blir trångt vid vänster knä, vid höger knä är det gott om plats. Tesla och de flesta andra bilar har rak panel/handskfack och då är det inget problem.OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 21:16Vet faktiskt inte vilken panel du menar, känner inte igen att det är någon konstig panel att slå i knäna i iaf. Är som alla bilar att man slår i handskfacket om man sitter väldigt nära.
Ska jag kunna slå i den sitter jag på tok för nära ändå (samma gällde min far), går inte att sitta bekvämt så nära oavsett. Smalbenen slår i handskfackets undersida innan knäna hamnar där uppe och viftar. Kan säga att jag slog knät i kanten på skärmen i Model 3 före jag slår i den där kanten.
Tror det är ganska exakt vad volkswagen eftersträvar med denna bilen för massorna.
Tycker VW lyckats bra med designen, lite skarpare vinklar än de andra ID bilarna (typ Arteon).R_Edvinsson skrev: ↑19 apr 2023 09:24Tror det är ganska exakt vad volkswagen eftersträvar med denna bilen för massorna.
Ännu har jag inte sett en enda volkswagen som det inte står R på som sticker ut de minsta i designen.
Och med tanke på framgångarna för MY som kanske är en av bilvärldens tråkigaste designer så är det nog vad folk vill ha i allmänhet.
En ganska tråkig bil som inte sticker ut i mängden.
Gärna vit 2023 dessutom.
Själv gillar jag designen på ID7, betydligt bättre än övriga ID blir.
Och framifrån såhär är den helt ok fet.
C8F40B23-95BF-4A01-AE4A-C1338EE4CA01.png
Gillar inte de där fälgarna. Förvånad att bilarna på releasebilderna inte har snyggare fälgar. Tycker det funnits gott om snygga fälgar till ID.3/ID.4/ID.5... Och tycker Arteon har mycket bättre proportioner samt bättre linjer från alla vinklar. Men gissar att ID.7 har lägre Cd än Arteon...Wolf78 skrev: ↑19 apr 2023 10:26Tycker VW lyckats bra med designen, lite skarpare vinklar än de andra ID bilarna (typ Arteon).
Hade dock gärna sett lite längre/kraftigare bakparti på bilderna ser främre delen lite längre ut än bakre.
Men som vanligt stor skillnad IRL.
Gillar blå färgen och tycker den är riktigt snygg bakifrån speciellt i kontrast till "gråa" baklyktorna.
[En bild]
Arteon ser tusen gånger bättre ut än ID.7. Det är en av få VW som jag faktiskt gillar designen och helheten på. Hade dom inte bara kunnat tejpa fast några batterier i denSwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 22:04Gillar inte de där fälgarna. Förvånad att bilarna på releasebilderna inte har snyggare fälgar. Tycker det funnits gott om snygga fälgar till ID.3/ID.4/ID.5... Och tycker Arteon har mycket bättre proportioner samt bättre linjer från alla vinklar. Men gissar att ID.7 har lägre Cd än Arteon...Wolf78 skrev: ↑19 apr 2023 10:26Tycker VW lyckats bra med designen, lite skarpare vinklar än de andra ID bilarna (typ Arteon).
Hade dock gärna sett lite längre/kraftigare bakparti på bilderna ser främre delen lite längre ut än bakre.
Men som vanligt stor skillnad IRL.
Gillar blå färgen och tycker den är riktigt snygg bakifrån speciellt i kontrast till "gråa" baklyktorna.
[En bild]
![]()
Blev också väldigt sugen på denna. Är också van vid ”knapparna” i min ID4. Var nästan helt inställd på en Y som nästa bil men denna har seglat upp som en stark utmanare pga interiören, förbrukningen, infotainmentsystem, förvärmning och koll på nuvarande laddkapacitet. Enda som återstår är vad den kostar och sen vill jag se hur VW gör med uppdateringen av ID4 som går VÄLDIGT segt. Uppdaterar de inte den på ett bra sätt senast i år blir jag skeptisk till ID7, då VW måste visa att de bryr sig om existerande bilar som Tesla.iAkita skrev: ↑22 apr 2023 23:17Jag måste säga att jag gillar den. Visst, den exteriöra designen sticker inte ut på något sätt. Framförallt tycker jag midjelinjen är lite konstig, men förhoppningsvis ser det bättre ut i verkligheten. Samtidigt är väl ganska trist och anonym design det som kännetecknar VW. De fick ju en del kritik för att ID3 och ID4 var för "space-iga" (hur nu någon kan tycka det) och bestämde sig för att byta strategi. Interiört verkar det ju vara ett enormt lyft. Riktigt fin enligt min smak.
Sen är det glädjande att det verkar som om de lyssnar in vad det är kunderna vill ha och har saknat vad det gäller UI/infotainment. 4.0 mjukvaran verkar vara av högsta klass. Konfigurerbar, informationsrik, snygg, och användarvänlig. Börjar alla resurser de satsat på mjukvaran bära frukt äntligen?
Personligen är jag en sån som inte använder infotainmentsystemet till särskilt mycket mer än att navigera, men jag älskar att det finns funktioner som att man kan se faktisk och optimal laddeffekt vid den SoC batteriet befinner sig i just i stunden, och att man kan starta förvärmning manuellt och få information om hur länge man måste förvärma innan batteriet uppnått optimal temperatur.
Till sist verkar det nya 86 kWh (netto) batteriet vara väldigt trevligt. 25 minuter till 80% är väl nästan snabbast av de 400V bilar som säljs idag? Visst, det är 40% längre tid än min EV6, men den laddar nästan onödigt snabbt.
Jag var lite sugen på en Ioniq 6 och tycker den är väldigt mycket snyggare exteriört. Men jag lägger nog hellre 100 000 kr till och får en ID7. Det känns verkligen som klasskillnad på interiör, praktikalitet och mjukvara. Dessutom talas det som om ID7 är den sista bilen som får "touch-capacative buttons" och "sliders" innan de återgår till fysiska knappar. Jag älskade dem i min ID4 när jag väl vant mig, så kanske ska jag passa på att slå till medan de fortfarande finns kvar?
Jag gillar också ID.7. Tycker det är minst sagt hög tid att det till slut kommer ytterligare en elbil med halvkombilucka som inte är en SUV/Crossover. I prisklassen under 1,2 miljoner finns ju hittills bara BMW i4 och Polestar 2...iAkita skrev: ↑22 apr 2023 23:17Jag måste säga att jag gillar den. Visst, den exteriöra designen sticker inte ut på något sätt. Framförallt tycker jag midjelinjen är lite konstig, men förhoppningsvis ser det bättre ut i verkligheten. Samtidigt är väl ganska trist och anonym design det som kännetecknar VW. [...
Personligen gillar jag det lite kantiga utseendet på Skoda Enyaq jämfört med t.ex. ID4.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2023 09:26Och vad det lider kommer det kanske varianter av ID.7 från Cupra/Seat och Skoda. De brukar ju rätt ofta kunna formge bilar som ser bättre ut än VW's versioner. Fast tyvärr verkar ju Skoda på sistone ha fått order uppifrån om att 'förfula' till t.ex. Octavia och Superb...
Generellt sett så tycker jag nog Skoda lyckas minst lika bra som VW med designen. Och den är ju mindre 'out there' än den design som SEAT/Cupra står för.
Jag tycker Skoda har lyckats bättre än VW. Enyaq tycker jag är en snygg bil och vad jag menar är att jag hoppas och tror inte Skoda nöjer sig med emblem och paraply i dörren.SwedishAdvocate skrev: ↑10 maj 2023 19:43Generellt sett så tycker jag nog Skoda lyckas minst lika bra som VW med designen. Och den är ju mindre 'out there' än den design som SEAT/Cupra står för.
Sett till konstruktionen kring hjulen på Skodas modeller som är jämnåriga med den gasdrivna VW Golf Mk7 Kombi så skulle jag nog ranka Skodas bilar högre. Men 'total kvalité' är ju sannolikt bra mer komplext än så...
Håller med. Skulle hellre se en mer integrerad skärm och lite högre panel.Dafro skrev: ↑10 maj 2023 19:56Kombin ser ok ut utvändigt men har svårt för inredningen, bla en onödigt stor skärm mitt i bilen och nästan inget rakt framför ratten, för mycket tagit efter tesla kanske. Men dom som ör vana med tesla kanske tycker det är toppen. Jag tycker den tar för stor plats, är för stor.
Det blir så när Musks No.1 fanboy (Herbert Diess) får bestämmaFredrik j skrev: ↑10 maj 2023 20:14Håller med. Skulle hellre se en mer integrerad skärm och lite högre panel.Dafro skrev: ↑10 maj 2023 19:56Kombin ser ok ut utvändigt men har svårt för inredningen, bla en onödigt stor skärm mitt i bilen och nästan inget rakt framför ratten, för mycket tagit efter tesla kanske. Men dom som ör vana med tesla kanske tycker det är toppen. Jag tycker den tar för stor plats, är för stor.
Det finns ju en stor HUD som kommer dom standard framför ratten. Jag tycker det skulle vara slöseri med plats att både ha det och en större skärm framför ratten. En HUD är överlägsen enligt mig.Dafro skrev: ↑10 maj 2023 19:56Kombin ser ok ut utvändigt men har svårt för inredningen, bla en onödigt stor skärm mitt i bilen och nästan inget rakt framför ratten, för mycket tagit efter tesla kanske. Men dom som ör vana med tesla kanske tycker det är toppen. Jag tycker den tar för stor plats, är för stor.
Ok, det visste jag inte. Har en bra HUD i min BMW men jag är känslig för solljus så jag kör oftast med polariserade solglasögon från rayban och dom släcker ut huden i princip helt så det blir inte så bra för mig iallafall. Tycker inte riktigt om det övriga i inredningen heller till 100%, får hoppas A6 blir bättre men den blir ju garanterat dyrare.iAkita skrev: ↑10 maj 2023 22:38Det finns ju en stor HUD som kommer dom standard framför ratten. Jag tycker det skulle vara slöseri med plats att både ha det och en större skärm framför ratten. En HUD är överlägsen enligt mig.Dafro skrev: ↑10 maj 2023 19:56Kombin ser ok ut utvändigt men har svårt för inredningen, bla en onödigt stor skärm mitt i bilen och nästan inget rakt framför ratten, för mycket tagit efter tesla kanske. Men dom som ör vana med tesla kanske tycker det är toppen. Jag tycker den tar för stor plats, är för stor.
Det är nog en bara en tidsfråga innan skärmen framför ratten försvinner helt även i VW, nu när de verkar gå all in på en bra HUD som kommer som standard.
Gissningsvis 10'-20' mer än halvkombinDafro skrev: ↑11 maj 2023 05:23Ok, det visste jag inte. Har en bra HUD i min BMW men jag är känslig för solljus så jag kör oftast med polariserade solglasögon från rayban och dom släcker ut huden i princip helt så det blir inte så bra för mig iallafall. Tycker inte riktigt om det övriga i inredningen heller till 100%, får hoppas A6 blir bättre men den blir ju garanterat dyrare.iAkita skrev: ↑10 maj 2023 22:38Det finns ju en stor HUD som kommer dom standard framför ratten. Jag tycker det skulle vara slöseri med plats att både ha det och en större skärm framför ratten. En HUD är överlägsen enligt mig.Dafro skrev: ↑10 maj 2023 19:56Kombin ser ok ut utvändigt men har svårt för inredningen, bla en onödigt stor skärm mitt i bilen och nästan inget rakt framför ratten, för mycket tagit efter tesla kanske. Men dom som ör vana med tesla kanske tycker det är toppen. Jag tycker den tar för stor plats, är för stor.
Det är nog en bara en tidsfråga innan skärmen framför ratten försvinner helt även i VW, nu när de verkar gå all in på en bra HUD som kommer som standard.
Vet vi priset på kombin i Sverige?