Håller med. Bilar har ju generellt blivit hållbarare med åren.HenrikC skrev:Jag tror (ännu en elbilstroende här) att priserna kommer att falla långsammare på elbilar är traditionella bensin och dieselbilar. Inte som det varit nu, men jämfört med hur det var historiskt.
Förr var en bil som gått 10000 mil iskall, idag är det snarare 20000 mil som är stupet. Med elbilar blir det 30000 mil. Då får nybilspriserna vara högre, men antalet bilar som säljs färre.
Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Moderator: Redaktion
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Har dom? Jag tycker nog tvärtom. Min ID4 tex hade extremt tunn lack, plast och paneler var så tunna att man kunde buckla dom med fingrarna. En Volvo 240 känns extremt mkt mer hållbar på lång sikt.Fredrik j skrev:Håller med. Bilar har ju generellt blivit hållbarare med åren.HenrikC skrev:Jag tror (ännu en elbilstroende här) att priserna kommer att falla långsammare på elbilar är traditionella bensin och dieselbilar. Inte som det varit nu, men jämfört med hur det var historiskt.
Förr var en bil som gått 10000 mil iskall, idag är det snarare 20000 mil som är stupet. Med elbilar blir det 30000 mil. Då får nybilspriserna vara högre, men antalet bilar som säljs färre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tror garanterat man kommer få mer än 20k extra för den som hämtas nu om 3 år då man kommer ha ett helt års garanti kvar på den medan den som hämtades för 9 månader sedan kommer bara ha några månader kvar. Det är nämligen en sak vi kan se påverkar en bils värde rätt rejält, huruvida det finns garanti på den eller inte (speciellt på bilar som är dyra att laga). Till det får man lägga att elbilar fortfarande förbättras snabbt vilket såklart kommer påverka priset på de äldre årsmodellerna.pejvic skrev:Jo man väljer den för 60 under som privatperson därför att om du ser tre år framåt tex då du står med denna jämfört med den som är uthämtad nu tex i nov dec så får du bara 20 mer för den som hämtas nu. Mest för de 1000 extra milen de rullat och i princip ingenting extra för att den varit i trafikt 8-9 månader extra.
så du sänker din milkostnad med nästan 10kr, vilket är jättemycket i elbilskretsar. (räknar med 1500 mil/år.
De där att man får 60% efter 3år tror jag att man kan glömma tyvärr. Andrahandsvärden på bilar går ej att förutspå men vissa saker vet man. Att tex fossilbilar med låg ägandekostnad håller sig mkt bättre än bilar med höga kostnader. Man kan tex jämföra skepp som BMW 750 som tappar totalt medan en Toyota Aygo som kostar lite i skatt och bränsle inte tappar något alls i värde. Det finns fler exempel på populära modeller som inte tappar värde, Nissan Qashqai tex.
Så det är avhängt av vad bilen kostar att äga. Plus att i Qashqais fall beror det på att modellen kvalar in i ett segment där alla vill ha den storleken. Precis som ModelY skulle jag säga. ModelY har alla de parametrar som behövs för att skapa ett värdebeständigt liv. Ingen årsskatt, ingen service som dessutom en Toyota Aygo kräver. Låg bränslekostnad och sist men inte minst en bilstorlek som fungerar perfekt för åtminstone Nordeuopeer.
Det finns inget facit men man kan ändå titta på de självklara parametrarna.
Till det kommer inflationen som spär på priser på delar, frakt mm hos fabrikerna vilket gör att det blir svårt att prissänka.
Möjligen avtar efterfrågan på nya fordon men då ökar också intresset för de lätt begagnade - dvs begpriserna går upp på populära modeller.
Vi har också redan haft en sättning på Model S/X pga sänkningar av nybilspriset och det kommer ske fler sådana, nu har priserna gått upp igen pga komponentbrister och valutaförändringar men det gör att fallet kan bli större. Nu kommer vi in i en period av minskad efterfrågan och då kommer Tesla garanterat sänka priserna igen och på det kan kronan stärkas osv.
Men det är såklart bara gissningar från oss alla nu, däremot bör alla som köper en bil för 800k idag vara beredda på att man kan förlora en stor del av de pengarna.
Kanske är ID4 ett dåligt exempel eftersom materialvalet i ID-bilarna tyvärr inte är sådär superbra. VW har ju onekligen snålat in lite för mycket där. Men det säger ju ingenting om hållbarheten egentligen. Det vet vi först om 10 år eller så.taliz skrev:Har dom? Jag tycker nog tvärtom. Min ID4 tex hade extremt tunn lack, plast och paneler var så tunna att man kunde buckla dom med fingrarna. En Volvo 240 känns extremt mkt mer hållbar på lång sikt.Fredrik j skrev:Håller med. Bilar har ju generellt blivit hållbarare med åren.HenrikC skrev:Jag tror (ännu en elbilstroende här) att priserna kommer att falla långsammare på elbilar är traditionella bensin och dieselbilar. Inte som det varit nu, men jämfört med hur det var historiskt.
Däremot så tycker jag också att bilar som idag är 15-20 år gamla fortfarande känns ganska moderna och fräscha jämfört med förr i tiden då en bil började falla isär betydligt tidigare än så.
Det slog mig just igår att vår e-Golf är snart 5 år gammal och om några veckor har den gått 10000 mil. Förr betraktades en bil som typ skrotfärdig efter den körsträckan. Men E-Golfen känns fortfarande som ny. Inga ålderstecken eller utslitna säten eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja det är min erfarenhet. Förr fick jag både åka till verkstad och skruva själv med bilar i mycket större utsträckning. Som HenricC skriver så var 10000 mil en gräns för när problemen började. På 80-talsbilar kom ju rosten efter 10år och besiktningen hacka var ju obehaglig. Mina senaste bilar har varit helt problemfria i 13000 resp 10000 mil.taliz skrev:Har dom? Jag tycker nog tvärtom. Min ID4 tex hade extremt tunn lack, plast och paneler var så tunna att man kunde buckla dom med fingrarna. En Volvo 240 känns extremt mkt mer hållbar på lång sikt.Fredrik j skrev:Håller med. Bilar har ju generellt blivit hållbarare med åren.HenrikC skrev:Jag tror (ännu en elbilstroende här) att priserna kommer att falla långsammare på elbilar är traditionella bensin och dieselbilar. Inte som det varit nu, men jämfört med hur det var historiskt.
20000 är det nya 10000.
Min bestämda uppfattning är att billigt byggda bilar håller bättre än dyra bilar i längden. Helt enkelt mindre saker som kan gå sönder och man kommer till punkten att reparation blir dyrare än bilens värde.mati skrev:Kanske är ID4 ett dåligt exempel eftersom materialvalet i ID-bilarna tyvärr inte är sådär superbra. VW har ju onekligen snålat in lite för mycket där. Men det säger ju ingenting om hållbarheten egentligen. Det vet vi först om 10 år eller så.taliz skrev:Har dom? Jag tycker nog tvärtom. Min ID4 tex hade extremt tunn lack, plast och paneler var så tunna att man kunde buckla dom med fingrarna. En Volvo 240 känns extremt mkt mer hållbar på lång sikt.Fredrik j skrev:Håller med. Bilar har ju generellt blivit hållbarare med åren.HenrikC skrev:Jag tror (ännu en elbilstroende här) att priserna kommer att falla långsammare på elbilar är traditionella bensin och dieselbilar. Inte som det varit nu, men jämfört med hur det var historiskt.
Däremot så tycker jag också att bilar som idag är 15-20 år gamla fortfarande känns ganska moderna och fräscha jämfört med förr i tiden då en bil började falla isär betydligt tidigare än så.
Det slog mig just igår att vår e-Golf är snart 5 år gammal och om några veckor har den gått 10000 mil. Förr betraktades en bil som typ skrotfärdig efter den körsträckan. Men E-Golfen känns fortfarande som ny. Inga ålderstecken eller utslitna säten eller så.
Att en bil är på regelbunden service är också viktigt för livslängden. Jag vet att många elbilsägare tycker service är onödigt för de ”byter ju ingenting”. Den stora saken med en riktig service är ju att de följer en checklista och kollar igenom hela bilen (leder, bussningar, bromsar mm) regelbundet. Och så byter man om det behövs. Därför kan ju en fullservad 30år gammal bil va fin och tight och problemfri.
De veteranbilar som har absolut högst värde nu är de som är orginal, orenoverade och fullservade.
Oj, skrotfärdigt efter 10000 mil. Innan jag tvingades köpa nya bilar, eftersom det inte fanns begagnade elbilar, så började mina bilar på 10000 mil. Från den erfarenheten kan jag säga att bilar är slut vid 30-40000 mil, då faller allt ihop och man får laga lika mycket som man kör.mati skrev:Det slog mig just igår att vår e-Golf är snart 5 år gammal och om några veckor har den gått 10000 mil. Förr betraktades en bil som typ skrotfärdig efter den körsträckan. Men E-Golfen känns fortfarande som ny. Inga ålderstecken eller utslitna säten eller så.
Vid 20000 börjar det krångla och vid 40000 behövs det inte mycket. Skrotade min 9-5 vid 42’ och då var listan med småfel irriterande lång.
Ja, vid 20 slutar man fixa småfel och efter 30 är det bara akuta grejer som fixas så att man kan fortsätta köra.
Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Ja, tidigare köpte man en 3 år gammal fd leasingbil som rullat 8-10k mil, men fortfarande var i väldigt bra skick, för halva nypriset.
De håller lätt 20k mil till(men jag sålde efter 1-2 år till ungefär samma som jag köpt för).
De håller lätt 20k mil till(men jag sålde efter 1-2 år till ungefär samma som jag köpt för).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
En liten analys om nypriset på Tesla. I Kina gav prissänkningen direkt effekt.
På Riddermarks M3 på Blocket är alla prissatta med 10.000:- med texten:
Prisgaranti RING FÖR AKTUELLT PRIS RING
10 000 kr
Finns ju betydligt fler 3 än Y men intressant utveckling.
I morgon är sista dagen för miljöbonusen. Får se hur det påverkar.
10 000 kr
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Jepp lär definitivt leda till högre andrahandsvärde för elbilar IAF.Mrtn skrev:På Riddermarks M3 på Blocket är alla prissatta med 10.000:- med texten:
10 000 kr
Riddermarks gissade fel.
MVH
- Off Grid Byggaren
Det borde ju inte bli någon skillnad för elbilar med nypris över 700 000:-
Begagnatpriserna steg väl inte så mycket efter 1 juli i år på dessa bilar, när bonusen försvann den gången?
Begagnatpriserna steg väl inte så mycket efter 1 juli i år på dessa bilar, när bonusen försvann den gången?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Off Grid Byggaren skrev:Det borde ju inte bli någon skillnad för elbilar med nypris över 700 000:-
Ptja, de har ju mer eller mindre stigit hela året.
Exempel:
Den 2 nov 2020 blev jag erbjuden 529.000kr avTesla för min trea (4100 mil)
Den 21 apil 2022 blev jag erbjuden 448.000 kr av Tesla för min trea (7120 mil)
Den 5 maj 2022 blev jag erbjuden 451.000 kr av Tesla för min trea (8000 mil)
Sålde den i september, 8700 mil för 490 kkr. (20% värdeminskning)
Nu är det förstås skillnad på Teslas bud och verkligheten

Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
8 juli.Off Grid Byggaren skrev:Det borde ju inte bli någon skillnad för elbilar med nypris över 700 000:-
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Petitesser, men 12 julislugger75 skrev:8 juli.Off Grid Byggaren skrev:Det borde ju inte bli någon skillnad för elbilar med nypris över 700 000:-

Dvs bilen måste vara tagen i bruk den 11 juli.
Jag skulle inte vilja vara i Riddermarks kläder med deras lager. Ser ut som att de helt plötsligt har prutmån på sina annonser. Tidigare gick det inte att pruta hos dem. Denna är prissänkt från 525' till 509' och nu tillägg "På denna bil kan du nu göra en extra bra deal. Kontakta oss för att veta mer" https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/tesla/hyz695/ (Jag skulle dock inte slå till, hade den som lånebil hos Tesla för tre år sedan och den var då rätt sliten.)NiklasTesla skrev:Jepp lär definitivt leda till högre andrahandsvärde för elbilar IAF.Mrtn skrev:På Riddermarks M3 på Blocket är alla prissatta med 10.000:- med texten:
10 000 kr
Riddermarks gissade fel.
MVH
Elbilist sedan 2014
Riddermarks lär ju iaf vara glada över att bonusen slopas. Plötsligt blir det lättare att få sålt det gigantiska lagret...
För de som säljer mest nytt lär det dock bli ett riktigt dråpslag. Först exploderande ränta, sen höjda elpriser och nu slopad bonus. Tror tyvärr omställningen kommer ta tvärstopp.
För de som säljer mest nytt lär det dock bli ett riktigt dråpslag. Först exploderande ränta, sen höjda elpriser och nu slopad bonus. Tror tyvärr omställningen kommer ta tvärstopp.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Uppdatering:
Inköparen ringde precis, Tesla-marknaden kraschar inte längre
De ger just nu ca 660' för en Model Y LR AWD '21.

Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).
Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Vi som fick klimatbonusen vann alltså på lotto och fortsätter lura den normala prisnedgången på en begagnad bil. Märkliga tider det här...tstorm skrev:Uppdatering:
Å så lägger de ut den för 710.000 kkr.tstorm skrev:Uppdatering:
-
Håller med. Slopad bonus är helt okej enligt mig (även om det kom lite väl plötsligt), men när man kombinerar med höga elpriser och hög ränta och hög inflation så finns det inte mycket som lockar till elbilsköp nästa år. Jag tror det blir ett riktigt dåligt år för nybilsförsäljningen generellt oberoende drivmedel - men begagnatförsäljningen kanske går helt bra istället (?)Legato skrev:Riddermarks lär ju iaf vara glada över att bonusen slopas. Plötsligt blir det lättare att få sålt det gigantiska lagret...
Nissan Leaf 2014
Jag ringde och kolla angående min Model 3 LR 21, där var det fortfarande lågt bud. eller ja, rimligt bud, de matchade Teslas inbytes bud. Men ca 70-100k lägre än vad man fick i augusti.tstorm skrev:Uppdatering:
De nämnde förövrigt att buden från Tesla har blivit högre på senaste
Jag kommer byta in min hos tesla när jag hämtar ut min MY
Edit:
Dock kunde de höja budet ifall jag köpte en Model Y av dom. Han ringde runt typ 20 pers för att hitta mig igen och säga att de hade en Model Y till mig och att de då kunde ge högre för min Model 3. Undertiden vi pratade, när han skulle kolla exakta specen så blev den såld

Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Absolut. Religion FTW!LarsOJ skrev:När vi diskuterar framtiden så är det få personer som VET någonting överhuvudtagetmartinot skrev:Mycket troende här. Men det är OK.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/