Sida 5 av 12
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 09:10
av CrazyGang
Andersen skrev:Frippanecci skrev:Undrar om jag inte ska lägga om min MYP till en MY SR.. gör jag det idag, så är den ju bonusberättigad.
Men bara om priset när du får ut den är under 700k _enligt Skatteverkets lista_. Dvs om Tesla höjer priset vid årskiftet, Skatteverket följer efter på sin nybilslista, och du inte får leverans förrän Q1... så är du blåst.
Om jag förstått det rätt.
Nja. Skv uppdaterar bara 2 ggr/år och senaste listan är från november. Ingångsvärdet 1/1 2023 är alltså med all säkerhet det från listan som blev klar nyligen.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 09:31
av slugger75
Vilken jävla soppa.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 09:58
av tesla newbie
Rent principiellt så tycker jag inte att man ska få bidrag av staten för konsumtion och ska elbilarna slå igenom så måste de kunna konkurrera med ICE-bilarna utan bidrag. Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 10:02
av Jeppe_E
tesla newbie skrev:Rent principiellt så tycker jag inte att man ska få bidrag av staten för konsumtion och ska elbilarna slå igenom så måste de kunna konkurrera med ICE-bilarna utan bidrag. Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Det är INTE ett bidrag, det är INTE en bonus. Det är ett INCITAMENT. Varför ska staten stå för utbyggnaden av laddinfrastrukturen? Gör de likadant för bensinmackar? Varför ska vinstdrivande företag få kostnaderna betalda för att sedan kunna ta ut höga vinster på laddningen?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 10:19
av backe
Jeppe_E skrev:tesla newbie skrev:Rent principiellt så tycker jag inte att man ska få bidrag av staten för konsumtion och ska elbilarna slå igenom så måste de kunna konkurrera med ICE-bilarna utan bidrag. Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Det är INTE ett bidrag, det är INTE en bonus. Det är ett INCITAMENT. Varför ska staten stå för utbyggnaden av laddinfrastrukturen? Gör de likadant för bensinmackar? Varför ska vinstdrivande företag få kostnaderna betalda för att sedan kunna ta ut höga vinster på laddningen?
Varför ska staten stå för utbyggnaden av laddinfrastrukturen? Gör de likadant för bensinmackar? Varför ska vinstdrivande företag få kostnaderna betalda för att sedan kunna ta ut höga vinster på laddningen?
Rimligt kan väl vara att hjälpa till med utbyggnad av laddinfrastrukturen där det inte anses vara lönsamt att göra det för att få en ok täckning av laddmöjligheter på nationell nivå, någon form av etableringsbidrag åtminstone. Jag vet inte men gissar att man även haft någon form av incitament/bidrag/subvention för bensinmackar någon gång i tiden på otillgängliga ställen?
Det är INTE ett bidrag, det är INTE en bonus. Det är ett INCITAMENT.
Det benämns åtminstone som en bonus på olika statliga sidor, t.ex. transportstyrelsen. Sen kan man såklart kalla det incitament eller klimatstyrningsåtgärd, men det är även en bonus.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 10:31
av LarsOJ
Jeppe_E skrev:tesla newbie skrev:Rent principiellt så tycker jag inte att man ska få bidrag av staten för konsumtion och ska elbilarna slå igenom så måste de kunna konkurrera med ICE-bilarna utan bidrag. Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Det är INTE ett bidrag, det är INTE en bonus. Det är ett INCITAMENT. Varför ska staten stå för utbyggnaden av laddinfrastrukturen? Gör de likadant för bensinmackar? Varför ska vinstdrivande företag få kostnaderna betalda för att sedan kunna ta ut höga vinster på laddningen?
Det ÄR en bonus säger i alla fall Transportstyrelsen som betalar ut BONUSEN
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 10:42
av Anderzzon
Tycker lite synd om de som planerar att leasa. Leasinggivaren måste ha beställt bilen hos tillverkaren senast idag för att vara berättigad till bonusen. När vi beställde både en Model 3 och sedan bytte till Model Y tog Leaseplan nästan en vecka på sig båda gångerna för att få iväg beställningen till Tesla.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 11:34
av Mickep
Vad innebär bonus? är det en garaterad ersättning (som bidrag) eller incitament? Nej. Det utbetalas så länge det finns pengar att ta ifrån. (Därför har tidigare regering skjutit till pengarna). Det är alltså ingen garant (såvida inte något nytt beslut tas) att alla kommer få pengar.
Det intressanta är hur mycket skjuts nybilsförsäljningen kommer ta idag. (blir säkert en intressant artikel *hint hint)
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 11:37
av jonasl
Anderzzon skrev:Tycker lite synd om de som planerar att leasa. Leasinggivaren måste ha beställt bilen hos tillverkaren senast idag för att vara berättigad till bonusen. När vi beställde både en Model 3 och sedan bytte till Model Y tog Leaseplan nästan en vecka på sig båda gångerna för att få iväg beställningen till Tesla.
Tror du? Det borde rimligen räcka med ett undertecknat leasingkontrakt? Men svaret på den frågan är det nog ingen som har idag.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 12:00
av Jeppe_E
LarsOJ skrev:Jeppe_E skrev:tesla newbie skrev:Rent principiellt så tycker jag inte att man ska få bidrag av staten för konsumtion och ska elbilarna slå igenom så måste de kunna konkurrera med ICE-bilarna utan bidrag. Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Det är INTE ett bidrag, det är INTE en bonus. Det är ett INCITAMENT. Varför ska staten stå för utbyggnaden av laddinfrastrukturen? Gör de likadant för bensinmackar? Varför ska vinstdrivande företag få kostnaderna betalda för att sedan kunna ta ut höga vinster på laddningen?
Det ÄR en bonus säger i alla fall Transportstyrelsen som betalar ut BONUSEN
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
För att systemet heter bonus/malus. Jösses mössa....
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 12:11
av LarsOJ
Jeppe_E skrev:LarsOJ skrev:Jeppe_E skrev:tesla newbie skrev:Rent principiellt så tycker jag inte att man ska få bidrag av staten för konsumtion och ska elbilarna slå igenom så måste de kunna konkurrera med ICE-bilarna utan bidrag. Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Det är INTE ett bidrag, det är INTE en bonus. Det är ett INCITAMENT. Varför ska staten stå för utbyggnaden av laddinfrastrukturen? Gör de likadant för bensinmackar? Varför ska vinstdrivande företag få kostnaderna betalda för att sedan kunna ta ut höga vinster på laddningen?
Det ÄR en bonus säger i alla fall Transportstyrelsen som betalar ut BONUSEN
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
För att systemet heter bonus/malus. Jösses mössa....
Kan du gissa varför det heter så?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 12:12
av Anderzzon
jonasl skrev:Anderzzon skrev:Tycker lite synd om de som planerar att leasa. Leasinggivaren måste ha beställt bilen hos tillverkaren senast idag för att vara berättigad till bonusen. När vi beställde både en Model 3 och sedan bytte till Model Y tog Leaseplan nästan en vecka på sig båda gångerna för att få iväg beställningen till Tesla.
Tror du? Det borde rimligen räcka med ett undertecknat leasingkontrakt? Men svaret på den frågan är det nog ingen som har idag.
Jo tyvärr. Det finns lite frågor och svar på regeringen.se nu där de bla skriver detta
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 12:18
av Fredrik j
tesla newbie skrev:Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Om folk slutat köpa malusbilar finns det väl inga ”maluspengar”?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 13:04
av mati
Jag blir nerbombad av mejl från alla möjliga bilåterförsäljare. De har öppet till typ midnatt så man hinner beställa en elbil idag.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 13:09
av chaffis75
tesla newbie skrev:Rent principiellt så tycker jag inte att man ska få bidrag av staten för konsumtion och ska elbilarna slå igenom så måste de kunna konkurrera med ICE-bilarna utan bidrag. Dessutom har ju självfinansierngsidén med bonus/malus kollapsat för länge sedan eftersom bonuspengarna tagit slut när folk slutat köpa malusbilar. Tycker det är bättre att staten satsar på att bygga ut laddinfrastruktur med maluspengarna istället.
Jag tror bara tanken på att de ska ge pengar till laddinfastruktue är ett problem.. Alla pausar sina projekt för att se om de kan få bidrag.
Jag tycker marknaden ska sköta de men att man skapar lagar och regler som kanake gör de lönsammare att ha laddare så nde överallt även om de inte används hej la tiden.. Jag tror våra nät avgifter i Sverige är ett år oblem för att hålla rimliga priser för snabbladdare framförallt.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 13:37
av flipmac
mati skrev:Jag blir nerbombad av mejl från alla möjliga bilåterförsäljare. De har öppet till typ midnatt så man hinner beställa en elbil idag.
Blir det till att byta din Ioniq i förtid?

Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 13:55
av LarsOJ
mati skrev:Jag blir nerbombad av mejl från alla möjliga bilåterförsäljare. De har öppet till typ midnatt så man hinner beställa en elbil idag.
Samma här!
Och i morgon börjar de säkert sänka prisena haha
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 14:39
av SnickSnack
Kan någon hjälpa mig att tyda förändringen och applicera på min situation.
”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”
Jag beställde elbil (VW ID.4) i maj 2022 med leverans i november 2022. Klimatbonus är därför beräknad att betalas ut i maj 2023. Är jag berättigad till 70.000kr (ursprungliga regler) eller 50.000kr (nya formuleringen)?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 14:43
av sTorM3
Du är berättigad till den bonus som gäller på utbetalningsdatum, i skrivande stund är väl det 50.000kr men det är ju detta som är så osäkert, inget vet ju exakt vilka ändringar som kommer inträffa tills dess.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 14:52
av elnice87
CrazyGang skrev:Andersen skrev:Frippanecci skrev:Undrar om jag inte ska lägga om min MYP till en MY SR.. gör jag det idag, så är den ju bonusberättigad.
Men bara om priset när du får ut den är under 700k _enligt Skatteverkets lista_. Dvs om Tesla höjer priset vid årskiftet, Skatteverket följer efter på sin nybilslista, och du inte får leverans förrän Q1... så är du blåst.
Om jag förstått det rätt.
Nja. Skv uppdaterar bara 2 ggr/år och senaste listan är från november. Ingångsvärdet 1/1 2023 är alltså med all säkerhet det från listan som blev klar nyligen.
Hej! Var ser du att senaste listan är från november från skatteverket?
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 14:53
av elnice87
SnickSnack skrev:Kan någon hjälpa mig att tyda förändringen och applicera på min situation.
”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”
Jag beställde elbil (VW ID.4) i maj 2022 med leverans i november 2022. Klimatbonus är därför beräknad att betalas ut i maj 2023. Är jag berättigad till 70.000kr (ursprungliga regler) eller 50.000kr (nya formuleringen)?
Kanske 70, troligast 50 och i värsta fall kanske ingenting beroende på vad din bil kostar enligt gällande lista från skatteverket vid tid för utbetalning.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:02
av CrazyGang
elnice87 skrev:CrazyGang skrev:Andersen skrev:Frippanecci skrev:Undrar om jag inte ska lägga om min MYP till en MY SR.. gör jag det idag, så är den ju bonusberättigad.
Men bara om priset när du får ut den är under 700k _enligt Skatteverkets lista_. Dvs om Tesla höjer priset vid årskiftet, Skatteverket följer efter på sin nybilslista, och du inte får leverans förrän Q1... så är du blåst.
Om jag förstått det rätt.
Nja. Skv uppdaterar bara 2 ggr/år och senaste listan är från november. Ingångsvärdet 1/1 2023 är alltså med all säkerhet det från listan som blev klar nyligen.
Hej! Var ser du att senaste listan är från november från skatteverket?
Senaste listan finns här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2022-10-24
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:08
av Raptor
SnickSnack skrev:Kan någon hjälpa mig att tyda förändringen och applicera på min situation.
”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”
Jag beställde elbil (VW ID.4) i maj 2022 med leverans i november 2022. Klimatbonus är därför beräknad att betalas ut i maj 2023. Är jag berättigad till 70.000kr (ursprungliga regler) eller 50.000kr (nya formuleringen)?
Alla är osäkra men de flesta bilhandlarna jag snackat med menar att det är 70000 som gäller för dig.
Uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske kan vara att den tex inte ha fått bytt ägare. Då sker ingen utbetalning.
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:12
av Jeppe_E
elnice87 skrev:SnickSnack skrev:Kan någon hjälpa mig att tyda förändringen och applicera på min situation.
”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”
Jag beställde elbil (VW ID.4) i maj 2022 med leverans i november 2022. Klimatbonus är därför beräknad att betalas ut i maj 2023. Är jag berättigad till 70.000kr (ursprungliga regler) eller 50.000kr (nya formuleringen)?
Kanske 70, troligast 50 och i värsta fall kanske ingenting beroende på vad din bil kostar enligt gällande lista från skatteverket vid tid för utbetalning.
Nej, en del tolkar in alldeles för mycket i den skrivningen. Reglerna som åsyftas är t.ex. att inte ägarbyte skett, att det fortfarande enligt reglerna är en miljöbil
SFS 2022:801/802.
Utbetalning av bonusen
17 § I den mån det finns medel ska bonusen betalas ut
1. till den som har
a) förvärvat en ny klimatbonusbil, och
b) ställt på bilen efter den 30 juni 2018 enligt förordningen (2001:650) om vägtrafikregister eller enligt förordningen (2019:383) om fordons registrering och användning,
2. tidigast sex månader efter den dag då bilen ställts på, och
3. om uppgifterna i vägtrafikregistret vid tidpunkten för utbetalningen visar att förvärvaren
a) inte har överlåtit bilen till en ny ägare,
b) att bilen är registrerad i Sverige, och
c) är en klimatbonusbil.
Bonusen ska betalas ut så snart medel finns tillgängliga för utbetalningen och i turordning efter den dag då bilen ställts på. Förordning (2022:801).
Re: Bonus malus 2023?
Postat: 08 nov 2022 15:18
av SnickSnack
SnickSnack skrev:Kan någon hjälpa mig att tyda förändringen och applicera på min situation.
”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret.”
Jag beställde elbil (VW ID.4) i maj 2022 med leverans i november 2022. Klimatbonus är därför beräknad att betalas ut i maj 2023. Är jag berättigad till 70.000kr (ursprungliga regler) eller 50.000kr (nya formuleringen)?
Många spännande tolkningar, men som någon skrev så ska man nog inte tolka in för mycket. Påställningsdatum bör gälla för om man får 70 eller 50.