Sida 5 av 5

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 08:44
av niklas12
flipmac skrev:
niklas12 skrev:
Leo skrev:
5 000 000 st personbilar på vägarna.
174 000 st av de är elbilar.
0,5-1,5 års leveranstid på nya elbilar.

1 459 st begagnade (>500mil) elbilar på Blocket häromdagen.

Säljs normalt ca 300 000 st nya bilar/år. I riktigt dåliga tider (90-talet) var det neremot 125 000 st/år vid ett tillfälle. Har aldrig sålts över 400 000st/år.

Kommer ta låååång tid innan marknaden är ”mättad” på elbilar och en ny prisbalans uppstår.
817B06E9-0B19-4F12-82E2-00ACA076AC0C.jpeg
Anledningen till den dåliga andrahandsmarknaden för elbilar beror också till stor del på exporten av elbilar till bl.a. Norge
Finns det någon källa på detta påstående? För det nämns ofta men om jag läst statistiken rätt har exporten till utlandet minskat rätt rejält. Kod går väl inte till export längre tex. Troligtvis pga de höga priserna på begagnade elbilar i Sverige. Varför någon skulle vilja importerade till Norge där nybilspriserna både är lägre och momsbefriade måste ju vara ett ännu större mysterium än hur de kan säljas i Sverige?
https://www.di.se/bil/svenska-elbilar-l ... orsvinner/

Bl.a. Hedin bil säljer alla sina elbilar som går som privatleasing till Norge.
Pris och efterfrågan på begagnade elbilar är fortsatt högt i Norge och då kan tillgodoräkna sig dubbla bonussystem så blir svenska bilar än mer intressanta.
Först -70.000kr i miljöbonus och därefter ingen moms i Norge.
så p.g.a dåligt utformade regler försvinner andrahandsmarknaden för elbilar i Sverige.

Hade man istället lagt fram ett kompetent förslag med krav på återbetalning av miljöbonus vid export så hade läget varit helt annorlunda.
Tyvärr så är ansvarig Minister (Annika strandhäll) mest intresserad av att agera twittertroll istället för att lösa problem.
Och då detta problemet inte belysts tillräckligt i media då vi har andra betydligt större problem så har det därför fått fortsätta obehindrat.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 08:54
av niklas12
https://carup.se/far-miljarder-i-bonus- ... v-elbilar/

Även branschorganisationen SFVF är bekymrade över utvecklingen.

En generalagent har tagit ut drygt 28 miljoner kronor i klimatbonus under ett par år för exportbilar. Det handlar inte om bilar som gått tre år som privatleasing utan i många fall om helt nya bilar som registrerats, ansökts om klimatbonus, ställts av, fått klimatbonus, ställts på och exporterats utan att ha gått en enda meter på svensk mark. Det kan inte ses som något annat än som ett systematiskt utnyttjande av systemet.

Felet är i första hand de politiska reglerna. Att ens tillåta export av sex månader gamla bilar direkt efter att klimatbonusen betalats ur är märkligt och extremt dyrt för skattebetalarna.

https://via.tt.se/pressmeddelande/fram- ... Id=3323615

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 10:01
av Fredrik j
niklas12 skrev:
https://carup.se/far-miljarder-i-bonus- ... v-elbilar/

Även branschorganisationen SFVF är bekymrade över utvecklingen.

En generalagent har tagit ut drygt 28 miljoner kronor i klimatbonus under ett par år för exportbilar. Det handlar inte om bilar som gått tre år som privatleasing utan i många fall om helt nya bilar som registrerats, ansökts om klimatbonus, ställts av, fått klimatbonus, ställts på och exporterats utan att ha gått en enda meter på svensk mark. Det kan inte ses som något annat än som ett systematiskt utnyttjande av systemet.

Felet är i första hand de politiska reglerna. Att ens tillåta export av sex månader gamla bilar direkt efter att klimatbonusen betalats ur är märkligt och extremt dyrt för skattebetalarna.

https://via.tt.se/pressmeddelande/fram- ... Id=3323615
Eftersom bonusen finansieras av malusintäkter är väl det dyrt för skattebetalarna indirekt?
Köper man ingen malusbil är man väl inte med och betalar?

Tittar man på statistiken så är ju inte exporten av elbilar häpnadsväckande stor.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 11:19
av niklas12
Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
https://carup.se/far-miljarder-i-bonus- ... v-elbilar/

Även branschorganisationen SFVF är bekymrade över utvecklingen.

En generalagent har tagit ut drygt 28 miljoner kronor i klimatbonus under ett par år för exportbilar. Det handlar inte om bilar som gått tre år som privatleasing utan i många fall om helt nya bilar som registrerats, ansökts om klimatbonus, ställts av, fått klimatbonus, ställts på och exporterats utan att ha gått en enda meter på svensk mark. Det kan inte ses som något annat än som ett systematiskt utnyttjande av systemet.

Felet är i första hand de politiska reglerna. Att ens tillåta export av sex månader gamla bilar direkt efter att klimatbonusen betalats ur är märkligt och extremt dyrt för skattebetalarna.

https://via.tt.se/pressmeddelande/fram- ... Id=3323615
Eftersom bonusen finansieras av malusintäkter är väl det dyrt för skattebetalarna indirekt?
Köper man ingen malusbil är man väl inte med och betalar?

Tittar man på statistiken så är ju inte exporten av elbilar häpnadsväckande stor.
Från 2021-2022 har exporten av svenska elbilar fördubblats
i siffror är det 1355 elbilar som exporterats.

Den stora skillnaden mot fossibilar är att där exporteras en stor del äldre bilar till 3:e världen vid slutet av sn livscykel då de mer eller mindre dömts ut här.

Medans elbilsexporten blir intressant pga subventioneringen av elbilar i Sverige

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 11:53
av Fredrik j
Det är väl ganska självklart att exporten ökar när utbudet av begagnade elbilar ökar.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 12:03
av Mickep
Det går inte att komma ifrån att detta påminner om ekonomiskt brottslighet. Nästan bidragsbrott.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 12:34
av niklas12
Fredrik j skrev:
Det är väl ganska självklart att exporten ökar när utbudet av begagnade elbilar ökar.
Trenden totalt är en minskad export av bilar.
Vilket drivs av minskning av exporten av fossilbilar.
Min teori är att denna kommer minska ytterligare då folk generellt inte kommer att ha råd med 2 dyra elbilar utan istället behåller/skaffar fossilbil som andrabil.

Men när det gäller exporten av elbilar har den som sagt istället fördubblats.
Vilket inte är så konstigt då en svensk elbil är 70.000kr billigare jämfört med en osubventionerad bil på andra marknader.
Så om man inte begränsar detta kommer svenska bilar ochskattepengar fortsätta flöda ut ur landet

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 12:40
av Dafro
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl ganska självklart att exporten ökar när utbudet av begagnade elbilar ökar.
Trenden totalt är en minskad export av bilar.
Vilket drivs av minskning av exporten av fossilbilar.
Min teori är att denna kommer minska ytterligare då folk generellt inte kommer att ha råd med 2 dyra elbilar utan istället behåller/skaffar fossilbil som andrabil.

Men när det gäller exporten av elbilar har den som sagt istället fördubblats.
Vilket inte är så konstigt då en svensk elbil är 70.000kr billigare jämfört med en osubventionerad bil på andra marknader.
Så om man inte begränsar detta kommer svenska bilar ochskattepengar fortsätta flöda ut ur landet
Känns som att det alltid blir ”fusk” på något sätt när det finns bidrag. Enklaste är väl att bara ta bort det, är väl bara nästa år också iochförsig.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 12:48
av niklas12
Dafro skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl ganska självklart att exporten ökar när utbudet av begagnade elbilar ökar.
Trenden totalt är en minskad export av bilar.
Vilket drivs av minskning av exporten av fossilbilar.
Min teori är att denna kommer minska ytterligare då folk generellt inte kommer att ha råd med 2 dyra elbilar utan istället behåller/skaffar fossilbil som andrabil.

Men när det gäller exporten av elbilar har den som sagt istället fördubblats.
Vilket inte är så konstigt då en svensk elbil är 70.000kr billigare jämfört med en osubventionerad bil på andra marknader.
Så om man inte begränsar detta kommer svenska bilar ochskattepengar fortsätta flöda ut ur landet
Känns som att det alltid blir ”fusk” på något sätt när det finns bidrag. Enklaste är väl att bara ta bort det, är väl bara nästa år också iochförsig.
Ja så fort man börjar subventionera nånting så driver man marknaden åt det hållet.
Om man sen inte tänker hela vägen och gör en ordentlig riskanalys så blir detta resultatet.
Borde inte vara jättesvårt att räkna ut att bilarna riskerar att exporteras om de blir avsevärt billigare än motsvarande bil på den närliggande marknaden.

Finns det något beslut på att systemet skall tas bort efter 2023?

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 13:34
av Airlift
niklas12 skrev:

Men när det gäller exporten av elbilar har den som sagt istället fördubblats.
Vilket inte är så konstigt då en svensk elbil är 70.000kr billigare jämfört med en osubventionerad bil på andra marknader.
Så om man inte begränsar detta kommer svenska bilar ochskattepengar fortsätta flöda ut ur landet

Fast.. är Sverige verkligen billigare? Efter avdragna 70kkr?

Vilka marknader i vårt närområde är dyrare? Finland?

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 14:24
av Fredrik j
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl ganska självklart att exporten ökar när utbudet av begagnade elbilar ökar.
Trenden totalt är en minskad export av bilar.
Vilket drivs av minskning av exporten av fossilbilar.
Min teori är att denna kommer minska ytterligare då folk generellt inte kommer att ha råd med 2 dyra elbilar utan istället behåller/skaffar fossilbil som andrabil.

Men när det gäller exporten av elbilar har den som sagt istället fördubblats.
Vilket inte är så konstigt då en svensk elbil är 70.000kr billigare jämfört med en osubventionerad bil på andra marknader.
Så om man inte begränsar detta kommer svenska bilar ochskattepengar fortsätta flöda ut ur landet
Exporten är ju avhängt kronans värde samt bilförsäljningen.

Man kan ju tänka sig att en <3år gammal fossilbil med malus i Sverige blir attraktiv att exportera nu när euron blir dyrare.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 15:10
av Dafro
niklas12 skrev:
Dafro skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Det är väl ganska självklart att exporten ökar när utbudet av begagnade elbilar ökar.
Trenden totalt är en minskad export av bilar.
Vilket drivs av minskning av exporten av fossilbilar.
Min teori är att denna kommer minska ytterligare då folk generellt inte kommer att ha råd med 2 dyra elbilar utan istället behåller/skaffar fossilbil som andrabil.

Men när det gäller exporten av elbilar har den som sagt istället fördubblats.
Vilket inte är så konstigt då en svensk elbil är 70.000kr billigare jämfört med en osubventionerad bil på andra marknader.
Så om man inte begränsar detta kommer svenska bilar ochskattepengar fortsätta flöda ut ur landet
Känns som att det alltid blir ”fusk” på något sätt när det finns bidrag. Enklaste är väl att bara ta bort det, är väl bara nästa år också iochförsig.
Ja så fort man börjar subventionera nånting så driver man marknaden åt det hållet.
Om man sen inte tänker hela vägen och gör en ordentlig riskanalys så blir detta resultatet.
Borde inte vara jättesvårt att räkna ut att bilarna riskerar att exporteras om de blir avsevärt billigare än motsvarande bil på den närliggande marknaden.

Finns det något beslut på att systemet skall tas bort efter 2023?
Vad jag vet så finns det inget beslut längre än till 2023.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 15:52
av CrazyGang
Med ny regering är det inte säkert att Transportstyrelsen får nya anslag 2023. Så som regelverket ör skrivet är bonus villkorad att de får medel. Om så inte är fallet kommer ingen bonus betalas ut.

Fler och fler privatleasingannonser reserverar sig för att bonusen kan komma att utebli och förtydligar att månadsbeloppet kommer höjas om bonusen uteblir. Känns som att finansbolagen börjat ana vart det barkar.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 15:58
av Nect
Hur var det med momsen i Norge? Skulle de inte fasa ut subventionen nu och införa moms igen?

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 02 okt 2022 16:52
av Dafro
Nect skrev:
Hur var det med momsen i Norge? Skulle de inte fasa ut subventionen nu och införa moms igen?
Jo bilar from 500 000 från nyår om jag minns rätt.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 11 okt 2022 12:13
av Jeppe_E
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Nej? Det enda som är relevant är vad motsvarande produkt kostar ny att köpa vid det tillfälle som affären görs upp.

För att göra det väldigt tydligt; Om jag vunnit en Tesla på Triss, så är mitt pris 30 kr för bilen. Ska jag då få mindre betalt för bilen om jag skulle sälja den?

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 11 okt 2022 13:53
av taliz
Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Nej? Det enda som är relevant är vad motsvarande produkt kostar ny att köpa vid det tillfälle som affären görs upp.

För att göra det väldigt tydligt; Om jag vunnit en Tesla på Triss, så är mitt pris 30 kr för bilen. Ska jag då få mindre betalt för bilen om jag skulle sälja den?
Agree, frågar någon mig vad jag betalat så säger jag "none of your business" :lol:

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 11 okt 2022 16:16
av dfa
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Nej? Det enda som är relevant är vad motsvarande produkt kostar ny att köpa vid det tillfälle som affären görs upp.

För att göra det väldigt tydligt; Om jag vunnit en Tesla på Triss, så är mitt pris 30 kr för bilen. Ska jag då få mindre betalt för bilen om jag skulle sälja den?
Agree, frågar någon mig vad jag betalat så säger jag "none of your business" :lol:
Rekommenderar boken "Konsten att köra bil gratis" av Peter Rost. Hittade mitt ex. hos ett antikvariat online. Finns mycket gammal visdom i den som är lika relevant idag.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 11 okt 2022 16:31
av Fredrik j
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
Vadå? I affärer är det väl högst relevant att ta hänsyn till vad säljaren själv har betalat? Det gäller ju alla varor.
Sen styr ju tillgång och efterfrågan. Hittar du ingen köpare så sjunker värdet. Nästan samma sak om du bara hittar en köpare.

Nej? Det enda som är relevant är vad motsvarande produkt kostar ny att köpa vid det tillfälle som affären görs upp.

För att göra det väldigt tydligt; Om jag vunnit en Tesla på Triss, så är mitt pris 30 kr för bilen. Ska jag då få mindre betalt för bilen om jag skulle sälja den?
Agree, frågar någon mig vad jag betalat så säger jag "none of your business" :lol:
Precis. Det vill man ju inte berätta. Vanligt är ju att man undviker ämnet.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 16 okt 2022 19:09
av Haneky
Är det någon som har tillgång till statistik? Känns som det borde ha vänt neråt lite nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 16 okt 2022 20:22
av CrazyGang
Jag skummar Model Y-annonser för att benchmarka mot min beställda MY SR.

Senaste månaden har 2021:or gått från att annonseras för nypris eller mer (!) till att ligga på 700-750’. Vissa handlare håller fast vid nypris eller mer men andra har börjat sänka. Få bilar verkar säljas. Många har legat 3-4 månader eller längre.

2022:or har kommit ett gäng senaste veckorna för 725-750’ från privatpersoner. Samtliga har väl precis fått sin bonus utbetald. Samtliga verkar säljas ganska snabbt. Gissat att säljarna vill säkra en bra affär innan effekten av elpriser, höjda räntor och allmän ekonomisk oro dödar marknaden för dyra bilar helt.

Summerat verkar det finns ett ganska stort lager bilar främst årsmodell 2021 som behöver ner en del i pris för att hitta köpare.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 17 okt 2022 12:22
av OfarligTesla
Ja jag har hållit lite koll också och det ser väldigt trögt ut, tror jag sålde min bil vid en bra tidpunkt för jag kan inte tänka mig att de betalar lika mycket längre.

Re: Vilka köper alla begagnade elbilar för mer än nypris?

Postat: 17 okt 2022 13:13
av taliz
Mm nog snart bättre att köpa en beggad Y LR än ny RWD.