Sida 5 av 29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 24 maj 2022 19:59
av Bjelke
Robin_j skrev:
Funkar för mig med. sist va allt magiskt gott kanske var det att man var eventuellt lite trött i huvudet :D
Japp trötthet är bästa kryddan :lol: gammalt ordspråk…

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 24 maj 2022 22:55
av joel80
Håller med, maten var bra sist! Fast frukosten i Ystad var mest jobbig, då ville jag bara iväg för att få sova några timmar innan jag skulle köra hem. Då kände jag mig rätt sliten och inte speciellt social. :roll:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 24 maj 2022 23:32
av Wilson
Tycker att matförslaget låter jättebra! Det blev en kanonfin middag förra året! Inga invändningar från mig.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 25 maj 2022 09:30
av Sofie
Generalbogge skrev:
Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:

Stadshotellets Plankstek

Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.

395:-/person

Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese

159:-/15cl glas

Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Funkar fint för oss, skulle tom kunna nedlåta mig till att äta gratinerat potatismos.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 27 maj 2022 12:54
av lator
Generalbogge skrev:
Jwe skrev:
Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir. :)
Om man kör rätt laddstrategi (fråga Robin om hur den är) så går det ganska snabbt med en nerfad S också. När vi körde 2020 så var ju hela SuC-nätverket begränsat till 118 kW (tack för det Tesla. Jag tappade inte lika mycket då...) men förra året så var det ju full fart på laddningen och jag skulle ha tappat mycket mera. Dock så beter sig en S85 helt annorlunda mot en nerfad S90. 85:an laddar på med bra effekt från början men tappar snart effekt så då får man pipa vidare mot nästa om man ska kunna hänga på (Robins taktik) medan en nerfad S90 aldrig kommer upp i några höga effekter utan i praktiken kommer att vara långsammare än en S85. Dock kan man ladda lite mera innan effekten tokdyker så det blir ju en tidsvinst. Vi får väl se hur det går i år beroende på vilka som kommer till start. (jag tittar nog på Glympse)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 28 maj 2022 08:46
av Sofie
Jwe skrev:
Eftersom laddkurvorna är som de är, spelar toppeffekten mindre roll än integralen under kurvan.

Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.

Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.
Ser fram emot om fler nerfade Teslor deltar! Då kan vi tävla om jumboplatsernas jumboplats, jag ligger bra till med kolloslt nerfad och dessutom energiklass D på däcken. Men någon måste ju komma sist, så det kan jag bjuda på.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 29 maj 2022 22:11
av joel80
Jag förbereder för sändningen. :P

Det här kan delas sen när det kommer lite närmre. Kanske gör Tibor en separat sida för SECC2022 som tidigare?
Jag skrev in Glympse-taggen i beskrivningen på videon nedan. Gissar att vi kör med det i år också? :)

Får dela upp det på två videos, kanske t.o.m blir en tredje. Youtube är knöliga och det kan vara problem att sända mer än 10h i sträck. (Då stängs inspelning av)




Del 2




Är det nån som är mer grafiskt lagd än mig och mår illa av tumnageln så är det fritt fram att komma med förslag! Den blev lite för rörig. :lol:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 30 maj 2022 23:15
av Generalbogge
Känns som att vi kör på middag på stadshotellet. Jag meddelar dem det. Så får vi återkoppla till dem senare med hur många vi blir.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 31 maj 2022 10:37
av Datzun
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 31 maj 2022 11:11
av Generalbogge
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 31 maj 2022 11:54
av Robin_j
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sist kommer garanterat bli jag.. råkar alltid köra sönder något av någon märklig anledning :roll:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 31 maj 2022 14:55
av Sofie
Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 31 maj 2022 19:13
av Robin_j
Sofie skrev:
Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafall :D
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning

Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 01 jun 2022 12:50
av Sofie
Robin_j skrev:
Sofie skrev:
Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafall :D
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning

Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Är det någon fokus på förbrukningen? Det är ju ett gyllene tillfälle att få se skillnaden mellan olika bilar, då alla givetvis kommer köra optimalt med sina egna bilar. Det borde bli mycket mer realistiska förbrukningssifror än när reportrar provkör en bil. @ Robin J Vinterdäcken är ju snålare i förbrukning, i alla fall var mina fd Nokis R2 supersnåla när dom var slut på våren/försommaren.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 01 jun 2022 13:10
av Jerker
Generalbogge skrev:
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Vi kommer inte med i år. Men när jag fått min Sono Sion tror jag att vi hakar på. Den har iaf 70 kW laddning. ;)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jun 2022 10:42
av joel80
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)

ID4an var snabbare än mig förra året. Även snabbare än Robin med Model S tror jag? Eller så var det inom några få minuter.
Även Skodan som var med förra året fick stryk av ID4an samt Audin som var med.
I år bör det dessutom gå snabbare för oss utan Tesla då infrastrukturen med laddare blivit mycket bättre på många ställen. :)

Vore kul om du körde ID4an så man kan jämföra lite mot förra årets resultat.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jun 2022 10:51
av joel80
Sofie skrev:
Robin_j skrev:
Sofie skrev:
Generalbogge skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)
Sistaplatsen har ju Sofie och Jwe lovat att göra upp om, om de nu ska vara med förstås :) Eller ev. Jerker i sin e-Golf. Så du kanske inte ens blir sista volkswagen :)
Men med en M3 LR så är man ju såklart med och fightas i toppen istället.
Det är redan klart att jag blir sist om bara dottern klarar av uppkörningen, det är hon som vill att vi skall åka. Jag menar kraftigt nerfad P85 med D klassade däck, jumboplatsen är reserverad.
Oavsett hur det går så kommer ni garanterat ha kul iallafall :D
Förra året satt jag och min co driver och följde alla andra mer än fokuserade på oss själva och det var märkligt nog väldigt skoj det med och helt plötsligt var vi inte sist efter 80 mils körning

Och vi körde ju lika bil som ni också extremt nerfad så det finns en tid att slå om vädret är rätt och framför allt så ska ju jag köra igen dock på sommardäck denna gång...
Är det någon fokus på förbrukningen? Det är ju ett gyllene tillfälle att få se skillnaden mellan olika bilar, då alla givetvis kommer köra optimalt med sina egna bilar. Det borde bli mycket mer realistiska förbrukningssifror än när reportrar provkör en bil. @ Robin J Vinterdäcken är ju snålare i förbrukning, i alla fall var mina fd Nokis R2 supersnåla när dom var slut på våren/försommaren.
Vi rapporterade alla vår förbrukning förra året. Model 3 låg såklart lägst med förbrukning kring 1.5kWh/mil. Jag hamnade på 2,07 på väg upp om jag kommer ihåg rätt och närmre 2,2kWh/mil på väg söderut då vi hamnade i flera rätt kraftiga regn samt tog vägen över Stockholm då med mer motorväg/högre snittfart.


För att följa varandra och att alla som ville följa tävlingen från dator skulle kunna följa oss så använde vi Glympse och gjorde en "grupp" (man lägger till en tagg, vi kan hjälpas åt att få igång allt det innan starten i Ystad, men ladda gärna ner och testa appen innan) så alla syntes, samt hastighet så att inte av oss "fuskade" och körde för fort. ;)

Många av oss la upp bilder och rapporter i en tråd på forumet under resan, och jag kör livesändning på Youtube. Det är märkligt hur taggad man blev av alla andra man kunde följa under resan. :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jun 2022 11:26
av dfa
Följde tävligen förra året. Det var skitkul, så rapportera gärna så mycket ni orkar ni som kör - det uppskattas mycket!
Men helt klart en "guilty pleasure" som jag inte vågat dela med någon IRL :lol:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 02 jun 2022 18:03
av joel80
Du menar att man sitter i timmar och kollar Youtube på nån idiot som kör mil efter mil på svensk motorväg mitt i natten?
:lol:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 03 jun 2022 17:46
av iAkita
joel80 skrev:
Datzun skrev:
Jag börjar luta åt att Teslan istället för ID.4. Vill inte bli sist :)

ID4an var snabbare än mig förra året. Även snabbare än Robin med Model S tror jag? Eller så var det inom några få minuter.
Även Skodan som var med förra året fick stryk av ID4an samt Audin som var med.
I år bör det dessutom gå snabbare för oss utan Tesla då infrastrukturen med laddare blivit mycket bättre på många ställen. :)
Stämmer bra det, jag var först i mål med min ID4 på vägen upp (efter de två Model 3) förra året :D Min sammanlagda tid på 41:51 var dessutom hela 11 minuter snabbare än Generalbogges vinnartid från året innan. En titel som han tog hem med sin Model S 90D, alltså samma bil som jag tror han ställer upp med i år. Så det finns nog goda chanser att du kan vara med och konkurrera om platserna bakom alla Model 3, även om du kör ID4:an. Skulle vara spännande att se om de utökade laddmöjligheterna jämför med förra året gör att min tid får se sig slagen.

Och nej, att jag skriver det här är inte alls för att jag vill hamna på prispallen även i år 8-)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 jun 2022 15:45
av joel80
Jag kommer kunna konkurrera bättre med ID4an i år. Alla OTA under året har fixat till laddkurvan på P2 så den är lite bättre och det har även gjort lite på förbrukningen. Det blir spännande.

Och du måste väl mena 41 timmar för totalen? Du körde på 20:45 upp om jsg kommer ihåg rätt. ;)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 04 jun 2022 16:12
av mikaELbil
joel80 skrev:
Du menar att man sitter i timmar och kollar Youtube på nån idiot som kör mil efter mil på svensk motorväg mitt i natten?
:lol:
Man kan väl också säga att man (jag) sitter som en idiot och kollar. Kul är det i alla fall!

Och jag är ny på denna forumsida. Väntar otåligt på min första helelbil, en MB EQB 300. Beräknad leverans sept/okt. Kör nu en volvo xc60 T5 från 2017.
Bor i Ystad och kommer vinka av er. :D

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 05 jun 2022 18:39
av iAkita
joel80 skrev:
Jag kommer kunna konkurrera bättre med ID4an i år. Alla OTA under året har fixat till laddkurvan på P2 så den är lite bättre och det har även gjort lite på förbrukningen. Det blir spännande.

Och du måste väl mena 41 timmar för totalen? Du körde på 20:45 upp om jsg kommer ihåg rätt. ;)
Ha ha, ja, 21 timmar totalt blir svårt om man ska hålla hastighetsbegränsningen :D Redigerar inlägget.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 07 jun 2022 21:13
av Asefa
Hur gör man om man vill delta ? Är ny på forumet men sugen på att köra . Haft min nya elbil i 3 månader i morgon 8/6 och kört 800mil älskar att köra bil och speciellt denna så är ni redo för lite damer som deltar??

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 07 jun 2022 21:26
av Asefa
Hej!

Ny på forumet och verkligen sugen på att delta i år .
Ganska erfaren tesla campare så sover gott i bilen .
Hur gör jag nu för att bli med ? Dags för lite damer att köra . Har en MY LR

Asefa