V2L

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: V2L

Inlägg av Dafro »

LarsOJ skrev: 05 jan 2023 09:02
mati skrev: 05 jan 2023 07:20
Ja, och då gick strömmen kl 00:07. Hela området är tydligen strömlöst. Ute snöar det som fan och en del äppelträd har omvandlats till ved inför nästa vinter. Snön var väl lite för tung för de gamla rackarna.
Jag sitter hemma och myser med en kopp V2L-kaffe, kylskåpet surrar, lamporna lyser. Brasan är tänd.
Vad är problemet? Varför har ni det så mörkt? Vadå har ni ingen ström? Det var ju tråkigt. :lol: :lol: :lol:

Jag älskar denna bilen!!!
Nice med backup! Vad har du för momentan förbrukning när essentials i huset går? Hur länge klarar du dig? Nyfiken
Se 5 inlägg tidigare. 15 kWh/ dygn, 5 dygn.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev: 05 jan 2023 08:16
Spännande.. Var ditt nya blåa uttag och övrig installation klar för dagens prövning?
Såklart inte. Det var införskaffat, men inte installerat. Men nu är det fixat och klart. Jag lever som vanligt. Allting som är viktigt fungerar. Lite kul med julljusstakar i fönsterbänken när alla grannar sitter i mörkret. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 05 jan 2023 09:02
Nice med backup! Vad har du för momentan förbrukning när essentials i huset går? Hur länge klarar du dig? Nyfiken
Har inte kollat vad huset drar, det är väl mest kylskåpet som behöver komma ikapp. Värmepumpen har jag inte kopplat in, det behövs inte, braskaminen går ju.
Nu står bilen på 47%, det var 50% när jag kopplade in den i morse kl 6:00. Säg en procent per timme eller nåt sånt. Jag känner mig ganska trygg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Då kom strömmen tillbaka efter drygt 13 timmars avbrott. 4% av Ioniqens batteri har gått åt sen i morse. Det handlade om 5-6 koppar kaffe i en Jura E8, kylskåpet som gick i princip hela tiden efter att ha stått avstängt halva natten, datorn, belysning, och en uppvärmd lunch i mikron.
Det går att klara sig nästan hur länge som helst på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8695
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: V2L

Inlägg av Pontus »

Dafro skrev: 05 jan 2023 10:47
LarsOJ skrev: 05 jan 2023 09:02
mati skrev: 05 jan 2023 07:20
Ja, och då gick strömmen kl 00:07. Hela området är tydligen strömlöst. Ute snöar det som fan och en del äppelträd har omvandlats till ved inför nästa vinter. Snön var väl lite för tung för de gamla rackarna.
Jag sitter hemma och myser med en kopp V2L-kaffe, kylskåpet surrar, lamporna lyser. Brasan är tänd.
Vad är problemet? Varför har ni det så mörkt? Vadå har ni ingen ström? Det var ju tråkigt. :lol: :lol: :lol:

Jag älskar denna bilen!!!
Nice med backup! Vad har du för momentan förbrukning när essentials i huset går? Hur länge klarar du dig? Nyfiken
Se 5 inlägg tidigare. 15 kWh/ dygn, 5 dygn.
Låter väldigt lite även värmen inte var inkopplad, varmvatten vill man väl ändå ha?
När jag tittar på December har vi haft mellan 20kWh till 5kWh per dygn men mest 25 +-5 kWh ser det ut som. Ej någon laddning av bilarna i det men värme dock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2L

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev: 05 jan 2023 10:58
chaffis75 skrev: 05 jan 2023 08:16
Spännande.. Var ditt nya blåa uttag och övrig installation klar för dagens prövning?
Såklart inte. Det var införskaffat, men inte installerat. Men nu är det fixat och klart. Jag lever som vanligt. Allting som är viktigt fungerar. Lite kul med julljusstakar i fönsterbänken när alla grannar sitter i mörkret. :D
Du får lägga lite bilder på hur du kopplar upp allt.. Alltod kul att se..
Denna feature är något jag gärna hade haft på min bil, lite avundsjuk.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Jag gjorde en quick and dirty hack, just eftersom det var lite akut. En 16A CEE hane på utsidan, rätt igenom väggen och ett vanligt vägguttag på insidan. En enkel lösning för att slippa dra en förlängningssladd genom ett öppet fönster. Funkar ju på samma sätt, bara lite snyggare och utan att det blir kallt. Vet ej om man ska ha ett säkringsskåp emellan också. Det har man ju inte heller när man kör direkt från bilen, dvs utan ett vägguttag emellan. Men å andra sidan skadar det inte med mer säkerhet. I en husvagn gör man ju så. Jag får komplettera i så fall.
Angående jord så har jag fått lika många svar som jag har frågat folk. Men det mest logiska för mig var att strunta i jorden och lita på att Hyundai har löst detta på ett bra sätt. Det finns ju en jord i bilens V2L-kontakt. Att blanda jordar hit och dit, gräva ner järnspett och annat jox, var många som sa att det inte rekommenderas eftersom ingen vet vad som händer. Alltså gör jag inte det. Bättre att ha två helt separata system som aldrig kommer i kontakt med varandra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 944
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: V2L

Inlägg av R_Edvinsson »

mati skrev: 05 jan 2023 16:44
Jag gjorde en quick and dirty hack, just eftersom det var lite akut. En 16A CEE hane på utsidan, rätt igenom väggen och ett vanligt vägguttag på insidan. En enkel lösning för att slippa dra en förlängningssladd genom ett öppet fönster. Funkar ju på samma sätt, bara lite snyggare och utan att det blir kallt. Vet ej om man ska ha ett säkringsskåp emellan också. Det har man ju inte heller när man kör direkt från bilen, dvs utan ett vägguttag emellan. Men å andra sidan skadar det inte med mer säkerhet. I en husvagn gör man ju så. Jag får komplettera i så fall.
Angående jord så har jag fått lika många svar som jag har frågat folk. Men det mest logiska för mig var att strunta i jorden och lita på att Hyundai har löst detta på ett bra sätt. Det finns ju en jord i bilens V2L-kontakt. Att blanda jordar hit och dit, gräva ner järnspett och annat jox, var många som sa att det inte rekommenderas eftersom ingen vet vad som händer. Alltså gör jag inte det. Bättre att ha två helt separata system som aldrig kommer i kontakt med varandra.
Studerat V2L och testat en del och en sak är säker, det är att det idag saknas regelverk för hur man hanterar detta.

Just texten att systemen ”aldrig” kommer i kontakt med varandra är just den stora haken, speciellt i hus där allt är jordat, och då menar jag allt, och då inte bara genom kablaget utan även genom kapslingar och höljen mm.

Bilens adapter i sin tur saknar tekniskt både nolla och jord och de två adaptrar jag mätt i skiljer sig lite åt hur de levererat spänning.

Men vad jag vet så är det arbete på G från elsäkerhetsverket på detta.
Men du gjorde rätt i att skippa en stentrappa mellan, för säkringen sitter i bilen.

Vidare skall man verkligen skippa allt vad heter skarvsladdar och sladdvindor mellan bilen och förbrukaren, för detta är tänkt att användas rakt ut adaptern och inte flyttas långa vägar.
Tex så är Max ström på 16A vilket betyder att kablaget bör vara 2.5mm2 hela vägen, och där är en hel del vindor bara är 0.75mm2… det i kombination med att de är upprullade kan ge tråkiga konsekvenser.


Tekniken är cool.
Men frågar du Hyundai eller Kia så tror jag inte de haft
V2H som ändamål när de levererade en V2L adapter.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev: 05 jan 2023 13:28
Då kom strömmen tillbaka efter drygt 13 timmars avbrott. 4% av Ioniqens batteri har gått åt sen i morse. Det handlade om 5-6 koppar kaffe i en Jura E8, kylskåpet som gick i princip hela tiden efter att ha stått avstängt halva natten, datorn, belysning, och en uppvärmd lunch i mikron.
Det går att klara sig nästan hur länge som helst på det viset.
Riktigt bra ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

R_Edvinsson skrev: 05 jan 2023 17:15
Vidare skall man verkligen skippa allt vad heter skarvsladdar och sladdvindor mellan bilen och förbrukaren, för detta är tänkt att användas rakt ut adaptern och inte flyttas långa vägar.
Tex så är Max ström på 16A vilket betyder att kablaget bör vara 2.5mm2 hela vägen, och där är en hel del vindor bara är 0.75mm2… det i kombination med att de är upprullade kan ge tråkiga konsekvenser.
Jag kör med en 2,5mm2 kabel från bilen till huset. Där är alltså 16A inget problem. Dock kommer jag av begripliga skäl aldrig dra 16A eftersom det sitter ett vanligt vägguttag på andra sidan. Lampor och sånt drar ju ingenting, inte datorn heller. Jag har förvisso maxat V2L uttaget några gånger, men det var direkt från bilen, i samband med snickeriarbeten. Sågar och sånt drar ju en del ström.
Just att det saknas regelverk kan ju också vara anledningen till att ingen annan än Hyundai och Kia har implementerat V2L hittills. Tyska biltillverkare kommer nog inte röra ett finger förrän allting är specat in i minsta detailj.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 05 jan 2023 18:55
R_Edvinsson skrev: 05 jan 2023 17:15
Vidare skall man verkligen skippa allt vad heter skarvsladdar och sladdvindor mellan bilen och förbrukaren, för detta är tänkt att användas rakt ut adaptern och inte flyttas långa vägar.
Tex så är Max ström på 16A vilket betyder att kablaget bör vara 2.5mm2 hela vägen, och där är en hel del vindor bara är 0.75mm2… det i kombination med att de är upprullade kan ge tråkiga konsekvenser.
Jag kör med en 2,5mm2 kabel från bilen till huset. Där är alltså 16A inget problem. Dock kommer jag av begripliga skäl aldrig dra 16A eftersom det sitter ett vanligt vägguttag på andra sidan. Lampor och sånt drar ju ingenting, inte datorn heller. Jag har förvisso maxat V2L uttaget några gånger, men det var direkt från bilen, i samband med snickeriarbeten. Sågar och sånt drar ju en del ström.
Just att det saknas regelverk kan ju också vara anledningen till att ingen annan än Hyundai och Kia har implementerat V2L hittills. Tyska biltillverkare kommer nog inte röra ett finger förrän allting är specat in i minsta detailj.
Ford har V2L på F150 med effekt på 9,6kW och 131kWh batteri. Riktigt nice! Köper man deras laddlösning så kan man även köra huset på riktigt (V2H).

8109AE7D-78B0-4404-9378-33E5B01E93E4.jpeg

https://www.autoevolution.com/news/ford ... 86432.html
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Hm, då är det ju bara att skaffa en F150. 8-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 05 jan 2023 20:35
Hm, då är det ju bara att skaffa en F150. 8-)
Finns 2st F150 Lightning i Ljusdal till salu. Bara att slå till haha.

Jag är sugen men de som finns på Blocket är ju importerade och då är det amerikansk 120V i kraftuttaget… Känns inte som man vill ta en chansning på att man kan få det att funka. Jag vill ju ladda på firman på dagen och driva huset hemma på natten.

Men jag tror Ford kommer med den här tekniken även på kommande skåpbilar som officiellt kommer säljas här.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: V2L

Inlägg av mikaELbil »

mati skrev: 05 jan 2023 16:44
Jag gjorde en quick and dirty hack, just eftersom det var lite akut. En 16A CEE hane på utsidan, rätt igenom väggen och ett vanligt vägguttag på insidan. En enkel lösning för att slippa dra en förlängningssladd genom ett öppet fönster. Funkar ju på samma sätt, bara lite snyggare och utan att det blir kallt. Vet ej om man ska ha ett säkringsskåp emellan också. Det har man ju inte heller när man kör direkt från bilen, dvs utan ett vägguttag emellan. Men å andra sidan skadar det inte med mer säkerhet. I en husvagn gör man ju så. Jag får komplettera i så fall.
Angående jord så har jag fått lika många svar som jag har frågat folk. Men det mest logiska för mig var att strunta i jorden och lita på att Hyundai har löst detta på ett bra sätt. Det finns ju en jord i bilens V2L-kontakt. Att blanda jordar hit och dit, gräva ner järnspett och annat jox, var många som sa att det inte rekommenderas eftersom ingen vet vad som händer. Alltså gör jag inte det. Bättre att ha två helt separata system som aldrig kommer i kontakt med varandra.
En liten undran. Har du bara enfas i huset? Om det är trefas, vilket det med 99,99% säkerhet är, hur får du spänning på alla faserna? För inte går väl alla förbrukarna på samma fas?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

mikaELbil skrev: 06 jan 2023 00:19
En liten undran. Har du bara enfas i huset? Om det är trefas, vilket det med 99,99% säkerhet är, hur får du spänning på alla faserna? För inte går väl alla förbrukarna på samma fas?
Nej, såklart inte. Varför skulle jag ha enfas hemma? Om du har läst mitt inlägg så förstår du att jag inte på något sätt har kopplat ihop husets elnät med bilens V2L utgång. Det är två helt olika saker. Det enda jag har gjort är att jag har alternativa vägguttag i huset som matas direkt från bilen. Vill jag ha kaffe så får jag koppla in kaffemaskinen där. Vill jag värma mat så får jag koppla in mikron. Det enda jag har använt skarvsladdar till är belysningen, dvs för lampor med stickkontakt som vi har mängder av. Men husets vanliga elinstallation är helt oberörd av detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Strömavbrott igen. Man får nog tänka om och ladda bilen till mer än 50% mellan avbrotten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

Lyllo dig! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: V2L

Inlägg av Gargamel »

mati skrev: 06 jan 2023 10:30
Strömavbrott igen. Man får nog tänka om och ladda bilen till mer än 50% mellan avbrotten.

Du skulle haft 5 fläktar i din trädgård så hade du och grannarna haft lite el..
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev: 06 jan 2023 09:02
mikaELbil skrev: 06 jan 2023 00:19
En liten undran. Har du bara enfas i huset? Om det är trefas, vilket det med 99,99% säkerhet är, hur får du spänning på alla faserna? För inte går väl alla förbrukarna på samma fas?
Nej, såklart inte. Varför skulle jag ha enfas hemma? Om du har läst mitt inlägg så förstår du att jag inte på något sätt har kopplat ihop husets elnät med bilens V2L utgång. Det är två helt olika saker. Det enda jag har gjort är att jag har alternativa vägguttag i huset som matas direkt från bilen. Vill jag ha kaffe så får jag koppla in kaffemaskinen där. Vill jag värma mat så får jag koppla in mikron. Det enda jag har använt skarvsladdar till är belysningen, dvs för lampor med stickkontakt som vi har mängder av. Men husets vanliga elinstallation är helt oberörd av detta.
Har en kompis som nyligen byggde hus och jag tycker det är lite förvånande att man inte organiserar elsystemet så redan från början. En egen krets som kan matas med 1-fas och spänningssätta viktiga uttag och belysning.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

:P
Fredrik j skrev: 06 jan 2023 12:28
mati skrev: 06 jan 2023 09:02
mikaELbil skrev: 06 jan 2023 00:19
En liten undran. Har du bara enfas i huset? Om det är trefas, vilket det med 99,99% säkerhet är, hur får du spänning på alla faserna? För inte går väl alla förbrukarna på samma fas?
Nej, såklart inte. Varför skulle jag ha enfas hemma? Om du har läst mitt inlägg så förstår du att jag inte på något sätt har kopplat ihop husets elnät med bilens V2L utgång. Det är två helt olika saker. Det enda jag har gjort är att jag har alternativa vägguttag i huset som matas direkt från bilen. Vill jag ha kaffe så får jag koppla in kaffemaskinen där. Vill jag värma mat så får jag koppla in mikron. Det enda jag har använt skarvsladdar till är belysningen, dvs för lampor med stickkontakt som vi har mängder av. Men husets vanliga elinstallation är helt oberörd av detta.
Har en kompis som nyligen byggde hus och jag tycker det är lite förvånande att man inte organiserar elsystemet så redan från början. En egen krets som kan matas med 1-fas och spänningssätta viktiga uttag och belysning.
Mycket enklare att sätta en resevkraftomkopplare på inkommande och sen ett antal utvalda uttag/belysning som bara går på resevkraften när nätspänningen är frånkopplad. I detta fall (elbil) en fas. Då kan ju uttagen/belysningen användas som vanligt när nätspänning finns. Finns automatiska och manuella. Ganska enkelt att installera i efterhand. Och säkert. Jag har kopplat till hela huset.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Gargamel skrev: 06 jan 2023 11:29
mati skrev: 06 jan 2023 10:30
Strömavbrott igen. Man får nog tänka om och ladda bilen till mer än 50% mellan avbrotten.

Du skulle haft 5 fläktar i din trädgård så hade du och grannarna haft lite el..
Jag har el. Har precis ätit V2L-frukostägg med V2L-kaffe. Tyvärr får vi nog flytta matlagningen och bullbakningen till en annan dag, men vi har fryst mat som vi kan värma i mikron. Jag får nog skaffa en såndär airfryer med stickkontakt. Funkar ju för husvagnen också.
Det är inte synd om oss med andra ord. Våra grannar har det nog värre. Men det är ju de som alltid ifrågasätter elbilar eftersom de inte funkar när det är strömavbrott. Nej, jag är inte skadeglad, men jag kan inte låta bli att vara otroligt nöjd med min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 06 jan 2023 12:32
Gargamel skrev: 06 jan 2023 11:29
mati skrev: 06 jan 2023 10:30
Strömavbrott igen. Man får nog tänka om och ladda bilen till mer än 50% mellan avbrotten.

Du skulle haft 5 fläktar i din trädgård så hade du och grannarna haft lite el..
Jag har el. Har precis ätit V2L-frukostägg med V2L-kaffe. Tyvärr får vi nog flytta matlagningen och bullbakningen till en annan dag, men vi har fryst mat som vi kan värma i mikron. Jag får nog skaffa en såndär airfryer med stickkontakt. Funkar ju för husvagnen också.
Det är inte synd om oss med andra ord. Våra grannar har det nog värre. Men det är ju de som alltid ifrågasätter elbilar eftersom de inte funkar när det är strömavbrott. Nej, jag är inte skadeglad, men jag kan inte låta bli att vara otroligt nöjd med min bil.
Annars är ju gasolgrillen med stekyta och kokplatta ett säkert kort i alla väder. Bara rulla in i köket så får du värme också 😎
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 06 jan 2023 12:32
:P
Fredrik j skrev: 06 jan 2023 12:28
mati skrev: 06 jan 2023 09:02
mikaELbil skrev: 06 jan 2023 00:19
En liten undran. Har du bara enfas i huset? Om det är trefas, vilket det med 99,99% säkerhet är, hur får du spänning på alla faserna? För inte går väl alla förbrukarna på samma fas?
Nej, såklart inte. Varför skulle jag ha enfas hemma? Om du har läst mitt inlägg så förstår du att jag inte på något sätt har kopplat ihop husets elnät med bilens V2L utgång. Det är två helt olika saker. Det enda jag har gjort är att jag har alternativa vägguttag i huset som matas direkt från bilen. Vill jag ha kaffe så får jag koppla in kaffemaskinen där. Vill jag värma mat så får jag koppla in mikron. Det enda jag har använt skarvsladdar till är belysningen, dvs för lampor med stickkontakt som vi har mängder av. Men husets vanliga elinstallation är helt oberörd av detta.
Har en kompis som nyligen byggde hus och jag tycker det är lite förvånande att man inte organiserar elsystemet så redan från början. En egen krets som kan matas med 1-fas och spänningssätta viktiga uttag och belysning.
Mycket enklare att sätta en resevkraftomkopplare på inkommande och sen ett antal utvalda uttag/belysning som bara går på resevkraften när nätspänningen är frånkopplad. I detta fall (elbil) en fas. Då kan ju uttagen/belysningen användas som vanligt när nätspänning finns. Finns automatiska och manuella. Ganska enkelt att installera i efterhand. Och säkert. Jag har kopplat till hela huset.
Jag syftade på varför detta inte är vanligare på nyckelfärdiga hus. Att man kan göra det själv förstår jag.
Elsystemens konstruktion i nyckelfärdiga hus skulle ju kunna vara mer anpassade till solceller/ödrift/batterier utan att det skulle märkas någon skillnad för den som inte har det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 06 jan 2023 12:36
Annars är ju gasolgrillen med stekyta och kokplatta ett säkert kort i alla väder. Bara rulla in i köket så får du värme också 😎
Har ingen lust att baxa in den. Den står på altanen och är skyddad av ett halvmeterhögt snötäcke. Och det finns ingen direkt väg från altanen in i huset. Man måste först nedför en trappa och sen upp igen. Och det ligger som sagt en massa snö i vägen. Usch. Om det är så kan jag lika gärna steka mat i husvagnen. Där finns det också gasol. Men samma sak där. Man måste först gräva sig fram genom snön. Det kan bli så att jag gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev: 06 jan 2023 12:58
LarsOJ skrev: 06 jan 2023 12:36
Annars är ju gasolgrillen med stekyta och kokplatta ett säkert kort i alla väder. Bara rulla in i köket så får du värme också 😎
Har ingen lust att baxa in den. Den står på altanen och är skyddad av ett halvmeterhögt snötäcke. Och det finns ingen direkt väg från altanen in i huset. Man måste först nedför en trappa och sen upp igen. Och det ligger som sagt en massa snö i vägen. Usch. Om det är så kan jag lika gärna steka mat i husvagnen. Där finns det också gasol. Men samma sak där. Man måste först gräva sig fram genom snön. Det kan bli så att jag gör det.
Det finns ju spisar med både el och gas. Finns i husbilar.
Rent tekniskt skulle det ju t.o.m. gå att göra spisplattor som kunde ha både gas och induktion samtidigt beroende på behov.
Skriv svar