Sida 5 av 27

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 22 mar 2022 08:27
av mikebike
Mickep skrev:
Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
InCharge 50 kW har ökat med 20%, AC har inte ökat alls på drygt ett år.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 09:10
av johnbrave
Maw skrev:
Mickep skrev:
Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt! :)

Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 09:13
av MWall
johnbrave skrev:
Maw skrev:
Mickep skrev:
Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt! :)

Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.
Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 09:16
av johnbrave
MWall skrev:
johnbrave skrev:
Maw skrev:
Mickep skrev:
Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt! :)

Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.
Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 09:19
av OfarligTesla
johnbrave skrev:

Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.
Då laddar du förmodligen inte mycket och kunde lika gärna betala 8,7 SEK/kWh istället för att ha abonnemang för totalen blir ändå så lite pengar att totalkostnaden för bilägandet inte spelar någon roll. Hade du däremot laddat väldigt mycket under de månaderna hade abonnemangets kostnad blivit en liten del av totala laddkostnaden istället.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 09:47
av Maw
johnbrave skrev:
Maw skrev:
Mickep skrev:
Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt! :)

Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.
I mitt fall så ingår det lägre priset med bilen under första året (Polestar2). Det är oklart vad som händer när första året gått, Polestar jobbar på en lösning. Plugsurfingkortet jag använder på Ionity för att få det låga priset är inte knutet till min bil så min fru kan också ladda till det lägre priset på Ionity tots att hon kör Tesla.

Jag tror att det är 3.53 kr/kWh även med abbonemnag och jag förmodar att även det kan utnyttjas till flera bilar i familjen.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 09:49
av Esterox
OfarligTesla skrev:
johnbrave skrev:

Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.
Då laddar du förmodligen inte mycket och kunde lika gärna betala 8,7 SEK/kWh istället för att ha abonnemang för totalen blir ändå så lite pengar att totalkostnaden för bilägandet inte spelar någon roll. Hade du däremot laddat väldigt mycket under de månaderna hade abonnemangets kostnad blivit en liten del av totala laddkostnaden istället.
Räcker ju att ladda ca 5-6 ggr med ett batteri runt 80 kwh så har man ju ”tjänat” på att ta ett abonnemang. vill säga knappt 200-250 mil om vi räknar jäkligt snålt.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 10:07
av MWall
johnbrave skrev:
MWall skrev:
johnbrave skrev:
Maw skrev:
Mickep skrev:
Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt! :)

Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.
Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.

Bilen kostar ju 5-10 tusen i månaden totalt. 190 spänn gör varken från eller till.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 10:50
av Melon Must
190 spänn i månaden motsvarar ganska exakt vad skatten för en V70 diesel kostar.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 12:22
av Jaegaern
Denke skrev:
Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.

Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,

5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd

Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Vad i hela.. Det är riktigt dyrt. Visst, jag klarar mig överallt jag vill köra, förutom semestrar, med 100% från utgångspunkt, med ett minimalt laddstopp om jag kör på lite fortare. Men ändå..

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 29 mar 2022 16:50
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev:
Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.

Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?

De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 30 mar 2022 11:22
av RagWal
chaffis75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.

Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?

De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va? :roll:
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.

Låt oss bara kramas istället :D

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 30 mar 2022 11:42
av Esterox
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.

Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?

De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va? :roll:
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.

Låt oss bara kramas istället :D
hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 30 mar 2022 11:55
av Nicke Nyfiken
Esterox skrev:
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.

Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?

De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va? :roll:
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.

Låt oss bara kramas istället :D
hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.
Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 30 mar 2022 22:06
av Arn
Lång tråd, inte läst allt men 5,7kr kwh är lite väl mastigt, jag kommer leta andra laddare när så är möjligt och använda superchargers endast när bråttom och absolut nödvändigt

Finns ännu prisvärda 22kw laddare för runt 3kr kwh om man har tur och ska stå parkerad några timmar i städer eller över natten

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 31 mar 2022 10:34
av BrooklynS
SuC använder man på reosr. Det går snabbt, finns tillgängligt, inga köer osv. Väl värt kostnaden de gångerna.

Vill man komma billigare undan kan man ställa sig i kö nånstans.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 31 mar 2022 22:10
av Arn
Mer har prisvärda abonnemang. Någon ytterligare med bra pris på snabbladdning?

Mer har laddare som är på både 50 KW och 150 kw.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 31 mar 2022 22:54
av d3marcus
Nicke Nyfiken skrev:
Esterox skrev:
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.

Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?

De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va? :roll:
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.

Låt oss bara kramas istället :D
hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.
Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.
Tesla har en lång historia av nyemissioner så det stämmer inte.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 01 apr 2022 01:01
av DanneB
Nicke Nyfiken skrev:
Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.
Alla SuC:ar är ju dock inte finansierade av Teslas kunder längre. T.ex. i glesbygden uppe i norr, så har flera operatörer fått stöd av Trafikverket. Däribland Tesla.

"Reglerna för att bli beviljad stödet är att laddstationen dessutom måste vara en publik laddstation som är ”tillgänglig för allmänheten på ett sätt som innebär att användarna har icke-diskriminerande åtkomst till den”."
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 01 apr 2022 06:46
av chaffis75
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.

Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?

De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va? :roll:
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.

Låt oss bara kramas istället :D
Tesla Sverige kramar ju inte icke tesla ägare idag men låter som de kanske snart kramar oss andra också, och då kramas vi tillbaka.
Man måste vara två för att kramas kärleksfullt. ..

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 01 apr 2022 08:05
av Dinsdale
Frågan är om Teslaägare verkligen kommer börja ladda på andra laddare i någon stor utsträckning, om inte dessa laddare finns i omedelbar anslutning till supercharger möjligen.

Jag hade dragit mig för att ockupera en av kanske två lediga andra laddare om det samtidigt fanns 10-20 lediga supercharger vid samma ställe. Då får det vara väldigt mycket billigare (flera kronor). Däremot när Tesla öppnat sina superchargers för alla har jag inga problem med det, då kan ju bara den andra bilen ladda på supercharger istället.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 02 apr 2022 01:31
av Nicke Nyfiken
DanneB skrev:
Alla SuC:ar är ju dock inte finansierade av Teslas kunder längre. T.ex. i glesbygden uppe i norr, så har flera operatörer fått stöd av Trafikverket. Däribland Tesla.

"Reglerna för att bli beviljad stödet är att laddstationen dessutom måste vara en publik laddstation som är ”tillgänglig för allmänheten på ett sätt som innebär att användarna har icke-diskriminerande åtkomst till den”."
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/
Finns väl inga SuC på de platserna?

Om de funnits hade ju SuC redan varit öppet för alla, även i Sverige.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 02 apr 2022 09:19
av Dinsdale
Klickade i bilen runt på slumpmässiga superchargers igår i nätområde SE3 och SE4, högsta priset jag hittade var 5,80 tror jag. Kan ha varit Ödeshög faktiskt. De flesta verkade kosta 5,30 tyckte jag. Det är saftigt. Verkar inte finnas nån logik kopplad till elområdet heller, Varberg var tex billigast med 4,10 eller nåt sånt. Ulricehamn vill jag minnas låg kring 5,30.
Tesla är faktiskt sämst i klassen på transparens, man behöver gå till bilen för att kolla priserna. Hos alla andra konkurrenter ser man det mig veterligen i deras appar.

För övrigt noterade jag att det dykt upp en massa övriga snabbladdare, bla kunde jag välja att navigera till exempelvis Ionity vid Mantorp eller Vattenfalls destinationsladdare bredvid mall of scandinavia i Solna. Men hittade inte OKQ8-laddare jag sett utmed e4, så listan var inte komplett. Det verkade inte heller gå att se antal lediga platser, men det kanske kommer.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 02 apr 2022 09:39
av nek0
Dinsdale skrev:
Klickade i bilen runt på slumpmässiga superchargers igår i nätområde SE3 och SE4, högsta priset jag hittade var 5,80 tror jag. Kan ha varit Ödeshög faktiskt. De flesta verkade kosta 5,30 tyckte jag. Det är saftigt. Verkar inte finnas nån logik kopplad till elområdet heller, Varberg var tex billigast med 4,10 eller nåt sånt. Ulricehamn vill jag minnas låg kring 5,30.
Tesla är faktiskt sämst i klassen på transparens, man behöver gå till bilen för att kolla priserna. Hos alla andra konkurrenter ser man det mig veterligen i deras appar.

För övrigt noterade jag att det dykt upp en massa övriga snabbladdare, bla kunde jag välja att navigera till exempelvis Ionity vid Mantorp eller Vattenfalls destinationsladdare bredvid mall of scandinavia i Solna. Men hittade inte OKQ8-laddare jag sett utmed e4, så listan var inte komplett. Det verkade inte heller gå att se antal lediga platser, men det kanske kommer.
Testa: https://chargefinder.com/se

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 02 apr 2022 12:59
av TSLAMY
Nybliven Teslaägare.

Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.

Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.