Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 22 mar 2022 08:27
InCharge 50 kW har ökat med 20%, AC har inte ökat alls på drygt ett år.Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
InCharge 50 kW har ökat med 20%, AC har inte ökat alls på drygt ett år.Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.MWall skrev:Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Då laddar du förmodligen inte mycket och kunde lika gärna betala 8,7 SEK/kWh istället för att ha abonnemang för totalen blir ändå så lite pengar att totalkostnaden för bilägandet inte spelar någon roll. Hade du däremot laddat väldigt mycket under de månaderna hade abonnemangets kostnad blivit en liten del av totala laddkostnaden istället.johnbrave skrev:
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.
I mitt fall så ingår det lägre priset med bilen under första året (Polestar2). Det är oklart vad som händer när första året gått, Polestar jobbar på en lösning. Plugsurfingkortet jag använder på Ionity för att få det låga priset är inte knutet till min bil så min fru kan också ladda till det lägre priset på Ionity tots att hon kör Tesla.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Räcker ju att ladda ca 5-6 ggr med ett batteri runt 80 kwh så har man ju ”tjänat” på att ta ett abonnemang. vill säga knappt 200-250 mil om vi räknar jäkligt snålt.OfarligTesla skrev:Då laddar du förmodligen inte mycket och kunde lika gärna betala 8,7 SEK/kWh istället för att ha abonnemang för totalen blir ändå så lite pengar att totalkostnaden för bilägandet inte spelar någon roll. Hade du däremot laddat väldigt mycket under de månaderna hade abonnemangets kostnad blivit en liten del av totala laddkostnaden istället.johnbrave skrev:
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.
johnbrave skrev:Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.MWall skrev:Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Vad i hela.. Det är riktigt dyrt. Visst, jag klarar mig överallt jag vill köra, förutom semestrar, med 100% från utgångspunkt, med ett minimalt laddstopp om jag kör på lite fortare. Men ändå..Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.Esterox skrev:hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
Tesla har en lång historia av nyemissioner så det stämmer inte.Nicke Nyfiken skrev:Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.Esterox skrev:hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
Alla SuC:ar är ju dock inte finansierade av Teslas kunder längre. T.ex. i glesbygden uppe i norr, så har flera operatörer fått stöd av Trafikverket. Däribland Tesla.Nicke Nyfiken skrev:Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.
Tesla Sverige kramar ju inte icke tesla ägare idag men låter som de kanske snart kramar oss andra också, och då kramas vi tillbaka.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
Finns väl inga SuC på de platserna?DanneB skrev:Alla SuC:ar är ju dock inte finansierade av Teslas kunder längre. T.ex. i glesbygden uppe i norr, så har flera operatörer fått stöd av Trafikverket. Däribland Tesla.
"Reglerna för att bli beviljad stödet är att laddstationen dessutom måste vara en publik laddstation som är ”tillgänglig för allmänheten på ett sätt som innebär att användarna har icke-diskriminerande åtkomst till den”."
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/
Testa: https://chargefinder.com/seDinsdale skrev:Klickade i bilen runt på slumpmässiga superchargers igår i nätområde SE3 och SE4, högsta priset jag hittade var 5,80 tror jag. Kan ha varit Ödeshög faktiskt. De flesta verkade kosta 5,30 tyckte jag. Det är saftigt. Verkar inte finnas nån logik kopplad till elområdet heller, Varberg var tex billigast med 4,10 eller nåt sånt. Ulricehamn vill jag minnas låg kring 5,30.
Tesla är faktiskt sämst i klassen på transparens, man behöver gå till bilen för att kolla priserna. Hos alla andra konkurrenter ser man det mig veterligen i deras appar.
För övrigt noterade jag att det dykt upp en massa övriga snabbladdare, bla kunde jag välja att navigera till exempelvis Ionity vid Mantorp eller Vattenfalls destinationsladdare bredvid mall of scandinavia i Solna. Men hittade inte OKQ8-laddare jag sett utmed e4, så listan var inte komplett. Det verkade inte heller gå att se antal lediga platser, men det kanske kommer.