InCharge 50 kW har ökat med 20%, AC har inte ökat alls på drygt ett år.Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Priserna skenar i SUC
Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Model Y 2022 black/black
Re: Priserna skenar i SUC
Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Re: Priserna skenar i SUC
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.MWall skrev:Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Model Y 2022 black/black
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Priserna skenar i SUC
Då laddar du förmodligen inte mycket och kunde lika gärna betala 8,7 SEK/kWh istället för att ha abonnemang för totalen blir ändå så lite pengar att totalkostnaden för bilägandet inte spelar någon roll. Hade du däremot laddat väldigt mycket under de månaderna hade abonnemangets kostnad blivit en liten del av totala laddkostnaden istället.johnbrave skrev:
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.
Re: Priserna skenar i SUC
I mitt fall så ingår det lägre priset med bilen under första året (Polestar2). Det är oklart vad som händer när första året gått, Polestar jobbar på en lösning. Plugsurfingkortet jag använder på Ionity för att få det låga priset är inte knutet till min bil så min fru kan också ladda till det lägre priset på Ionity tots att hon kör Tesla.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Jag tror att det är 3.53 kr/kWh även med abbonemnag och jag förmodar att även det kan utnyttjas till flera bilar i familjen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Priserna skenar i SUC
Räcker ju att ladda ca 5-6 ggr med ett batteri runt 80 kwh så har man ju ”tjänat” på att ta ett abonnemang. vill säga knappt 200-250 mil om vi räknar jäkligt snålt.OfarligTesla skrev:Då laddar du förmodligen inte mycket och kunde lika gärna betala 8,7 SEK/kWh istället för att ha abonnemang för totalen blir ändå så lite pengar att totalkostnaden för bilägandet inte spelar någon roll. Hade du däremot laddat väldigt mycket under de månaderna hade abonnemangets kostnad blivit en liten del av totala laddkostnaden istället.johnbrave skrev:
Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.
Re: Priserna skenar i SUC
johnbrave skrev:Klart det har. 190krx12=2280kr. Vi tar mig som exempel som möjligtvis skulle använda Ionity juni, juli, augusti på semestern. Då blir kalkylen inte så fin, och för mig spelar det roll. Även om du anser att det inte påverkar totalkalkylen, så gör de det.MWall skrev:Antingen laddar man mycket och då blir det försumbart eller så laddar man lite och då har inte priset någon bäring på totalkalkylen heller.johnbrave skrev:Fast 3,53 är väl med abonnemang? Eller? 190kr i månaden för abonnemang blir inte helt billigt per kWh heller.Maw skrev:Jag laddade på Ionity Kristianstad igår. Det kostade 3,53 kr/lWh som vanligt. Prisvärt!Mickep skrev:Om de skenar hos SuC vad gör de då inte hos ionity. Är det någon som vågar kolla?
Min fru laddade samtidigt sin MY för första gången på SuC i Kristianstad för 5.70 kr/kWh. Lite dyrt, nästa gång kommer nog hon också att ladda på Ionity om det finns tilgängligt.
Bilen kostar ju 5-10 tusen i månaden totalt. 190 spänn gör varken från eller till.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Priserna skenar i SUC
190 spänn i månaden motsvarar ganska exakt vad skatten för en V70 diesel kostar.
Re: Priserna skenar i SUC
Vad i hela.. Det är riktigt dyrt. Visst, jag klarar mig överallt jag vill köra, förutom semestrar, med 100% från utgångspunkt, med ett minimalt laddstopp om jag kör på lite fortare. Men ändå..Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Priserna skenar i SUC
Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Priserna skenar i SUC
Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Priserna skenar i SUC
hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priserna skenar i SUC
Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.Esterox skrev:hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Priserna skenar i SUC
Lång tråd, inte läst allt men 5,7kr kwh är lite väl mastigt, jag kommer leta andra laddare när så är möjligt och använda superchargers endast när bråttom och absolut nödvändigt
Finns ännu prisvärda 22kw laddare för runt 3kr kwh om man har tur och ska stå parkerad några timmar i städer eller över natten
Finns ännu prisvärda 22kw laddare för runt 3kr kwh om man har tur och ska stå parkerad några timmar i städer eller över natten
Re: Priserna skenar i SUC
SuC använder man på reosr. Det går snabbt, finns tillgängligt, inga köer osv. Väl värt kostnaden de gångerna.
Vill man komma billigare undan kan man ställa sig i kö nånstans.
Vill man komma billigare undan kan man ställa sig i kö nånstans.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Priserna skenar i SUC
Mer har prisvärda abonnemang. Någon ytterligare med bra pris på snabbladdning?
Mer har laddare som är på både 50 KW och 150 kw.
Mer har laddare som är på både 50 KW och 150 kw.
Re: Priserna skenar i SUC
Tesla har en lång historia av nyemissioner så det stämmer inte.Nicke Nyfiken skrev:Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.Esterox skrev:hmm, det har ju iofs avhandlats tidigare att den som köper tesla och köper ensamrättigheten till SuC och det är inräknat i bilköpet. Medans alla andra laddare inte är gjort på det sättet. Så därav är det nog mer okej att Tesla står på Ionity än att en ID4 står på SuC. Tyvärr.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
Re: Priserna skenar i SUC
Alla SuC:ar är ju dock inte finansierade av Teslas kunder längre. T.ex. i glesbygden uppe i norr, så har flera operatörer fått stöd av Trafikverket. Däribland Tesla.Nicke Nyfiken skrev:Den största skillnaden är att vi alla har varit med och finansierat Ionity genom skattepengar, medan SuC är finansierat av Teslas kunder.
"Reglerna för att bli beviljad stödet är att laddstationen dessutom måste vara en publik laddstation som är ”tillgänglig för allmänheten på ett sätt som innebär att användarna har icke-diskriminerande åtkomst till den”."
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/
Tesla Model S 90D
Re: Priserna skenar i SUC
Tesla Sverige kramar ju inte icke tesla ägare idag men låter som de kanske snart kramar oss andra också, och då kramas vi tillbaka.RagWal skrev:Hmm. Den där surheten är lite samma sorts surhet som kan ske mot framtida icke-teslabilar som laddar på SuC va?chaffis75 skrev:Ser även ibland en Tesla på eon 175 kw laddaren i Lödde, kan inte skilja mycket men kanske de är något öre billigare än suc?Off Grid Byggaren skrev:Det här var inte bra, nu blir det ännu mera trängsel på Ionity.
Nu förstår jag varför en del Teslabilar dyker upp där.
De är ju då bra om Tesla öppnar sitt laddnätverk snart så behöver man inte vara sur på tesla ägare som skapar köer på ionity när där är massor av platser på suc bredvid.![]()
De är ju kunder hos Ionity på precis samma sätt som Icketeslor blir på ett sannolikt öppnat SuC framöver.
Låt oss bara kramas istället
Man måste vara två för att kramas kärleksfullt. ..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Priserna skenar i SUC
Frågan är om Teslaägare verkligen kommer börja ladda på andra laddare i någon stor utsträckning, om inte dessa laddare finns i omedelbar anslutning till supercharger möjligen.
Jag hade dragit mig för att ockupera en av kanske två lediga andra laddare om det samtidigt fanns 10-20 lediga supercharger vid samma ställe. Då får det vara väldigt mycket billigare (flera kronor). Däremot när Tesla öppnat sina superchargers för alla har jag inga problem med det, då kan ju bara den andra bilen ladda på supercharger istället.
Jag hade dragit mig för att ockupera en av kanske två lediga andra laddare om det samtidigt fanns 10-20 lediga supercharger vid samma ställe. Då får det vara väldigt mycket billigare (flera kronor). Däremot när Tesla öppnat sina superchargers för alla har jag inga problem med det, då kan ju bara den andra bilen ladda på supercharger istället.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priserna skenar i SUC
Finns väl inga SuC på de platserna?DanneB skrev:Alla SuC:ar är ju dock inte finansierade av Teslas kunder längre. T.ex. i glesbygden uppe i norr, så har flera operatörer fått stöd av Trafikverket. Däribland Tesla.
"Reglerna för att bli beviljad stödet är att laddstationen dessutom måste vara en publik laddstation som är ”tillgänglig för allmänheten på ett sätt som innebär att användarna har icke-diskriminerande åtkomst till den”."
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/
Om de funnits hade ju SuC redan varit öppet för alla, även i Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Priserna skenar i SUC
Klickade i bilen runt på slumpmässiga superchargers igår i nätområde SE3 och SE4, högsta priset jag hittade var 5,80 tror jag. Kan ha varit Ödeshög faktiskt. De flesta verkade kosta 5,30 tyckte jag. Det är saftigt. Verkar inte finnas nån logik kopplad till elområdet heller, Varberg var tex billigast med 4,10 eller nåt sånt. Ulricehamn vill jag minnas låg kring 5,30.
Tesla är faktiskt sämst i klassen på transparens, man behöver gå till bilen för att kolla priserna. Hos alla andra konkurrenter ser man det mig veterligen i deras appar.
För övrigt noterade jag att det dykt upp en massa övriga snabbladdare, bla kunde jag välja att navigera till exempelvis Ionity vid Mantorp eller Vattenfalls destinationsladdare bredvid mall of scandinavia i Solna. Men hittade inte OKQ8-laddare jag sett utmed e4, så listan var inte komplett. Det verkade inte heller gå att se antal lediga platser, men det kanske kommer.
Tesla är faktiskt sämst i klassen på transparens, man behöver gå till bilen för att kolla priserna. Hos alla andra konkurrenter ser man det mig veterligen i deras appar.
För övrigt noterade jag att det dykt upp en massa övriga snabbladdare, bla kunde jag välja att navigera till exempelvis Ionity vid Mantorp eller Vattenfalls destinationsladdare bredvid mall of scandinavia i Solna. Men hittade inte OKQ8-laddare jag sett utmed e4, så listan var inte komplett. Det verkade inte heller gå att se antal lediga platser, men det kanske kommer.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Testa: https://chargefinder.com/seDinsdale skrev:Klickade i bilen runt på slumpmässiga superchargers igår i nätområde SE3 och SE4, högsta priset jag hittade var 5,80 tror jag. Kan ha varit Ödeshög faktiskt. De flesta verkade kosta 5,30 tyckte jag. Det är saftigt. Verkar inte finnas nån logik kopplad till elområdet heller, Varberg var tex billigast med 4,10 eller nåt sånt. Ulricehamn vill jag minnas låg kring 5,30.
Tesla är faktiskt sämst i klassen på transparens, man behöver gå till bilen för att kolla priserna. Hos alla andra konkurrenter ser man det mig veterligen i deras appar.
För övrigt noterade jag att det dykt upp en massa övriga snabbladdare, bla kunde jag välja att navigera till exempelvis Ionity vid Mantorp eller Vattenfalls destinationsladdare bredvid mall of scandinavia i Solna. Men hittade inte OKQ8-laddare jag sett utmed e4, så listan var inte komplett. Det verkade inte heller gå att se antal lediga platser, men det kanske kommer.
Re: Priserna skenar i SUC
Nybliven Teslaägare.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.
Om jag hade förstått att Tesla skulle upplåsa sina laddare för alla bilmärken hade jag troligen valt ett annat märke av bil. Då komforten kan väljas i stället för tillgången på laddare.
Och nu när SUC är bland det dyraste alternativen av laddstationerna så förbannar jag mitt val.
Helt säkert. Nästa bilbyte blir ett annat val av märke.