Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
HelectriC skrev:
du KAN betala med kort ja, men en stor del av den tyska befolkningen gör det inte iaf. Jag minns så väl när Tyskland införde att man måste registrera sig på restauranger för smittspårning. McDonalds hade inte tid med manuella listor utan löste det helt enkelt genom att ta bort kontantbetalning (eftersom man då kan spåra genom kortbetalningen om det skulle uppkomma smitta efteråt). Jag stod i kö och mannen framför mig beställde en kaffe. När han skulle betala och fick veta att bara kort gäller, så tackade han för sig och gick. Det var oaktuellt att använda kort.
I Österrike dit vi brukar åka på skidsemester kan vi inte betala med kort på hotellet, jag måste alltid harva med att nästan tömma bankomaten utanför genom flera uttag för att få tillräckligt med kontanter för att betala boendet. Skitjobbigt, men så är det helt enkelt.
Det är lätt att tro att Tyskland är ungefär likadant som Sverige, men det är det inte, på så många sätt. Jag har studerat, bott och arbetat i Tyskland, så jag har hyfsad koll. Det är också stora regionala skillnader mellan öst/väst/nord/syd hur man ser på saker och ting.
Resan tog mig genom nio olika Bundesländer, så det var en ganska stor del av Tyskland jag besökte i somras. Jag har också, pga arbete, vistats mycket i Tyskland sen 1990-talet, så helt utan inblick i landet är jag inte. Det jag upplevde i somras var en tydlig kontrast mot vad jag sett tidigare. Min bild har också varit att i Tyskland är det kontant betalning som gäller och att kreditkort kan användas i undantagsfall. Det värsta jag gjort när det kommer till kontanter var då jag 2003 skulle köpa en bil i Tyskland och hade med mig nästan 30000 Euro kontant.
Inför sommarens resa hade jag försett mig med kontanter, men jag blev alltså glatt överraskad över skillnaden mot tidigare år.
Skillnaden mot Sverige är att korten är komplement.
Om man har ätit på restaurang i Sverige och det visar sig att restaurangen inte tar kort och inte tydligt berättat det har dom ett problem. Om samma situation händer i Tyskland har du ett problem. Även om det blivit enklare så bör man förfarande inte gå helt utan kontanter i Tyskland.
Tar taxibilarna kort i Tyskland nu förresten? Det gjorde dom inte tidigare. Sjukt osmidigt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
12man skrev:
Elbilsnyleveransandelen (bev) har ökat från 6.7% 2020 till 13,6% 2021, helår
Antal bev från 194k till 356k +83,3%
Tesla från 16694 till 39714 st + 137,9%

Data från kba.de
Ja elbilsmärken som Polestar, Smart och Tesla växer snabbast i Tyskland.
20220105_140432.jpg
Det ligger helt klart ett ”tapp” där även för Tesla, bara att det inte syns pga tillväxt från låga nivåer.

Det intressanta är hur mycket Tesla har tappat jämfört med ett teoretiskt scenario där Covid inte hade existerat.

De väletablerade tillverkarna rör sig vanligtvis enstaka procent upp och ner, och även om Tesla tar marknadsandelar så är andelen bilar inte så pass hög så den tar tappen i anspråk.

Man gör det väldigt enkelt för sig om man bara tittar på siffrorna utan att ta hänsyn till situationen.
Tapp? Det är nog nästan omöjligt för Tesla att växa överdrivet mycket snabbare än 140%. Service och laddnätverk måste byggas ut samtidigt. Teslas största problem är att hitta tillräckligt kompetent personal. Man blir garanterat hela tiden effektivare på att utbilda personal men det finns gränser.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev:
fast det är en skillnad mellan att du KAN betala med kort och hur många som faktiskt gör det. Du gjorde det kanske, men min uppfattning är att många tyskar inte gör det. Pandemin och kontaktlösa betalningsmedel har säkert fått över fler på kort, men min erfarenhet är att många fortsätter med kontanter även nu. Kanske det finns någon statistik på ökningen av kreditkort?
Det var väldigt många andra gäster på restauranger som betalade med kort. Jag var verkligen inte ensam om det. Kyparna sprang där med sina portabla kortmaskiner, vilket var en stor skillnad mot tidigare resor i Tyskland.
Jag tror säkert att många fortsätter att betala med kontanter, men det kanske inte är den kategorin som är mest benägen att gå från bensin/diesel till el. Om man är så envis att man inte kan registrera kreditkortet på en app är det nog ändå inte den gruppen som kommer att höra till de närmaste årens elbilsköpare. Många i Sverige som skaffade tankkort fortsatte att betala med kontanter i vardagen. Jag har helt enkelt svårt att se att många tyskars preferens för kontanter skulle utgöra ett nämnvärt hinder för ökad elbilsförsäljning i landet.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Jordad skrev:
12man skrev:
Elbilsnyleveransandelen (bev) har ökat från 6.7% 2020 till 13,6% 2021, helår
Antal bev från 194k till 356k +83,3%
Tesla från 16694 till 39714 st + 137,9%

Data från kba.de
Ja elbilsmärken som Polestar, Smart och Tesla växer snabbast i Tyskland.
20220105_140432.jpg
Det ligger helt klart ett ”tapp” där även för Tesla, bara att det inte syns pga tillväxt från låga nivåer.

Det intressanta är hur mycket Tesla har tappat jämfört med ett teoretiskt scenario där Covid inte hade existerat.

De väletablerade tillverkarna rör sig vanligtvis enstaka procent upp och ner, och även om Tesla tar marknadsandelar så är andelen bilar inte så pass hög så den tar tappen i anspråk.

Man gör det väldigt enkelt för sig om man bara tittar på siffrorna utan att ta hänsyn till situationen.
Tapp? Det är nog nästan omöjligt för Tesla att växa överdrivet mycket snabbare än 140%. Service och laddnätverk måste byggas ut samtidigt. Teslas största problem är att hitta tillräckligt kompetent personal. Man blir garanterat hela tiden effektivare på att utbilda personal men det finns gränser.
Klart att Tesla hade ökat mer under normala förhållanden. Det tappet syns inte pga tillväxt från låga nivåer, men det finns. Samma tapp som övriga tillverkare upplever men som syns i statistiken då deras position handlar om att försvara marknadsandelar snarare än att växa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Om man har ätit på restaurang i Sverige och det visar sig att restaurangen inte tar kort och inte tydligt berättat det har dom ett problem. Om samma situation händer i Tyskland har du ett problem. Även om det blivit enklare så bör man förfarande inte gå helt utan kontanter i Tyskland.
Tar taxibilarna kort i Tyskland nu förresten? Det gjorde dom inte tidigare. Sjukt osmidigt.
Alla restauranger jag besökte tog kort, så den situationen blev inte aktuell. Det är många år sedan jag åkte taxi i Tyskland, så hur det är med den saken nu vet jag inte.
Men frågan är inte om man bör gå utan kontanter i Tyskland eller inte. Frågan är om betalning av laddning är en faktor som får tyskarna att avstå från ebilsköp i nämnvärd utsträckning. Ett elbilsköp och tillhörande laddning är en lite annan affär än att köpa en öl på puben.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Alla restauranger jag besökte tog kort, så den situationen blev inte aktuell. Det är många år sedan jag åkte taxi i Tyskland, så hur det är med den saken nu vet jag inte.
Men frågan är inte om man bör gå utan kontanter i Tyskland eller inte. Frågan är om betalning av laddning är en faktor som får tyskarna att avstå från ebilsköp i nämnvärd utsträckning. Ett elbilsköp och tillhörande laddning är en lite annan affär än att köpa en öl på puben.
Laddapp borde dom klara av med tanke på att foodora, elsparkcyklar, Uber etc behöver en app med kopplat kreditkort och de tjänsterna är ganska utbredda i Tyskland
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det är löjligt att tro att kortbetalning skulle vara ett problem för att acceptera laddning för elbilar i Tyskland.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev:
Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Laddapp borde dom klara av med tanke på att foodora, elsparkcyklar, Uber etc behöver en app med kopplat kreditkort och de tjänsterna är ganska utbredda i Tyskland
Precis. Och i Tyskland skulle jag ha klarat mig med en app, till skillnad från Sverige. Jag hade skaffat apparna från Maingau och EnBW. De var utmärkta, men en av dem hade nog räckt, eftersom de ger access till åtskilliga andra operatörers laddare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Det är löjligt att tro att kortbetalning skulle vara ett problem för att acceptera laddning för elbilar i Tyskland.
Det är löjligt att tro att det är poängen. Tyskar är förändringsbenägna i mindre utsträckning än svenskar. Att hålla fast vid kontanter är bara ett exempel. Sen har jag märkt att tyskar är märkligt misstänksamma mot övervakning och registrering i största allmänhet. Jag har från flera tyskar hört det som huvudanledning till att man inte betalar med kort. Är det en rest från DDR-tiden kanske?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
tor-ake skrev:
Den här tråden ringde i fake-news klockan för mig (ingenjör) men jag kollade upp lite fakta kring just GLE och dess motoralternativ, samt förbrukningen inrapporterad av ägare på spritmonitor.de, och bilarna med stora v6 och v8 bensinmotorer har samma förbrukning som hybridens lilla 4:a vid ren autobahnkörning.

Det beror sannolikt på att den lilla 4:an är på bara knappt två liters cylindervolym men ger över 200hk, alltså hög grad av överladdning. Verkningsgraden om man kör en bensinmotor på högt laddtryck är dålig, det gör att en motor med större cylindervolym paradoxalt nog kan få högre verkningsgrad.

Om snubben skulle bry sig om bränsleförbrukningen skulle han hålla igen på gasen så att den lilla bensinfyran kunde gå på atmosfärtryck, säg att han håller 130km/h istället för 170km/h, då blir rollerna ombytta och den lilla motorn får mycket högre verkningsgrad. Påverkan på restiden lär inte vara signifikant, men det är ju så klart tråkigt och jobbigt att ligga och köra "långsamt".
GLE PHEV finns ju med bensin eller diesel.
Fattar inte varför man skulle välja bensinaren om man pressar på autobahn, då borde dieseln vara betydligt mer effektiv.
Att sen byta den mot V8 är ju extremt huvudlöst om det nu är bränsleförbrukningen man vill få ner. Återigen borde diesel vara effektivare.

Förövrigt så är det inte en fråga om, bara när. Jag är övertygad om att det sker snabbare än de flesta tror.
När Tesla får upp volymen i Berlin kommer det börja hända grejer.
diesel är ju inte vidare kul, så det förstår jag att han väljer bort. Det roliga är ju att GLE med V8 kostar lika mycket i inköp och drar lika mycket som en GLE bensinhybrid, sdå är ju valet enkelt. Mycket roligare med V8.
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument. Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Håller med er båda. Hade lätt valt ren diesel eller ren V8:a istället för hybriden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Anekdotisk bevisföring.

Tyskar generellt har inga problem med integritet och kontroll, kolla deras ”ägaransvar” vid automatiska fartkontroller tex.

Jag har rest kontantlöst med bil runtom i Europa sedan 2007 och klarat mig alldeles utmärkt. Enda stället det var problem var i Liechtenstein 2011 där mackägarens fru letade fram en såndär dragstämpel och blankett för manuell kortbetalning.
I Berlin kan man betala sin currywurst med kort i Hassans korvvagn eller en öl på den lilla campingen.

Självklart går det att hitta ställen som inte har kortterminal men då får man nog leta litegrann. EU och Schengen innebär rätt mycket av samordning även vad gäller betalningsmöjligheter.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument.

Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Det var ju tråkigt att det inte kommer hjälpa tyskarna att välja vettiga elbilar, även om de tillverkas i tyska fabriker med tyska arbetare.

Är inte garantierna hos M3 tillräckligt bra för just tyskarna?

Har de specifikt andra krav än oss andra européer?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det räcker ju att besöka tyskland bara lite kort för att se att tyskarna använder sina bilar på ett något annorlunda sätt. Man kör fortare tack vare Autobahn. Naturligtvis inte hela tiden
Något annat som särskiljer tyskarna är deras motstånd mot elektronisk betalning och därtill registrering vad man sysslar med. Antar att även det är något som behöver förändras innan snabbladdning blir allmänt.
Har också märkt av att tyskarna är konservativa, och mer tveksamma till kreditkort och andra moderna betalningslösningar.

Här kanske det hjälper om man inför myntinkast och sedelintag på laddarna?
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Jag har rest kontantlöst med bil runtom i Europa sedan 2007 och klarat mig alldeles utmärkt.
Snacka om anekdotisk bevisföring.
2007 kom man inte långt med ett kreditkort i tyskland.

Rätt vad det är så står du där och ser förvånad ut. Har du otur slår ödet till precis när du minst behöver det.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Klart att Tesla hade ökat mer under normala förhållanden. Det tappet syns inte pga tillväxt från låga nivåer, men det finns. Samma tapp som övriga tillverkare upplever men som syns i statistiken då deras position handlar om att försvara marknadsandelar snarare än att växa.
Tesla hade ökat mindre under normala förhållanden. Q2 2020 föll bort helt pga Covid och 140% yoy är därför överdrivet. Med den expansionstakten så dröjer det bara 5 år innan Tesla äger hela den tyska marknaden och är det enda existerande bilmärket. Det kommer självklart inte hända utan Tesla kommer ha mycket lägre tillväxttakt framöver.

Ps. Första två åren med Giga Berlin kan bli grymma dock :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument.

Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Det var ju tråkigt att det inte kommer hjälpa tyskarna att välja vettiga elbilar, även om de tillverkas i tyska fabriker med tyska arbetare.

De föredrar helt enkelt inhemska märken mer än amerikanska.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:

Ok, det var synd att de vägrar utländska varumärken, även om de produceras i Tyskland.

Men hur kom batterier och restvärdesargumentet in på Tesla M3?

Den förstod jag inte riktigt.
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:

Ok, det var synd att de vägrar utländska varumärken, även om de produceras i Tyskland.

Det var väl någon som menade att Tesla är lösningen på allt :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Tesla hade ökat mindre under normala förhållanden. Q2 2020 föll bort helt pga Covid och 140% yoy är därför överdrivet. Med den expansionstakten så dröjer det bara 5 år innan Tesla äger hela den tyska marknaden och är det enda existerande bilmärket. Det kommer självklart inte hända utan Tesla kommer ha mycket lägre tillväxttakt framöver.

Nu hade jag årets försäljning i åtanke, inte Decembers. Men jag tror ändå att du förstår min poäng.

Bilsweden skruvade upp prognosen för 2022 i Sverige, men det senaste jag läste om Tyskland var ganska mörkt. Kan tänka mig att det blir några tuffa år framöver.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Det var väl någon som menade att Tesla är lösningen på allt :?
Det menar jag inte. Nu känns det som du spårar ut lite. Jag undrar vad du menar med denna kommentaren av dig:
HelectriC skrev:

Bild
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
dd88 skrev:

Nu hade jag årets försäljning i åtanke, inte Decembers. Men jag tror ändå att du förstår min poäng.

Bilsweden skruvade upp prognosen för 2022 i Sverige, men det senaste jag läste om Tyskland var ganska mörkt. Kan tänka mig att det blir några tuffa år framöver.
Ja vi diskuterar årets försäljning. December är väl bara upp 88%.

Bilindustrin i Tyskland kanske får några småtuffa år men det riktigt fruktansvärda börjar nog runt 2024-25 när det brantaste i s-kurvan slår igenom på mängder av marknader samtidigt. Stora delar av den tyska bilindustrin verkar tyvärr inte inse vad det innebär.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jordad skrev:
Bilindustrin i Tyskland kanske får några småtuffa år men det riktigt fruktansvärda börjar nog runt 2024-25 när det brantaste i s-kurvan slår igenom på mängder av marknader samtidigt. Stora delar av den tyska bilindustrin verkar tyvärr inte inse vad det innebär.
Jag håller i och för sig med om att flera tyska biltillverkare har varit klart segare än de borde ha varit men är verkligen just de tyska tillverkarna mer sega än bilindustrin i övrigt?
Av världens stora bilbyggarländer är det väl inget som på allvar står ut som snabba ur startblocken. Japan har knappast visat framfötterna. Förutom Tesla imponerar inte övrig amerikansk bilindustri. Kina har i så fall nog kommit längre. Sydkorea kanske också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
tor-ake skrev:
Den här tråden ringde i fake-news klockan för mig (ingenjör) men jag kollade upp lite fakta kring just GLE och dess motoralternativ, samt förbrukningen inrapporterad av ägare på spritmonitor.de, och bilarna med stora v6 och v8 bensinmotorer har samma förbrukning som hybridens lilla 4:a vid ren autobahnkörning.

Det beror sannolikt på att den lilla 4:an är på bara knappt två liters cylindervolym men ger över 200hk, alltså hög grad av överladdning. Verkningsgraden om man kör en bensinmotor på högt laddtryck är dålig, det gör att en motor med större cylindervolym paradoxalt nog kan få högre verkningsgrad.

Om snubben skulle bry sig om bränsleförbrukningen skulle han hålla igen på gasen så att den lilla bensinfyran kunde gå på atmosfärtryck, säg att han håller 130km/h istället för 170km/h, då blir rollerna ombytta och den lilla motorn får mycket högre verkningsgrad. Påverkan på restiden lär inte vara signifikant, men det är ju så klart tråkigt och jobbigt att ligga och köra "långsamt".
Tack för att du tror jag sprider fake news, jag har ju bara skrivit sisådär 10.000inlägg här och varit medlem ett halvt decennium ;)
Ang hastigheten, så tror jag inte man vinner över tyskar till elbil genom att säga ”kör saktare”. Det ligger liksom inte i blodet till många därnere att köra sakta och definitivt inte som ett resultat av att välja elbil, som de egentligen inte önskar alls. Hela grejen med EQS är ju tex att man faktiskt kan köra ganska snabbt med den och ändå få lång räckvidd.
Känns som att just det här förklarar hela den här tråden till stor del…. Vi har ju sett ungefär samma sak här, och
dom som faktiskt tycker så hörs ofta högt och enträget (även om gruppen eg inte är så stor som den ger sken av)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jag har faktiskt svårt att greppa denna tråden alls. Den spretar åt alla håll och kanter, med väldigt mycket hörsägen och vilda påståenden om hur tyskar och andra är (eller bör vara). Väldigt lite konkret fakta.

Det vi kan konstatera är att det iaf. finns minst en (1) tysk som inte är nöjd med sin (tyska) hybridbil på Autobahn.

Samme tysk är inte heller nöjd med inbytetspriset på sin (tyska) hybridbil hos sin tyska ÅF, eller om det var denna tyska ÅF som inte var intresserade av en beg. (tysk) hybridbil.

Det är väl typ det vi vet.

Resten är spekulationer. :lol:
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Jag har faktiskt svårt att greppa denna tråden alls. Den spretar åt alla håll och kanter, med väldigt mycket hörsägen och vilda påståenden om hur tyskar och andra är (eller bör vara). Väldigt lite konkret fakta.

Det vi kan konstatera är att det iaf. finns minst en (1) tysk som inte är nöjd med sin (tyska) hybridbil på Autobahn.

Samme tysk är inte heller nöjd med inbytetspriset på sin (tyska) hybridbil hos sin tyska ÅF, eller om det var denna tyska ÅF som inte var intresserade av en beg. (tysk) hybridbil.

Det är väl typ det vi vet.

Resten är spekulationer. :lol:
Tror det var två tyskar inblandade. En som var missnöjd med sin hybrid-Mercedes och en som inte skulle någonting i inbyte för sin elbil eftersom han kört den för långt på kort tid.
Skriv svar