Jag är nyfiken på vad andra Model 3 ägare har för vikter registrerade på sina bilar. Tycker min är sjukt låg lastvikt. Men det är ju mer intressant att se vad totalvikten är reggad och om det skiljer sig mellan samma modell.
Min M3 LR AWD:
Screenshot 2021-08-20 14.23.55.png
295 är nog det lägsta jag sett på en personbil. Då kan du alltså ha folk på alla platser om dom väger max 59kg. Det är ju helt sjukt. Och INGEN packning alls.
Det verkar som om de flesta M3 LR AWD är reggade med en totalvikt på 2305kg, jag har kollat fyra stycken 3:or som är byggda mellan 2019-02 och 2020-08. De har alla olika tjänstevikt men samma totalvikt, så lastvikten varierar; 325kg, 338kg, 365kg, 379kg.
Så något lurt med tjänstevikten är det ju, men det viktiga är ju totalvikten. Tyvärr var vågen stängd igår när jag var ute och åkte, men nu blir jag ju extra nyfiken på att väga min bil helt tom.
Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 18:28
av lukasf
Elix747 skrev:
Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
Skönt att höra! Då håller jag tummarna för att jag hamnar ungefär där också och att min bil blivit felreggad när det gäller tjänstevikten Det viktiga är ju att totalvikten är samma för bilarna, då det inte borde skilja många kilon mellan bilarna.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 18:46
av heldiggrisen
GreenMachine skrev:
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.
I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.
Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.
Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.
Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.
I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.
edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Med tanke på hur många det är som ylar över släpvikt på detta och andra forum så är det väl inte så konstigt att tillverkarna gör den prioriteringen.
Man kan fint få ok släpvikt på en TMY om man reggar upp den till totalvikt 2500kg. Så kan man båda dra de flesta släp på B-körkort, och få plats till familjen. Sån TMY är reggat nu, så får svärmor sitta i släpet.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 19:01
av Fredrik j
heldiggrisen skrev:
Fullkomligt absurd, någon politiker måste reagera?
Har vi någon riksdagspolitiker som kör elbil?
Politiker? Det är ju kunderna som ska reagera.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 19:05
av Fredrik j
GreenMachine skrev:
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.
I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.
Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.
Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.
Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.
I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.
edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Med tanke på hur många det är som ylar över släpvikt på detta och andra forum så är det väl inte så konstigt att tillverkarna gör den prioriteringen.
Man besöker transportstyrelsen och tar BE så är problemet borta. Kostar ca 4000 och är man normalbegåvad är det ju enkelt. Inte lika enkelt som att gnälla på internet men nästan.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 20:10
av Mickep
Backa med släp? Tacka för det att man vill yla på nätet och klaga istället för att ta sig i kragen och fixa kortet.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 20:46
av Black
M3 LRawd-19
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1919 kg
Max lastvikt
386 kg
Totalvikt
2305 kg
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 20:54
av mati
Elix747 skrev:
Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
Med största sannolikhet hade vågen en delning på 20kg. Den kan alltså bara visa 1920 eller 1940 kg. Och i ditt fall betyder det mao att bilen väger enligt vågen nånting mellan 1930 och 1950kg. Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ. De är dimensionerade för lastbilar.
Jag är ärligt talat förvånad att du hamnade så nära din angivna tjänstevikt. Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 21:05
av Gargamel
mati skrev:
Elix747 skrev:
Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd.
Det var ett vågat uttalande.
Ba-dum-tsch
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 21:08
av iAkita
mati skrev:
Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ.
Kan det här vara foumets roligaste och mest påhittiga liknelse någonsin? Typ.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 21:31
av Credde
heldiggrisen skrev:
Sån TMY är reggat nu, så får svärmor sitta i släpet.
Så du menar att Tesla faktisk gör oss en tjänst vid att ha så låg lastvikt - att vi kan säga till svärmor, sorry du får gå eller sitta i släpet
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 20 aug 2021 22:32
av jpetters
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 21 aug 2021 10:38
av mati
Gargamel skrev:
mati skrev:
Elix747 skrev:
Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd.
Det var ett vågat uttalande.
Ba-dum-tsch
Ja jag vet. Skämten som innehåller orden våg/våga/väg/väga finns många av. Outtömliga kombinationsmöjligheter.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 21 aug 2021 10:44
av mati
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ.
Kan det här vara foumets roligaste och mest påhittiga liknelse någonsin? Typ.
Kanske här på forumet. Men jag brukar använda den liknelsen gentemot kunder när jag ska förklara varför en tom bilkärra på 100kg inte är så lätt att upptäcka när man dundrar över en dynamisk våg i 30 knyck. Det brukar fungera som förklaring. Alla fattar liknelsen av någon anledning.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 22 aug 2021 12:18
av lukasf
jpetters skrev:
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Och denna sitter på min Model 3. Lite skillnad mellan de två.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 22 aug 2021 15:54
av heldiggrisen
jpetters skrev:
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.
Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.
Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 22 aug 2021 16:22
av jpetters
heldiggrisen skrev:
jpetters skrev:
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.
Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.
Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
Givetvis. Ville påvisa vad det står på bilen, som gör det ännu mer förvirrande när det inte stämmer med den vikt som står i regbeviset.
På min S stämmer det inte heller, men åt andra hållet.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 22 aug 2021 16:29
av Mickep
Är lite av elbilars förbannelse att de är så tunga. (men också fördel då de är "säkra"(lätta småbilar drar kortaste strået vid krock) och har bastant tyngdpunkt).
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 22 aug 2021 16:36
av mastodontfilmsmats
ca 418 kilo lastvikt på min e-Niro.
Tjänstevikt
1 812 kg
Totalvikt
2 230 kg
Lastkapacitet
418 kg
300kg släpvagnsvikt...
Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 16 sep 2021 07:59
av themax
Fick länken av en kollega. Tyvärr är min skoltyska inget att komma med… Är det något knas med pappersarbetet? Skulle inte förvåna mig om Tesla har fu%%at upp det.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 16 sep 2021 11:02
av mati
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 16 sep 2021 12:00
av mikebike
mati skrev:
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Utöver föraren borde det vara?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 16 sep 2021 12:12
av themax
mati skrev:
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 16 sep 2021 13:10
av Klintan
themax skrev:
mati skrev:
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Postat: 16 sep 2021 14:49
av themax
Klintan skrev:
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).
Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne …