Paus i utbetalningar av klimatbonus
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Men dubbla räckvidden mot dagens elbilar?? Har dom verkligen sagt det och jämfört med vad isf?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det kanske blir verklighet 2025 för volvo.Bjelke skrev:Men dubbla räckvidden mot dagens elbilar?? Har dom verkligen sagt det och jämfört med vad isf?
Men undrar hur mycket ännu längre de andra elbilstillverkarna kommer då?

hmmm....ja vi får väl se vad som händer.
Jag har vanan inne och bli butt-fuckad på ett eller annat sätt när det kommer till "miljöbilar"....lite tröttsamt bara om detta händer igen.
Är lite sugen på att stryka min fin-fina miljöbil från beställningen, fast är väl ingen poäng om inte alla gör det också, alltså för att visa sitt missnöje.
Jag kan tycka att om de ska stoppa utbetalningar som folk har räknat med så får det ju inte bli "surprise-surprise, du står med brallerna ner!"
Det är mer okej om de säger från och med år X så blir det inget mer, så alla kan ta med det i beräkningen.
Står inget nytt här iallafall: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Där påstår de att det alltid har fyllts på pengar.
Jag har vanan inne och bli butt-fuckad på ett eller annat sätt när det kommer till "miljöbilar"....lite tröttsamt bara om detta händer igen.
Är lite sugen på att stryka min fin-fina miljöbil från beställningen, fast är väl ingen poäng om inte alla gör det också, alltså för att visa sitt missnöje.
Jag kan tycka att om de ska stoppa utbetalningar som folk har räknat med så får det ju inte bli "surprise-surprise, du står med brallerna ner!"
Det är mer okej om de säger från och med år X så blir det inget mer, så alla kan ta med det i beräkningen.
Står inget nytt här iallafall: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Där påstår de att det alltid har fyllts på pengar.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Kom ihåg att det var den nuvarande regeringen med S+MP i spetsen som höjde förmånsbeskattningen, och mest idiotiskt även retroaktivt, av supermiljöbilar den 1/1 i år.
Helt oförlåtligt.
Helt oförlåtligt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vänta bara till Maggan drar till med ett par procents fastighetsskatt, som huvudsakligen straffar boende i områden där elbilar är överrepresenterade.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
För den som undrar, jag fick följande besked från Transportstyrelsen idag:
Hej!
Från vår sida fortsätter processen precis som vanligt även om vi i dagsläget inte har mottagit ytterligare medel för att återuppta utbetalningarna.
Vi kommer med andra ord att skicka ut ett brev till dig med en försäkran som du återsänder till oss. Försäkran skickas ut ett par dagar efter att fordonet ställts i trafik för första gången.
Vi inväntar sedan att 6 månader passerat innan vi prövar bonusen och beslutar därefter om utbetalning.
Med Vänlig Hälsning
Magnus Callin
Handläggare
Fordonsinformation
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"Regeringen tillför 1,9 miljarder för att finansiera ökade kostnader av den så kallade klimatbonusen vid bilköp, det vill säga bilar med lägst utsläpp."
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag förstår inte riktigt taket man nämner här. Har det funnits ett tak på max 700 000 för företag som nu tas bort, eller införs ett generellt tak på 700 000 kr? Det står ju "innebär", inte "innebar"?
https://regeringen.se/pressmeddelanden/ ... -systemet/Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Dinsdale skrev:Jag förstår inte riktigt taket man nämner här. Har det funnits ett tak på max 700 000 för företag som nu tas bort, eller införs ett generellt tak på 700 000 kr? Det står ju "innebär", inte "innebar"?
https://regeringen.se/pressmeddelanden/ ... -systemet/Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.
Ja just det ja. Var ju nåt med det där som gjord att företag inte fick hela bonusen om man köpte en Model 3P. Men varför just bara den modellen? Eller var det alla som kostade över 700'?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Någon som vet om det finns en email man kan maila till för att få svar på om de fått in försäkran? Eller måste man ringa?
Goda nyheter. Nu ska de bara få igenom budgeten också…
Intressant också att man planerar att sänka bonusen till 50 tkr 2023.

Intressant också att man planerar att sänka bonusen till 50 tkr 2023.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-m ... strukturen
så sägs det:
"Fordonsskatten för bensin- och dieselbilar höjs i den kommande budgeten. Samtidigt höjs miljöpremien för elbilar, säger Per Bolund."
så frågan är om vi som fått den pausad helt plötsligt får mer än vi väntade på?
så sägs det:
"Fordonsskatten för bensin- och dieselbilar höjs i den kommande budgeten. Samtidigt höjs miljöpremien för elbilar, säger Per Bolund."
så frågan är om vi som fått den pausad helt plötsligt får mer än vi väntade på?
Tesla M3 LR..
Innebär är väl menat som det är nu. Men denna regel slopas iom nya budgeten. Men otydlig skrift måste jag säga.MWall skrev:Dinsdale skrev:Jag förstår inte riktigt taket man nämner här. Har det funnits ett tak på max 700 000 för företag som nu tas bort, eller införs ett generellt tak på 700 000 kr? Det står ju "innebär", inte "innebar"?
Ja just det ja. Var ju nåt med det där som gjord att företag inte fick hela bonusen om man köpte en Model 3P. Men varför just bara den modellen? Eller var det alla som kostade över 700'?
Model Y LR
Model S 100D -18
Men det är fortfarande 70 000 kr som högsta klimatbonus i det nya förslaget.
Jag använde deras formulär på sidan bara, fick svar inom 24h.OfarligTesla skrev:Någon som vet om det finns en email man kan maila till för att få svar på om de fått in försäkran? Eller måste man ringa?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... ta-fordon/
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tack, vad valde du för kategori för jag har inte fått svar på 3 veckor via den.Imolarot skrev:Jag använde deras formulär på sidan bara, fick svar inom 24h.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... ta-fordon/
Inget om att möjliggöra parkeringsplatser med laddare reserverade för elbilar nu när de gör ytterligare ekonomiska tillskott/straff för övriga bilar för att det ska säljas ännu fler elbilar än vad det redan gör? Bristen på destinationsladdare är i princip enda problemet med elbil idag enligt mig.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
termosen skrev:Innebär är väl menat som det är nu. Men denna regel slopas iom nya budgeten. Men otydlig skrift måste jag säga.MWall skrev:Dinsdale skrev:Jag förstår inte riktigt taket man nämner här. Har det funnits ett tak på max 700 000 för företag som nu tas bort, eller införs ett generellt tak på 700 000 kr? Det står ju "innebär", inte "innebar"?
Bara det att det idag inte finns någon regel om 700 tkr.

Lyssnar man på denna så hör man Bolund klart och tydligt säga att de INFÖR en gräns på 700' och redogör även för varför. Föredömligt tydligt och håller även med om både beslutet och resonemanget.
Väldigt otydligt i pressmeddelandet. När skulle detta gälla ifrån om budgeten går igenom? Är det bilar i trafik från det datumet eller utbetalning av bonus?
Kan tänka mig att många MY-köpare har gjort en Tesla stretch och inte normalt skulle köpa en bil för över 700'.
Kan tänka mig att många MY-köpare har gjort en Tesla stretch och inte normalt skulle köpa en bil för över 700'.
Elbilist sedan 2014
Antar att Tesla sänker priset på åtminstone Model Y LR till under 700'.Klintan skrev:Väldigt otydligt i pressmeddelandet. När skulle detta gälla ifrån om budgeten går igenom? Är det bilar i trafik från det datumet eller utbetalning av bonus?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Låter ju inget bra för ett köp av en Model S direkt, när ville de införa pristaket? Nu får man hoppas att de inte får stöd för budgeten.
Då kommer alla MY vara vita framöver, ingen som lägger till för annan färg.MWall skrev:Antar att Tesla sänker priset på åtminstone Model Y LR till under 700'.Klintan skrev:Väldigt otydligt i pressmeddelandet. När skulle detta gälla ifrån om budgeten går igenom? Är det bilar i trafik från det datumet eller utbetalning av bonus?
Elbilist sedan 2014
Nä. Förseningen av Model S kostade mig först höjt förmånsvärde och nu ingen bonus, om det går igenom för 2022.OfarligTesla skrev:Låter ju inget bra för ett köp av en Model S direkt, när ville de införa pristaket? Nu får man hoppas att de inte får stöd för budgeten.
Model Y LR
Model S 100D -18
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Märkligt att sätta tak. Varje elbil som väljs ger lika mycket miljövinst, eller snarare mer ju dyrare eftersom större bilar släpper ut mer.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja, till och med en Model Y blir svår om man ska ha annan färg och vinterdäck även om priserna sänks.termosen skrev:Nä. Förseningen av Model S kostade mig först höjt förmånsvärde och nu ingen bonus, om det går igenom för 2022.