Du tolkar det inte som katastrof alltså? Vaknat på rätt sida idag?spacecoin skrev:Dom verkar ju i alla fall ha lagat FCW och AEB nu i radarlösa bilar:
Bra!

Moderator: Redaktion
Du tolkar det inte som katastrof alltså? Vaknat på rätt sida idag?spacecoin skrev:Dom verkar ju i alla fall ha lagat FCW och AEB nu i radarlösa bilar:
Bra!
Jag vaknar alltid på rätt sida! Men just idag så skriver jag inte lika kritiska inlägg som vanligt utav respekt för de som sörjer Plaid+.taliz skrev:Du tolkar det inte som katastrof alltså? Vaknat på rätt sida idag?spacecoin skrev:Dom verkar ju i alla fall ha lagat FCW och AEB nu i radarlösa bilar:
Bra!
Sol har jag aldrig haft problem med, förutom de vanliga varningarna om att en eller flera kameror är bländade eller blockerade, men farthållaren har ändå gått att aktivera.
Jag bytte bil för ett halvår sedan till en med radar.
Hade du någonsin bilen inne på SC för felsökning?AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 11:50Jag bytte bil för ett halvår sedan till en med radar.
Den tidigare, med radarn avstängd, fungerade väldigt dåligt i motljus med lågt stående sol. Bilen såg inte, och bromsade ned till riktigt låga farter.
Vintertid samma sak, även i mörker. Vid några tillfällen ville bilen bara köra 8 km/h på landsväg.
Helt oanvändbart, och grymt irriterande när just det fungerade ypperligt innan man kopplade ur radarn. Problemenen med detta kom samma dag radarn stängdes.
Vet inte vad som skett sedan halvårsskiftet, men mht hur lite förbättringar som skedde på tiden innannman stängde radarn (~ ett år) så skulle jag inte gissa på att det blivit några större skillnader.
Hade inga felvarningar, andra bekanta har samma beteende. Det är ju inte hårdvarufel på så vis, utan ett designfel i så fall där programvaran kräver bättre sensorer än tesla använder (tex en radar. Kameran ser dåligt i motljus men så läbge det fanns en radar kunde nog bilen avgöra att det inte stod något framför).mikebike skrev: ↑08 jan 2024 11:58Hade du någonsin bilen inne på SC för felsökning?AAKEE skrev: ↑08 jan 2024 11:50Jag bytte bil för ett halvår sedan till en med radar.
Den tidigare, med radarn avstängd, fungerade väldigt dåligt i motljus med lågt stående sol. Bilen såg inte, och bromsade ned till riktigt låga farter.
Vintertid samma sak, även i mörker. Vid några tillfällen ville bilen bara köra 8 km/h på landsväg.
Helt oanvändbart, och grymt irriterande när just det fungerade ypperligt innan man kopplade ur radarn. Problemenen med detta kom samma dag radarn stängdes.
Vet inte vad som skett sedan halvårsskiftet, men mht hur lite förbättringar som skedde på tiden innannman stängde radarn (~ ett år) så skulle jag inte gissa på att det blivit några större skillnader.
Jag har haft min inne tre gånger och har tid igen den 16/1.
Första gången bytte de kamerorna i B-stolparna och senast tror jag att de gjorde rent framför den framåtriktade kameran eftersom innerbackspegeln var feljusterad.
Jag frågade i chatten vad de skall göra denna gång som de inte gjort tidigare, men fick bara till svar att de skall undersöka bilen.
Det har inte blivit bättre efter de tidigare besöken och jag har inga förhoppningar om detta besök heller.
Typ.
Nej, det gör det knappast, det är 1 1/2 år sedan Vision kom. En radar mäter avståndet snabbt och exakt. En kamera kan bara gissa, det krävs en viss förändring (av storleken på objektet framför) för att den skall inse att avståndet ändrats. Ju längre avstånd desto svårare och det kortaste avståndet på inställningen har försvunnit eftersom systemet reagerar så långsamt.
Hmm, skumt avståndet funkar bra på min Mini Cooper SE som bara har kamera.mikebike skrev: ↑08 jan 2024 19:31Nej, det gör det knappast, det är 1 1/2 år sedan Vision kom. En radar mäter avståndet snabbt och exakt. En kamera kan bara gissa, det krävs en viss förändring (av storleken på objektet framför) för att den skall inse att avståndet ändrats. Ju längre avstånd desto svårare och det kortaste avståndet på inställningen har försvunnit eftersom systemet reagerar så långsamt.
Den kanske har bättre kamera, eller två kameror för vinkelmätning?fnils skrev: ↑09 jan 2024 09:10Hmm, skumt avståndet funkar bra på min Mini Cooper SE som bara har kamera.mikebike skrev: ↑08 jan 2024 19:31Nej, det gör det knappast, det är 1 1/2 år sedan Vision kom. En radar mäter avståndet snabbt och exakt. En kamera kan bara gissa, det krävs en viss förändring (av storleken på objektet framför) för att den skall inse att avståndet ändrats. Ju längre avstånd desto svårare och det kortaste avståndet på inställningen har försvunnit eftersom systemet reagerar så långsamt.
Jag gissar att det är en fråga om förväntningar och krav som vi har.
it works, but it doesn’t work anywhere near as well (or as reliably) as the ACC on any Asian-brand car, so IMO it’s not worth the price I paid as an option, and no way is it good enough to spend the money and effort to retrofit it to the SE.
My biggest complaint isn’t even that it cuts out randomly (as so many here have complained about), but rather that the minimum following distance one can set is still unbelievably long for anybody who drives on urban and suburban freeways. People keep spotting this huge gap and move into it, and the car stabs the brakes hard. It is frankly less safe than it should be in most of my driving environment.
The ACC does cut out for me when driving directly into sunlight for extended periods of time, or if there are a lot of shadows on the road.
[url]https://www.insideevsforum.com/communit ... rol.15109/[/quote]It was the feature I was most excited about on my new 2022, and the most disappointing implementation I've ever seen in a modern car. The camera-only system is not sufficient and cuts out way too often, requiring a long press of a distance button to activate standard cruise. It needs the addition of radar / lidar. I still use it, but it is very common for it to cut out once on every trip longer than 20 minutes or so. The other day it cut out with no tree shadows and a completely clouded daylight sky. (normally it's the sun that fools it)
Vad jag vet har den bara en kamera som sitter framför backspegeln.mikebike skrev: ↑09 jan 2024 10:32Den kanske har bättre kamera, eller två kameror för vinkelmätning?fnils skrev: ↑09 jan 2024 09:10Hmm, skumt avståndet funkar bra på min Mini Cooper SE som bara har kamera.mikebike skrev: ↑08 jan 2024 19:31Nej, det gör det knappast, det är 1 1/2 år sedan Vision kom. En radar mäter avståndet snabbt och exakt. En kamera kan bara gissa, det krävs en viss förändring (av storleken på objektet framför) för att den skall inse att avståndet ändrats. Ju längre avstånd desto svårare och det kortaste avståndet på inställningen har försvunnit eftersom systemet reagerar så långsamt.
[/quote]AAKEE skrev: ↑09 jan 2024 11:41Jag gissar att det är en fråga om förväntningar och krav som vi har.
Du upplever kanske det annorlunda än jag gör?
(Tex på samma sätt som det både finns folk som hatar automatiska torkarna och de som tycker de är bästa grejen någonsin…vi har olika premisser)
Jag googlade litegrann och kan konstatera att när folk beskrev i forum hur den fungerar kunde man tro att de pratade om min Model 3 sedan radarn stängdes av…
Det låter på folk som de tycker den kör långt ifrån framförvarande då det ryms en bil mellan, men man vet ju inte vilka premisser folk har så antingen kör den längre ifrån vilket vore bra eller så tycker de helt enkelt annorlunda än jag gör om tesla utan radar.
Accplock från en tråd:it works, but it doesn’t work anywhere near as well (or as reliably) as the ACC on any Asian-brand car, so IMO it’s not worth the price I paid as an option, and no way is it good enough to spend the money and effort to retrofit it to the SE.My biggest complaint isn’t even that it cuts out randomly (as so many here have complained about), but rather that the minimum following distance one can set is still unbelievably long for anybody who drives on urban and suburban freeways. People keep spotting this huge gap and move into it, and the car stabs the brakes hard. It is frankly less safe than it should be in most of my driving environment.The ACC does cut out for me when driving directly into sunlight for extended periods of time, or if there are a lot of shadows on the road.[url]https://www.insideevsforum.com/communit ... rol.15109/It was the feature I was most excited about on my new 2022, and the most disappointing implementation I've ever seen in a modern car. The camera-only system is not sufficient and cuts out way too often, requiring a long press of a distance button to activate standard cruise. It needs the addition of radar / lidar. I still use it, but it is very common for it to cut out once on every trip longer than 20 minutes or so. The other day it cut out with no tree shadows and a completely clouded daylight sky. (normally it's the sun that fools it)
Eller så är de som utvecklat den lösningen helt enkelt bättre på bildbehandling än Teslamikebike skrev: ↑09 jan 2024 10:32Den kanske har bättre kamera, eller två kameror för vinkelmätning?fnils skrev: ↑09 jan 2024 09:10Hmm, skumt avståndet funkar bra på min Mini Cooper SE som bara har kamera.mikebike skrev: ↑08 jan 2024 19:31Nej, det gör det knappast, det är 1 1/2 år sedan Vision kom. En radar mäter avståndet snabbt och exakt. En kamera kan bara gissa, det krävs en viss förändring (av storleken på objektet framför) för att den skall inse att avståndet ändrats. Ju längre avstånd desto svårare och det kortaste avståndet på inställningen har försvunnit eftersom systemet reagerar så långsamt.
Eller har en kamera med betydligt längre brännvidd om den bara ska göra det.Maw skrev: ↑09 jan 2024 12:46Eller så är de som utvecklat den lösningen helt enkelt bättre på bildbehandling än Teslamikebike skrev: ↑09 jan 2024 10:32Den kanske har bättre kamera, eller två kameror för vinkelmätning?fnils skrev: ↑09 jan 2024 09:10Hmm, skumt avståndet funkar bra på min Mini Cooper SE som bara har kamera.mikebike skrev: ↑08 jan 2024 19:31Nej, det gör det knappast, det är 1 1/2 år sedan Vision kom. En radar mäter avståndet snabbt och exakt. En kamera kan bara gissa, det krävs en viss förändring (av storleken på objektet framför) för att den skall inse att avståndet ändrats. Ju längre avstånd desto svårare och det kortaste avståndet på inställningen har försvunnit eftersom systemet reagerar så långsamt.
När bilen använde radar hände det aldrig någonsin att min fru tyckte jag låg för nära. Nu däremot.....AAKEE skrev: ↑09 jan 2024 14:42Eller har en kamera med betydligt längre brännvidd om den bara ska göra det.Maw skrev: ↑09 jan 2024 12:46Eller så är de som utvecklat den lösningen helt enkelt bättre på bildbehandling än Teslamikebike skrev: ↑09 jan 2024 10:32Den kanske har bättre kamera, eller två kameror för vinkelmätning?fnils skrev: ↑09 jan 2024 09:10Hmm, skumt avståndet funkar bra på min Mini Cooper SE som bara har kamera.mikebike skrev: ↑08 jan 2024 19:31
Nej, det gör det knappast, det är 1 1/2 år sedan Vision kom. En radar mäter avståndet snabbt och exakt. En kamera kan bara gissa, det krävs en viss förändring (av storleken på objektet framför) för att den skall inse att avståndet ändrats. Ju längre avstånd desto svårare och det kortaste avståndet på inställningen har försvunnit eftersom systemet reagerar så långsamt.
Inzoomad ser den nog bättre.
Tesla har inga överdrivna avstånd ens med radar, bilen ligger ju under 3s även på längsta avstånd 7 så man siktar nog inte på mer.
Sen att kameran inte ser bra nog och hamnar för nära, det är nog mer undermålig hårdvara än annat.
Jag gjorde, handklockat efter att ha läst om det med nära framförvarande fråm de som tog ut radarlösa bilar.mikebike skrev: ↑09 jan 2024 14:58När bilen använde radar hände det aldrig någonsin att min fru tyckte jag låg för nära. Nu däremot.....AAKEE skrev: ↑09 jan 2024 14:42Eller har en kamera med betydligt längre brännvidd om den bara ska göra det.
Inzoomad ser den nog bättre.
Tesla har inga överdrivna avstånd ens med radar, bilen ligger ju under 3s även på längsta avstånd 7 så man siktar nog inte på mer.
Sen att kameran inte ser bra nog och hamnar för nära, det är nog mer undermålig hårdvara än annat.
Givetvis mätte jag aldrig avståndet innan Tesla kopplade ur min radar.
Saknar radarfunktionen som plockades bort i mjukvara på min M3LR 2021. Med kameramjukvaran så dels så är det kortare avstånd till bilarna framför som kan ställas in, och dels så går det inte att ha den inställd på 150 km/h.
Jag har också klockat på min Model Y med bortkopplad radar, och det ligger på strax under 2 sekunder på inställning 7. I farter över 50 km/h är det rent trafikfarligt.AAKEE skrev:
Jag gjorde, handklockat efter att ha läst om det med nära framförvarande fråm de som tog ut radarlösa bilar.
Minns inte exakt med någonstans 2.8s har jag för mig.
Har troligen kvar någon video på det.
Och i mörker hamnade ofta min bil på 1s, elker kanske rent under innan den kom upp till 1.8 som var vanligt mörkeravstånd.themax skrev: ↑09 jan 2024 19:15Jag har också klockat på min Model Y med bortkopplad radar, och det ligger på strax under 2 sekunder på inställning 7. I farter över 50 km/h är det rent trafikfarligt.AAKEE skrev:
Jag gjorde, handklockat efter att ha läst om det med nära framförvarande fråm de som tog ut radarlösa bilar.
Minns inte exakt med någonstans 2.8s har jag för mig.
Har troligen kvar någon video på det.
Instämmer. När bilen körde på radar så fanns det vettiga avstånd att ställa in som kändes med lämplig marginal. Nu tycker jag att det med kamerabaserad AP i höga farter på motorväg ligger obekvämt nära och kort inpå framförvarande fordon. Är inte alls nöjd med kamerabaserad AP vs tidigare radarbaserad AP som jag tyckte fungerade bra.themax skrev: ↑09 jan 2024 19:15Jag har också klockat på min Model Y med bortkopplad radar, och det ligger på strax under 2 sekunder på inställning 7. I farter över 50 km/h är det rent trafikfarligt.AAKEE skrev:
Jag gjorde, handklockat efter att ha läst om det med nära framförvarande fråm de som tog ut radarlösa bilar.
Minns inte exakt med någonstans 2.8s har jag för mig.
Har troligen kvar någon video på det.