Zeekr 001 ser ju väldigt intressant ut tycker jag.
Någon som hört mer detaljer om:
- Leveransdatum
- Dragkrok (ingår det t.ex?)
- Möjlighet till takbox
Första båten med bilar väntas till Sverige i början av oktober och leveranser strax därefter. De har ju startat "pre-sale" i Tyskland nu, rent spekulativt skulle det kunna bero på att den första leveransen inte är fullbokad...
Dragkrok ska gå att få "mot tillägg" (helelektrisk om jag hört rätt)
Takbox har den på bilder så det verkar ju inte omöjligt.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 15 sep 2023 22:25
av slugger75
Jag anmälde intresse att provköra 001 men fick sen till svar att de inte har några tillgängliga testkörningar för närvarande.
Trist.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 22 sep 2023 09:56
av Eldsig
Nu är svenska förbeställningssidan uppdaterad med priser på dragkrok (17 130kr) bla.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 23 sep 2023 20:46
av Eldsig
Och nu är den beställningsbar.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 23 sep 2023 20:52
av slugger75
Vad tycker ni om priset på vinterhjul?
(42 000 kr för däck och fälg, 22”).
För övrigt skulle jag gärna provköra, men det verkar svårt.
När det är så dyrt och man vill ha originalfälgar skulle jag överväga att köra med samma fälgar sommar/vinter och säsongsförvara däcken lösa.
Jag hade lagt på åretrunt-däck.
Ja, det är också ett alternativ.
Om man bor i Skåne eller på västkusten möjligtvis. De är för dåliga på riktigt vinterväglag.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 24 sep 2023 11:12
av Banane
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Ja den ser spännande ut och jag skulle gärna testa den. Tror den är lite större, billigare och bättre utrustad än i4?
Dessutom kör jag redan kinabil idag och det går hur bra som helst.
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Ja den ser spännande ut och jag skulle gärna testa den. Tror den är lite större, billigare och bättre utrustad än i4?
Dessutom kör jag redan kinabil idag och det går hur bra som helst.
Du jämför något tillverkat i Kina med något utvecklat i Kina.
Som att jämföra en iPhone med en Xiaomi.
Det är en enorm skillnad.
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Ja den ser spännande ut och jag skulle gärna testa den. Tror den är lite större, billigare och bättre utrustad än i4?
Dessutom kör jag redan kinabil idag och det går hur bra som helst.
Du jämför något tillverkat i Kina med något utvecklat i Kina.
Som att jämföra en iPhone med en Xiaomi.
Det är en enorm skillnad.
Är din poäng att Tesla MY byggd i Kina har sämre kvalitet än Zeekr 001 byggd i Kina?
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Ja den ser spännande ut och jag skulle gärna testa den. Tror den är lite större, billigare och bättre utrustad än i4?
Dessutom kör jag redan kinabil idag och det går hur bra som helst.
Du jämför något tillverkat i Kina med något utvecklat i Kina.
Som att jämföra en iPhone med en Xiaomi.
Det är en enorm skillnad.
Varför skulle en bil utvecklad i kina automatiskt vara sämre? Jag förstår det där med regimen men nu pratar vi ju om själva bilen
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Det är helt olika bilklasser så de är väl ibte direkt jämförbara.
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Ja den ser spännande ut och jag skulle gärna testa den. Tror den är lite större, billigare och bättre utrustad än i4?
Dessutom kör jag redan kinabil idag och det går hur bra som helst.
Du jämför något tillverkat i Kina med något utvecklat i Kina.
Som att jämföra en iPhone med en Xiaomi.
Det är en enorm skillnad.
Är inte Zeekr utvecklad i Europa?
Åtminstone till stor del.
Jämförelsen med iPhone är kanske inte så dum
Zeekr 001 and Zeekr X were developed at Zeekr's global design and R&D center in Gothenburg, Sweden.
Zeekr's European team of more than 1,500 engineers and designers is already in place and has produced several models for the Geely Group. Their long-standing experience is a core strength of Zeekr's successful entry into Europe, the company said.
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Ja den ser spännande ut och jag skulle gärna testa den. Tror den är lite större, billigare och bättre utrustad än i4?
Dessutom kör jag redan kinabil idag och det går hur bra som helst.
Du jämför något tillverkat i Kina med något utvecklat i Kina.
Som att jämföra en iPhone med en Xiaomi.
Det är en enorm skillnad.
Är inte Zeekr utvecklad i Europa?
Åtminstone till stor del.
Jämförelsen med iPhone är kanske inte så dum
Zeekr 001 and Zeekr X were developed at Zeekr's global design and R&D center in Gothenburg, Sweden.
Zeekr's European team of more than 1,500 engineers and designers is already in place and has produced several models for the Geely Group. Their long-standing experience is a core strength of Zeekr's successful entry into Europe, the company said.
Gick du på den lätta? Deras propaganda är förstås(likt den svenska flaggan i kinabyggda XC40) att deras bilar är utvecklade i väst. Men det stämmer inte.
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Det är helt olika bilklasser så de är väl ibte direkt jämförbara.
Är det? Jag har inte så bra koll. Men ja, den är 17 cm längre och ca 15 cm bredare. Det gör ju skillnad såklart så om man behöver utrymmet så visst.
BMW Sverige har 135 st i4 M50 i lager. De flesta nedsatta med upp till 10% mot listpris. Dvs väldigt många annonseras ut under 800 tkr. Finns säkert mer att pruta också.
Zeekr 001 med fyrhjulsdrift börjar på 707 tkr och det är väl antagligen nettopris direkt? Vet inte hur utrustningen ser ut men det lär inte skilja supermycket. Men ok, det kanske är ca 100 tkr det skiljer. Då har Zeekr antagligen betydligt sämre andrahandsvärde också så frågan är...
Jag var och provkörde EQE Suv alldeles nyss och frågade faktiskt försäljaren om han visste hur det gick för kineserna som säljs i samma byggnad. Han sa att det var kaos. Gick skitdåligt. Så köper man kinesiskt så får man nog behålla den ett tag.
Nu är EQE Suv en helt annan typ av bil men man får faktiskt en ganska välutrustad kärra för 899'. Jag köper som företag och då får man 10% på 975 tkr som är listpriset. Sen får man 2% av bilen i rabatt om man finansierar bilen via Mercedes plus då kampanjränta på 7,2% just nu. Det låter som ett skämt men den är sänkt från 8,95%. I vilket fall har jag en offert på 848 tkr med mig hem. Får även 15 tkr i laddkrediter om den levereras före årsskiftet. Så 833 tkr.
Inte ofta jag håller med dig, men just EQE SUV gillar jag också och har försökt få folk att inse att det definitivt finns prutmån nu.
Börjar se allt fler på vägarna, av en anledning...
Kinesbilar? Noll.
Spännande bil för övrigt. Men jag vet inte om jag är riktigt redo än. Man får faktiskt en BMW i4 M50 för inte jättemycket mer. Är det värt att åka kinabil för att spara så lite?
Ja den ser spännande ut och jag skulle gärna testa den. Tror den är lite större, billigare och bättre utrustad än i4?
Dessutom kör jag redan kinabil idag och det går hur bra som helst.
Du jämför något tillverkat i Kina med något utvecklat i Kina.
Som att jämföra en iPhone med en Xiaomi.
Det är en enorm skillnad.
Är inte Zeekr utvecklad i Europa?
Åtminstone till stor del.
Jämförelsen med iPhone är kanske inte så dum
Zeekr 001 and Zeekr X were developed at Zeekr's global design and R&D center in Gothenburg, Sweden.
Zeekr's European team of more than 1,500 engineers and designers is already in place and has produced several models for the Geely Group. Their long-standing experience is a core strength of Zeekr's successful entry into Europe, the company said.
Gick du på den lätta? Deras propaganda är förstås(likt den svenska flaggan i kinabyggda XC40) att deras bilar är utvecklade i väst. Men det stämmer inte.
Enligt Geely själva är SEA-plattformen utvecklad i flera länder: Kina, Sverige, UK och Tyskland. Det finns ingenstans som säger att det enbart varit kinesiska ingenjörer som jobbat med den bara för att Kent ledde utvecklingen i Kina. Vad tror du att alla 1600 anställda på CEVT i Göteborg jobbat med sedan CMA-plattformen blev klar? https://zgh.com/vehicle-architecture/?lang=en
För övrigt har XC40 för svenska marknaden alltid byggts i Belgien.
Nu är EQE Suv en helt annan typ av bil men man får faktiskt en ganska välutrustad kärra för 899'. Jag köper som företag och då får man 10% på 975 tkr som är listpriset. Sen får man 2% av bilen i rabatt om man finansierar bilen via Mercedes plus då kampanjränta på 7,2% just nu. Det låter som ett skämt men den är sänkt från 8,95%. I vilket fall har jag en offert på 848 tkr med mig hem. Får även 15 tkr i laddkrediter om den levereras före årsskiftet. Så 833 tkr.
Inte ofta jag håller med dig, men just EQE SUV gillar jag också och har försökt få folk att inse att det definitivt finns prutmån nu.
Börjar se allt fler på vägarna, av en anledning...
Kinesbilar? Noll.
Det enda som är tråkigt är att den magiska bakaxelstyrningen (minskar vändcirkeln från 12,3 meter till 10,8 meter) som det var på demobilen kostar 101 600:- p g a att man blir tvungen att välja ett högre utrustningspaket för 85 tkr utaöver de 16 600:- som själva bakaxelstyrninge kostar.
Men då får man å andra sidan en massa andra fina saker. Adaptiva strålkastare, augmented reality för navi, styrassistent, adaptiv farthållare, panoramatak... Enda problemet är att bilen inte är särskilt billig längre.
Ja och så vill man ju ha 500-versionen med 408 hästar istället för 292 hästar i 350... Kanske akustikglas, nappaskinn, luftfjädring... Och så vidare och vidare tills bilen kostar som en Plaid.
Ska provköra i4 imorgon har jag tänkt mig. Klarar mig med en något mindre bil men samtidigt vill jag inte ha en för liten bil heller.