Sida 5 av 6
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 10:02
av Esterox
MWall skrev:Esterox skrev:lator skrev:martinot skrev:
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.

Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.
AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.
”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”
”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.
Absolut har jag det, åker e-tron.
Det som är syrligheten är till alla extremister som är elbils-maffian och vägrar vända på myntet.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 10:07
av pejvic
MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 10:14
av Esterox
pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 10:16
av MWall
pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.

Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 10:22
av MWall
Esterox skrev:pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.
Klarar en E-Tron 55 verkligen 38 mil motorväg?
Jag skulle nog ha halvsvårt att klara 38 mil längs E4:an ens med min Model S 100D. Den hade 98kWh från början men har tappat ca 5%. Sen vill jag ha åtminstone 5% marginal. Då har jag 88 KWh att fördela på 38 mil. Det är 231 Wh/km. Med 21" hjul och en tendens att köra lite för fort så blir det på håret. Hade nog föredragit att köra som vanligt och ta en kaffe och pinkpaus i Hudiksvall.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 11:58
av Esterox
MWall skrev:Esterox skrev:pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.
Klarar en E-Tron 55 verkligen 38 mil motorväg?
Jag skulle nog ha halvsvårt att klara 38 mil längs E4:an ens med min Model S 100D. Den hade 98kWh från början men har tappat ca 5%. Sen vill jag ha åtminstone 5% marginal. Då har jag 88 KWh att fördela på 38 mil. Det är 231 Wh/km. Med 21" hjul och en tendens att köra lite för fort så blir det på håret. Hade nog föredragit att köra som vanligt och ta en kaffe och pinkpaus i Hudiksvall.
Nej det kanske den inte ens gör vid lägre hastighet. Tänkte att 55 iallafall gör 35 motorväg men tänkte nog fel där.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 13:36
av BrooklynS
Körde häromdagen Luleå-Sollentuna 87 mil enkel väg med tre pers och full packning, minusgrader, stundvis snöyra. Hajar verkligen inte problemet, man kör ju som man gör med vilken bil som helst? Mat/Fika/Toa i Umeå, Sundsvall och Gävle. När vi ätit upp medhavd caesarsallad och kissat var bilen färdig att åka vidare.
Det är redan ointressant med dylika ”tester” om man nu kör Tesla av nyare generation. Ge det 2-3 år så är räckvidd/laddhastighet inte det viktigaste säljargumentet längre.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 14:05
av Mojje
Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 15:25
av Esterox
Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.
Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.
Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 16:19
av nek0
MWall skrev:pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.

Nej jag hoppar över det
Superben ska bort om några dagar och räckvidden på den nya bilen är 5-6mil

Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 16:52
av MWall
Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Jag kör Tesla eftersom jag inte vill bli en "van elbilbsförare". Det ska vara enkelt och smidigt, annars kan det vara.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 16:54
av MWall
Esterox skrev:Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.
Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.
Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.
Jag kanske är dum men finns det så många sätt att göra en långkörning på? Anpassa farten och planera in rätt laddställen är väl det enda man kan göra typ? Möjligt man kan spara lite på att ha kallt i kupén men det är ovärdigt.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 18:04
av Esterox
MWall skrev:Esterox skrev:Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.
Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.
Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.
Jag kanske är dum men finns det så många sätt att göra en långkörning på? Anpassa farten och planera in rätt laddställen är väl det enda man kan göra typ? Möjligt man kan spara lite på att ha kallt i kupén men det är ovärdigt.
Jag har ju ingen erfarenhet så kan inte svara för det.
Men tydligen så går det att göra på olika sätt om man jämför båda testen som gjordes på samma sträcka samt lyssna på genomgången utav AMS där ena föraren valde att köra långsammare för att minska stoppen.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 18:14
av pejvic
MWall skrev:pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.

Jag har redan åkt den sträckan utan problem i min gamla model3. Med bra marginal. I den nya lär det gå att gasa till och med...
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 10 mar 2021 20:16
av MWall
pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.

Jag har redan åkt den sträckan utan problem i min gamla model3. Med bra marginal. I den nya lär det gå att gasa till och med...
Jaha. Men om du vill sträckköra till Luleå då? Varför just Sundsvall?

Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 11 mar 2021 11:00
av pejvic
Jaha. Men om du vill sträckköra till Luleå då? Varför just Sundsvall?

[/quote]
Till Luleå går det inte. Ingen normal människa kör så. Men jag känner en del som just kör Sundsvall-Stockholm ibland. Startar man på eftermiddagen så vill man ibland fram så fort som möjligt. Har man ätit mm så är det inte så konstigt att sträckköra. Och det går just med Model3, även med en S lär det ej vara några problem. Hur det är med Polestar vet ju alla men jag vet ej hur det är med E-tron. Lite nyfiken. Det är en schysst bil i övrigt. Undrade om någon testat.
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 11 mar 2021 11:09
av Pontus
pejvic skrev:Jaha. Men om du vill sträckköra till Luleå då? Varför just Sundsvall?

Till Luleå går det inte. Ingen normal människa kör så. Men jag känner en del som just kör Sundsvall-Stockholm ibland. Startar man på eftermiddagen så vill man ibland fram så fort som möjligt. Har man ätit mm så är det inte så konstigt att sträckköra. Och det går just med Model3, även med en S lär det ej vara några problem. Hur det är med Polestar vet ju alla men jag vet ej hur det är med E-tron. Lite nyfiken. Det är en schysst bil i övrigt. Undrade om någon testat.[/quote]
Med en BMW 335 kan du köra sträckan på 2:34 en tidig lördagsmorgon...

Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 11 mar 2021 11:14
av taliz
Mitt rekord på knappt 40 mil är 2:23. Inkl 3 tankstopp.

Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 11 mar 2021 11:20
av Pontus
taliz skrev:Mitt rekord på knappt 40 mil är 2:23. Inkl 3 tankstopp.

Ops, jag tror inte Molgan stannade alls på vägen till Sundsvall när han körde min BMW.
3 tankstopp ger ju extremt kort räckvidd för en fossilbil, typ mindre än 20 mil hur kommer det sig?
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 11 mar 2021 11:31
av OfarligTesla
Pontus skrev:
Ops, jag tror inte Molgan stannade alls på vägen till Sundsvall när han körde min BMW.
3 tankstopp ger ju extremt kort räckvidd för en fossilbil, typ mindre än 20 mil hur kommer det sig?
Fossilbilar kan dra brutalt mycket i högre farter, haft räckvidd man vågar använda på typ 35 mil och då låg jag n bit under 200 km/h. Autobahn i 230-240 km/h drog på en bra bit mer än så. En bil med starkare motor än de modesta 300 hästarna som den hade skulle dragit mer än så (även om tanken förmodligen blivit större så kan nog räckvidden gått ner ändå).
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 11 mar 2021 11:39
av MWall
Pontus skrev:taliz skrev:Mitt rekord på knappt 40 mil är 2:23. Inkl 3 tankstopp.

Ops, jag tror inte Molgan stannade alls på vägen till Sundsvall när han körde min BMW.
3 tankstopp ger ju extremt kort räckvidd för en fossilbil, typ mindre än 20 mil hur kommer det sig?
Motorcykel...
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 13 mar 2021 18:09
av martinot
Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Jo, det var väl lite ovana och missförstånd. Alrik har ju väldigt bra koll på elbilar, men resten av redaktionen verkar som du är inne på ha bitvis extremt låga kunskaper. Vilket är lite märkligt för en samling personer som är experter (eller skall vara experter) på bilar, och arbetar med bilar dagligen.
Tex. märkte jag att den som var testchef hos AMS, och som körde M3.an i testet, hade generellt väldigt dålig koll på elbilar. Kom med en hel del felaktiga kommentarer, inklusive att det lönar sig att köra väldigt långsamt med elbilar, även när man har snabbladdare längs vägen (som i detta testet). Detta trots att flera tester visar på att man kommer snabbast fram genom att ligga runt 160 km/h med elbilar med tillgång på snabbladdare längs vägen. Alrik, som dock alltid är välinformerad och har allmänt ett mycket stort kunnande kring elbilar, rättade dock testchefen lite diskret under eftersnacket (tror Alrik även kör elbil själv) att det är fel taktik att köra långsamt. Kan varit en bidragande orsak till att M3 fick så olika tider mellan AMS test, och de här ifrån TCS som körde samma sträcka.
Så skillnaden mellan hur de olika förarna från AMS körde, var nog ibland av nästan lika stor betydelse som skillnaden mellan en del av de olika bilarna (på gott och ont).
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 16 mar 2021 21:54
av themax
Nu är min text (med Tibors finslipningar) publicerade i senaste AMS.
https://on.readly.com/s/SE!AK2Sz88a61H
Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 17 mar 2021 11:58
av martinot
Har inte läst (är inte prenumerant), men gott jobbat och kul att AMS tog upp den!

Re: AMS 75 mil elbils race
Postat: 17 mar 2021 20:15
av Bjelke
Spännande (har inte heller läst...än... inte prenumerant)
