Re: VW ID.4
Postat: 31 mar 2021 21:32
Bokade i september.mati skrev:Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Bokade i september.mati skrev:Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Om Tesla gjort samma sak med din bil hade du skrivit spaltmeter om det.MWall skrev:pingflood skrev:Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Är väl inte hela världen. Är ens 100% verkligen 100% på en ID.3? Tror inte den tagit nån skada oavsett. 0,02% extra degradering typ...
Jag bokade också i september och hämtar min imorgon kl 9, ska bli kul. En grå 1st max, handlaren skickade bilder ikväll och den ser riktigt bra ut, mörkare grå än jag trodde vilket är positivt.taliz skrev:Bokade i september.mati skrev:Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.Jonatand skrev:Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.iAkita skrev:Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.Jonatand skrev:Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Trist! Chockerande dålig kundhantering.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Tror de har laddat till 100% i välmening.. När de gällde bensin så var de för dyrt att tanka alla bilar fulla men med el så är de en liten kostnad och då vill de vara snälla och leverera med "full tank".martinot skrev:Trist! Chockerande dålig kundhantering.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.![]()
Känns som de är lite omogna gällande kundservice (VW är väl inte direkt kända för det), men framför allt en stor okunskap i hur elbilar fungerar och skall hanteras optimalt.
Men som andra påpekat, så har nog denna enskilda händelse mycket troligtvis inte gjort någon för dig praktiskt märkbar skillnad gällande batterikapaciteten. Så tror du kan sova ganska lugnt ändå (även om det inte är optimalt, även med de 3-4% buffert i toppen som de flesta elbilar har).
Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.mati skrev:Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den.
Bara för att det inte tar skada så betyder det inte att det är bra. Sen så är det inte heller så att ett litiumbatteri tar illa vid 100% men är helt fine vid 96%. Tesla har t ex förinställd att ladda till Max men om du ställer ner så det endast laddar upp till 80% så kommer det hålla längre, varför skulle litiumbatterier som Volkswagen bete sig helt annorlunda? Ett litiumbatteri mår som bäst när det är laddat till 50% och ju längre ifrån det som laddningen är ju sämre är det.Jonatand skrev:Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.iAkita skrev:Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.Jonatand skrev:Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
vigge50 skrev:Bara för att det inte tar skada så betyder det inte att det är bra. Sen så är det inte heller så att ett litiumbatteri tar illa vid 100% men är helt fine vid 96%. Tesla har t ex förinställd att ladda till Max men om du ställer ner så det endast laddar upp till 80% så kommer det hålla längre, varför skulle litiumbatterier som Volkswagen bete sig helt annorlunda? Ett litiumbatteri mår som bäst när det är laddat till 50% och ju längre ifrån det som laddningen är ju sämre är det.Jonatand skrev:Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.iAkita skrev:Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.
https://www.volkswagen.co.uk/electric/s ... nd-warantyJonatand skrev:Ja, det finns en buffert. Ladda 100% gör ingen skada.iAkita skrev:Nej, det är de inte. Jag ser allt fler sprida såna felaktigheter i de olika Facebookgrupper jag är med i. Hög SoC är inte bra för Li-jon batterier. Det är liksom inget att diskutera. Med de sagt så har ID4 4% buffert i toppen, så om det händer några dagar en enstaka gång gör det nog inte jättestor skada.Jonatand skrev:Tror det är rätt lugnt. Bilen laddar aldrig till 100% och år byggda för att stå med 100% en längre tid.taliz skrev:Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.Dodde skrev:Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Precis. Man måste testa bilen i vardagen för att kunna jämföra och utvärdera den. Var ligger förbrukningen när man kör på landsväg, hur mycket låter den när man kör lite fortare, osv. Jag vill även testa strålkastarna i mörker och eftersom det inte är mörkt under öppettiderna så här års är man ju tvungen att låna den över natten. Ingen av säljarna hade kört den i mörker, så de hade ingen aning hur bra eller dåligt ljus den har. Men det är jätteviktigt för mig. Och ju längre våren fortskrider desto svårare blir det ju med mörkerkörning.ObscureEconomist skrev:Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.mati skrev:Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den.
Angående räckvidden så har Tesla Björn precis gjort ett long range test och det ser väldigt lovande ut.mati skrev:Precis. Man måste testa bilen i vardagen för att kunna jämföra och utvärdera den. Var ligger förbrukningen när man kör på landsväg, hur mycket låter den när man kör lite fortare, osv. Jag vill även testa strålkastarna i mörker och eftersom det inte är mörkt under öppettiderna så här års är man ju tvungen att låna den över natten. Ingen av säljarna hade kört den i mörker, så de hade ingen aning hur bra eller dåligt ljus den har. Men det är jätteviktigt för mig. Och ju längre våren fortskrider desto svårare blir det ju med mörkerkörning.ObscureEconomist skrev:Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.mati skrev:Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den.
Och även om detta är den "klena" varianten med 1000kg dragvikt så vill jag ändå kroka på husvagnen och köra en sväng med den också. Bara så kan jag se hur pass bra bilen klarar detta, hur mycket den förbrukar med husvagn osv. Om man sen bestämmer sig för att köpa AWD-modellen med mer dragvikt så vet jag i alla fall på ett ungefär vad man kan förvänta sig. Jag kanske kommer fram till att detta ändå är helt fel bil för mig, men då vet jag det i alla fall. Det får vara slut med att köpa grisen i säcken.
Ja, det ger en bra indikation. Men jag vill gärna testa själv med mina egna fötter. Jag brukar nästan alltid få ut betydligt bättre range än Tesla Björn.Jonatand skrev:Förmodligen ligger landsvägsräckvidden under sommartempraturer runt 47-49 mil enligt honom. Finns även IDFurkan som redan tangerat 40 mil i 90-95 km/h i 12 grader.
Och den här snubben körde drygt 12 mil med en förbrukning på 144 Wh/km vid 20 grader. En stor del av resan var på holländsk motorväg i 100 km/h, men det ingick även en del stadstrafik så snitthastigheten blev betydligt lägre. Jag tycker ändå det är sanslöst bra för en så stor bil.Jonatand skrev:Angående räckvidden så har Tesla Björn precis gjort ett long range test och det ser väldigt lovande ut.mati skrev:Precis. Man måste testa bilen i vardagen för att kunna jämföra och utvärdera den. Var ligger förbrukningen när man kör på landsväg, hur mycket låter den när man kör lite fortare, osv. Jag vill även testa strålkastarna i mörker och eftersom det inte är mörkt under öppettiderna så här års är man ju tvungen att låna den över natten. Ingen av säljarna hade kört den i mörker, så de hade ingen aning hur bra eller dåligt ljus den har. Men det är jätteviktigt för mig. Och ju längre våren fortskrider desto svårare blir det ju med mörkerkörning.ObscureEconomist skrev:Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.mati skrev:Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den.
Och även om detta är den "klena" varianten med 1000kg dragvikt så vill jag ändå kroka på husvagnen och köra en sväng med den också. Bara så kan jag se hur pass bra bilen klarar detta, hur mycket den förbrukar med husvagn osv. Om man sen bestämmer sig för att köpa AWD-modellen med mer dragvikt så vet jag i alla fall på ett ungefär vad man kan förvänta sig. Jag kanske kommer fram till att detta ändå är helt fel bil för mig, men då vet jag det i alla fall. Det får vara slut med att köpa grisen i säcken.
Förmodligen ligger landsvägsräckvidden under sommartempraturer runt 47-49 mil enligt honom. Finns även IDFurkan som redan tangerat 40 mil i 90-95 km/h i 12 grader.
Gratulerar till nya bilen!taliz skrev:Hämtat. Är jag först på forumet?![]()
Lite klister som fick poleras bort, och ett märke på instrumentpanelen som jag noterade efteråt. Annars ser det bra ut, inte detaljstuderat dock.
Nja, det är inte så farligt i praktiken med lite planerande (som man ändå oftast gör vid långfärder). Se till att ställa in att den är laddad på 100% på morgonen innan avfärd, så är det inget som helst problem. Dels som andra påpekat så är 100% aldrig exakt 100% (oftast inte ens på Tesla fast de kallar det så). Då tR batteriet ingen skada med 100% laddning under några få timmar.ObscureEconomist skrev:Tror jag också måste testa det. Kanske köra min vanliga rutt en vända och se hur den klarar den sträckan.mati skrev:Jag har bett om att få en ID4 1st för ett lite längre test, över nån helg eller så. Inte bara en liten rundtur i stan som jag gjorde sist. Det var inga problem sa de. Blir kul att få testa bilen lite mer ingående. Vi gjorde ju samma sak med ID3 och då kom vi fram till att vi inte vill ha den.
Lite intressant att läsa diskussionen om att inte ladda till 100%
Det är ju lite tråkigt om man direkt måste dra av 20% av räckvidden innan man ens börjar köra.
Absolut. Det gör ju inte detta för att vara sadister, utan som du är inne på för att de inte har tillräckliga kunskaper och utbildning om elbilar.chaffis75 skrev:Tror de har laddat till 100% i välmening.. När de gällde bensin så var de för dyrt att tanka alla bilar fulla men med el så är de en liten kostnad och då vill de vara snälla och leverera med "full tank".
Men ja tyvärr fel håller jag med om speciellt då de står att de rekommenderar att bara ladda till 80 % i skärmen där man ställer in ladd nivå.
Jag får alltid ut sämre range än BN!mati skrev:Ja, det ger en bra indikation. Men jag vill gärna testa själv med mina egna fötter. Jag brukar nästan alltid få ut betydligt bättre range än Tesla Björn.Jonatand skrev:Förmodligen ligger landsvägsräckvidden under sommartempraturer runt 47-49 mil enligt honom. Finns även IDFurkan som redan tangerat 40 mil i 90-95 km/h i 12 grader.