Model X event den 29:e september

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Re: Model X event den 29:e september

Inlägg av ironjack »

Surfaren skrev:
Bra att den har centerkonsolen som standard, lär behövas utrymmen för solglasögon med den vindrutan. Jag såg inga solskydd.
Solskydd finns, är undanfällda över dörröppningen. Man kunde se det på någon av filmerna länkade ovan.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

coolt med sjælvøppnande dørrar fram :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Var det några andra nyheter som vi inte på förhand listat ut, än Hepa-filtret som ordnar bra luft och den automatiska förardörren?

Den nya fronten och glastaket fram visste vi ju om.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Nu finns det lite bilder mm på:

http://www.teslamotors.com/modelx

Tycker fronten blir snyggare för varje gång jag ser den. Men jag har iofs aldrig gillat den svarta plastbiten som satt på koncept bilen och Model S.

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Var det några andra nyheter som vi inte på förhand listat ut, än Hepa-filtret som ordnar bra luft och den automatiska förardörren?

Den nya fronten och glastaket fram visste vi ju om.
sensorn som kan detektera genom metall var ju kul. Hade nog inte passat så bra med en puck mitt i dørren.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
Nu finns det lite bilder mm på:

http://www.teslamotors.com/modelx

Tycker fronten blir snyggare för varje gång jag ser den. Men jag har iofs aldrig gillat den svarta plastbiten som satt på koncept bilen och Model S.

Bild
irriterande att hemsidan inte innehåller mer info. Varfør liksom? Bilen ær ju færdig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

verkar som vindrutetorkaren høger fram har en intressant løsning (kolla fæstet), lite som vissa MB før att få skrapat av så mycket som møjligt av rutan
attachment.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att fronten är råsnygg. Skönt att de tog bort låtsasgrillen! Ser mest techy ut i vit. sticker ut mest så i förhållande till andra bilar. Svart är cool men sticker inte ut lika mycket... Pearl White skulle nog bli min färg.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Jag tycker att fronten är råsnygg. Skönt att de tog bort låtsasgrillen! Ser mest techy ut i vit. sticker ut mest så i förhållande till andra bilar. Svart är cool men sticker inte ut lika mycket... Pearl White skulle nog bli min färg.
Jag tycker också att fronten är jättesnygg - någon som sett hur den ser ut med nummerskylt framtill?
(Du menar att Pearl Blue skulle bli din färg? :))
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
KristerL

Inlägg av KristerL »

Man gör ju en grej av att det går att öppna falkdörrarna i trånga utrymmen, men jag förstår inte riktigt vad det är för bra med det.
Passagerarna kan man släppa av innan man parkerar, eller så lastar man dem efter man backat ut. Det jag undrar är hur föraren ska ta sig in i de där trånga utrymmena man visar... Man kanske kan krypa genom bakluckan? Är det bara för att kunna lasta barn i baksätet som man designat dessa komplicerade dörrar så känns det en smula onödigt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Elon har 5 barn så det är väl därför man alltid ser till att deras bilar är barnvänliga. Därav då falkvingedörrarna. Personligen skulle jag gärna ha dessa på en Model 3 CUV även om jag gissar på att så inte blir fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

KristerL skrev:
Man gör ju en grej av att det går att öppna falkdörrarna i trånga utrymmen, men jag förstår inte riktigt vad det är för bra med det.
Passagerarna kan man släppa av innan man parkerar, eller så lastar man dem efter man backat ut. Det jag undrar är hur föraren ska ta sig in i de där trånga utrymmena man visar... Man kanske kan krypa genom bakluckan? Är det bara för att kunna lasta barn i baksätet som man designat dessa komplicerade dörrar så känns det en smula onödigt.
Tanken med dörrarna från början är inte att klara trånga utrymmen utan för att kunna komma in till tredje raden och för att enkelt kunna lasta i och ur barn ur alla baksäten. Trånga utrymmen är en bonus och hade de inte klarat av trånga utrymmen så hade de nog inte kommit till produktion. Nu fungerar de bättre än både vanliga dörrar och skjutdörrar på MPV:er.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det där var vansinnigt (Insane? ;)) häftigt! :D

Kalla mig glatt överaskad!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
apkungen skrev:
Jag tycker också att fronten är jättesnygg - någon som sett hur den ser ut med nummerskylt framtill?
(Du menar att Pearl Blue skulle bli din färg? :))
Jag gillar den också! Vad gäller nummerskylt kan det ju inte bli sämre än på Model S. Det ser ju helt förjävligt ut med våra stora nummerskyltar böjda runt noseconen på Model S.
KristerL skrev:
Småbarn kan du inte släppa av före du kör in eller lasta efter du backat ut om du är ensam med dem. Jag som småbarnsförälder tycker falkvingedörrarna verkar helt genialiska. Det är ett jävelskap att lasta barn i och ur barnstolar på trånga parkeringar på en stor bil med stora dörrar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

danni skrev:
Småbarn kan du inte släppa av före du kör in eller lasta efter du backat ut om du är ensam med dem. Jag som småbarnsförälder tycker falkvingedörrarna verkar helt genialiska. Det är ett jävelskap att lasta barn i och ur barnstolar på trånga parkeringar på en stor bil med stora dörrar.
Håller med. Men skjutdörrar löser också problemet. Och betydligt enklare...
Men kanske inte helt lätta att designa in på MX, det finns liksom ingenstans att skjuta dem.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

matbl skrev:
danni skrev:
Men kanske inte helt lätta att designa in på MX, det finns liksom ingenstans att skjuta dem.
såg du jæmførelsen mellan skjutdørr och falk i videon? dær ser man klart førdelarna med falk. Det jag reagerar på ær dock nær dom øppnas helt upp och man ser att dom svajar till lite. Detta ær inomhus, så det borde vara ganska vindstilla. Men hur blir det under en ordentlig høststorm eller starkare vind æn normalt? riskerar man att falkvingarna får øvermod och flyger ivæg till dom andra fåglarna? Vet ju sjælv hur det kan vara med vanliga dørrar om det blåser ute, man får hålla ordentlig i dom før att førhindra att dom "bænds upp".
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Jag gillar den också! Vad gäller nummerskylt kan det ju inte bli sämre än på Model S. Det ser ju helt förjävligt ut med våra stora nummerskyltar böjda runt noseconen på Model S.
Är det någon som har kollat upp möjligheten till så kallade USA-skyltar till Model S? Dessa borde passa bättre till bilen särskilt fram men det avgörs av Transportstyrelsen från fall till fall fattar jag det som.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gsskyltar/
Skylt.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Är det någon som har kollat upp möjligheten till så kallade USA-skyltar till Model S? Dessa borde passa bättre till bilen särskilt fram men det avgörs av Transportstyrelsen från fall till fall fattar jag det som.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gsskyltar/

Vanlig skylt:
Bild
"USA-skylt":
Bild
det var en forummedlem med på gøteborgstræffen i somras som hade liten (USA skylt på sin Model S). Detta var dock en personlig skylt och tillvægagångsættet om jag inte minns fel var att først bestælla skylten till nån gammal amerikanare han hade dær det var omøjligt med stor skylt. Sen var det bara att flytta øver skyltarna på Teslan nær den kom 8-) Tror det blir vældigt svårt att få en direkt till Teslan eftersom den har plats før stor skylt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

matbl skrev:
danni skrev:
Jag tror Tesla är livrädda att folk ska anse att det är en minibuss och inte en SUV om de sätter på skjutdörrar. Tänk vilken skillnad en sån detalj gör i målgrupp... :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Puh! Nu har jag fått ihop dagens nyhetssida om Model X eventet!

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-eventet/
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

KristerL skrev:
Det jag undrar är hur föraren ska ta sig in i de där trånga utrymmena man visar...
Bra poäng. Om inte föraren kommer in, vad spelar det då för roll om passagerarna gör det?
Samtidigt, dörrarna gör det ändå enklare att få in småbarn.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
18650

Inlägg av 18650 »

pegs skrev:
KristerL skrev:
Det jag undrar är hur föraren ska ta sig in i de där trånga utrymmena man visar...
Bra poäng. Om inte föraren kommer in, vad spelar det då för roll om passagerarna gör det?
Diskussionen handlar väl om att argumentera emot alla nejsägare redan innan de börjar tracka ner på dörrarna. Ingen vettig människa parkerar så trångt i praktiken. Alla vettiga människor skulle hellre vara utan dörren(som i model X fall) oavsett parkeringsfickans storlek när det gäller att lasta i och ur levande och döda ting.
BMW i3 REX i väntan på Model3
henhob

Inlägg av henhob »

Hej Svensson, kan du kolla ifall du har kvar ditt #xxx nummer i My Tesla.
Pratade med Tesla och de sa att det skulle försvinna för samtliga i veckan. Det börjar att närma att få speca bilen hoppas jag. :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

henhob skrev:
Hej Svensson, kan du kolla ifall du har kvar ditt #xxx nummer i My Tesla.
Pratade med Tesla och de sa att det skulle försvinna för samtliga i veckan. Det börjar att närma att få speca bilen hoppas jag. :D
Stämmer! Det synns inte längre mer än som en kommentar i källkoden. Där ser jag fortfarande 588 men det är utkommenterat. Jag har bara fokuserat på statusen och trodde det var den som försvunnit för dig.

Kod: Markera allt

</p>
                            <!-- <p class="vin_sn">
                </p> -->
                    </div>
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

pegs skrev:
KristerL skrev:
I min förra chrysler hoppade jag ibland bak i baksätet och hoppade ut genom en av bakdörrarna som var skjutdörrar.
Misstänker däremot att det är något jobbigare att hoppa bak i en Model X
Skriv svar