Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av fth »

+46 skrev:
Om man får tro Tidningen M3 så är det här förklaringen till varför Tesla pausar produktionen av Model S & X...
“ Elbilstillverkaren Tesla kommer nu att pausa produktionen av Model S och Model X i 18 dagar mellan 24 december och 11 januari, rapporterar CNBC.
Anledningen ska vara att efterfrågan på företagets lyxigare bilmodeller inte är tillräckligt stor. Istället söker sig kunderna främst till den billigare Model 3 och Model Y.

Under sitt tredje kvartal levererade Tesla 139 300 bilar, varav endast 15 200 utgjordes av Model S och Model X.

Pausen i produktionen kommer innebära i snitt fem obetalda dagar för berörda Tesla-anställda om dessa inte har semesterdagar att ta ut.”
Den tolkningen har diskuterats (och i princip avfärdats) längre upp i tråden, tittar man på ursprungsartikeln (som M3, Ny Teknik etc citerar) finns inte den slutsatsen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Jag har också svårt att tro att Tesla redan kommer bygga S och X med 4680. De har inte råd att strunta i 8gwh med 18650 från Japan och det tar tid att utvärdera produktionen av de nya cellerna. Man omöjligt är det väl inte. De fick en fråga under senaste earnings call som är relevant:
The first question from retail shareholders is, is Tesla planning to start 4680 cell production at Giga Berlin at the same time as vehicle production? Can Tesla share more information on what products will use the battery cells from the pilot line in Fremont?

Elon Musk -- Chief Executive Officer

Yes. Drew, do you want to take that?

Drew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering ; Vice President, Technology

Sure. Yes, we will incorporate 4680 design solutions into many applications in time across both energy and vehicle. And we can use our pilot production facility in Fremont to support the new factory in Berlin as it ramps.
Jag tror första 4680 från Freemont kommer antingen i Plaid S eller i Y från Berlin.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja, rimligen kommer 4860 i Plaid. Vore väldigt konstigt annars.
Men vad skulle då ske med "vanliga" S och X?
4860 får ju knappast plats i dagens chassi. Och bygger man nytt chassi så lär det också bli ny interiör osv...
Vore lite udda att bygga "gamla" S och X vid sidan om nya Plaid... vem skulle köpa dem då? Vore ju uppenbart att nya "vanliga" strax är på G.
Tesla-köpare lär ju överlag vara väldigt sugna på att ha det senaste.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Ja, rimligen kommer 4860 i Plaid. Vore väldigt konstigt annars.
Men vad skulle då ske med "vanliga" S och X?
Om man tänker att det blir "ny bil" i o m Plaid, så kanske man lanserar nya "vanliga" S/X baserat på Plaids teknikplatta i början av 2022? Jag ser inte en jättestor upside för Tesla att refresha bef S/X i så fall annat än i små inkrement som man gör löpande.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

Jordad skrev:
Jag har också svårt att tro att Tesla redan kommer bygga S och X med 4680. De har inte råd att strunta i 8gwh med 18650 från Japan och det tar tid att utvärdera produktionen av de nya cellerna. Man omöjligt är det väl inte. De fick en fråga under senaste earnings call som är relevant:
The first question from retail shareholders is, is Tesla planning to start 4680 cell production at Giga Berlin at the same time as vehicle production? Can Tesla share more information on what products will use the battery cells from the pilot line in Fremont?

Drew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering ; Vice President, Technology

Sure. Yes, we will incorporate 4680 design solutions into many applications in time across both energy and vehicle. And we can use our pilot production facility in Fremont to support the new factory in Berlin as it ramps.
Jag tror första 4680 från Freemont kommer antingen i Plaid S eller i Y från Berlin.
Vet inte vad du menar med strunta i, men 18650 går väl till energilagring så fort M/S uppgraderas. Oavsett ny celltyp i M/S
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Panasonic sa redan för 2 år sedan att de var redo att ställa om 18650-produktionen till 2170 när så Tesla önskade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

wcarlsson skrev:
Jordad skrev:

Vet inte vad du menar med strunta i, men 18650 går väl till energilagring så fort M/S uppgraderas. Oavsett ny celltyp i M/S
Jag menar att 8gwh är en stor förändring att bara byta till något helt nytt och oprövat med en gång. Panasonic har två fabriker som tillverkar 18650 i Japan och det känns mer troligt att det konverterar en i taget. Tesla kan under en övergångsperiod sälja en delvis uppdaterad S/X med 18650 tillsammans med en plaid S med 4680. Vi vet inte om det räcker med bara ett nydesignat pack för 4680 eller om det krävs mer än så. Plaid har ny bakvagn iaf.

Men Tesla kan mycket väl också gå över helt på en gång. Det finns nog en anledning till att prototyplinan på 10gwh ligger bredvid tillverkningen av S/X som kräver 10gwh med batterier.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vad säger ni, blir det en MS om faceliften ser ut så här?
20201215_050639.jpg

Lite nya färger vore bra.
In recent interactions on Twitter, Tesla CEO Elon Musk mentioned that he is particularly excited about a new paint option called “deep crimson,” which would be offered on vehicles that are produced in Gigafactory Berlin. A recent photo taken of a Model S at the SpaceX headquarters in Hawthorne, California, may have just revealed what the mysterious shade could look like. 
Crimson-1024x768.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Vad säger ni, blir det en MS om faceliften ser ut så här?
20201215_050639.jpg
Att man knappast kommer in på baksätet om inte dörren öppnas som på en Rolls-Royce :? Inte så förtjust i tanken om digitala bakspeglar (= mer som kan gå sönder :mrgreen: ).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Credde skrev:
Inte så förtjust i tanken om digitala bakspeglar
Nej, när backkameran börjar visa en stillbild det blir extra jobbigt ifall backspeglarna kan sympatistrejka...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

sven-labil skrev:
Credde skrev:
Inte så förtjust i tanken om digitala bakspeglar
Nej, när backkameran börjar visa en stillbild det blir extra jobbigt ifall backspeglarna kan sympatistrejka...
Jag har monterat digital (mitt-) backspegel själv i min X, det funkar väldigt bra, men skulle den strula så är det bara att slå av så blir det en "vanlig" spegel.

Den möjligheten har man ju inte med en "ren" digital spegel, så den måste bara funka helt felfritt.

Den implementation som Audi erbjuder har jag tittat på och är inte alls imponerad, jag tror man måste erbjuda något som överträffar "vanliga" speglar, för att det skall vara intressant, det räcker inte med att vara nästan lika bra.

Det borde iofs inte vara särskilt svårt, man har ju enorma möjligheter att förbättra förarens upplevelse med night vision, förstoring, överlagring av ytterligare information etc.

Tesla har ju en unik möjlighet att i digitala backspeglar visa extra information från kameror, tolkade tokens från FSD-datorn, det tror jag skulle kunna vara en enorm hjälp till föraren.

Tänk "next level döda vinkeln-detektor".

/fth
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Spelar liten roll om det finns digitala backspeglar eller backkameror om de är installerade på ett sätt att de snabbt blir suddiga av stänk. Som på model s nu på vintrarna när det är slabbigt ute. Då hjälper det föga att den ger toppenbra bild i normalfallet, om linsen är kletig.....
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Spelar liten roll om det finns digitala backspeglar eller backkameror om de är installerade på ett sätt att de snabbt blir suddiga av stänk. Som på model s nu på vintrarna när det är slabbigt ute. Då hjälper det föga att den ger toppenbra bild i normalfallet, om linsen är kletig.....
Exakt, det lägger jag också under ”fungera felfritt”, men under förutsättning att kamerorna placeras rätt så bör det väl inte vara något stort problem? Hur ofta blir t.ex dom vanliga backspeglarna oanvändbara pga stänk och klet?

Backkameran (den inbyggda alltså) på min X är ju nästan oanvändbar under ”klet-säsongen” om man inte putsar på den typ varje mil. Min egeninstallerade, som har kameran i övre kanten av bakrutan, har inte alls de problemen.

/fth
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

fth skrev:
frippe skrev:
Exakt, det lägger jag också under ”fungera felfritt”, men under förutsättning att kamerorna placeras rätt så bör det väl inte vara något stort problem? Hur ofta blir t.ex dom vanliga backspeglarna oanvändbara pga stänk och klet?

Backkameran (den inbyggda alltså) på min X är ju nästan oanvändbar under ”klet-säsongen” om man inte putsar på den typ varje mil. Min egeninstallerade, som har kameran i övre kanten av bakrutan, har inte alls de problemen.

/fth
De får lägga till spolning av kameran också.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
De får lägga till spolning av kameran också.
Eller snarare, spolning av alla kameror. Så kanske AP kan funka även de månader i Sverige då det regnar, slaskar eller snöar. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Som tidigare sagt... Prova Honda E, de är magiska.

Denna "vinter" har ju i Stockholm bestått av konstant regn. Inte en enda gång hittills (peppar, peppar) har mina sidospeglar påverkats. De fungerar verkligen perfekt!

Mittenspegeln däremot blir ibland suddig, men den är som "fth" nämnde bara att "twista" för att få en vanlig spegel. När det inte är superslaskigt så är även den ett klart lyft, framförallt i skymning/mörker där allt syns betydligt bättre än i traditionell spegel.

Men som också tidigare sagt, det är fortfarande (mig veterligen) förbjudet i USA så jag tror inte Tesla gör den förändringen förrän det tillåts på hemmamarknaden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Legato skrev:

Men som också tidigare sagt, det är fortfarande (mig veterligen) förbjudet i USA så jag tror inte Tesla gör den förändringen förrän det tillåts på hemmamarknaden.
Det stämmer, men sedan ett år är det ute på remiss och det verkar finnas tryck på att det går igenom. En intressant rapport här från november.

https://www.regulations.gov/document?D= ... -0021-0658

Samt hela remisshögen och kommentarer här:

https://www.regulations.gov/docket?D=NHTSA-2018-0021
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Daily ser följande sannolika anledningar för pausandet av tillverkning av MS och MX.
1. Dålig försäljning
2. Facelift
3. Vanligt underhåll

Han tror på en Facelift.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Tesla stänger produktionen av Model S och X i 18 dagar

Inlägg av spacecoin »

Two words: confirmation bias.

Ingen vet, men håll drömmen vid liv

Jag tror på dålig försäljning men hoppas för Teslas skull på en refresh.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Coolt vore om Tesla kommer med HUD med AR.
Tesla hacker unlocks Autopilot ‘Augmented Vision’ and it’s awesome.
https://electrek.co/2020/12/15/tesla-ha ... s-awesome/

Tesla har tidigare anställt HUD experter.
APRIL 15, 2016

Tesla hires an augmented reality/HUD expert for its Autopilot program.
https://electrek.co/2016/04/15/tesla-hu ... ot-skully/

Så man har kompetensen att ta fram en grym HUD/AR lösning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elon tonar ner framgångarna med 4680 yeilds.
Så det blir kanske inte 4680 batterier redan nu för MX och MS.
Screenshot_20201216-072733_YouTube.jpg
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Jag är 100% övertygad om att MS och MX nu lanseras med 4680 batterier.
Blir spännande att se vem av dig och Elon som får rätt :p
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Höll precis på att skriva i princip samma sak...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Är tyvärr inte lika säker att 4680 batterier kommer nu i januari.
Man får väl snällt vänta lite till, till senare under 2021.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Höll precis på att skriva i princip samma sak...
:D

Och Zalman, det är inget illa menat, gillar verkligen ditt grävande även om du går lite överstyr med dina antaganden ibland enligt min mening, men letandet efter fakta är jag 100% övertygad om att det kanske nästan är felfritt ;)
Och då du alltid håller en god ton här på forumet så tycker jag inte att det gör något med dina vilda antaganden heller om jag ska vara riktigt ärlig.
Skriv svar