Sida 5 av 6

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 01 jan 2021 12:58
av taliz
AAKEE skrev:
taliz skrev:
Alla LR AWD och P har haft exakt 500km, trots att de skiljer mkt både i EPA och faktisk förbrukning.
Nu har man ju dock större batteri i P är LR, så nu bör de vara mer jämförbara. Åtminstone så länge man kör med 18" på LR och 20" på P.
Jag ser det dyker upp allt fler bilder på nätet där de ser ranger i storleksordningen kring 536-568 km på instrumentbrädan. De lägre sifforna, oftast LG-batteriet och de högre med Panna.

Sen ser jag att det verkar gå läsa ut en form av ideal maxrange med scan my tesla, Full rated range och Full ideal range. Har skaffat SMT oxch monterar asap efter delivery.

2021 Peformance verkar fortfarande ha den gamla range presenterad, dvs 490-500km beorende på bil.

teslamotorsclub.com/tmc/threads/2021-mo ... 84/page-10
I teslabjörns senaste video är det tydligt att max forfarande är ca 500km i P även med nya 82kwh.
Ca 4 min 20 sek in:

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 01 jan 2021 14:42
av AAKEE
Det såg ut som det på min med, inte laddat fullt men hade 475km vid 95%, tror jag det var.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 02 jan 2021 12:01
av mikebike
Jag hade 503 km med 95% i tisdags, gamla mjukvaran. E3D.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 04 jan 2021 11:55
av tompet
Hej!
Hämtade ut min M3P 2021 för en vecka sen! Kan ju se att det är E3D men inte mer än så! Måste man läsa av med Scan My Tesla eller dyl för att se om det är 82kW?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 04 jan 2021 13:50
av vibrationsfri
tompet skrev:
Hej!
Hämtade ut min M3P 2021 för en vecka sen! Kan ju se att det är E3D men inte mer än så! Måste man läsa av med Scan My Tesla eller dyl för att se om det är 82kW?
Alla performance ska ha 82. Bara lr där det skiftat.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 04 jan 2021 18:47
av AAKEE
vibrationsfri skrev:
tompet skrev:
Hej!
Hämtade ut min M3P 2021 för en vecka sen! Kan ju se att det är E3D men inte mer än så! Måste man läsa av med Scan My Tesla eller dyl för att se om det är 82kW?
Alla performance ska ha 82. Bara lr där det skiftat.
Exakt. Fanns en massa forumrykten på andra forum. Mycket av detta lär bero på de tyska registreringsbevisen som slumpmässigt angav 77 eller 82kwh.

När man började scanna av med tex scan my tesla stod det klart att:

- Alla scannade M3P har Panasonic 2170L, det nya 82kwh-batteriet.
- LR har antingen det gamla panasonic 77kwh eller LGs cirka 75kwh batteri.

Jag har inte idats koppla in min scan my tesla/OBD2 än, könner mig tillräckligt säker på att jag har 82kwh för att inte behöva panikkoppla in.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 04 jan 2021 20:12
av tompet
Tack för svaren. Är skönt om man får det större batteriet såklart!

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 05 jan 2021 19:01
av AAKEE
Scannat min Tesla M3P 21.
82.1kwh batteri, enligt plan.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 05 jan 2021 23:00
av Tellus
AAKEE skrev:
Scannat min Tesla M3P 21.
82.1kwh batteri, enligt plan.
Ligger nominal full runt 80 ?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 05 jan 2021 23:04
av Tellus
Gamla panasonicbatteriet mjukvarulåst, efter uppdatering.
Men det kanske redan är "officiellt"
Video med lite kul rant mot slutet.


Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 06 jan 2021 17:58
av AAKEE
Tellus skrev:
AAKEE skrev:
Scannat min Tesla M3P 21.
82.1kwh batteri, enligt plan.
Ligger nominal full runt 80 ?
80.6

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 00:10
av AAKEE
Min ”Nominal full” har gått upp och är 81.1 kwh. Samtidigt gick degradationvärdet ned till 1.22% eller nåt(bara matematik på samma sak).

Nominal full är del i det som ligger till grund för degradationsberäkning och range om man väljer att visa rangen istället för procent.
Det är snarare BMS uppfattning om batteriet än batteriets verkliga degradering som visas. Vissa körcykler kan göra att BMS underskattar batteriets kondition.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 07:49
av BrooklynS
AAKEE skrev:
Min ”Nominal full” har gått upp och är 81.1 kwh. Samtidigt gick degradationvärdet ned till 1.22% eller nåt(bara matematik på samma sak).

Nominal full är del i det som ligger till grund för degradationsberäkning och range om man väljer att visa rangen istället för procent.
Det är snarare BMS uppfattning om batteriet än batteriets verkliga degradering som visas. Vissa körcykler kan göra att BMS underskattar batteriets kondition.
Och det är ju det här som förklarats. Igen och igen och igen. :)

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 15:51
av Arn
Vad kan man räkna med för batteri på de nya LR med leverans kvartal 1? 82kwh hade varit mycket bra för långresor.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 16:35
av taliz
Arn skrev:
Vad kan man räkna med för batteri på de nya LR med leverans kvartal 1? 82kwh hade varit mycket bra för långresor.
Du kan nog räkna med LG-batteriet på 74kwh.
Vill du ha 82kwh får du köpa P.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 17:45
av Arn
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 18:09
av AAKEE
Det är nog mer eller mindre 100% klart att LR kan få det gamla Panasonic ”77.8 kwh”-batteriet eller det nya LG som i vart fall just nu specificeras som ”74.5kwh”. Här är det slumpgeneratorn som avgör vad man får.
Det diskuteras att LG-batteriet egentligen rymmer mer men är låst av Tesla just nu. Har sett en bild på en fulladdad LR med LG-batteriet och det hade 96.9% SOC enligt Scan My Tesla och cellerna höll 4.15 Volt mot normalt 4.2 vid full laddning trots att det stod 100% på displayen.
Omräknat från 96.9% till 100% blev det mer eller mindre exakt samma storlek på batteriet som Panasonic, dvs 77.8kwh. Det är fullt möjligt att Tesla vill ha mer data än de har nu för att släppa på till 100% och att man längre fram låter batteriet få laddas till 4.2V/cell dvs 100 riktiga procent.

82.1kwh-batteriet med den nya 2170L-cellen har hittills bara bekräftats på M3 Performance.

Eftersom Tesla f.n levererar tre sorters batteri så är det nog troligt att man inte har tillräckliga volymer av 2170L-cellerna och då kan vi anta att det inte börjar levereras LR med det stora batteriet i närtid. Det är eller har vart driftstopp i model S och X-produktionen och man kan nästan gissa att det kommer en refresh på S pch X efter det driftstoppet börjar leverera bilar.
Jag antar att 4680-cellen inte är redo för att levereras i bilar än och att det är rimligt att tro att S och X kan få 2170L vid refreshen.
Det skulle inte minska behovet på 2170L-cellen...

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 19:23
av mikebike
MYLR med 4680 borde få samma räckvidd som nuvarande M3LR?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 19:36
av tompanhuhu
Hörde från Tesla Björn att LR med 82kwh batteri är mjukvarulåst så man kommer inte längre än LG batterier ändå.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 20:02
av taliz
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda. ;)

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 20:11
av AAKEE
tompanhuhu skrev:
Hörde från Tesla Björn att LR med 82kwh batteri är mjukvarulåst så man kommer inte längre än LG batterier ändå.
Det verkar inte stämma helt och hållet.

LR med Panasonic rapporteras i SMT(Scan My Tesla) till 77.8kwh(dvs samma som gamla Panasonicbatteriet)
LR med LG rapporteras till 74.5kwh.

Eventuellt är LG batteriet låst till lägre innehåll än det klarar genom att det inte laddas till helt fullt(dvs 4.2volt per cell*). Jag har sett data i som tyder på att batteriet skulle rymma 77.8 kwh vid 4.2v/cell.

Har inte sett några tecken (än) på att panasonicbatteriet i LR skulle kunna rymma mer än 77.8, å andra sidan har jag inte letat sån info.

Lithiumjonbatterier har normalt 4.20v/cell som fullt laddade.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 20:22
av Arn
taliz skrev:
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda. ;)
Som privat köpare 100% självklart val med performance. Som tjänstebil blir LR det givna valet

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 20:27
av jbark
Arn skrev:
taliz skrev:
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda. ;)
Som privat köpare 100% självklart val med performance. Som tjänstebil blir LR det givna valet
P saknar dragkrok vilket många vill ha.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 17 jan 2021 20:33
av BrooklynS
Som ägare av en av de få P med dragkrok så håller jag med.

Rimligen bör den då hålla värdet ganska bra. :!:

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 19 jan 2021 10:19
av Holve
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.