Sida 5 av 84
Re: Porsche Mission E
Postat: 10 jul 2018 21:47
av Pontus
kangru skrev:Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Visst är det så. Vad jag fiskade efter var att kanske även en P100D med nedsatt effekt klarar sig hyffsat bra i accelerationen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 jul 2018 22:04
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:Tada!

Tackar tackar

Re: Porsche Mission E
Postat: 11 jul 2018 09:11
av Geni87
kangru skrev:Pontus skrev:Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Det handlar även mycket om batterikylning och framförallt hur man har optimerat battericellerna. För hög ström dödar battericeller, därför lägger man in strömbegränsningar med tidskonstanter i batterimjukvaran. Men man kan optimera cellerna för att kunna ta ut högre strömmar, baksidan blir då mindre energiinnehåll per cell. PHEV-celler t.ex. är optimerade för att kunna ta ut höga strömmar ofta och länge, så man skulle kunna tänka sig att Porsches celler är lite mer åt PHEV-hållet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 jul 2018 11:23
av vigge50
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?
https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 jul 2018 12:02
av Bjelke
Precis min fundering oxo i den andra tråden, det
stämmer inte på nåt sätt lixom, speciellt när dom
säger att det är den viktigaste modellen sedan 911.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 jul 2018 12:42
av 12man
Teslarati läser fel, insideevs kollar ej källan, de anställda ska avstå del av löneökningar, som de sen ska få tillbaks senare, läste nånstans att det rör sig om 1/4 del.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 jul 2018 14:40
av AGCF
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 jul 2018 14:46
av 12man
Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 jul 2018 14:51
av LarsL
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 jul 2018 20:07
av Surfaren
12man skrev:Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
Jo men nu har du klickat lite för långt bak bland källorna, det är överkurs.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 jul 2018 06:38
av Bjelke
LarsL skrev:
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 jul 2018 08:26
av Laban
Problemet är om jag tolkade det rätt att man måste bygga (om) en produktionslina i fabriken samtidigt som de befintliga linorna fortfarande måste vara i full produktion. De kan inte bara bygga helt nya fabriker för elbilarna för att sedan sitta med x antal fabriker som kanske måste läggas ner om 5-10 år.
Som intressant fotnot kring detta så ser vi att Volvo kommer att bygga sina första elbilar i Kina för att exportera dem globalt. Även BMW kommer att tillverka kommande X3 elbil i Kina för global export. Att man går med på att använda uteblivna löneförhöjningar som en investering i fabriken är nog av rädsla för att förlora jobb långsiktigt. Och då är långsiktigt inte 20 år utan kanske 5-10 år.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 jul 2018 08:39
av Prediktorn
Bjelke skrev:LarsL skrev:
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
Tycker inte det är så konstigt, de vill minimera minskningen av deras vinst. Jobbigt att göra förändringar som kostar när det löpt på så fint tidigare. En ambivalens uppstår.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 jul 2018 09:51
av AGCF
Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.
Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2018 09:56
av Geni87
AGCF skrev:Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.
Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Japp, Zuffenhausen utanför Stuttgart är platsen där den "ursprungliga fabriken" som tillverkar sportvagnarna 911, 718 och motorer är lokaliserad. Jag har varit där och förstår att det är knöligt att bygga ut den fabriken för produktion av elbilar, elmotorer och batteripack. Staden har växt upp runt fabriken så de logistiska problemen under utbyggnaden är svåra, men det är ett häftigt projekt. När jag var där var de i färd med att gjuta plattorna till de nya delarna av fabriken.
https://newsroom.porsche.com/en/company ... 14785.html
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2018 11:59
av TeslaTissel
En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden.
Jag ser också att de förstås inte använder samma system som TESLA batteripack men ser ändå intressanta detaljer i konstruktionen som förändrats något från de koncept-bilder man redan för något år sedan släppte.
Batterierna ligger i separata sektioner och man ser tydligt hur de är kopplade.
Den högre sektionen är mer svårtolkad? Här sitter förmodligen batteristyrning och andra komponenter som kan ha varit skrymmande?
Det sitter även två anslutningar framtill till vänster i bilden, som jag antar har med batteriernas ladd-intag att göra? Baktill ser man förmodligen kablage till bakre motorn?
Två utrymmen ser tomma ut men de är bland annat till för fot-utrymme åt passagerare bak.
Det vi inte ser: Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande. Här upptäckte jag också att artikeln är skriven före april/maj 2018 och har inte rätt modellbetäckning Porsche Taycan, där står istället Porsche Mission E.
Så uppgifterna är faktiskt lite för gamla här:
https://newsroom.porsche.com/en/technol ... 15797.html
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2018 12:46
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande.
Induktiv laddning är lika dumt som om bensinmackarna skulle ha duschar i taket som kontinuerligt sprutade ner bensin, sen en tratt på taket på bilarna så man bara körde in där och väntade.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2018 13:03
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:TeslaTissel skrev:Porsche säger själva att de kommer introducera induktiv laddning = laddning utan att stoppa i en kabel i fordonet, - men framhåller att det ännu inte finns en överenskommen standard på marknaden. I samma artikel nämner de att Induktiv laddning och snabbladdning via aggregat inte fungerar för närvarande.
Induktiv laddning är lika dumt som om bensinmackarna skulle ha duschar i taket som kontinuerligt sprutade ner bensin, sen en tratt på taket på bilarna så man bara körde in där och väntade.

Är det? Varför då? Finns såklart vissa problem som måste överkommas. T ex så måste man vara så exakt när man parkerar så att det faktiskt känns enklare att stoppa i en sladd. Men kanske går det att göra så att plattan flyttar sig själv till exakt rätt plats bara bilen står rätt på ett ungefär?
Det ska komma induktiv laddning till BMW 530e redan i år.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... -laddning/
Skulle jag köpa en sån platta för 25-50 tkr? Nej. Men som med all teknik så blir det ju billigare och billigare. Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2018 13:13
av Pontus
Induktivladdare finns redan till Tesla som tredje part. Men snart kan väl bilen själv justera parkeringen men då är det ju kanske effektivare med en bra parkering och en enkel arm som stoppar i sladden?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2018 13:47
av Verdi
Pontus skrev:Induktivladdare finns redan till Tesla som tredje part. Men snart kan väl bilen själv justera parkeringen men då är det ju kanske effektivare med en bra parkering och en enkel arm som stoppar i sladden?
Man slipper ju sätta upp en massa stolpar och ha rörliga delar som kan gå sönder med allt underhåll som tillkommer. Tänk nu en framtid där vi har tiotusentals laddplatser i t ex centrala Stockholm och kanske till och med autonoma bilar. Där nästan varje parkeringsplats har laddmöjlighet. Både boendeparkering längs gatan och i stora parkeringshus.
Att ha motoriserade armar som stoppar in kontakter som idag kommer ju gå fel. Bilarna ser olika ut, kontakterna sitter på olika höjd, ibland fram och ibland bak... Finns hur mycket problem som helst. Induktiv laddning skulle vara betydligt robustare och avsevärt enklare.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2018 14:34
av Henrik Torphammar
Verdi skrev: Förlusterna är tydligen mindre än man kan tro.
Jag tror det blir så höga förluster att det inte blir lönt när man börjar kräma på lite effekter.
http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 28 aug 2018 14:44
av Verdi
Med all respekt för de som skrivit den där rapporten så verkar induktiv laddning vara mer intressant än jag själv trodde först.
http://www.thedrive.com/tech/19995/wire ... power-grid
The result is a system that generates far less power loss than other methods of wireless charging—with end results of 90 to 93 percent efficiency—and is thus able to generate charging speeds that match or exceed those of wired chargers. The system is also safe, with built-in obstacle detection systems to turn itself off if pets or people inadvertently find their way into the power path—though in general, Reig says, only magnetic objects would be impacted.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 aug 2018 07:47
av LarsL
TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Skärmavbild 2018-08-28 kl. 11.25.39.png
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 aug 2018 09:26
av Verdi
LarsL skrev:TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Skärmavbild 2018-08-28 kl. 11.25.39.png
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.
Ja, för Porsche är ju verkligen ökända för att fuska med detaljerna.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 aug 2018 16:09
av TeslaTissel
LarsL skrev:TeslaTissel skrev:En glimt av batterierna för Porsche TAYCAN
Hittade en bild hos Porsche där man tydligt ser batteri-montaget i Porsche Taycan.
- Förmodligen en demo-konstruktion för internutbildning med mera, körriktning är åt vänster i bilden...
Skärmavbild 2018-08-28 kl. 11.25.39.png
Hoppas verkligen att det är någon formg av muckup för det där ser hemma snickrat ut.
Ja precis, det var därför jag skrev att det är förmodligen en demo-konstruktion, något som många inte lagt märke till är också att artikeln är gammal, före sommaren idå varumärket ”TAYCAN” saknas i artikeln.
Hepp!