Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 14:22
Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Märks att du är ny här. Vet du inte att en elbil måste ha en frunk och under inga omständigheter får den ha något som liknar en grill.ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
De har väl levererat på dentaliz skrev:Jo jag vet. Vet också att många oljebolag forskat på klimatpåverkan.
Forskning är en sak, att producera och levera en annan.
Nja det är väl som alltid, har inte Elon musk designat en elbil så är det värdelöst enligt många tesla anhängare. Det här verkar dock vara det mest aktiva elbilsforumet i Sverige.MWall skrev:Märks att du är ny här. Vet du inte att en elbil måste ha en frunk och under inga omständigheter får den ha något som liknar en grill.ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
ObscureEconomist skrev:Nja det är väl som alltid, har inte Elon musk designat en elbil så är det värdelöst enligt många tesla anhängare. Det här verkar dock vara det mest aktiva elbilsforumet i Sverige.MWall skrev:Märks att du är ny här. Vet du inte att en elbil måste ha en frunk och under inga omständigheter får den ha något som liknar en grill.ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
Uuuh vad du rökt?ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?
MWall skrev:Jämförelse mellan TSLA och BMW på börsen de senaste 3 månaderna.
TSLA i blått.
DAX i gult.
BMW i grönt.
Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikttaliz skrev:Uuuh vad du rökt?ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?![]()
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.Hmpftfhdns skrev:Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikttaliz skrev:Uuuh vad du rökt?ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?![]()
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Som jag nämnde i en annan tråd, iX får mig att må illa.ObscureEconomist skrev:Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.Hmpftfhdns skrev:Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikttaliz skrev:Uuuh vad du rökt?ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?![]()
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Nu gissar jag igen, men skulle tippa på dyrt i början (innan volymtillverkning av kameror och andra sensorer) som extra tillbehör, men sedan efter ca 5 år mer eller mindre något som ingår som standard på alla normala bättre vardagsbilar (kameror och sensorer går snabbt ner i pris, och kostnaden för mjukvaran kan slås ut på enorma mängder bilar, istället för fåtalet). Ungefär som adaptiv farthållare och backkamera är mer eller mindre standard på de flesta av dagens bilar.Fredrik j skrev:Den stora frågan är ju också vad det kommer vara värt. Kommer kunderna vilja betala extra för bilarna eller förväntar man sig att funktionerna finns i nya bilar ungefär som man sett på all annan utveckling när det gäller bilar.martinot skrev:Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om.
Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.
Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).
Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
Om man jämför med hur många arbetstimmar det tar att kunna köpa en Volvo är det inte så stor skillnad mellan nu och 50 år sedan.
Exakt. Faktiskt en mycket bra liknelse!Hmpftfhdns skrev:Apple är den mest vertikalt integrerade tillverkaren i mobilindustrin. Det är inte så att alla andra företag i mobilbranschen är körda för att de inte designar sina egna operativsystem och processorer. Alla biltillverkare kommer nog inte bli Apple/Tesla. Frågan är vilka biltillverkare som blir Samsung och vilka som blir Nokia.
taliz skrev:Som jag nämnde i en annan tråd, iX får mig att må illa.ObscureEconomist skrev:Exakt, då taliz har glidit iväg på att säga att bmw inte kan göra en bra produkt så var jag tvungen att undra vad han ansåg om iX. Ix3 är ju en stop gap produkt.Hmpftfhdns skrev:Menar nog iX: ”mer än” 600km, 2500kg dragvikttaliz skrev:Uuuh vad du rökt?ObscureEconomist skrev:Så bättre räckvidd och bättre dragvikt än model X för bättre pris är inte bra? Då kan ju inte Tesla heller ha några imponerande produkter?![]()
Model X 580km. 2250kg dragvikt.
iX3 459km. 750kg dragvikt.
Men specsmässigt är den helt ok, om den levererats nu. Som vanligt jämförs en pappersprodukt med något man kan få nycklarna till nästa vecka. Vi får se hur det ser ut på marknaden när leveranserna faktiskt startar.
Audi och Porsches nya PPE platta kommer ju också ungefär då, men med 800V. Tesla kommer också med 4680. Då känns nog iX lite efter.
Haha, både björn och dragkroken är ju fantastiskt roliga!Zalman3 skrev:Banana box test.
Det är faktiskt riktigt bra! Jfr Tesla 3 LR med faktiskt lite större batteri och betydligt bättre luftmotstånd.iAkita skrev:Björn Nyland har kört räckviddstest under dagen. Resultatet blev drygt 31 mil i 120 km/h och 44 mil i 90 km/h. Den må vara ful, men ändå riktigt imponerande att den kommer så långt med ett batteri på 74 kWh netto. Den ser ju inte direkt effektiv ut... Desto bättre ser laddkurvan ut.
iAkita skrev:Björn Nyland har kört räckviddstest under dagen. Resultatet blev drygt 31 mil i 120 km/h och 44 mil i 90 km/h. Den må vara ful, men ändå riktigt imponerande att den kommer så långt med ett batteri på 74 kWh netto. Den ser ju inte direkt effektiv ut... Desto bättre ser laddkurvan ut.
Ja, det var livesändning på youtube. Kommer säkert en tillklippt variant om ett tag. 12-timmarsklippet finns här: https://youtu.be/jwAf63s8GI8MWall skrev:iAkita skrev:Björn Nyland har kört räckviddstest under dagen. Resultatet blev drygt 31 mil i 120 km/h och 44 mil i 90 km/h. Den må vara ful, men ändå riktigt imponerande att den kommer så långt med ett batteri på 74 kWh netto. Den ser ju inte direkt effektiv ut... Desto bättre ser laddkurvan ut.
Jag hittar inte den videon. Var det nån slags livesändning?
ObscureEconomist skrev:BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.ObscureEconomist skrev:BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.ObscureEconomist skrev:BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Elbilsdrivlinor är väl en stapelvara som man lika gärna kan köpa in? Är väldigt små skillnader redan nu och de kommer bara bli mindre och mindre framöver.BrooklynS skrev:Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.ObscureEconomist skrev:BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.