Spekulanter på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Norge har väl kommit på att någon måste ju köpa deras olja :)
Oljan kostar ju ingetnu, så nåt måste dom ju få in pengar på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Kommer köpa en direkt. Andrabil...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av 18650 »

hybris skrev:
Kommer köpa en direkt. Andrabil...
Fast bara om den har taklucka, 21" hjul, 4WD, luftfjädring, premium kupélampa och finns i röd metallic. Annars är det en skitbil.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

18650 skrev:
hybris skrev:
Kommer köpa en direkt. Andrabil...
Fast bara om den har taklucka, 21" hjul, 4WD, luftfjädring, premium kupélampa och finns i röd metallic. Annars är det en skitbil.
Ja utan panotak ser den ju ut som skit :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
18650 skrev:
hybris skrev:
Kommer köpa en direkt. Andrabil...
Fast bara om den har taklucka, 21" hjul, 4WD, luftfjädring, premium kupélampa och finns i röd metallic. Annars är det en skitbil.
Ja utan panotak ser den ju ut som skit :lol:
Kan man inte få den med mörka 24" så är den kass ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

18650 skrev:
hybris skrev:
Kommer köpa en direkt. Andrabil...
Fast bara om den har taklucka, 21" hjul, 4WD, luftfjädring, premium kupélampa och finns i röd metallic. Annars är det en skitbil.
Premium kupelampa kan skippas men i övrigt? Yepp det plus lite till!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Läste att de första bilarna som kommer är mer utrustade som standard. Dvs lär ha ett högre pris. Antar att sedan kommer billigare varianten där man kan välja mer bland utrustningen. Fast är ju bra så man inte får kramp att sitta och bocka i all utrustning! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av vigge50 »

hybris skrev:
Läste att de första bilarna som kommer är mer utrustade som standard. Dvs lär ha ett högre pris. Antar att sedan kommer billigare varianten där man kan välja mer bland utrustningen. Fast är ju bra så man inte får kramp att sitta och bocka i all utrustning! ;-)
Nä, jag tror mer att det blir som Model X, du blir inbjuden i den ordningen som du har lagt reservationen och kan välja fritt vad du vill ha men ju mer utrustning du väljer desto tidigare hamnar du i produktion. De finns vissa som hade tidig reservation av Model X men då det ville ha 70D så kommer de inte få bilen för än till sommaren eller hösten. Om du i USA betalar reservationsavgiften nu och sen väljer en fullutrustad Model X så kan du kanske kunna få den tidigare än de som valde 70D och de kommer väll göra liknande för Model III.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Elon som kommenterat om utrustningen på den tidiga bilarna. Iofs brukar han ju inte ha rätt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av StefL »

Som nytillkommen forummedlem får jag väl passa på och skriva in mig i den här tråden också. Precis som Tibor skrev tidigt i tråden har jag en lite för "praktisk" syn på bilar för att lägga en miljon på en bil, även om jag i teorin skulle kunna "ha råd" (det handlar ju som så mycket annat i livet om prioriteringar). Men får jag möjligheten att dels vara med någorlunda tidigt i ett tekniksprång och därtill köpa en enormt spännande bil till vettig kostnad samtidigt som jag både gör en insats för miljön och slipper gynna en massa banditstater som sitter på all olja tackar jag inte nej till det.

Åker idag brännvinsdriven Skoda Octavia (som med nuvarande prisbild självklart uteslutande tankas med bensin) och kör inget i tjänsten utan endast privat. Det landar kring 1500 mil per år eller lite mer och då en ganska stor del längre resor under helger och ledigheter. Så en Leaf eller motsvarande är inget alternativ om jag ska byta till elektriskt, utan det måste bli "all in" med Tesla för att få räckvidd och Supercharger om det ska funka.

Eftersom jag inte sitter i sjön på något sätt vad gäller bil känns det inte som något större problem att slanta in $1000 och sen spänt vänta på dels hur länge det tar innan man kan räkna med leverans och lika spänt på vad priset blir.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av ovelundkvist »

Varför tankar du bensin i Skodan när du för någon krona mer kan göra en insats för miljön genom att tanka etanol?
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Elektrokungen »

ovelundkvist skrev:
Varför tankar du bensin i Skodan när du för någon krona mer kan göra en insats för miljön genom att tanka etanol?
+1
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av 18650 »

ovelundkvist skrev:
Varför tankar du bensin i Skodan när du för någon krona mer kan göra en insats för miljön genom att tanka etanol?
Förklara gärna vad miljön vinner på att man kör en bil på ett bränsle den inte är avsedd för? Etanol i en Skoda Octavia kommer resultera i ett teoretiskt lambavärde på 1.46. Har vi inte sett NoX innan så får du göra det då! Där ligger VW i lä.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Skoda = VW
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av StefL »

ovelundkvist skrev:
Varför tankar du bensin i Skodan när du för någon krona mer kan göra en insats för miljön genom att tanka etanol?
Självklart en motiverad fråga, men det är inte lika självklart att det finns ett enkelt svar.
Dels handlar det förstås om att man är sig själv närmast - med nuvarande priser på etanol och bensin ökar milkostnaden med 2-3 kronor om man kör på etanol, och sen är jag inte heller säker på att den etanol vi har i pumparna idag är så miljövänlig som man officiellt vill göra gällande.
Jag erkänner också villigt att det inte var etanolmöjligheten som var avgörande när jag köpte bilen även om jag inte tyckte det var något negativt. VW Bromma hade helt enkelt ett gäng bilar inne (fd MABI-hyrbilar) som de sålde ut till vad jag uppfattade som vettiga villkor och bilen uppfyllde min och sambons krav avseende utrymmen och komfort.

Har tidigare kört äldre bilar men efter ett fyraårigt äventyr med en tioårig Hyundai Sonata som var ett ständigt sorgebarn varje gång den var in på verkstad och dessutom rostade fick det vara nog med skrot, så en ett år gammal Octavia var för mig som att köpa en splitter ny lyxbil. Som 40+ och mångårig läsare av Vi Bilägares rosttester blev det även tilläggsbehandling för jag var även totalt less på bilar som rostar - och det har den inte gjort heller på de dryga fyra år jag haft den.

Att köpa en Tesla Model 3 kommer såklart att bli dyrare än en begagnad Octavia men då minskar ju också driftkostnaden samtidigt som man får en bil med helt annan prestanda samtidigt som man tar ett stort kliv mot framtiden. Så självklart är jag inte 100% konsekvent vare sig när det gäller ekonomi eller miljöengagemang - men vem är i ärlighetens namn det? ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av kanylbullen »

Jag har hört illasinnade rykten om att livslängden på motorn är kortare om man tankar etanol också, kan det stämma?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av joel80 »

Rykten som sprids mest av de som aldrig ägt eller kört en etanolbil! Har haft två st varav nuvarande andrabil som går så gott som enbart på etanol. Milkostnaden har över tid alltid varit billigare med etanol, men senaste månaderna har det nu gått över så det är 0.50-1kr dyrare per mil. Enda gångerna jag tankat bensin är när det varit svinkallt.. 20-25 minus. Då har den vid ett par tillfällen gått lite dåligt.. (hackat lite och känts svag några minuter.. Fast alltid startat utsn problem) Vet i och för sig inte om det berodde på soppan då det blev varmare typ efter jag tankat..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Jorma »

1000 $ i pant, såklart att man tar det.
Modell 3 som andra bil istället för min S-klass Merca, såklart.
Etanoldriven bil svälter ihjäl människor i 3,dje världen.
Dom behöver sin majs som ni kör i era etanoldrivna bilar.
Och som i sista slutändan förstör motorerna i era fossildrivna bilar, svälter ihjäl fattigt folk och är i sista slutändan just slutändigt dumt.
Prutt och fis är det.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av joel80 »

För ett forum som jobbar hårt för att döda myterna om elbilar är det förvånansvärt många myter om etanol här...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av 18650 »

kanylbullen skrev:
Jag har hört illasinnade rykten om att livslängden på motorn är kortare om man tankar etanol också, kan det stämma?
Om du tankar etanol i en bensinbil så försvinner livslängden snabbare ja. En motor konstruerad för etanol har samma livslängd om nu tillverkaren har samma kravspec för sin etanolmotor när de konstruerat.

Det är ju inte konstigare än att man kör sin motor på det drivmedel den är gjord för. Ingen skulle ju försöka tanka etanol i sin Tesla, det är ju en självklarhet för alla? Men att man håller sig till bensin i sin bensinbil är inte lika självklart tyvärr. På samma sätt som att man aldrig laddar sin Tesla till 100% och låter den stå så måste man tänka till med sin etanolbil och inte köra korta sträckor eftersom man då späder ut oljan med etanol viket givetvis inte är bra. Samma för bensinbilar, men inte alls lika känsligt som med etanol pga den enorma dosering av bränsle som en kallstartad etanolmotor behöver. Använd sakerna rätt så funkar det bra helt enkelt.

Det är inte illasinnade rykten utan sanningen.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av LarsL »

Undrar om det är samma människor som tankar/gillar etanol som hävdar att kött är miljöförstörande?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Undrar om det är samma människor som tankar/gillar etanol som hävdar att kött är miljöförstörande?
Med kött är det som med el. Det finns klimatförstörande el och klimatneutral el. På samma sätt med kött. Viltkött är klimatneutralt, likaså kött från tamboskap som går ute och betar gräs/hö/ensilage hela året. Men kött från köttfabrikerna, från djur som äter kraftfoder och spannmål, är klimatförstörande.

Och det finns etanol som utvinns av träspill från Norden och etanol som produceras på jordbruksmark/skövlad regnskog i Latinamerika och fraktas långväga över världshaven.

Man kan inte generalisera vare sig om el, etanol eller kött. Det visar bara hur okunnig man är.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av lator »

Klokt skrivet! Håller helt med föregående talare trots att jag inte äter kött...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Undrar om det är samma människor som tankar/gillar etanol som hävdar att kött är miljöförstörande?
Klart utanför trådens ämne. Men nästan all mänsklig verksamhet är miljöförändrande, och produktion av animalisk föda kräver (i allmänhet) betydligt större odlingsarealer för att föda djuren än vegetabilisk sådan, så det är klart att man förändrar mer vid köttproduktion än annat. Etanol använder också (i allmänhet) stora odlingsarealer.
Båda dessa kan man nog lösa om man vill satsa på det, liksom man inte måste producera vätgas fossilt till vätgasbilar. Men det är så mycket dyrare att det ofta inte är så det görs.

Så man kan nog hävda att det borde vara samma personer som ogillar köttproduktion som ogillar etanolbilar, med dessa argument. Sedan finns det ju massor med andra argument för och emot på dessa såklart. Men det spelar roll hur det görs i allmänhet idag också, inte bara att det går att få fram miljövänlig etanol eller miljövänligt producerat kött.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Så man kan nog hävda att det borde vara samma personer som ogillar köttproduktion som ogillar etanolbilar, med dessa argument. Sedan finns det ju massor med andra argument för och emot på dessa såklart. Men det spelar roll hur det görs i allmänhet idag också, inte bara att det går att få fram miljövänlig etanol eller miljövänligt producerat kött.
Precis! Svensk etanol är dyrare än Latinamerikansk, trots frakten, och industrikött är billigare än gräsbeteskött. När man säger att man bör minska köttkonsumtionen för att rädda miljön så är det fel typ av argumentation. Man borde säga: Ät bara viltkött eller gräsbeteskött. Men eftersom detta är dyrare än industrikött så kommer köttkonsumtionen per automatik att minska. Samma resultat men ändå ett bättre resultat.

På samma sätt med etanolen. Kör på närproducerad, dyrare etanol, för det är bättre för miljön, inte för att det ska var billigare än bensin.
Skriv svar