
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Moderator: Redaktion
Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + momsjobster skrev:Ytterligare prishöjning idag![]()
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Ser ingen skillnad mot det som postades igår om du kollar bak i tråden två sidor.jobster skrev:Ytterligare prishöjning idag![]()
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Är dock betydligt mer än moms som bör läggas till. Bland annat transport, tull och vagnskadegaranti för att nämna några och sen kostar den inte heller 35k dollar i USA heller. Men ja, de senaste höjningarna här samtidigt som priset går upp här är väldigt märkligt.LasseTM skrev:Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + momsjobster skrev:Ytterligare prishöjning idag![]()
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Det vill dom väl? Dom vill ju bara ha mer betalt. Säljer man inte hela den svenska tilldelningen?LarsL skrev:Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning.Fredrik j skrev:Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Lite O.T kanske, men om jag kollar lagerbilar i transit, så hittar jag samma utval på tesla.dk och tesla.no som hör i Sverige.mastodontfilmsmats skrev:Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning.Fredrik j skrev:Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...![]()
Hela inlägget är alltså ganska raljant.
Men tittar man på mängden "lagerbilar" som är under transport så är det typ 30 stycken. Det är klart att det är lite för att vara ett helt land, enig. Det ser ut att vara många.. men de lär ju säljas i vilket fall, så nog förstår jag Tesla.
Framförallt ger det ju signaler att jag inte kommer kunna ha råd med den när den höjs hela tiden, ju mer jag stretchar budgeten..
Är med dig på det här resonemanget! Tills du måste byta olja i ådin och det kostar som en halv SR+ inkl aktivering av elsäten bak.mastodontfilmsmats skrev:Så tröttsamt tråkigt.![]()
Nej då köper jag nog fan hellre en RS6 med tre-fyra år på nacken. Då får man värre prestanda, tystare landsvägskörning, jävligt mycket användbarare bagage, bekvämare bil med luftfjärding, fyrhjulsdrift, riktig dragkrok, ingen räckviddstjofräs överhuvudtaget och ett jävligt härligt motorljud.
Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Varför skulle det ena utesluta det andra? De gör väl vad de kan för att maximera vinsten. Nu med höjningarna här och sönkningarna i Norge så ligger vi 20-30k högre när vi rensar för vagnskadegaranti och moms. Då är ju Norge en mycket mer mättad marknad och vi har en supermiljöbilspremie som sänker priset mot kund. Känns inte så konstigt om Tesla ser att de kan tjäna mer på att höja då.LasseTM skrev:Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.
Visst vill jag inte att SuC ska vara fulla men finns säkert andra länder där marginalerna är sämre man kan höja priset istället för här.
Lite mer än 25 tusen skiljer det väl allt? Med ett pris på 399900 kr till SEK *1,1*1,25 blir det ca 526700kr. Helförsäkring i tre år gör ju att självriskreduceringen inte behövs.OfarligTesla skrev:Varför skulle det ena utesluta det andra? De gör väl vad de kan för att maximera vinsten. Nu med höjningarna här och sönkningarna i Norge så ligger vi 20-30k högre när vi rensar för vagnskadegaranti och moms. Då är ju Norge en mycket mer mättad marknad och vi har en supermiljöbilspremie som sänker priset mot kund. Känns inte så konstigt om Tesla ser att de kan tjäna mer på att höja då.LasseTM skrev:Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.
Visst vill jag inte att SuC ska vara fulla men finns säkert andra länder där marginalerna är sämre man kan höja priset istället för här.
Konstigt då dollarn tappat mot SEK. Priserna borde sänkas då Tesla tidigare satt priser SEK/USD. Ser ut som man nu lämnat den modellen.jobster skrev:Ytterligare prishöjning idag![]()
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Ideal? Hur naiv är du? Dessutom har Tesla fullt sjå att göra vinst. Bland inte ihop aktiekursen med verkligheten.LarsL skrev:Nej, det är konstigt Tesla går ifrån ideal efter ideal. Hur många år innan de börjar sälja en vätgasbil också? Är så att Elon börjar släppa/tappa kontrollen och börjar fokusera mer på SpaceX. Tesla är ju stort och kraftfullt och kommer klara sig själv, kanske inte intressant längre?