Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av holden »

point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:

Eller är du bara dryg?
[...]
Du är rätt ny va?
[...]
inget av det du säger är annat än trams.
Jag kan hålla med dig i mycket av det du säger, men jag tycker också att du bör hålla en trevligare ton, citaten ovan är exempel på vad iaf jag tycker är helt onödigt i sammanhanget.

/fth
Med tanke på ”frågorna” som ställs om varför folk utan hemmaladdning ens köper en elbil, som är en fråga som är enbart ställd för att provocera, eller att man bara ska ”tugga” i sig högre priser så lägger jag mig på samma nivå.
Att priserna i laddstationer alltid skulle vara låga och förutsägbara var kanske ett felslut om det var din utgångspunkt när du köpte elbil, personligen hade jag lagt med den osäkerhetsfaktorn i kalkylen med ditt körmönster.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Banane

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Banane skrev:
Jag tror inte elbilar kommer nå 50% inom överskådlig tid. Det finns ca 15 000 Teslor i Sverige idag och överkapaciteten i superchargernätverket är inte enorm om man ser till peak hours. Leker man med tanken på 2 miljoner Teslor så blir det 4-5 tusen superchargerstationer av den storlek vi har idag. Tänk hur många ansökningar om effekt från nätet, bygglov och så vidare som kommer krävas. Det lär inte ske i en handvändning.
Det är rejäl överkapacitet i Supercharger-nätverket på sina platser och på vissa platser så är det problem vissa tider. Tesla går mot fler Supercharger-stationer med batteribackup och solceller vilket minskar kraven på effekten. Bygglov behövs oftast inte förutom eventuellt för en transformatorstation. Det är nog ingen som tror att Tesla ensam kommer stå för 50% av alla elbilar i Sverige men oavsett så finns fler laddstationer förutom Superchargers och dessa är än mindre nyttjade än Teslas. Omställningen kommer inte ske i en handvändning men den kommer ändå troligen ske inom överskådlig tid, i alla fall om man anser att 10 år är inom överskådlig tid.

Nyckeln i mitt resonemang är "peak hours". Att det är ledigt när ingen är ute och kör gör ingen glad. Däremot bör man väl i och för sig räkna bort de stationer som idag aldrig blir fulla och som står på udda ställen. Tror dock inte det är så många. Även i en avkrok som Sveg lär det bli fullsatt under sport- och påsklov. Skulle vara roligt att komma över Teslas statistik över hur deras olika stationer utnyttjas. Var det brukar bli kö osv.

Jag visste att någon skulle ta det bokstavligt och tro att jag menade 2 miljoner Tesla-bilar. Det var bara en tankelek för att förstå skalan. En annan bil än Tesla behöver såklart en motsvarande snabbladdare men det gör ingen skillnad för hur mycket som behöver byggas. Om det står Cirkle K, Ionity eller Tesla på stolpen spelar mindre roll.
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
kontakten2 skrev:
Om nu inte Tesla vill sälja ström på suc så förstår inte jag varför man höjer priset.

En bensinmack som höjer priset gör det för att tjäna mer pengar under rusning eller för att sälja mer korv?

Ska Tesla sälja en infrastruktur som dom marknadsför sig att göra får dom bygga fler suc där det är kö
Håller med, lösningen på problemet med kö är inte att höja priset, det är att utöka kapaciteten. Visst man kan ha svindyra priser, och det fungerar bra, då kan bara rika människor ladda, men om elbilar ska bli något annat än en kul pryl för rika människor så är det kanske inte en bra idé.

Om du har ett stort batteri och lyckas ladda 90 kWh i Ödeshög så kostar det 135:- extra med det högre priset. Hur många ggr per år kör du förbi Ödeshög under lov och semestrar? 4? 6? Tror inte du kommer upp i en extrakostnad på ens 1000:-/år. Hur kan det göra elbilar till en kul pryl för rika människor som inte inköpspriserna redan gjort?
Runt 8 gånger per år, så nej det är inte Ödeshög i sig som är problemet, men om denna kostnad skulle bli praxis så blir det många tusenlappar extra per år. Varför skulle de stanna vid Ödeshög (om nu inte folk visar sitt missnöje)? Det finns ju många stationer som är som Ödeshög och med varje såld Tesla så kommer det ju bli ännu värre om planen är att höja priser istället för att bygga ut.

Samtidigt sänks priserna på bilarna mångdubbelt mot vad extrakostnaden blir för dig vid laddstolpen. Tycker du gnäller onödigt mycket på det här.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:
Jag tror inte elbilar kommer nå 50% inom överskådlig tid. Det finns ca 15 000 Teslor i Sverige idag och överkapaciteten i superchargernätverket är inte enorm om man ser till peak hours. Leker man med tanken på 2 miljoner Teslor så blir det 4-5 tusen superchargerstationer av den storlek vi har idag. Tänk hur många ansökningar om effekt från nätet, bygglov och så vidare som kommer krävas. Det lär inte ske i en handvändning.
Det är rejäl överkapacitet i Supercharger-nätverket på sina platser och på vissa platser så är det problem vissa tider. Tesla går mot fler Supercharger-stationer med batteribackup och solceller vilket minskar kraven på effekten. Bygglov behövs oftast inte förutom eventuellt för en transformatorstation. Det är nog ingen som tror att Tesla ensam kommer stå för 50% av alla elbilar i Sverige men oavsett så finns fler laddstationer förutom Superchargers och dessa är än mindre nyttjade än Teslas. Omställningen kommer inte ske i en handvändning men den kommer ändå troligen ske inom överskådlig tid, i alla fall om man anser att 10 år är inom överskådlig tid.

Nyckeln i mitt resonemang är "peak hours". Att det är ledigt när ingen är ute och kör gör ingen glad. Däremot bör man väl i och för sig räkna bort de stationer som idag aldrig blir fulla och som står på udda ställen. Tror dock inte det är så många. Även i en avkrok som Sveg lär det bli fullsatt under sport- och påsklov. Skulle vara roligt att komma över Teslas statistik över hur deras olika stationer utnyttjas. Var det brukar bli kö osv.

Jag visste att någon skulle ta det bokstavligt och tro att jag menade 2 miljoner Tesla-bilar. Det var bara en tankelek för att förstå skalan. En annan bil än Tesla behöver såklart en motsvarande snabbladdare men det gör ingen skillnad för hur mycket som behöver byggas. Om det står Cirkle K, Ionity eller Tesla på stolpen spelar mindre roll.
Inte nu längre/länge till iaf :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:

När ni pratar om 50%, syftar ni då på 50% av försäljningen eller 50% av bilbeståndet?
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Kan säga såhär, att åka på roadtrip med elbil är något som absolut går att göra idag, iaf med en Tesla, det går lite långsammare men det är bra för miljön och har historiskt sett varit billigare. Men med t.ex. IONITY är det inte billigare, och nu verkar det som att Tesla väljer att lösa det på samma sätt som IONITY, högre priser istället för att utöka kapaciteten på de stationer som har hög belastning. Om man behöver betala mer per mil, då tror jag elbilar kommer vara väldigt svårsålda. Jag laddar på mitt jobb istället för hemmavid och betalar ca 1 kr/kWh, men om jag bara skulle behöva köra till mitt jobb så hade jag valt en billigare bil än en Tesla/Polestar osv. Så det är tråkigt att det går åt det här hållet.
Rent principiellt tycker jag det är fel att en majoritet ska finansiera en minoritets billiga resor. Varför ska det vara så billigt att köra med en elbil? Det är antagligen inte någon vidare affär att bygga snabbladdare ändå med tanke på det ojämna utnyttjandet. Särskilt om man inte får kapitalisera på den högre efterfrågan vid vissa tider.

Ionity får oförskämt mycket skit på det här forumet har jag märkt. För 1099:-/år får du ladda för 3,10:-/kWh om du t ex väljer en elbil från Mercedes. Det är inga pengar att bråka om och ett sätt för Mercedes och de andra att se till att inte Ionity-laddarna fylls upp av en massa Teslor och Zoes. Jag ser Ionity som ett nödalternativ att ta till när supercharger-nätet inte räcker till, vilket aldrig hänt än så länge. För min egen del blir en eldriven Mercedes mycket mer attraktiv nu än om alla skulle få ladda till samma låga pris. 1099:-/år är ett billigt sätt att köpa sig fri från de köer som annars uppstått. Om något så är Ionitys priser ett genidrag.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

point1 skrev:
holden skrev:
point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:

Eller är du bara dryg?
[...]
Du är rätt ny va?
[...]
Jag kan hålla med dig i mycket av det du säger, men jag tycker också att du bör hålla en trevligare ton, citaten ovan är exempel på vad iaf jag tycker är helt onödigt i sammanhanget.

/fth
Med tanke på ”frågorna” som ställs om varför folk utan hemmaladdning ens köper en elbil, som är en fråga som är enbart ställd för att provocera, eller att man bara ska ”tugga” i sig högre priser så lägger jag mig på samma nivå.
Att priserna i laddstationer alltid skulle vara låga och förutsägbara var kanske ett felslut om det var din utgångspunkt när du köpte elbil, personligen hade jag lagt med den osäkerhetsfaktorn i kalkylen med ditt körmönster.
Att de skulle vara låga? Är 3 kr/kWh lågt? Tesla har tidigare sagt att de inte ska tjäna pengar på laddningen, det var en av orsakerna till att jag valde Tesla.
Allt beror ju på hur Elon räknar. Vad är break even på att sälja el i stolpe? Killen skickar upp rymdraketer och det kostar och någon måste betala.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

point1 skrev:
holden skrev:
point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:

Eller är du bara dryg?
[...]
Du är rätt ny va?
[...]

/fth
Att de skulle vara låga? Är 3 kr/kWh lågt? Tesla har tidigare sagt att de inte ska tjäna pengar på laddningen, det var en av orsakerna till att jag valde Tesla.

Varför ska jag lägga med sådana osäkerhetsfaktorer? Det är väl enklare att sälja bilen och köpa en bensin/dieselbil istället för att spekulera om Tesla skulle frångå deras supercharger prissättning som de haft de senaste åren.
Ja, 3kr/kWh är lågt. Kolla vad det kostar i Danmark tex.
Tesla har inte kommunicerat något annat vad jag vet. Dvs sånna här justeringar kan helt enkelt bero på att deras kostnader ökar.
HPC är som tidigare konstaterats inte direkt billigt. När dessutom fler och fler sätts upp ställs det stora krav på det lokala elnätet, vilket gör att nätägaren måste investera. Vem skall betala för det hade du tänkt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

point1 skrev:
Du har ju också varit ute och rest i Europa, så då vet du likaväl som jag att Ödeshög inte är extrem, det finns andra superchargers med liknande beläggning.
Nja, jag har som sagt i princip aldrig upplevt trängsel annat än just i Ödeshög, det närmaste var en gång i Middlefart där jag rullade in på den sista laddplatsen.

I övrigt har jag för det mesta varit helt ensam eller delat SuC med 1-2 bilar, jag har hittills aldrig behövt vänta i kö, och väldigt sällan behövt dela stolpe (utom då just i Ödeshög).

I Norge är det säkert betydligt högre belastning tidvis, och jag föreställer mig att SuC norrut i Sverige i sportlovstider kan vara besvärliga, men det har jag inte behövt tampas med ännu.

Nedåt Europa har iaf hittills kapaciteten varit kraftigt överdimensionerad enligt vad jag har sett på mina resor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Allt beror ju på hur Elon räknar. Vad är break even på att sälja el i stolpe? Killen skickar upp rymdraketer och det kostar och någon måste betala.
Menar du att Teslas finansierar SpaceX?
Banane

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:

När ni pratar om 50%, syftar ni då på 50% av försäljningen eller 50% av bilbeståndet?
Jag tolkade det som 50% av beståndet. Men man bör dock hålla i minnet att en stor del av alla bilar aldrig används på roadtrips. Finns säkert många bilägare i t ex Stockholm som aldrig varit längre än till Södertälje/Arlanda/Norrtälje med den. För att inte nämna alla andrabilar, sportbilar, veteranbilar och liknande.
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Banane skrev:
point1 skrev:
Kan säga såhär, att åka på roadtrip med elbil är något som absolut går att göra idag, iaf med en Tesla, det går lite långsammare men det är bra för miljön och har historiskt sett varit billigare. Men med t.ex. IONITY är det inte billigare, och nu verkar det som att Tesla väljer att lösa det på samma sätt som IONITY, högre priser istället för att utöka kapaciteten på de stationer som har hög belastning. Om man behöver betala mer per mil, då tror jag elbilar kommer vara väldigt svårsålda. Jag laddar på mitt jobb istället för hemmavid och betalar ca 1 kr/kWh, men om jag bara skulle behöva köra till mitt jobb så hade jag valt en billigare bil än en Tesla/Polestar osv. Så det är tråkigt att det går åt det här hållet.
Rent principiellt tycker jag det är fel att en majoritet ska finansiera en minoritets billiga resor. Varför ska det vara så billigt att köra med en elbil? Det är antagligen inte någon vidare affär att bygga snabbladdare ändå med tanke på det ojämna utnyttjandet. Särskilt om man inte får kapitalisera på den högre efterfrågan vid vissa tider.

Ionity får oförskämt mycket skit på det här forumet har jag märkt. För 1099:-/år får du ladda för 3,10:-/kWh om du t ex väljer en elbil från Mercedes. Det är inga pengar att bråka om och ett sätt för Mercedes och de andra att se till att inte Ionity-laddarna fylls upp av en massa Teslor och Zoes. Jag ser Ionity som ett nödalternativ att ta till när supercharger-nätet inte räcker till, vilket aldrig hänt än så länge. För min egen del blir en eldriven Mercedes mycket mer attraktiv nu än om alla skulle få ladda till samma låga pris. 1099:-/år är ett billigt sätt att köpa sig fri från de köer som annars uppstått. Om något så är Ionitys priser ett genidrag.
Känns lite ovärt att betala 1100 kr i abonnemangskostnad för IONITY när man har en Tesla. Ska man behöva ha abonnemang på Cirkle K, varenda nätoperatör i Frankrike, Italien osv? Blir väldigt osmidigt och dyrt. Och även väldigt tveksamt ur konkurrenssynpunkt.

Jag tror inte ens du får teckna det abonnemanget hos Ionity om du inte har en bil från Mercedes. Min poäng var att abonnemanget gör en Mercedes mer attraktiv än den annars hade varit och det är ju det Ionity vill. Tror inte du behöver så mycket mer än Ionity nu faktiskt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
Det har jag ingen aning om, men att ”inte tjäna pengar på laddnätverket” är ju bara en bokföringsmässig teknikalitet. Det är inte säkert att ens 10 spänn/kW i Sverige är lönsamt, beroende på om det är globalt, nationellt, regionalt eller lokalt som det inte ska gå plus.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

point1 skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Det har jag ingen aning om, men att ”inte tjäna pengar på laddnätverket” är ju bara en bokföringsmässig teknikalitet. Det är inte säkert att ens 10 spänn/kW i Sverige är lönsamt, beroende på om det är globalt, nationellt, regionalt eller lokalt som det inte ska gå plus.
Kanske är det bara 2 kr/kWh som räcker när man räknar in att de förmodligen inte sålt en bråkdel så många bilar utan superchargernätverket. Om de nu haft som mål att inte tjäna pengar som de sagt tidigare är det ju konstigt varför kostnaden för att driva just Ödeshög ökat med 50% dagtid.
Dom kanske experimenterar för att se hur utfallet blir, jag är övertygad om att man kan visa att det inte är lönsamt för som i alla företag är det bara att öka t.ex lönekostnaderna för att trolla bort överskott.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Jag skulle iaf inte vara så nöjd som Mercedes-ägare om jag var tvungen att köpa ett abonnemang för 1100 kr per år (intressant att det är lägre pris än Audis), speciellt inte om du bara använder det några få gånger per år. Och om du då i framtiden ska ha den modellen så kanske du behöver ha ett abonnemang på andra ställe som t.ex. Bee. Det är ungefär som att bara kunna tanka på Carrefour, jättebra när man är i Frankrike, mindre bra i Sverige.

Några få ggr per år? Var det inte du som skrev att du laddade till 75% på snabbladdare? Eller blandar jag ihop dig med nån?

1099:-/år är väldigt lite pengar i sammanhanget. Det handlar om att kunna använda sin elbil på roadtrips och inte behöva hyra en fossilbil (mycket dyrare alternativ) eftersom det står en massa Teslor, Zoes och annat och blockerar stolparna. Visst kan man istället välja att ha en fossilbil året om men då blir bränslekostnaden totalt sett dyrare och man får dessutom stå ut med fossilbilens alla nackdelar i vardagen.

Ionity täcker större delen av Europa. De ggr när Ionity inte fungerar får man väl ta en lite dyrare laddning. Vad spelar det för roll? Har du råd att åka på semester utomlands så har du råd med det där.
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Jag pratade hypotetiskt, om man inte laddar som jag. Dvs som vissa här verkar göra, kör runt stan med Teslan och laddar hemma 95% av tiden.
Kör man så lite roadtrip så spelar det väl inte så stor roll om det kostar lite mer?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skall man kanske föreslå lite undersökande journalistik varför Tesla nu gjort en Ionity?
Vad beror det på, är det en engångshändelse m.m.

Att man kan ladda hemma 100% av tiden hjälper föga när man står på platsen. (det är bara rationalisering)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nej, när man laddar så pass lite som jag gör på Supercharger så har det ”bara” en psykologisk effekt på mitt nästa bilval. Kanske resonerar jag (undermedvetet) nästa gång jag köper bil att Supercharger är ju lika dyrt som alla andra så jag kan lika gärna köpa en Skoda istället för en Model Y. Men Tesla har ju fräcka funktioner som FSD, nja inte om du inte vill slänga ut 100000kr till på bilen. Så har Skodan laneassist och adaptivfarthållare så är den ju likvärdig... hmm. Inte ett smart drag av Tesla här alltså.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Har den globala uppvärmningen gått så pass långt att Jorden krympt så mycket?! :shock: :lol:
Vadå global uppvärmning? Jorden är platt och ser ut som en pizza. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

NEO skrev:
taliz skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.
Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.
Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.
En XC90 T8 börjar på 819 tkr.
En Model X börjar på 1010 tkr.
Det är mindre än 200 tkr i skillnad
Ska du plocka på din T8 så att den närmar sig en MX så blir skillnaden ännu mindre.
Du får gärna visa hur du kommer fram till att en ny T8 kostar 500tkr mindre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

point1 skrev:
Jag skulle iaf inte vara så nöjd som Mercedes-ägare om jag var tvungen att köpa ett abonnemang för 1100 kr per år (intressant att det är lägre pris än Audis), speciellt inte om du bara använder det några få gånger per år. Och om du då i framtiden ska ha den modellen så kanske du behöver ha ett abonnemang på andra ställe som t.ex. Bee. Det är ungefär som att bara kunna tanka på Carrefour, jättebra när man är i Frankrike, mindre bra i Sverige.
Det är exakt det som är problemet med alla dessa abonnemang. För det första så är det olika priser för olika bilar och olika märken. Inte ens inom Ionity-gruppen är priserna lika. Porsche är billigast såvitt jag vet. Audi är mycket dyrare än Mercedes, de tar 199:-/mån och 3:30/kWh, VW är dyrast med samma månadskostnad som Audi men 3:50/kWh. Och vi som har en e-Golf kan öht inte teckna ett månadsabonnemang som ger rabatt hos Ionity. Vi betalar 8:70kr/kWh precis som alla andra, trots att det är en VW. Köper man däremot en ID3, även den med minsta batteriet som inte laddar snabbare än en e-Golf, så kan man plötsligt teckna ett abonnemang. Det är ju vansinne.
Så. Och så bor man kanske på ett ställe där Ionity knappt finns, t.ex. i Sveriges "övre halva". Där måste man ha ett Bee-abonnemang om man vill snabbladda någorlunda billigt. Men med Bee kommer man inte särskilt långt om man ska söderut. Då behöver man ändå Ionity, fast man har ingen nytta av det resten av året. Två abonnemang alltså? Nej tack. Det där konceptet är dömt att misslyckas.
Tragiskt att se att även teslaägare börjar drabbas av den här utvecklingen. Det gör ont i själen när övertygade elbilister börjar prata laddhybrider. Jag tillhör ju själv den skaran som börjar tro att en laddhybrid kanske är ett bättre val.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är väl en fullt naturligt utveckling.
I början var elbilar apdyra, men driftskostnaderna extremt låga vilket gjorde att många kunde räkna hem det ändå.
Nu börjar elbilar komma ner i normala prisnivåer. Det finns inte längre någon stor marginal för tillverkarna att "sponsra" laddning med.
Hur man än vänder och vrider på det så blir TCO lägre för normalbilisten.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

point1 skrev:
taliz skrev:
I början var elbilar apdyra, men driftskostnaderna extremt låga vilket gjorde att många kunde räkna hem det ändå.
Nu börjar elbilar komma ner i normala prisnivåer. Det finns inte längre någon stor marginal för tillverkarna att "sponsra" laddning med.
Tesla är fortfarande apdyra, min Model S85 2014 kostade kring 780k, min Model 3 typ 710k.
Du kan köpa en Model 3 för strax över 500 efter bonus idag. Det är vad motsvarande premiumbil med likvärdig prestanda kostar.
Som förmånsbil är de ju billigare än en basutrustad Volvo tom.

Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
LarsL skrev:
Nej, när man laddar så pass lite som jag gör på Supercharger så har det ”bara” en psykologisk effekt på mitt nästa bilval. Kanske resonerar jag (undermedvetet) nästa gång jag köper bil att Supercharger är ju lika dyrt som alla andra så jag kan lika gärna köpa en Skoda istället för en Model Y. Men Tesla har ju fräcka funktioner som FSD, nja inte om du inte vill slänga ut 100000kr till på bilen. Så har Skodan laneassist och adaptivfarthållare så är den ju likvärdig... hmm. Inte ett smart drag av Tesla här alltså.
Håller helt med, speciellt osäkerhetsfaktorn som vissa tycker är självklar. Om Tesla SuC kommer kosta 4,5 kr/kWh nästa år eller vad de nu hittar på för något så kanske de året efter ligger på 9 kr/kWh, och då är ju IONITY med abonnemang billigare för mitt resemönster. Och då väljer nog hellre än en annan elbil. Teslas USP har varit räckvidd och laddnätverk, räckvidden är inte längre någon större skillnad mot andra märken och om osäkerheten kring dubbleringar av pris osv fortgår så har de tappat sin USP.

Det där tror du inte ens på själv.

Både räckvidd och laddnätverk är fortfarande mycket bättre. Du har inga garantier för att Tesla fortsätter höja priserna säger du? Men har du garantier från tillverkarna bakom Ionity att de inte höjer sina priser? Knappast. Dessutom handlar det inte bara om pris utan även om tillgänglighet. Med en Tesla kan du ladda både på superchargers och på Ionity. Kan ju vara värd någon krona att slippa vänta på laddning eller slippa ta en omväg också.
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
taliz skrev:
Tesla är fortfarande apdyra, min Model S85 2014 kostade kring 780k, min Model 3 typ 710k.

Cherry picking... Välja ett för länge sen utspelat pris på Model S med den dyraste Model 3 känns inte så seriöst. Fanns en tid då den billigaste Model S (75D) kostade över en miljon också.
Skriv svar