Re: Audi e-tron GT
Postat: 06 feb 2021 14:18
Om man kan anmäla sig för en bil utan att det kostar något så ser jag inte riktigt meningen med det, kan ju knappast användas som underlag för planering av produktionsvolymer.
Nej, antagligen får dom förlita sig på samma metoder som man tidigare använt. Men att bilen är förbeställd i stora antal börjar ju bli något kunderna förväntar sig.Pontus skrev:Om man kan anmäla sig för en bil utan att det kostar något så ser jag inte riktigt meningen med det, kan ju knappast användas som underlag för planering av produktionsvolymer.
Legato skrev:Tack!martinot skrev:@Legato;
Jag kan bara tala för mig (hatar folk som säger "vi", och tar på sig rätten att låtsas företräda andra människor som inte bett om det), men har aldrig upplevt dig som fanboy av Tesla, utan generellt som en mycket kunnig och elbilsintresserad person. Sedan är det en helt annan sak att man kan ha olika åsikter (har debatterat många gånger mot dig med åsikter som skilt oss åt), och har inget problem med det i sig.
Är som du inne på att det däremot är mycket mer trist med folk som har noll både intresse, och framför allt noll erfarenhet, av elbilar som alltid är 100% negativa till allt med både Tesla och elbilar genrellt. Inget fel med kritik, och avvikande åsikter, men blir inte speciellt trovärdigt när de som alltid är kritiska är samma personer som aldrig har någon som helst egen erfarenhet på området eller produkterna. Blir tyvärr ofta osakligt och dåligt underbyggd kritik då (ofta baserat på spekulation, då man som sagt många gånger saknar både kunskap och erfarenhet gällande Tesla och elbilar). Kritik och högt i tak är bra, och för både diskussion och forum framåt. Men osaklig/påhittad sådan är av noll värde.
Apropå förbokning, och ett försök att få tråden att bli lite mer on-topic; Hur fungerar det för Audi och specifikt denna e-tron GT?
Betalar man ett återbetalningsbart förskott (typ 15 papp som för Model Y), eller betalar man en icke krediterbar avgift (typ tusing som för Model S), eller är det helt utan kostnad?
Tänker lite på att den verkar rätt populär om man ser på förbokningar (och skall ju erkänna att jag är lite sugen själv):
https://www.dagensps.se/motor/sportbila ... miljonbil/"Om några dagar är det dags för en av årets hetaste bilpremiärer. Audi visar då upp nya elektriska sportbilen e-tron GT. 100-tals svenskar har redan ställt sig på kölista för att få köpa bilen."
Gällande bokning så skrev jag tidigare i tråden:
" Tycker det säger ganska lite när det är gratisreservationer."
Man anmälde helt enkelt intresse, fick välja variant (vanlig eller RS) och handlare. Ingen betalning överhuvudtaget. Så de där "100-tals" kanske bara är "10-tals" i verkligheten.
Man får väl hoppas att Porsche vässar Taycan för att bättre konkurrera med S Plaid(+). Då kan Audi släppa snabbare versioner ocksåmacky skrev:Har förstått det som att RS-versionen kommer presenteras men inte riktigt klar över om det redan nu även blir andra versioner. RS verkar hamna precis under Taycan turbo prestandamässigt 0.1 sek långsammare till 100 och i Tyskland ca 15 000 Eur billigare. Sen får man se vad som är standard gällande utrustning förstås. Blir väl en RS performance vad det lider som ligger ngn tiondel eller två under turbo s. Med det nära samarbete dessa märken har nu kommer audi (tyvärr) aldrig få vara snabbast. Jag skulle vilja ha den med motsvarande 4S prestanda, kombi och dragkrok. Då ska jag krossa spargrisen.
Ja, det måste de ju. Blir svårt att snacka prestanda om man inte förhåller sig till konkurrensen. Men det blir för mastiga prislappr för att jag ska engagera mig alltför mycket.Legato skrev:Man får väl hoppas att Porsche vässar Taycan för att bättre konkurrera med S Plaid(+). Då kan Audi släppa snabbare versioner ocksåmacky skrev:Har förstått det som att RS-versionen kommer presenteras men inte riktigt klar över om det redan nu även blir andra versioner. RS verkar hamna precis under Taycan turbo prestandamässigt 0.1 sek långsammare till 100 och i Tyskland ca 15 000 Eur billigare. Sen får man se vad som är standard gällande utrustning förstås. Blir väl en RS performance vad det lider som ligger ngn tiondel eller två under turbo s. Med det nära samarbete dessa märken har nu kommer audi (tyvärr) aldrig få vara snabbast. Jag skulle vilja ha den med motsvarande 4S prestanda, kombi och dragkrok. Då ska jag krossa spargrisen.
Snyggt med 700 kW (även om jag vet att det är massor med annat som man måste ta hänsyn till i verkligheten när man jämför bilar)!frippan skrev:Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
Haha, hörde det också...frippan skrev:Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
De har visat wltp-förbrukningen i nederkant flera ggr. Den är tyvärr inte lika låg som Model S. Är ju inte bara CD utan även drivlinans effektivitet som avgör.Benz skrev:Haha, hörde det också...frippan skrev:Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
tyckte även han sa 95kWh batteri och 0.2 Cd. Bör resultera i lång räckvidd, speciellt på motorväg.
Tesla S har som jämförelse 0.208 Cd och runt 100kWh.
Och frontarean.Legato skrev:De har visat wltp-förbrukningen i nederkant flera ggr. Den är tyvärr inte lika låg som Model S. Är ju inte bara CD utan även drivlinans effektivitet som avgör.Benz skrev:Haha, hörde det också...frippan skrev:Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
tyckte även han sa 95kWh batteri och 0.2 Cd. Bör resultera i lång räckvidd, speciellt på motorväg.
Tesla S har som jämförelse 0.208 Cd och runt 100kWh.
Tror inte de bryr sig då Nico är en tölp.Legato skrev:Tror det gör lite ont för Tesla att Nico Rosberg är där och hyllar bilen. Var ju mycket buzz när Rosberg skulle köra Plaid S på ringen.
Jag gillar Rosberg, som den halv(finlands)svensk han är, men nu när han inte är i F1 längre så hänger nog publikt främst där han får betalt för det.Legato skrev:Tror det gör lite ont för Tesla att Nico Rosberg är där och hyllar bilen. Var ju mycket buzz när Rosberg skulle köra Plaid S på ringen.
True, true.Ric skrev:Och frontarean.Legato skrev:De har visat wltp-förbrukningen i nederkant flera ggr. Den är tyvärr inte lika låg som Model S. Är ju inte bara CD utan även drivlinans effektivitet som avgör.Benz skrev:Haha, hörde det också...frippan skrev:Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
tyckte även han sa 95kWh batteri och 0.2 Cd. Bör resultera i lång räckvidd, speciellt på motorväg.
Tesla S har som jämförelse 0.208 Cd och runt 100kWh.
Personligen så tycker nog PS3 är snyggare, och även Rimac C2, men de är ju inte helt klara än (så de kanske inte räknas).Jordad skrev:Tycker det är snyggaste elbilen jag har sett![]()
Yes, såg det, typ runt 210wh/km eller nått sånt. Dock litar jag MYCKET mer på dessa siffror än teslas glädjesiffror. Tesla s LR ska typ dra 100000/663= 150wh/km. Hur ofta ligger man och snittar 150wh/km??Legato skrev:De har visat wltp-förbrukningen i nederkant flera ggr. Den är tyvärr inte lika låg som Model S. Är ju inte bara CD utan även drivlinans effektivitet som avgör.Benz skrev:Haha, hörde det också...frippan skrev:Upp till 700 kW laddning sa de på presentationen, svårt att hitta dessa laddare tror jag
tyckte även han sa 95kWh batteri och 0.2 Cd. Bör resultera i lång räckvidd, speciellt på motorväg.
Tesla S har som jämförelse 0.208 Cd och runt 100kWh.