Har sett lite artiklar med Polestar 2 sista tiden, som jag förstått av dem, så väger P2 ca 270kg mer än M3(det är ju inte en kaross gjord enbart för elbil tyvärr), men P2 har lägre luftmotstånd än M3(och övriga tesla modeller) om detta stämmer så är det ju inte så konstigt att P2 är mindre effektiv när fler hastighetsändringar görs, detta passar ju även in på att avvikelsen är mindre i motorvägsfart!
Nån test trodde att P2 drog mer för att den hade sämre luftmotstånd, men det verkar vara helt fel.
Rätta mig om jag har fel
Jag gillar utseendet på P2 mycket mer än Y
Jag tycker också PS2 är snygg, men lite för liten för mitt behov.
Hittar ingen Cd siffra för PS2, men Volvo S60 har 0,28 mot M3s 0,23. https://www.evspecifications.com/en/comparison/7d9169a
Tar gärna Cd siffran På PS2 om du har den, intressant att veta, då MY också fick 0,23.
Har sett lite artiklar med Polestar 2 sista tiden, som jag förstått av dem, så väger P2 ca 270kg mer än M3(det är ju inte en kaross gjord enbart för elbil tyvärr), men P2 har lägre luftmotstånd än M3(och övriga tesla modeller) om detta stämmer så är det ju inte så konstigt att P2 är mindre effektiv när fler hastighetsändringar görs, detta passar ju även in på att avvikelsen är mindre i motorvägsfart!
Nån test trodde att P2 drog mer för att den hade sämre luftmotstånd, men det verkar vara helt fel.
Rätta mig om jag har fel
Jag gillar utseendet på P2 mycket mer än Y
Jag tycker också PS2 är snygg, men lite för liten för mitt behov.
Hittar ingen Cd siffra för PS2, men Volvo S60 har 0,28 mot M3s 0,23. https://www.evspecifications.com/en/comparison/7d9169a
Tar gärna Cd siffran På PS2 om du har den, intressant att veta, då MY också fick 0,23.
Lågt Cw är bra men det är ju det som står längst ner på papperet som är viktigast. Där får man enligt Tesla 505 km räckvidd med en Model Y LR och 530 km räckvidd med en Model 3 LR. Accelerationen är också sämre för Y.
Jag tvivlar på att P2 har lägre CD än M3, det ser inte ut så. CD måste dessutom multipliceras med frontarean för att ge luftmotståndskoefficienten. Den är med all säkerhet större på P2.
Dock kanske den har effektivare motorer. M3 AWD har såvitt jag förstår en mindre effektiv frontmotor, som dock ger bra klipp accelerationen. Denna motor är huvudorsaken till att M3 AWD LR har mindre räckvidd än bakhjulsdrivna LR. Har man kört P2 anar man att direkt klipp i motorerna inte prioriterats.
Jag tvivlar på att P2 har lägre CD än M3, det ser inte ut så. CD måste dessutom multipliceras med frontarean för att ge luftmotståndskoefficienten. Den är med all säkerhet större på P2.
Dock kanske den har effektivare motorer. M3 AWD har såvitt jag förstår en mindre effektiv frontmotor, som dock ger bra klipp accelerationen. Denna motor är huvudorsaken till att M3 AWD LR har mindre räckvidd än bakhjulsdrivna LR. Har man kört P2 anar man att direkt klipp i motorerna inte prioriterats.
Model 3 har faktiskt något större frontarea har jag för mig. PS2 är visserligen lite högre än Model 3 men å andra sidan smalare. Däremot är CD antagligen högre. Tror jag skrev nåt om det i Polestar-tråden men hittar inte det nu.
Har sett lite artiklar med Polestar 2 sista tiden, som jag förstått av dem, så väger P2 ca 270kg mer än M3(det är ju inte en kaross gjord enbart för elbil tyvärr), men P2 har lägre luftmotstånd än M3(och övriga tesla modeller) om detta stämmer så är det ju inte så konstigt att P2 är mindre effektiv när fler hastighetsändringar görs, detta passar ju även in på att avvikelsen är mindre i motorvägsfart!
Nån test trodde att P2 drog mer för att den hade sämre luftmotstånd, men det verkar vara helt fel.
Rätta mig om jag har fel
Jag gillar utseendet på P2 mycket mer än Y
Jag tycker också PS2 är snygg, men lite för liten för mitt behov.
Hittar ingen Cd siffra för PS2, men Volvo S60 har 0,28 mot M3s 0,23. https://www.evspecifications.com/en/comparison/7d9169a
Tar gärna Cd siffran På PS2 om du har den, intressant att veta, då MY också fick 0,23.
Lågt Cw är bra men det är ju det som står längst ner på papperet som är viktigast. Där får man enligt Tesla 505 km räckvidd med en Model Y LR och 530 km räckvidd med en Model 3 LR. Accelerationen är också sämre för Y.
Det är nog främst vikten som gör att förbrukningen ligger typ 13% högre för MY mot M3 i motorvägsfart.
MYP har 21” mot M3Ps 20”, spelar nog också in.
Har sett lite artiklar med Polestar 2 sista tiden, som jag förstått av dem, så väger P2 ca 270kg mer än M3(det är ju inte en kaross gjord enbart för elbil tyvärr), men P2 har lägre luftmotstånd än M3(och övriga tesla modeller) om detta stämmer så är det ju inte så konstigt att P2 är mindre effektiv när fler hastighetsändringar görs, detta passar ju även in på att avvikelsen är mindre i motorvägsfart!
Nån test trodde att P2 drog mer för att den hade sämre luftmotstånd, men det verkar vara helt fel.
Rätta mig om jag har fel
Jag gillar utseendet på P2 mycket mer än Y
Jag tycker också PS2 är snygg, men lite för liten för mitt behov.
Hittar ingen Cd siffra för PS2, men Volvo S60 har 0,28 mot M3s 0,23. https://www.evspecifications.com/en/comparison/7d9169a
Tar gärna Cd siffran På PS2 om du har den, intressant att veta, då MY också fick 0,23.
Lågt Cw är bra men det är ju det som står längst ner på papperet som är viktigast. Där får man enligt Tesla 505 km räckvidd med en Model Y LR och 530 km räckvidd med en Model 3 LR. Accelerationen är också sämre för Y.
Det är nog främst vikten som gör att förbrukningen ligger typ 13% högre för MY mot M3 i motorvägsfart.
MYP har 21” mot M3Ps 20”, spelar nog också in.
Mer avgörande än vikten är frontarean. Den har mycket stor inverkan på förbrukningen i hög fart. Och Y är ju betydligt högre än 3, kanske bredare också?
Man kan diskutera egenskaperna hos bilarna i evighet, men om man bryr sig om hur bilen ser ut och inte gillar frog face med polotröja, så är det inget alternativ att välja M3, så enkelt är det
Håller med om att den yttre formgivningen inte är fantastiskt lyckas på M3 (och då äger jag själv bilen), men tycker å andra sidan att PS2 har en riktigt ful grill och front (och då har jag arbetat ett par år med vissa funktioner i bilen).
Lite som pest eller kolera - ur estetisk synvinkel (annars så tycker jag de är de två bästa elbilarna på marknaden).
2600kg hur har de lyckats bygga en så tung bil? Bara lite mer räckvidd än min SR+ och ändå 600 kg tyngre. 900 kg i körkortsvikt så får man ju inte hyra vanlig släpkärra, inte ens olastad.
Med Model 3 SR+ får man dra ett släp som har totalvikt på 1440 kg, men den faktiska vikten är begränsad till 1000 kg. (910kg för mig )
Verkar dock inte skilja mer än 295 kg i totalvikt mellan en Long range Dual Motor och en PS2, så skillnad mellan max släpvagnsvikt med B-kort är 10 kg till Teslans fördel och 590 kg till PS2 fördel om du har ett BE-körkort.
Fredrik j skrev:
Det var ju ett tag sedan man kunde dra ett släp på 1500kg med en vanlig mellanklassbil med bara B.
Jag fick ta BE -09 eftersom det fanns få familjebilar på marknaden som fick dra husvagnen.
Lösningen heter ju b96.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra. SR+ är betydligt lättare än LR, en av fördelarna med den modellen.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra. SR+ är betydligt lättare än LR, en av fördelarna med den modellen.
Nej, 1440kg är inte alls riktigt bra. Möjligen acceptabelt. 1600kg är rimligt och 2000kg är riktigt bra. Vikten drar iväg på husvagnar.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra. SR+ är betydligt lättare än LR, en av fördelarna med den modellen.
Nej, 1440kg är inte alls riktigt bra. Möjligen acceptabelt. 1600kg är rimligt och 2000kg är riktigt bra. Vikten drar iväg på husvagnar.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra. SR+ är betydligt lättare än LR, en av fördelarna med den modellen.
Nej, 1440kg är inte alls riktigt bra. Möjligen acceptabelt. 1600kg är rimligt och 2000kg är riktigt bra. Vikten drar iväg på husvagnar.
Vilken bil kan du dra 2000 kg med B-kort?
Det finns nog ingen. Du behöver BE eller möjligen B96.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra. SR+ är betydligt lättare än LR, en av fördelarna med den modellen.
Nej, 1440kg är inte alls riktigt bra. Möjligen acceptabelt. 1600kg är rimligt och 2000kg är riktigt bra. Vikten drar iväg på husvagnar.
Vilken bil kan du dra 2000 kg med B-kort?
Det finns nog ingen. Du behöver BE eller möjligen B96.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra. SR+ är betydligt lättare än LR, en av fördelarna med den modellen.
Nej, 1440kg är inte alls riktigt bra. Möjligen acceptabelt. 1600kg är rimligt och 2000kg är riktigt bra. Vikten drar iväg på husvagnar.
Vilken bil kan du dra 2000 kg med B-kort?
Det finns nog ingen. Du behöver BE eller möjligen B96.
Precis!
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra.
Men hade det funnits så skulle det varit riktigt bra med 2000 kg
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra.
Men hade det funnits så skulle det varit riktigt bra med 2000 kg
Model 3 Max dragvikt är begränsad till 910 kg, för min bil, senare 1000 kg. Men hade inte den begränsningen funnits så hade man alltså med B-kort fått dra 1440kg och med utökat 2190kg, vilket vi har konstaterat är väldigt bra.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra.
Men hade det funnits så skulle det varit riktigt bra med 2000 kg
Model 3 Max dragvikt är begränsad till 910 kg, för min bil, senare 1000 kg. Men hade inte den begränsningen funnits så hade man alltså med B-kort fått dra 1440kg och med utökat 2190kg, vilket vi har konstaterat är väldigt bra.
Jag skämtade med dig om det inte framgick, men jag håller med, det hade varit bra om den fick dra 1440 kg.
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra.
Men hade det funnits så skulle det varit riktigt bra med 2000 kg
Model 3 Max dragvikt är begränsad till 910 kg, för min bil, senare 1000 kg. Men hade inte den begränsningen funnits så hade man alltså med B-kort fått dra 1440kg och med utökat 2190kg, vilket vi har konstaterat är väldigt bra.
Jag skämtade med dig om det inte framgick, men jag håller med, det hade varit bra om den fick dra 1440 kg.
En bra sida där man kan kolla sånt här ganska enkelt är https://www.dragbilarna.se/, där finns både Tesla och alla andra märken att titta på och man kan filtrera på elbil o.s.v.
Nej, 1440kg är inte alls riktigt bra. Möjligen acceptabelt. 1600kg är rimligt och 2000kg är riktigt bra. Vikten drar iväg på husvagnar.
Vilken bil kan du dra 2000 kg med B-kort?
Det finns nog ingen. Du behöver BE eller möjligen B96.
Precis!
Hade Model 3 SR+ haft högre dragvikt så hade jag fått dra 1440kg med den, vilket är riktigt bra.
Men hade det funnits så skulle det varit riktigt bra med 2000 kg
Precis. I den fiktiva världen där model3 får dra tyngre släp hade 1440 varit underkänt, 1600 godkänt och 2000 riktigt bra.
På grund av dom allt tyngre bilarna är det färre och färre som drar husvagn på bara b-kort. Utbudet på bilar blir för litet och ganska gamla nu.
Har man väl tagit steget upp på BE-kort vill men ha 1600 för att slippa trolla med lastvikter.
Precis. I den fiktiva världen där model3 får dra tyngre släp hade 1440 varit underkänt, 1600 godkänt och 2000 riktigt bra.
På grund av dom allt tyngre bilarna är det färre och färre som drar husvagn på bara b-kort. Utbudet på bilar blir för litet och ganska gamla nu.
Har man väl tagit steget upp på BE-kort vill men ha 1600 för att slippa trolla med lastvikter.
Fast i den fiktiva världen hade det varit 2190kg... vilket enligt dig vore riktigt bra.
Precis. I den fiktiva världen där model3 får dra tyngre släp hade 1440 varit underkänt, 1600 godkänt och 2000 riktigt bra.
På grund av dom allt tyngre bilarna är det färre och färre som drar husvagn på bara b-kort. Utbudet på bilar blir för litet och ganska gamla nu.
Har man väl tagit steget upp på BE-kort vill men ha 1600 för att slippa trolla med lastvikter.
Fast i den fiktiva världen hade det varit 2190kg... vilket enligt dig vore riktigt bra.
Det kommer elbilar med användningsbar släpvikt även i den riktiga världen. Skulle inte Model Y få dra 1900 tror jag att jag läst. Det är mer än godkänt.