Sida 5 av 38
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 01 sep 2020 14:48
av Verdi
Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 01 sep 2020 14:52
av Anonymous FTW
Verdi skrev:Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?

Nej jag tänkte mest ekonomiskt. De flesta gör det.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 01 sep 2020 15:42
av taliz
Anonymous FTW skrev:Verdi skrev:Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?

Nej jag tänkte mest ekonomiskt. De flesta gör det.
Då köper man nog inte en Mercedes till att börja med.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 01 sep 2020 15:57
av Anonymous FTW
taliz skrev:Anonymous FTW skrev:Verdi skrev:Anonymous FTW skrev:
E-klass är väl de enda som finns som dieselhybrider. Skulle valt den i så fall.
Du vill släppa ut så mycket skit som möjligt med kallstart av dieselmotor i tid och otid?

Nej jag tänkte mest ekonomiskt. De flesta gör det.
Då köper man nog inte en Mercedes till att börja med.
Fast nu var den en av fyra tjänstebilar att välja på.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 01 sep 2020 16:06
av Tomas L
Fredrik j skrev:Tomas L skrev:Fredrik j skrev:Tomas L skrev:Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..
Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.
Ja, och det är väl därför som det mest sannolikt kommer förslag som gör det lite mindre intressant med hybridbilar och mer attraktivt med elbilar, som höjd miljöbilspremie och (kanske enda alternativet med) fortsatt nedsättning av förmånsvärdet.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 01 sep 2020 16:12
av Fredrik j
Tomas L skrev:Fredrik j skrev:Tomas L skrev:Fredrik j skrev:Tomas L skrev:Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..
Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.
Ja, och det är väl därför som det mest sannolikt kommer förslag som gör det lite mindre intressant med hybridbilar och mer attraktivt med elbilar, som höjd miljöbilspremie och (kanske enda alternativet med) fortsatt nedsättning av förmånsvärdet.
Visst. Man får bara vara försiktig så man inte driver kunder tillbaka till bensinbilarna om man inte hittar en elbil som passar.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 01 sep 2020 16:55
av Zalman3
Vid den översyn av Bonus-malussystemet som nu pågår är det viktigt att laddhybrider får fortsatt bonus då de är avgörande för att vi ska klara klimatomställningen
Att Bilsweden explicit hävdar att man inte ska försämra för laddhybrider, kan jag inte tolka på annat sätt än att regeringen vill försämra stödet till laddhybrider från 1 januari 2021.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 02 sep 2020 11:31
av Zalman3
Efter kritiken: Ygeman lovar bensinbesked – ”extremt komplicerat”
De sedan länge utlovade beskeden om villkoren för klimatomställningen på drivmedelsmarknaden kommer ”i närtid”.
Det uppger energiminister Anders Ygeman som i en intervju varnar för att det finns risk för väldigt stora kostnader för Sveriges konsumenter och producenter av drivmedel om inte det kommande beslutet blir rätt.
Är rejäla skattehöjningar på fossila bränslen på gång?
HVO kan få en prislapp på 27 kronor per liter
https://www.atl.nu/entreprenad/hvo-kan- ... per-liter/
Och klarhet i priserna för HVO har vi ännu inte fått.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 07 sep 2020 23:03
av Zalman3
Det pratas nu om att de nya tjänstebilsreglerna ska presenteras senast den 21 september.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 09:03
av Verdi
Hur är det nu. Kommer förmånsvärdet kunna chockhöjas på en bil uttagen innan årsskiftet?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 09:33
av Tomas L
Verdi skrev:Hur är det nu. Kommer förmånsvärdet kunna chockhöjas på en bil uttagen innan årsskiftet?
Under de 20 år som jag haft tjänstebil så har det aldrig skett någon kraftig höjning av förmånsvärdet, det har snarare sjunkit något under de 3-4 år som jag kört bilarna. Om man tittar på formel som beräknar förmånsvärdet för en elbil så består den f n av:
1: Räntedel: 75% av statslåneräntan. Går den upp så går förmånsvärdet upp. Liten risk för chockhöjning.
2: Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris
upp till 7,5 prisbasbelopp.
3: Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris
över 7,5 prisbasbelopp.
4. Fordonsskatt. Denna del kan ju ändras till nästa år.
5. Reducering för elbilar, laddhybrider, gasbilar: F n 10.000 kr/år. Går ut efter årskiftet om den inte förlängs. Kan förlängas och/eller sänkas. Vi vet kanske mer den 21/9?
6. Reducering 3000 mil: Nedsättning med 25% om man kör >3000 mil.
Den osäkra punkten är 4, det har ryktats att denna försvinner för hybridbilar, men vad händer med elbilar? Kommer beloppet att sänkas?
Har man en bil som kostar mer än 7,5 basbelopp så brukar punkt 2 och 3 innebära att förmånsvärdet sjunker något under leasingtiden eftersom prisbasbeloppet (oftast) höjs varje år.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 10:10
av BEV[e-Rage]
Tomas L skrev:Verdi skrev:Hur är det nu. Kommer förmånsvärdet kunna chockhöjas på en bil uttagen innan årsskiftet?
Under de 20 år som jag haft tjänstebil så har det aldrig skett någon kraftig höjning av förmånsvärdet, det har snarare sjunkit något under de 3-4 år som jag kört bilarna. Om man tittar på formel som beräknar förmånsvärdet för en elbil så består den f n av:
1: Räntedel: 75% av statslåneräntan. Går den upp så går förmånsvärdet upp. Liten risk för chockhöjning.
2: Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris
upp till 7,5 prisbasbelopp.
3: Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris
över 7,5 prisbasbelopp.Efter som prisbasbeloppet oftast höjs så gör detta att förmånsvärdet sänks lite varje år.
4. Fordonsskatt. Denna del kan ju ändras till nästa år.
5. Reducering för elbilar, alddhybrider, gasbilar: F n 10.000 år. Går ut efter årskiftet om den inte förlängs. Kan även förlängas och/eller sänkas. Vi vet kanske mer den 21/9?
Den osäkra punkten är 4, det har ryktats att denna försvinner för hybridbilar, men vad händer med elbilar? Kommer beloppet att sänkas?
Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 10:17
av Tomas L
BEV[e-Rage] skrev:
Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.

Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 10:45
av BEV[e-Rage]
Tomas L skrev:BEV[e-Rage] skrev:
Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.

Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.
De kan iallafall göra en ”rättelse” av förmånsgrundande pris:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
Även retroaktivt verkar det som.
Se under punkt 4.6 Hur rättelse görs:
”Retroaktiv rättelse av anställdas beskattning för beskattningsår 2018 (avsnitt 4.1) görs i förekommande fall av arbetsgivaren genom att lämna kontrolluppgift med rättat förmånsvärde.”
Edit: Har nog redan skrivit detta i nån annan tråd.

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 10:57
av Zalman3
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 11:02
av Verdi
BEV[e-Rage] skrev:Tomas L skrev:BEV[e-Rage] skrev:
Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.

Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.
De kan iallafall göra en ”rättelse” av förmånsgrundande pris:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
Även retroaktivt verkar det som.
Se under punkt 4.6 Hur rättelse görs:
”Retroaktiv rättelse av anställdas beskattning för beskattningsår 2018 (avsnitt 4.1) görs i förekommande fall av arbetsgivaren genom att lämna kontrolluppgift med rättat förmånsvärde.”
Edit: Har nog redan skrivit detta i nån annan tråd.

Får väl ändå bedöma det som mindre troligt? Skulle väl bli ett rejält bakslag för elbilar då?
Har de backat på det här med att man kan bli återbetalningsskyldig om bilen exporteras förresten?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 08 sep 2020 14:14
av Tomas L
BEV[e-Rage] skrev:Tomas L skrev:BEV[e-Rage] skrev:
Det har väl även ryktats om att nuvarande kraftiga nedsättning av förmånsgrundande pris på miljöbilar till nybilspriset för jämförbar ”fossilbil” skulle kunna upphöra eller förändras.
Frågan om detta då även skulle påverka förmånsvärdet retroaktivt för bilar med tidigare tillverkningsår? Men det är kanske att måla f..n på väggen.

Stämmer, jag borde ha nämnt den delen också, men jag tror inte att man retroaktivt ändrar på "nedsättning till jämförbar bil", däremot så kan de ta bort den fr om en viss tidpunkt.
De kan iallafall göra en ”rättelse” av förmånsgrundande pris:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
Även retroaktivt verkar det som.
Se under punkt 4.6 Hur rättelse görs:
”Retroaktiv rättelse av anställdas beskattning för beskattningsår 2018 (avsnitt 4.1) görs i förekommande fall av arbetsgivaren genom att lämna kontrolluppgift med rättat förmånsvärde.”
Edit: Har nog redan skrivit detta i nån annan tråd.

Jag har skummit igenom texten och det verkar som de har ändrat på förmånsvärden som av någon anledning blivit felaktiga, det har blivit fel jämförbar bil eller fel pris. I de flesta fall så rör det som en sänkning av förmånsvärdet. Men det rör sig inte om att Staten/skatteverket i efterhand har beslutat att ändra ett förmånsvärde eller retroaktivt ta bort en nedsättning.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 11 sep 2020 08:01
av Zalman3
Mera biobränsle i soppan.
Mer biobränslen i tanken pausar höjd bensinskatt.
För att minska koldioxidutsläppen snabbare ska ännu mer biobränslen blandas in i bensin och diesel framöver. Men för att inte bensinpriset ska dra i väg har regeringen, Centern och Liberalerna enats om att tillfälligt pausa den extra uppräkning som normalt görs av bensinskatten.
https://www.nyteknik.se/fordon/mer-biob ... tt-7000958
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 11 sep 2020 08:54
av LarsL
Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 11 sep 2020 08:57
av Verdi
LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Antagligen. Även partiklar lär vara ett problem.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 11 sep 2020 09:25
av Zalman3
LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Jag tycker att skillnaden mellan att köra på bensin eller biobränsle är alldeles för liten vad gäller CO2 utsläpp, NOx, partiklar mm.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 11 sep 2020 09:34
av fth
LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Skillnaden är iaf liten, vissa studier har visat ökad PM/minskad NOx, andra har gett precis omvänt resultat, men i alla studier är skillnaderna små, dvs det är ungefär lika dj-a illa oavsett vad man eldar under huven.
/fth
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 11 sep 2020 09:40
av LarsL
Zalman3 skrev:LarsL skrev:Vad händer med NOx när man kör biobränsle? Jag gissar att det är minst lika dåligt?
Jag tycker att skillnaden mellan att köra på bensin eller biobränsle är alldeles för liten vad gäller CO2 utsläpp, NOx, partiklar mm.
Är det så illa att CO2 utsläppen inte heller påverkas tillräckligt? Tänker du då på hela kedjan, alltså? Det är ju maskiner som ska skörda skogen och sedan ska den omvandlas till bränsle med andra maskiner osv.
Att det inte är en långsiktig lösning räknade ju någon ut här för några år sedan. Biobränslena räcker helt enkelt inte till, men håller liv i fossilindustrin då det går att köra på fossilt bränsle i samma bil.
Lite av grundproblemet med CO2 är ju att vi eldar mer än vad det växer.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 11 sep 2020 23:07
av Zalman3
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 16 sep 2020 06:50
av Zalman3
Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta menar på följande saker.
1. Glöm gränsen på 7,5 basbelopp
2. Bara laddbara bilar erbjuds tjänstebilsföraren
Experten: ”Bonus-malus kommer att förändra marknaden för tjänstebilar”
Glöm gränsen på 7,5 basbelopp. Företagen kommer att börja välja bil på ett annat sätt, menar en tjänstebilsexpert.
Många företag kommer snart bara erbjuda tjänstebilar som är laddbara.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... nstebilar/