Sida 5 av 11

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 10:34
av Lessmog
dstr skrev:
18650 skrev:
dstr skrev:

Du är fel på det, du kan inte multiplicera 700volt med 630A för att få effekten. Det är väldigt enkelt, men har man aldrig lärt sig så är det ju svårt ändå.
Tesla använder ca 400volt, säkringen släpper 630A. Det blir som konstaterat tidigare 252kW. Någonting missar vi här helt enkelt. Tesla är väl dem som nämnt 1300A? Möjligen dubbla sådana säkringar för att nå dit?
Jag har fått lära mig att V × A = watt

Vad i den ekvationen är fel?
Det är väl en trefasmotor? Isåfall är formeln inkomplett.
Men hallå! Batteriet är ju "enfas" DC ... :idea:
Motorn matas sedan med trefas från invertern, men det kommer i ett senare kapitel.

OK, nu manglade jag säkert citaten. Sorry. :(

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 11:37
av elmotor_mattias
Frågan är väl vad danskarna har för motiv att väcka denna fråga.
Enligt vissa skulle det alltså vara för att få L-mode gratis. 15st danskar(av totalt 18st sålda i Danmark) som betalt en bra bit över miljonen skulle alltså känna att de har rätt till detta??
Njaa…jag tror nog mer på att de verkligen har undrat om siffrorna kan stämma, d.v.s kan det vara så att bilen inte KAN prestera 700Hk?. Och enligt samstämmiga teorier kommit fram till att det är en omöjlighet. Klart att man då känner sig lurad, vem gör inte det? Om det då samtidigt kommer en uppgradering som man ska slanta för när man inte ens fått det man betalt för kan jag inte mer än att själv känna mig en aning lurad om det skulle visa sig stämma.
Skulle man verkligen lägga ner allt det jobb danskarna gjort med hemsida mm. om det inte funnits grund för det?

Jag är verkligen för att man ska testa bilarna, jag gör det gärna själv med min, men då ska testresultaten vara rätt gjorda, framförallt med liknande utrustning.

Förresten, jag vill gärna tillägga att jag är mer än nöjd med min bil och den uppfyller alla förväntningar.
Men för den delen anser jag inte att man ska kunna ”skylta” med ngt som inte existerar.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 11:45
av PoloPrinsen
elmotor_mattias skrev:
Frågan är väl vad danskarna har för motiv att väcka denna fråga.
Enligt vissa skulle det alltså vara för att få L-mode gratis. 15st danskar(av totalt 18st sålda i Danmark) som betalt en bra bit över miljonen skulle alltså känna att de har rätt till detta??
Njaa…jag tror nog mer på att de verkligen har undrat om siffrorna kan stämma, d.v.s kan det vara så att bilen inte KAN prestera 700Hk?. Och enligt samstämmiga teorier kommit fram till att det är en omöjlighet. Klart att man då känner sig lurad, vem gör inte det? Om det då samtidigt kommer en uppgradering som man ska slanta för när man inte ens fått det man betalt för kan jag inte mer än att själv känna mig en aning lurad om det skulle visa sig stämma.
Skulle man verkligen lägga ner allt det jobb danskarna gjort med hemsida mm. om det inte funnits grund för det?

Jag är verkligen för att man ska testa bilarna, jag gör det gärna själv med min, men då ska testresultaten vara rätt gjorda, framförallt med liknande utrustning.

Förresten, jag vill gärna tillägga att jag är mer än nöjd med min bil och den uppfyller alla förväntningar.
Men för den delen anser jag inte att man ska kunna ”skylta” med ngt som inte existerar.
Mycket välformulerat inlägg!
Mvh PP.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 12:54
av dstr
Tars skrev:
Har du någon sorts mätutrustning?
Om ja, så kan vi kolla din och min.
Alltså accelerationen.
Passerar väsby ofta.
Jag har en lånad driftbox, men den ser inte satelliterna genom Teslans framruta. De externa gps-antenner jag hittar har fel anslutning.

Jag har ganska länge tänkt komplettera Harrys laptimer med en 10hz-gps. Så snart jag fått tag på en så skickar jag ett meddelande.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 13:10
av danni
Lessmog skrev:
dstr skrev:
18650 skrev:
dstr skrev:

Du är fel på det, du kan inte multiplicera 700volt med 630A för att få effekten. Det är väldigt enkelt, men har man aldrig lärt sig så är det ju svårt ändå.
Tesla använder ca 400volt, säkringen släpper 630A. Det blir som konstaterat tidigare 252kW. Någonting missar vi här helt enkelt. Tesla är väl dem som nämnt 1300A? Möjligen dubbla sådana säkringar för att nå dit?
Jag har fått lära mig att V × A = watt

Vad i den ekvationen är fel?
Det är väl en trefasmotor? Isåfall är formeln inkomplett.
Men hallå! Batteriet är ju "enfas" DC ... :idea:
Motorn matas sedan med trefas från invertern, men det kommer i ett senare kapitel.

OK, nu manglade jag säkert citaten. Sorry. :(
Sant, sant. Tankevurpa av mig.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 13:32
av Herr X
Fyllde batteriet av misstag i morse så jag var tvungen att bränna av lite energi för att kunna ha bilen parkerad i garaget resten av dagen. Tänkte att det var ett ypperligt tillfälle att motbevisa danskarna :)

Accelererade med helt fullt batteri och helt nya PS2-däck runt om (breda 265 bak). Timade med telefonen - och fick en 0-100-tid på 4,05 sekunder.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 13:50
av elmotor_mattias
Herr X skrev:
Fyllde batteriet av misstag i morse så jag var tvungen att bränna av lite energi för att kunna ha bilen parkerad i garaget resten av dagen. Tänkte att det var ett ypperligt tillfälle att motbevisa danskarna :)

Accelererade med helt fullt batteri och helt nya PS2-däck runt om (breda 265 bak). Timade med telefonen - och fick en 0-100-tid på 4,05 sekunder.
"Motbevisa danskarna"?
Det verkar ju mer som att danskarna får vatten på kvarnen, eller?

Är det ngn app i telefonen du använder eller hur kan du annars klocka exakt? skulle gärna vilja testa snarast med min egen bil.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 14:04
av Herr X
elmotor_mattias skrev:
"Motbevisa danskarna"?
Det verkar ju mer som att danskarna får vatten på kvarnen, eller?

Är det ngn app i telefonen du använder eller hur kan du annars klocka exakt? skulle gärna vilja testa snarast med min egen bil.
Jag skrev bara att det var mitt syfte att motbevisa danskarna. När jag inte lyckades så hade det ju varit historieförfalskning att i efterhand hitta på ett annat syfte.

Klockade med tidtagarur-appen i telefonen och drar inte för stora växlar på mina resultat på grund av detta. Startade exakt när jag tryckte ner pedalen och stoppade precis när jag nådde 100, men kan såklart ha missat med någon tiotals sekund.

Filmade dock försök nummer #2 och där ser man tydligt hastighetsmätaren hela vägen mellan 0 och 100 - ska ta in videon i ett videoredigeringsprogram i kväll och kommer då ha en ganska exakt tid.
Jag tror personligen att diskrepansen kommer från olika mätmetoder - läste lite på det amerikanska teslaforumet och där framgår att man i USA mäter 0 när bilen redan är i rullning (one foot rollout). Om man i USA börjar mäta en stund efter att accelerationspedalen tryckts ner så är det ju inte konstigt att danskarna sliter med att replikera Teslas tider...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 14:20
av elmotor_mattias
Se danskarnas info ang Roll-out,
http://teslaforum.dk/p85d/1-foot-roll-out/

Kan inte minnas vid ngt tillfälle innan eller efter jag fick/beställde bilen att den tid som anges 0-100 var med tillämpningen "Roll-Out"

Jag har haft ett antal snabba bilar(Porsche, Maserati mm.) tidigare och aldrig varit med om att deras 0-100 claim skulle vara med denna form av mätning.
Inte heller McLaren som Elon hänvisar till vid presentationen av P85D har hört talas om detta.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 14:43
av Herr X
elmotor_mattias skrev:
Kan inte minnas vid ngt tillfälle innan eller efter jag fick/beställde bilen att den tid som anges 0-100 var med tillämpningen "Roll-Out"
Det är möjligt, jag vet bara att bilen jag köpte skulle göra 0-100 på 3,4 sekunder och att man ändrade detta till 3,3 sekunder vid en mjukvaruuppdatering. Har ingen aning om hur man mäter 0-100-tider, men one foot rollout verkar vara standard i USA?

Jag köpte inte P85D på grund av prestandan utan för att next-gen-säten då inte fanns till någon annan modell, och att skillnaden mellan leveranstid på P85D och 85D var flera månader (orkade inte vänta så länge och prisskillnaden var inte så stor då).
Därför spelar några tiondelar inte så stor roll för mig, men jag kan såklart hålla med om att det är konstigt om Tesla i en mjukvaruuppdatering tagit bort en halv sekund i 0-100-tid och sedan säljer tillbaka den till oss för 5000 dollar. Dock hade det varit otroligt om det verkligen var på det viset - det är ju lätt för folk att testa. Vad säger Tesla om allt detta?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 15:25
av Granathen
elmotor_mattias skrev:
Frågan är väl vad danskarna har för motiv att väcka denna fråga.
Enligt vissa skulle det alltså vara för att få L-mode gratis. 15st danskar(av totalt 18st sålda i Danmark) som betalt en bra bit över miljonen skulle alltså känna att de har rätt till detta??
Njaa…jag tror nog mer på att de verkligen har undrat om siffrorna kan stämma, d.v.s kan det vara så att bilen inte KAN prestera 700Hk?. Och enligt samstämmiga teorier kommit fram till att det är en omöjlighet. Klart att man då känner sig lurad, vem gör inte det? Om det då samtidigt kommer en uppgradering som man ska slanta för när man inte ens fått det man betalt för kan jag inte mer än att själv känna mig en aning lurad om det skulle visa sig stämma.
Skulle man verkligen lägga ner allt det jobb danskarna gjort med hemsida mm. om det inte funnits grund för det?

Jag är verkligen för att man ska testa bilarna, jag gör det gärna själv med min, men då ska testresultaten vara rätt gjorda, framförallt med liknande utrustning.

Förresten, jag vill gärna tillägga att jag är mer än nöjd med min bil och den uppfyller alla förväntningar.
Men för den delen anser jag inte att man ska kunna ”skylta” med ngt som inte existerar.
Håller helt med

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 16:19
av +46
Ingen som åkt i en P85D kan väl förneka att den levererar en Insane upplevelse från stillastående och sedan plattan i botten? Exakt hur fort det går beror på en rad omständigheter som alltid kommer att variera från fall till fall.

Hur stämmer då andra biltillverkares uppgifter och hur marknadsför dom det?
I senaste numret av tidningen Bilsport (nr 18) testar de nya Nissan GT-R och skriver bland annat:
"Våra accelerationstester på Emmaboda flygbana gav 0-100 på 3,19 sekunder. En halv sekund långsammare än fabriksuppgifterna för att vi inte fick tillåtelse att stänga av antispinn och köra med den inbyggda launch controllfunktionen. Så nära de 2,7 sekunder som Nissan gör reklam för blir det inte. Flippar man av antispinn och något händer gäller inga garantier skriver biltillverkaren, och den informationen sparas av bilens "statusdatainspelare" som kan kontrolleras i efterhand. Det är en varning som man ska ta på allvar, för det är många växellådor som har rasat för vågade GT-R förare som launchat iväg. Anmärkningsvärt att de har en funktion som man inte kan använda, menar Sveriges kanske meste GT-R -mekare Perra Pettersson med egna firman 23GTR, och jag håller med"

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 18:02
av elmotor_mattias
Har tänkt använda mig av tidtagare.se för att klocka 0-100. Försöka få filmning på både hastighetsmätare och skärm så att det går lätt att analysera.
Kanske inte helt tillförlitligt med tanke på eftersläpning av 3G. Men iaf en början...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 18:08
av Herr X
elmotor_mattias skrev:
Har tänkt använda mig av tidtagare.se för att klocka 0-100. Försöka få filmning på både hastighetsmätare och skärm så att det går lätt att analysera.
Kanske inte helt tillförlitligt med tanke på eftersläpning av 3G. Men iaf en början...
Tror att det är lättare med mobilen eftersom du inte behöver sitta lutad fram, vare sig när du startar eller stoppar.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 18:16
av elmotor_mattias
Tänkte inte starta eller stoppa utan filma både hastighetsmätare och tidtagare, för att sedan utröna från filmen hur snabbt det gått.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 18:21
av Herr X
elmotor_mattias skrev:
Tänkte inte starta eller stoppa utan filma både hastighetsmätare och tidtagare, för att sedan utröna från filmen hur snabbt det gått.
Aha! Men det bör man kunna göra ändå från filmen eftersom framerate är väldigt exakt. Ska ge mig på det nu med den film på min hastighetsmätare som jag tog tidigare idag..

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 18:31
av Martinen
Det finns ju stor risk att det är lite lagg i hastighetsmätaren, och då får man missvisande värde.
Jag tänkte testa på samma sätt. Dvs att bara filma hastighetsmätaren sen kolla tiden i filmen. Ger ju en indikering i alla fall även om det inte är exakt.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 18:37
av elmotor_mattias
Mer intressant läsning som jag tror lagts upp idag.
http://teslaforum.dk/p85d/can-the-p85d- ... kw-700-hk/

Har även ställt frågan till danskarna om vi kan få låna deras Vbox så att intresserade kan fä mäta sina bilar. Vi kanske kan arrangera ngn form av kedjepost :)
Ju fler bilar desto bättre statistik.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 19:03
av Martinen
elmotor_mattias skrev:
Mer intressant läsning som jag tror lagts upp idag.
http://teslaforum.dk/p85d/can-the-p85d- ... kw-700-hk/

Har även ställt frågan till danskarna om vi kan få låna deras Vbox så att intresserade kan fä mäta sina bilar. Vi kanske kan arrangera ngn form av kedjepost :)
Ju fler bilar desto bättre statistik.
Lite mycket antagande och det känns som han blandar ihop lite värden ibland.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 19:11
av hybris
Eftersom jag skall ha L mode så bryr jag mig inte så mycket om diskussionen i sig... Har aldrig köpt en sportbil som gått att köra enligt tiderna de utlovar utan en massa anstränga sig. Perfekt däcktryck, varma däck, varm motor,mstarta på 2 växeln, perfekt växla, inte full tank, 98 oktan, bara en i bilen etc etc etc... :-)

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 19:21
av elmotor_mattias
Jo, men nu snackar vi elbil. Betydligt enklare att jämföra...
Jag ska oxå ha L-mode, men nu är det inte det som är på tapeten.
Frågan är väl om man har fått vad man betalat för, eller? Om det är en teoretisk omöjlighet måste väl även du bli smått irriterad???

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 19:35
av Martinen
Drag times har gjort ett antal tester på p85d där dom ligger på ca 3.2 sekunder (0-60 mph). Man kan ju undra Varför danskarna inte får samma värde. Antingen gör dom nått fel eller Så har dom inte optimal konfiguration.
Sista alternativet är ju såklart att det är nått fel på de bilarna som dom testat.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 19:45
av LarsL
3.1s

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 19:50
av vigge50
elmotor_mattias skrev:
Mer intressant läsning som jag tror lagts upp idag.
http://teslaforum.dk/p85d/can-the-p85d- ... kw-700-hk/

Har även ställt frågan till danskarna om vi kan få låna deras Vbox så att intresserade kan fä mäta sina bilar. Vi kanske kan arrangera ngn form av kedjepost :)
Ju fler bilar desto bättre statistik.
Om man inte kan nå den accelerationen som tesla har sagt så tycker jag det är fel men den artikeln håller jag inte med om. Jag är slö och orkar inte skriva om mitt inlägg som jag skrev på engelska men jag antar att ni förstår :)
Hello
In the presentation of the duel motor Elon Musk said that motors have the peak power at different speed wish means that you could put a coal plant directly to the car and you won't get 700 hk out at one time. The same is it with Konigseggs new Regera, the combustion engine have 1100 hp and the electric motor have 700 hp but you can only get out about 1500 hp at max because they have it's maximum power at different speeds.
If you look at pictures in the design studio after the reveal of P85D it stands 700 hp motor power, it doesn't stand that you will be able to get out 700 hp at one time no matter what the battery can deliver.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 17 aug 2015 19:53
av hybris
När man tittar på filmer vilka bilar som P85D drar så inser man att den knappast är en 4s bil. Har samma upplevelse.

Diskussionen under "history" om att Tesla skulle försämrat bilens prestanda via update är en spännande konspirationsteori. Enda sättet att verifiera är en bil med tider innan försämringen och ny körningar efter försämringen.., det bör även mörkas då P85D skulle börja förlora massor av dragrace...

Se filmen där en P85D drar en P85. Jag klockade min P85+ till 4s. I filmen hänger P85D av P85an ganska rejält. Men filmen är ju från innan April så stämmer Danskarnas fakta skall alltså en P85 numera haka på en P85D. Enkel test?