Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

joyhan skrev:
https://www.svd.se/harrison-panikatgard ... gt-pa-sikt
De politiskt ansvariga måste klargöra att nuvarande dramatiska åtgärder är mycket kortsiktiga. Alltför mycket av det som idag bestäms och sker runt omkring oss vilar på panik snarare än förnuft, skriver historikern Dick Harrison.
Tyvärr är de inte det. Det kan de inte vara. Räkna inte med normalt liv förrän sommaren 2021.


Det här citatet tycker jag säger allt. Vi är inte rädda. Vi har inte panik. Inte än.
”I din egen verklighet är allt fortfarande normalt. Det är svårt att vara rädd för något som du inte upplevt. Men lita på mig, i Bergamo har varje familj nu en anhörig eller en vän som dör.”
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

joyhan skrev:
https://www.svd.se/harrison-panikatgard ... gt-pa-sikt
De politiskt ansvariga måste klargöra att nuvarande dramatiska åtgärder är mycket kortsiktiga. Alltför mycket av det som idag bestäms och sker runt omkring oss vilar på panik snarare än förnuft, skriver historikern Dick Harrison.
Precis panikåtgärderna kommer drabbas oss mångdubbelt värre än viruset i sig.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
joyhan skrev:
https://www.svd.se/harrison-panikatgard ... gt-pa-sikt
De politiskt ansvariga måste klargöra att nuvarande dramatiska åtgärder är mycket kortsiktiga. Alltför mycket av det som idag bestäms och sker runt omkring oss vilar på panik snarare än förnuft, skriver historikern Dick Harrison.
Precis panikåtgärderna kommer drabbas oss mångdubbelt värre än viruset i sig.
Ser du panik runt omkring dig? Att man avstår från nöjen och är orolig för om man har något jobb till sommaren i kombination med att man är orolig för sina gamla föräldrar är ju inte att se som panik. Det kanske kommer när man haft feber i nån vecka och börjar få svårt att andas samtidigt som man vet att alla inte kan få vård? Vi får se.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Panik i att stänga ner fabriker. Panik i att slänga ut över 1 billion av våra pengar i stöd. Osv. Vi kommer som Dick Harrysson skriver få leva med detta under många många år framåt. Jag hoppas liksom professorn att det inte leder till osunda omställningar i politiken som det gjorde för 100 år sedan.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Panik i att stänga ner fabriker. Panik i att slänga ut över 1 billion av våra pengar i stöd. Osv. Vi kommer som Dick Harrysson skriver få leva med detta under många många år framåt. Jag hoppas liksom professorn att det inte leder till osunda omställningar i politiken som det gjorde för 100 år sedan.
Sluta peka finger på andra med andra åsikter kan ju vara ett sätt att undvika en återupprepning av historien.
Nu blir det en kontrollerad avstängning av fabriker.
Som sagt, vi får se om någon vecka vaf som var rimligt och inte.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8702
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Corona

Inlägg av Pontus »

Ingen som funderat på att det kanske är bäst att skaffa sig Corona nu innan alla vårdresurser är upptagna ifall man skulle få värre utslag än en förkylning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Ingen som funderat på att det kanske är bäst att skaffa sig Corona nu innan alla vårdresurser är upptagna ifall man skulle få värre utslag än en förkylning?
Troligtvis för sent i så fall. Smittas du nu så blir du sjuk nästa vecka och behöver då kanske sjukvård om två veckor. Tror tvärt om att vore bättre att hålla sig undan tills dom fått upp rutinen.
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

Jon Rappoport tar upp det här med att man alltid bruker anta att saker har en orsak. Y orsakas av X. Man ser inte flera orsaker eller att orsaken är inte Y trots att y var närvarande.


https://blog.nomorefakenews.com/2020/03 ... -diseases/

COV-död: Fem tusen år gammal man hade två hundra sjukdomar, var på tre hundra giftiga mediciner Mar
16
av Jon Rappoport

16 mars 2020

I en artikeln nyligen påpekade jag den största lögnen om ”epidemin”: ALLA fall har samma orsak.

Detta är en komplett fiktion.

Källan till sjukdom är inte en enskild orsak.

Och det betyder att sjukdomen i sig inte är singular.

Vissa personer som diagnostiseras som epidemiska fall är helt friska. Vissa har vanliga influensaliknande symtom. Andra har icke-viral lunginflammation. Andra har lunginfektioner till följd av luftföroreningar. Andra drivs in i sjukdom av toxiska antivirala läkemedel, liksom många andra giftiga mediciner. Personer som utsätts för 5G-teknik bör bli ordentligt undersökta. Personer med feber, som kan ha varit i kontakt med en person som kan vara "smittad", diagnostiseras antagligen som COV.

Du kommer att se fall av äldre, som har en hel lista över långvariga hälsoproblem, som befinner sig på en mängd giftiga mediciner, diagnostiserade, från ingenstans, som coronavirusfall.

Lägg till allt detta, som påpekats flera gånger, att testerna för att diagnostisera COV är värdelösa och vilseledande - och du har en klusterf ** k.

Yahoo News, "Australiensiska dödsfall för coronavirus ökar till fem efter att två kvinnor dör," 15 mars 2020:

"En 90-årig kvinna dog på lördag och test bekräftade att hon hade COVID-19, sade NSW Health i ett uttalande på söndag kväll."

"Hon var bosatt i det åldrande vårdhemmet Dorothy Henderson Lodge, där två andra invånare dog efter att ha smittats av viruset."

"En 77-årig kvinna har också dött av koronavirus, sade NSW Health på söndag."

"Tre andra australier, i åldern 95, 82 och 78 år, har också dött."

Kan du se bilden? Dessa fem äldre människor - hur många allvarliga hälsoproblem har de drabbats av under de senaste fem åren? Vilka mediciner var de på? Vilka toxiska effekter har dessa läkemedel? Har kvinnorna nyligen fått mycket giftiga antivirala läkemedel? Vilka andra relevanta fakta skulle peka på allvarlig sjukdom, förutom "ett nytt virus?" Men naturligtvis bryr sig inte de proffesionella. Patienterna kommer att märkas "dödsorsak, coronavirus." Absurt.

”En man hängde på kanten av en klippa i tre dagar. Han föll till slut. En läkarundersökare tog ett vävnadsprov. Ett test avslöjade närvaron av COV. Därför har viruset tagit ett nytt liv. ”

Om vissa människor fortfarande inte förstår mitt budskap här, överväg dessa enkla meningar: "Han tog det." "Han tog bort det från bordet." "Det" är singular. Tja, orsaken till epidemin är inte en "det". Epidemin är inte en "det". Epidemin är en etikett som appliceras på en mängd människor, både friska ... och sjuka av olika orsaker. Etiketten är en bit hypnotisk medicinsk propaganda, som har effekten att lura sinnen. Det fungerar.

Eller tänk på situationen på detta sätt. Det finns en grupp människor i en animerad video. Varje person har en annan färg. Blå, grön, röd, orange osv. Nu passerar ett filter över dem. Plötsligt är de alla lila. Filtret är etiketten "coronavirus epidemic." Den lila färgen är "fall av den singulära epidemin." Falskt, falskt, falskt. Men filtret gör att det verkar verkligt.

Du lyssnar på en radio. På flera musikstationer hör du jazz, rock, country, klassisk. Plötsligt är samma annonsör närvarande på alla dessa stationer. Han säger: "Tänk dig att höra Joe Smith och hans orkester." Och så är du på varje station. Tills du slutar föreställa dig det.

Du sitter i en fysikklass. Läraren säger: ”Vi har alla dessa teorier och hypoteser som flyter runt. Big Bang, Quantum Theory, Special Relativity, General Relativity, och så vidare. Men du förstår, inte bara är de sammanfogade, de kan alla reduceras till en uppfattning. En 'it.' "Och sedan skriver han på tavlan," 2 plus 2 är lika med 4. " Och du antas köpa det.

Det som pekar på i denna artikel är mycket allvarlig tankekontroll. De flesta vägrar att skaka av det. De kan säga: ”Intressant artikel. Jag ser vad du säger. Så säg mig, om coronavirus inte orsakar epidemin, vad är det då? ”
So tell me, if the coronavirus isn’t the cause of the epidemic, what is IT?”
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Ingen som funderat på att det kanske är bäst att skaffa sig Corona nu innan alla vårdresurser är upptagna ifall man skulle få värre utslag än en förkylning?
Detta har jag framhävt ett bra tag sedan vi fick information om att symptomen är relativt lindriga hos unga och friska personer. Risken är ju att Coronaviruset kommer tillbaka i en variant som är betydligt farligare för friska personer och då kan man ju hoppas att de som haft är immuna och därmed har ett försprång. Risken är ju så klart att de smittade får kontakt med riskgrupperna och på det sättet är nerstägningen ett bra skydd, även om den är fruktansvärt dyr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Corona

Inlägg av Zalman3 »

Massor av saker förändras med Corona.

Epidemier och sjukdomar har sedan årtusenden format våra samhällen och fört med sig förändringar. Vad kommer att komma ut av Covid-19? 
Expressen tittade på flera områden där världen före och efter coronaviruset kan skilja sig rejält. 
Kan Bill Gates lösa sjukvårdskrisen? Kan rädsla göra det Greta inte kunde och vad ska vi med alla chefer till i framtiden?
https://www.expressen.se/nyheter/corona ... rlunda-nu/

Expressen tar upp hur följande saker förändras efter Corona:
Jobben
Städerna
Ekonomin
Vården
Flyget
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ml42
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Corona

Inlägg av ml42 »

Pontus skrev:
Ingen som funderat på att det kanske är bäst att skaffa sig Corona nu innan alla vårdresurser är upptagna ifall man skulle få värre utslag än en förkylning?
Jag har tänkt tanken många gånger från för ca 3 veckor sedan. Tyvärr har det varit svårt att hitta någon att bli smittad av. Det vore rimligt att med flit smitta en liten del av befolkningen i ett tidigt stadium så vi kan ha nytta av dom senare. Naturligtvis får man ha dessa isolerade så det inte blir för stort utbrott.

Tyvärr tror jag det är förbjudet att smitta folk med flit som man gjorde med påssjuka, röda hund och några fler när jag var liten.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Corona

Inlägg av bylund »

ml42 skrev:
Pontus skrev:
Ingen som funderat på att det kanske är bäst att skaffa sig Corona nu innan alla vårdresurser är upptagna ifall man skulle få värre utslag än en förkylning?
Jag har tänkt tanken många gånger från för ca 3 veckor sedan. Tyvärr har det varit svårt att hitta någon att bli smittad av. Det vore rimligt att med flit smitta en liten del av befolkningen i ett tidigt stadium så vi kan ha nytta av dom senare. Naturligtvis får man ha dessa isolerade så det inte blir för stort utbrott.

Tyvärr tror jag det är förbjudet att smitta folk med flit som man gjorde med påssjuka, röda hund och några fler när jag var liten.
Att smitta någon annan med flit räknas som misshandel (eller kanske försök till misshandel om personen inte blir sjuk). Jag tror inte att det är förbjudet att utsätta sig själv för smitta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Corona

Inlägg av Zalman3 »

Får vi hoppas på att det vänder nu i Italien?
Dödssiffran sjunker nämligen.

Det kommer nya, omvälvande dödsbesked varje dag från Italien. På söndagen rapporterar myndigheterna att ytterligare 651 personer som insjuknat i covid-19 har avlidit i landet. Därmed har totalt 5 476 personer dött av coronaviruset där.

Det följer på lördagens besked om 793 döda, som är den hittills högsta noteringen från en dag till en annan.

En liten och relativ ljusning i söndagens dödstal är att det är den lägsta procentuella ökningen på ett dygn i Italien sedan smittan upptäcktes för första gången den 21 februari.

Samtidigt har smittan upptäckts hos ytterligare några tusen personer och allt som allt har det bekräftats att över 59 000 smittats.
https://www.di.se/nyheter/ytterligare-o ... i-italien/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Corona

Inlägg av frippe »

Ska man tro denna artikel så har vi varit långt efter i åtgärder redan från start. Detta beroende på en diktaturs ovilja att sprida information.

Ny times har med hjälp av mobildata spårat hur resor gjorts till och från wuhan.
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... pread.html
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

All kraft går åt att minska smittspridningen nu. Att då frivilligt låta sig smittas är precis motsatt strategi och motarbetar alla åtgärder att begränsa smittan. Totalt fel strategi alltså.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Corona

Inlägg av heldiggrisen »

Gustafsson skrev:
All kraft går åt att minska smittspridningen nu. Att då frivilligt låta sig smittas är precis motsatt strategi och motarbetar alla åtgärder att begränsa smittan. Totalt fel strategi alltså.
Ändå sitter ett tiotals pensionärer runt bordet och spelar kort på tv.
”Om jag blir sjuk, då blir jag sjuk” och ”ingen ska få bestämma över mig” var mantrat.
Förstår inte folk att om de som 70+are blir sjuka, så är sannolikheten för behov av vård mycket stor? Om äldre då sätter sig i den sitsen, så kan det betyda att barnbarnet på 2 inte får vård, då sjukhuset är fullt av kortspelande pensionärer.
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... onakaoset/

Om man vänt på saken, och det varit barn och unga under 15 som var i riskzonen, så hade förälder och andra vuxna (med rätte) blivit ”coronashamad” på gatan om man tog med sina barn ut.
Hur f tänker de äldre? Sett er inte frivillig i en situation där ni drar av samhällets resurser, de är knappa och behövs till andra.
Be barnbarnet om att tanka ner ”Europa i krig”, *The Crown” och ”Svenska mord”, så har ni något att göra på dagarna.
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Corona

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

heldiggrisen skrev:
Gustafsson skrev:
Kanske denna artikel ger en anledning att ta infektionen på mycket stort allvar.
https://www.nrk.no/urix/italiensk-lege- ... 1.14943184
Nu har jag min utbildning i statistik och matematik, och baserar mina uttalanden på den bakgrunden.
Jag ser inga täcken på att 50% av befolkningen blir smittade nu i första vågen.
Jag står fortfarande på mitt att den bästa datan vi har att tillgå verkar att ge 20% av befolkningen smittade, 10% blir sjuka och 0,2% kommer att dö.
Jag lägger ingen etisk eller moralisk värdering bakom siffrorna, enbart cyniskt beräkning baserat på vad som hänt i Kina, Italien och vetenskapliga rapporter från utbrottet på Diamond Princess.
Nu är inte smittan över, och mycket kan hända, men nuvarande version av Coronaen verkar vara (från ett statistisk synpunkt) som en hård säsongsinfluensa.
Problemet är att man testar så få, så de man testar är redan så sjuka att de ligger på sjukhus, och då är man redan illa ute.
Av de som testas i dagsläget kommer tyvärr många avlida, och vi kommer att se en mycket hög dödsprocent i Sverige av bekräftade Coronafall.
90% av befolkningen kommer inte ens att känna av smittan.
Ditt resonemang verkar rimligt. Men då är antagandet att nya corona startade i Wuhan hösten 2019. Om nya corona har varit i omlopp ännu längre så siffrorna för höga och vi landar på 0.1% som någon vis man han har förutspått. Problemet är som du säger, man har jättelite data och på detta drar man mycket långtgående slutsatser. Hur länge har nya corona varit i omlopp? Hur många har haft nya corona? Influensa säsongen i USA har varit svår med 18000 döda. Finns det nya corona fall bland dessa? Hur många? Och framförallt, hur många har haft nya corona?

Om nya corona varit i omlopp sedan våren 2019 (eller tidigare) så är den på väg att ebba ut för den här säsongen.

Jag tycker det finns mycket som nu tyder på att nya corona varit i omlopp rätt länga, och att vi nu har det värsta bakom oss. De närmaste två veckorna kommer att ge svaret.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

Tycker det är intressant att ett större kinesisk följe var på besök i Italien i slutet av förra året för att sälja in den nya Sidenvägen Belt and Road. Tror det främst var i norra Italien...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5989
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Corona

Inlägg av Remuz »

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... an-vanligt

Känns lite förvånande med tanke på talet igår...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Corona

Inlägg av Zalman3 »

Kina vill "rädda" världen nu!
Kinas ställning i världen stärks efter Coronavirusets intåg.

Och Trump fortsätter att skjuta sig i foten.

Kinas åsikt är att vi i Europa och Usa är slöa, lata dekadenta människor.

Redan Göran Persson var imponerad av vad diktaturen i Kina kunde göra. Hur snabbt och kraftfull en diktatur kan jobba, när man slipper tänka på futtigheter som demokrati.

Blir vi alla nu Kinas slavar?

Ett exempel på hur "dåligt" vi sköter oss i Europa enligt kineserna:
https://9gag.com/gag/aL0EXDV
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Corona

Inlägg av M3apan »

Kompis som bor i Kina. Såhär lät det för 2 dagar sedan.
IMG_6690.jpeg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Corona

Inlägg av heldiggrisen »

M3apan skrev:
Kompis som bor i Kina. Såhär lät det för 2 dagar sedan.
Men då hade ”hinken” fortfarande varit full när folk kom ur karantän, eller ska man sitta på sitt rum resten av livet?
Det är bra att folk blir smittade, men i ett lagom tempo så vården hänger med.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

På radion i morse berättades om några som flugit hem från Mallorca via Kastrup.

På Mallorca fick man åka en och en i taxibilarna där baksätet dessutom var avgränsat med plast från chauffören. Man fick betala via en liten lucka. På flygplatsen på Mallorca var ALLTING stängt. Man kunde köpa vatten på flaska. Det var typ allt. På Kastrup var också allt stängt och folktomt. Däremot, när de gick av på Arlanda så var det som att ingenting hade hänt. Folk trängdes i barerna, det var uppsluppen stämning, allt var öppet som vanligt...

Vad är det vi håller på med i Sverige egentligen?!?!!?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
På radion i morse berättades om några som flugit hem från Mallorca via Kastrup.

På Mallorca fick man åka en och en i taxibilarna där baksätet dessutom var avgränsat med plast från chauffören. Man fick betala via en liten lucka. På flygplatsen på Mallorca var ALLTING stängt. Man kunde köpa vatten på flaska. Det var typ allt. På Kastrup var också allt stängt och folktomt. Däremot, när de gick av på Arlanda så var det som att ingenting hade hänt. Folk trängdes i barerna, det var uppsluppen stämning, allt var öppet som vanligt...

Vad är det vi håller på med i Sverige egentligen?!?!!?
Screenshot_2020-03-23_125203.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Tyvärr är det väldigt många som inte tar situationen på allvar.
Låst