Sida 5 av 9

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 26 jan 2021 15:57
av MWall
Hertsh skrev:
MWall skrev:
pefreli skrev:
Är man ute efter en elbil som på ett smidigt sätt ska kunna användas på semester till fjällen eller en Europaresa ser jag egentligen inget alternativ till Tesla idag.

Någon som har mer koll på utbyggnadsstrategierna från Ionity etc? När förväntas man ha byggt ut laddnätverket så att det faktiskt kan börja gå att få en laddupplevelse som liknar Teslas?

En E-Tron 55 spöar min Model S 100D ner till Genoa idag så Europa-trippen funkar även med andra bilar. Man blir lite mer låst såklart men inte mer än man är med t ex en Model X eller S 75D. Däremot är det värre med fjällen. Åre kommer funka rätt snart och säkert även Sälen om några år.
Från mitt hem i Bromma till Genoa tar det 28h 2m inkl 5h 48m laddning att köra med min Model X LR med 100% SuC (12 laddstopp), men 27h 33m inkl 5h 28m laddning om jag fritt väljer nätverk för laddning (12 laddstopp). Enligt ABRP skulle det ta 27h 37m inkl 5h 23m laddning (13 laddstopp varav 10 med Ionity) för en e-tron 55.

Det kallar jag inte ett problem för Model X. Däremot är det väldigt jämnt skägg mellan bilarna.

Fjällen är lättare med Tesla men jag såg flera E-tron i Stöten över julen när jag var där (vilket inte säger något om hur lätt det är men allt fler väljer elbilen till fjällen oavsett bilmärke).

Nej, säkert går det bra med den Model X LR. Förmodligen även en X 100D. Men X 75D, X 90D osv är klart sämre än E-Tron och det var ingen som sa att det inte gick på den tiden.

Vad gäller specifik Sälen-fjällen så har Dala Energi ett antal 100kW-stolpar längs vägen. Man blir dock känslig för kö för de står bara en och en.

Kort sagt. Kan man lösa fjällresan på annat sätt så kan man idag mycket väl välja Audin om man vill det.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 26 jan 2021 22:15
av martinot
tor-ake skrev:
En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.

Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:

Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg

Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro:
Skärmavbild 2021-01-26 kl. 09.43.42.png
Slagsmål om uttaget...

Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).

Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Intressant och välgjord sammanfattning.

Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 27 jan 2021 08:39
av mikebike
Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess. :D

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 27 jan 2021 09:23
av perkabolo
mikebike skrev:
Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess. :D
Du har väl inte missat destinationsladdaren på Borgagården? Passa på att äta på restaurangen medan du laddar nån kväll.

Varifrån kommer du? Vi brukar avgå från Härnösand och på vintern med halvdassiga förhållanden och takbox tar vi omvägen förbi Åsele och toppar upp där för att ha lite marginal. Men i September tänker jag att det borde vara lugnt och när väl SuC Dorotea är på plats, kanske kombinerat ladmöjligheter i Ramsele blir det ju rena drömmen!

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 27 jan 2021 09:28
av mikebike
perkabolo skrev:
mikebike skrev:
Jag planerar att åka till Borgafjäll i september, hoppas att det finns SuC i Dorotea tills dess. :D
Du har väl inte missat destinationsladdaren på Borgagården? Passa på att äta på restaurangen medan du laddar nån kväll.

Varifrån kommer du? Vi brukar avgå från Härnösand och på vintern med halvdassiga förhållanden och takbox tar vi omvägen förbi Åsele och toppar upp där för att ha lite marginal. Men i September tänker jag att det borde vara lugnt och när väl SuC Dorotea är på plats, kanske kombinerat ladmöjligheter i Ramsele blir det ju rena drömmen!
Jo, jag har sett att de fått destinationsladdare. Jag brukar bo i Risbäck, men som du säger kan man kombinera laddning med middag.
Jag bor i Stockholm, men föräldrarna bor i Sundsvall så förhoppningsvis kan jag starta därifrån med fullt batteri.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 28 jan 2021 18:33
av ksoskl
Kul att läsa vad ni har att skriva om att köra i fjällen och framförallt kallare förhållande! väldigt lärorikt!
Ska själv åka till Säfsen från Helsingborg med min partner nästa vecka och prognosen säger runt -9 till -12 och en del snö, ska bli kul att se hur bilen håller upp.

Vi kommer klart ha ganska lite packning så inget som bör påverka elkonsumeringen något märkvärdigt.
Vi har faktiskt också har hittat ett boende med laddstolpe intill stugan. Kostade någon hundralapp mer än ett "vanligt" boende så var ganska självklart val. (i Djupdalen. Så ser ni en svart M3P så får ni gärna hälsa!)

Har någon här erfarenhet vad det kan vara för effekt på de laddarna?
Misstänker att det är motsvarade av ett vanligt eluttag.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 10:09
av tor-ake
Man får väl tippa att det är 3,7kW, mindre än så, så borde man ju inte få kalla det laddstolpe :lol:

Men jag skulle nog se till att ha tillräckligt i batteriet för att kunna komma tillbaka till Kristinehamn SuC utan att ha laddat på destinationen. I praktiken blir det nog nästan 100% om man vill kunna göra några ärenden på destinationen också. När man kommit fram ställa kliman på manuell, A/C av och "LO", så att den inte värmer upp kupén bara för att åka 1km till liften på morgonen.

Om laddstolpen funkar bra, då är det bara vräka på med 1 timme förvärmning varje morgon :mrgreen:

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 10:49
av fth
ksoskl skrev:
Har någon här erfarenhet vad det kan vara för effekt på de laddarna?
Misstänker att det är motsvarade av ett vanligt eluttag.
Enligt hemsidan för Djupdalen så är det "Laddstolpe / motorvärmaruttag för 1 bil", så det är nog precis som du säger ett vanligt schuko, som du nog inte bör belasta med mer än typ max 10A.

Det bör dock inte vara något problem om du kopplar in direkt du anländer, dvs när batteriet är varmt.

Väntar du tills dagen innan avfärd och försöker ladda med djupfryst batteri så kommer du nog inte hinna få i många procent innan avfärd.

/fth

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 10:50
av MarkusL
martinot skrev:
tor-ake skrev:
En till reflektion jag gjorde på vägen hem - vi gjorde ett oplanerat stopp i Ljusdal för lunch på kinarestaurangen där. Kollade på chans om man kunde ladda, och de kunde man, nån kilometer bort på OKQ8. Där fanns en 50kW laddare, men den var upptagen (så klart). Av en Kona.

Då gick jag på kul in på ABRP och kollade "vår" resa Å-berga<->Björnrike med några andra bilar:
100 mil t.o.r, ingen (pålitlig) laddning på destinationen, -5 och snö men ingen motvind:

Model 3 LR 2021: Laddstopp på SuC i Hudik och Sveg, Total restid 6h/håll
Model 3 SR+: tre laddstopp varje väg, på SuC i Gävle, Hudik och Sveg, laddstopp typiskt 15-25 minuter (stämde också med verkligheten). Total restid 6h30min åt vardera håll
E-tron 55: fyra laddstopp på varje väg, varav två på enkla 50kW snabbladdare likt den i ljusdal, samt hos Audi-handlaren i Gävle, längsta laddstoppet 45 minuter i Kårböle. 7h20 åt vardera håll, om ingen av laddarna är upptagna. Man kan också välja att hypermila de 23 milen mellan Hudikvall och Uppsala om man vill skippa stoppet hos Bilmetro i Gävle. Tar lika lång tid.
ID-3 (58kWh): tre laddstopp upp, varav ett hos audihandlaren i Gävle, ett på Ionity hudik, och ett 1h5min på 50kW-laddaren utanför ICA i Sveg. Två laddstopp på nervägen. Knappt 8h upp och knappt 7 ned.
Volvo XC40: samma som e-tron men ännu längre laddstopp och 7h35 per väg
Kia e-Niro: Tre laddstopp upp och två ned, men inte över Hudik utan den mindre vägen över bollnäs, och ladda på 50kW i Bollnäs, 7h30m per väg

Vid de där fristående enuttags-laddarna lär det inte bil så festlig stämning på torsdag- och söndagkvällar, kolla denna screenshot från uppladdning.nu på CCS-laddaren hos bilmetro:
Skärmavbild 2021-01-26 kl. 09.43.42.png
Slagsmål om uttaget...

Till sist kommer själva reflektionen: ingen som inte är självplågare av rang, och har en otroligt tolerant familj kommer kunna åka elektriskt till fjälldestinationer som Vemdalen förrän Skistar satt upp ordentliga destinationsladdare, och Ionity byggt några stationer till (en är tydligen på G i Gävle).

Om man inte har en Tesla förstås. Och observationer bekräftar att så också är fallet. Såg fyra teslor förutom min egen i helgen, bara kring Björnrike torg, och noll andra elbilar.
Intressant och välgjord sammanfattning.

Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Men du har ju en M3 LR. Då är det inte ens en utmaning att åka till fjällen. Klart du ska ta den. Har samma bil och har kört många fjällresor med mindre problem än jag haft med tidigare dieselhärken.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 10:54
av fth
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 11:31
av jans
fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 11:43
av fth
jans skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 12:44
av BrooklynS
Och just X60D har ju inte så mycket degradering...

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 12:52
av Fredrik j
Varför är det ingen som bor strategiskt längs resvägen mot fjällen som fattat affärsidén med att hyra ut sitt eluttag under stugbytardagar? Kanske bjuda på fika. Vad kan man ta? 500?

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 13:49
av Elix747
fth skrev:
jans skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth
Kan intyga att det är smärtfritt att åka elbil till fjällen. Jag har kört i regn, snöstorm och med takbox med M3LR. Det är ännu enklare i år då det finns ännu fler SuC och laddplatser på destinationerna.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 17:43
av Klintan
fth skrev:
ksoskl skrev:
Har någon här erfarenhet vad det kan vara för effekt på de laddarna?
Misstänker att det är motsvarade av ett vanligt eluttag.
Enligt hemsidan för Djupdalen så är det "Laddstolpe / motorvärmaruttag för 1 bil", så det är nog precis som du säger ett vanligt schuko, som du nog inte bör belasta med mer än typ max 10A.

Det bör dock inte vara något problem om du kopplar in direkt du anländer, dvs när batteriet är varmt.

Väntar du tills dagen innan avfärd och försöker ladda med djupfryst batteri så kommer du nog inte hinna få i många procent innan avfärd.

/fth
Det är motorvärmaruttag, schuko, vid Djupdalsstugorna i Säfsen. Kollade med en bekant på anläggningen. Men klart bättre än inget. Finns en 22 kW dubbelstolpe i Fredriksberg några km bort om det skulle behövas. Ska vara mer på gång framöver, bla Vattenfall sätter upp en 150 kW.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 20:51
av martinot
Elix747 skrev:
fth skrev:
jans skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Vet inte om jag själv vågar åka till fjällen med vår elbil (vi tar nog vår dieselkamin), men modigt och bra av er som testar.
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth
Kan intyga att det är smärtfritt att åka elbil till fjällen. Jag har kört i regn, snöstorm och med takbox med M3LR. Det är ännu enklare i år då det finns ännu fler SuC och laddplatser på destinationerna.
Kanske skall våga testa, men hänger lite på packning och om vi får plats också. Har inte varken takräcke eller krok till vår M3. Skall ju in skidor, vallabord, etc.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 21:20
av Nicke Nyfiken
martinot skrev:
Elix747 skrev:
fth skrev:
jans skrev:
fth skrev:
Med en LR så ser jag inte vad problemet skulle vara, vad är det du oroar dig över på den resan?

Jag har en X90 från 2016 med väsentligt kortare räckvidd än så, jag skulle inte ens komma på tanken att det skulle vara något problem att ta mig till fjällen med den.

/fth
Innan SuC i Mora och Sveg var det lite knepigt, men det gick då med. Vad skulle vara problemet nu?
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, jag testade att lägga in alla destinationer i "fjällen" som jag kunde komma på i ABRP, från Romme till Riksgränsen.

Jag hittade ingen rutt där jag skulle ha några som helst problem, inte ens med -10 och "Heavy Rain or Snow (+20%)".

Jag tror faktiskt inte det finns någon Tesla som det inte skulle funka med idag, möjligen då en gammal X60 med rejäl degradering.

Med en 3 LR så bör det vara helt smärtfritt.

/fth
Kan intyga att det är smärtfritt att åka elbil till fjällen. Jag har kört i regn, snöstorm och med takbox med M3LR. Det är ännu enklare i år då det finns ännu fler SuC och laddplatser på destinationerna.
Kanske skall våga testa, men hänger lite på packning och om vi får plats också. Har inte varken takräcke eller krok till vår M3. Skall ju in skidor, vallabord, etc.
Finns färdigvallade skidor att hyra på de flesta fjälldestinationerna. ;)

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 29 jan 2021 21:34
av martinot
Nicke Nyfiken skrev:
martinot skrev:

Kanske skall våga testa, men hänger lite på packning och om vi får plats också. Har inte varken takräcke eller krok till vår M3. Skall ju in skidor, vallabord, etc.
Finns färdigvallade skidor att hyra på de flesta fjälldestinationerna. ;)
Kör själv mest/enbart längd i Sverige (och Norge) med så platta fjäll och så korta backar (brukar köra utför i Alperna istället, även om det inte blir några resor för oss i år pga. cv19).

Då är vallningen är nödvändig, och olika för varje dag beroende på temp. och snökvalitet! :)

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 30 jan 2021 21:39
av Arn
Hej Allihopa
Är på hotellövernattning, anlände för 2h sedan med lågt batteri på bara 6%. Tyvärr -12 grader. Kopplad till motorvärmaruttag uttag 13A. Laddar med 3kw. Bilens prognos för laddning till 80% 20 timmar vid ankomst för 2h sedan, nu efter 2h har prognosen gått ned till 18 timmar. Bilen laddar fortfarande med 3kw. Dock endast 11% laddningsnivå. Trodde den skulle öka snabbare. Man ser dock på indikatorn att det finns mer ladd i batteriet som inte kan utnyttjas pga kylan. Vad är ert tips? Har 8 mil till nästa supercharger imorgon. Kommer behövas 30% laddningsgrad för att med säkerhet nå fram.
Laddar den med 3kw och min avfart är om 10h borde ca 30kw laddas dvs nästan 50% laddning. Dock om batteriet är kallt så undrar jag hur det blir. Några tips? Vad ska jag göra imorgon? Ställa in planerad avfart? Då måste jag även ändra ladd procent. Eller starta bilen och navigera till superchargern så batteriet värms under körning? Är det smart starta förvärmning imorgon med app eller dränerar den bara batteriet kontra den uppvärmning man får?

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 30 jan 2021 21:49
av Krizze
Jag ska åka Stockholm-Åre på onsdag med min SR+. Fullastad bil med två vuxna, tre barn i barnstolar och takbox. Får se hur det går :)
Verkar få starta i Stockholm med -10C. Så bara perfekta förutsättningar ;)

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 30 jan 2021 22:43
av Niklas Z
Krizze skrev:
Jag ska åka Stockholm-Åre på onsdag med min SR+. Fullastad bil med två vuxna, tre barn i barnstolar och takbox. Får se hur det går :)
Verkar få starta i Stockholm med -10C. Så bara perfekta förutsättningar ;)
Jag körde Uppsala - Sundsvall igår kväll. Höll 110 km/h nästan hela sträckan, men det var kallt under resan. Det var -16° under senare delen av resan och inte blev det bättre av motvind också. Det gick att köra hela sträckan med min LR, fast den drog drygt 2,1 kwh/mil i den bistra kylan. Med takbox blir nog förbrukningen ännu högre, så med en SR+ får du nog räkna med en del laddstopp.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 30 jan 2021 23:10
av BrooklynS
Arn skrev:
Hej Allihopa
Är på hotellövernattning, anlände för 2h sedan med lågt batteri på bara 6%. Tyvärr -12 grader. Kopplad till motorvärmaruttag uttag 13A. Laddar med 3kw. Bilens prognos för laddning till 80% 20 timmar vid ankomst för 2h sedan, nu efter 2h har prognosen gått ned till 18 timmar. Bilen laddar fortfarande med 3kw. Dock endast 11% laddningsnivå. Trodde den skulle öka snabbare. Man ser dock på indikatorn att det finns mer ladd i batteriet som inte kan utnyttjas pga kylan. Vad är ert tips? Har 8 mil till nästa supercharger imorgon. Kommer behövas 30% laddningsgrad för att med säkerhet nå fram.
Laddar den med 3kw och min avfart är om 10h borde ca 30kw laddas dvs nästan 50% laddning. Dock om batteriet är kallt så undrar jag hur det blir. Några tips? Vad ska jag göra imorgon? Ställa in planerad avfart? Då måste jag även ändra ladd procent. Eller starta bilen och navigera till superchargern så batteriet värms under körning? Är det smart starta förvärmning imorgon med app eller dränerar den bara batteriet kontra den uppvärmning man får?
Med så liten laddeffekt är det onödigt att starta förvärmning innan avfärd, kanske 5 minuter då beroende på hur mycket som laddats. Slå in SuC i navigatorn, 8 mil är för kort sträcka för att få riktigt varmt batteri.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 31 jan 2021 00:53
av pefreli
tor-ake skrev:
Tricket är att försöka få bort vatten som kan frysa. Borsta rent medan bilen är varm, så finns det inget som kan smälta och sedan frysa.

Kommer det nederbörd hela tiden finns det ju inte mycket att göra dock. Vi körde först genom regn till Hudiksvall och sedan blev det snö och sedan minusgrader de sista milen.

Bild

Laddade för säkerhets skull på SuC i Sveg så att vi skulle klara oss tillbaka ner även utan laddning uppe i Björnrike.

Bild

Ett ganska klokt beslut då mv-uttaget hade digital timer med gångtid 45 minuter och avsäkring 6A. Provade ladda men hade mindre procent efter ett par timmars laddning. Gissar att batterivärmaren tog mer energi än vad jag fick ur uttaget...
Bokade precis 1 vecka i Björnrike.

Såg dina bilder, ser ut som att vi bokat samma boende, tror adressen var Nallevägen... ;)

Tänkte tanka på mv-uttagen men inser när jag läser din kommentar att det antagligen inte kommer funka...

Men visst finns det andra ”riktiga” laddplatser i närheten?

Det ser iaf ut så på PlugShare.

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Postat: 31 jan 2021 09:07
av Jjonas
Niklas Z skrev:
Krizze skrev:
Jag ska åka Stockholm-Åre på onsdag med min SR+. Fullastad bil med två vuxna, tre barn i barnstolar och takbox. Får se hur det går :)
Verkar få starta i Stockholm med -10C. Så bara perfekta förutsättningar ;)
Jag körde Uppsala - Sundsvall igår kväll. Höll 110 km/h nästan hela sträckan, men det var kallt under resan. Det var -16° under senare delen av resan och inte blev det bättre av motvind också. Det gick att köra hela sträckan med min LR, fast den drog drygt 2,1 kwh/mil i den bistra kylan. Med takbox blir nog förbrukningen ännu högre, så med en SR+ får du nog räkna med en del laddstopp.
210 wh kommer inte E-tron och ps2 ner till ens i optimala förhållanden. Kanon ju. :D