Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Tesla Cybertruck - Vem bryr sig?

Omröstningen slutade 06 dec 2019 06:52

Jag bryr mig! Jag kanske till och med köper en!
151
47%
Jag bryr mig, fast inget jag planerar köpa.
100
31%
Meh, det är ju ändå en Tesla, men egentligen ganska ointresserad.
36
11%
Nej tack, jag är ingen redneck.
33
10%
 
Antal röster: 320

Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av DavidS »

Det här blir braksuccé - efter säkert lätt initial skepsis. När den rullar på vägarna kommer folka att förstå. Vilket fordon! Så här kommer bilar att designas på fler ställen från 2027 och framåt. Sitter fortfarande i lätt chock - hur kan man ens tänka fram något så vansinnigt och samtidigt så underbart?

Visst, Tesla S är vacker att titta på men börjar den inte bli väldigt tråkig? Hela Teslas designspråk känns litet daterat och färdigt på något sätt - och så kommer det här - revolution!

Vad som litet kommer i skymundan av designen är ju hur revolutionerande prestandan och också priset är - här snackar vi alltså en 6-meters kantig pick up med prestanda som model S och 3:s tvålformer till småbilspris - inom snar framtid måste det rimligen betyda en fullständig räckviddsrevolution för övriga modellflottan?

Det här mina vänner - det här är inte elbilsrevolution, det är fordonsrevolution på alla plan!

Med S och 3 i bagaget och en e-tron på ingång har jag aldrig någonsin tänkt på en pickis, men den här måste man ju bara ha - strunt samma om man egentligen behöver den.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av HelectriC »

Jag är helt ointresserad av att köpa en Cybertruck själv eftersom den är alldeles för otymplig och svår att använda i vardagen, men jag tycker det är väldigt bra att börja röra om i den amerikanska pickup-grytan! Hade jag bott på ranch i USA, så hade jag säkert köpt en Cybertruck, men eftersom jag tycker Model S är på gränsen storleksmässigt till vardagskörning, så lär jag inte gå över till ett ändå större schabrak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av LarsL »

Jag tror att detta fordon är designat för Mars och månen. Elon behöver ett oförstörbart fordon för sina rymdäventyr så någon måste bygga den och någon måste testa den (vi). Har man ett bilbolag så varför inte utnyttja det utveckla fordonet?

Sådana här pickups hade vi när jag var liten till skogsfirman. De helt enkelt maldes ner av de anställda som släng upp allt möjligt på flaket. Nu, idag, känns det självklart att tillverka bilen i rostfritt. Varför göra något annat? Lika självklart ska man ha en bil där det går att slå med en slägga i sidan på bilen. Det är ju den typen av misshandel en sådan här biltyp får.

Vore intressant att få veta vikten den kommer ha. Om den går in under 3500kg så får man ju köra den i 110 km/h och det blir ju en ganska stor skillnad emot att köra runt i 80 km/h (eller Max spärrad till 90?). Någon som vet något om vikten? En F150 väger väl under 3500kg?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av PhR34k »

LarsL skrev:
Jag tror att detta fordon är designat för Mars och månen. Elon behöver ett oförstörbart fordon för sina rymdäventyr så någon måste bygga den och någon måste testa den (vi). Har man ett bilbolag så varför inte utnyttja det utveckla fordonet?

Sådana här pickups hade vi när jag var liten till skogsfirman. De helt enkelt maldes ner av de anställda som släng upp allt möjligt på flaket. Nu, idag, känns det självklart att tillverka bilen i rostfritt. Varför göra något annat? Lika självklart ska man ha en bil där det går att slå med en slägga i sidan på bilen. Det är ju den typen av misshandel en sådan här biltyp får.

Vore intressant att få veta vikten den kommer ha. Om den går in under 3500kg så får man ju köra den i 110 km/h och det blir ju en ganska stor skillnad emot att köra runt i 80 km/h (eller Max spärrad till 90?). Någon som vet något om vikten? En F150 väger väl under 3500kg?
Jag tror den hamnar under 3500kg, det är nog en magisk gräns i hela världen.
Den är rätt skalad mot en vanlig personbil, dom sparar nog in rätt mycket vikt på det.
En F-150 tror jag ligger på runt 2700kg.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av bylund »

3500 kg är inte magisk i USA. Man får köra många ton på bilkörkort bara fordonet är tvåaxlat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av PhR34k »

bylund skrev:
3500 kg är inte magisk i USA. Man får köra många ton på bilkörkort bara fordonet är tvåaxlat.
Har dom inte gränser på släpvikt? Tror inte det gynnas av en tung bil.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Johan84 »

TiborBlomhall skrev:
Johan84 skrev:
Tycker designen är grym och bra finesser med taket på flaket som går in i det stora taket, så blir som att både ha kåpa men kunna köra utan om man lastar stort, exempelvis en snöskoter. Hoppas bara mekanismen funkar en norrlandsvinter.
Inte minsta lilla chans tyvärr. Jalusiet rullas in genom en smal springa och snurras upp under baksätet. Geggar garanterat igen om det ligger snö ovanpå.
Såg det när jag kollade på lanseringen igen, men frågan kvarstår ju om det är snö på jalusin om det kommer krångla
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Bodes_dad »

Johan84 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Johan84 skrev:
Tycker designen är grym och bra finesser med taket på flaket som går in i det stora taket, så blir som att både ha kåpa men kunna köra utan om man lastar stort, exempelvis en snöskoter. Hoppas bara mekanismen funkar en norrlandsvinter.
Inte minsta lilla chans tyvärr. Jalusiet rullas in genom en smal springa och snurras upp under baksätet. Geggar garanterat igen om det ligger snö ovanpå.
Såg det när jag kollade på lanseringen igen, men frågan kvarstår ju om det är snö på jalusin om det kommer krångla
Oroar man sig för det så får man väl välja tillvalet med solpaneler i jalusiet så kan du smälta snön med induktion som det snackats om med Solar-roof. ;)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av BrooklynS »

Annars finns nog tillbehöret "sop" skall ni se...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av mck »

Jag gick från måttligt intresserad till att lägga in en beställning och börja planera för spara ihop till min cybertruck. Tycker designen är helt fantastisk, folk som gör sig lustiga bara avslöjar sig själva som hopplöst mossiga och omoderna i mina ögon.

En sak som starkt tilltalar mig är att det kommer ta tesla camping till en helt ny nivå... Med gott om utrymme, ett extremt stort batteri som antagligen kommer ha mycket bättre laddcykel uthållighet, allt till ett mycket lågt pris relativt dagens produkter, med uttag. Jag är mycket intresserad av en sådan bil för en slags bekväm vagabond livsstil, som alternativ till dagens bostäder där man i mitt tycke får väldigt lite för pengarna.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av JFAH »

Initial reaktion (som så många andra), vafan? Men nu kan jag faktiskt se den på uppfarten, och pris/prestandaförhållandet är ju närmast löjligt!
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Wir »

Ändrade min röst nu, efter att ha sett den några gånger vill jag ha en :D
Model S 90D -17
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Ken1 »

Ja efter den initiala lilla chocken så måste man ju älska detta företag som vågar göra sådana här grejer! :D
Inte omöjligt med en beställning faktiskt...

Men funderar över det här med EXOSKELETON och vad det innebär vid krock. Om det blir skadat, hur påverkar det strukturerna i bilen? Bara bocka om plåten / stålet borde ju vara lätt men funderar över om det påverkar krockstrukturer osv?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av LarsL »

Ken1 skrev:
Men funderar över det här med EXOSKELETON och vad det innebär vid krock. Om det blir skadat, hur påverkar det strukturerna i bilen? Bara bocka om plåten / stålet borde ju vara lätt men funderar över om det påverkar krockstrukturer osv?
Alla moderna bilar är byggda så, det är så man byggt bilar sedan länge. Det är bara pickups som fortfarande har en ram som tar upplasterna och sedan ”lös” hytt och ett löst flak uppe på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Jerker »

Jag kan uttrycka mig så här: Det är troligare att jag skulle vilja ha en Cybertruck än en Roadster 2, även om jag skulle ha råd med en Roadster. Den har kvalitéer som jag skulle ha användning för och det har Roadstern inte. Men jag avstår att svara på om jag skulle köpa en när den är tillgänglig eftersom jag inte vet hur mina förutsättningar och behov ser ut då. Så det blir ingen reservation för min del; jag har lärt mig min läxa sen 3:an.

Utseendet varken avskräcker eller imponerar på mig. Om designen har en tydlig funktion som överglänser eventuella nackdelar så är det OK med mig.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja jag var på plats. Och nej den får inte plats varken i min carport eller garage. Men vafan jag får väl köra in genom allmänningen på baksidan ;)

Jag ser massor med oväntade användningsområden för Cybertruck. Taxi, till exempel. Rymlig, gott om bagageutrymme... Eller självkörande leveransbil (när den mjukvaran väl kommer). Eller bomodul på lastflaket så har du en komplett mobile mancave 8-)

(Ja jag var på plats på eventet, håller på att flyga tillbaka nu. Two delays and missed flights later... Men jag ska inte gnälla, jag tog inte segelbåt iaf som vissa andra...)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av TiborBlomhall »

Den som tror att borstad rostfri stål är underhållsfri bör snacka med närmaste DeLorean ägare. De har tydligen massa problem med att minsta lilla missfärgning fläck eller skrapmärke syns.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Den som tror att borstad rostfri stål är underhållsfri bör snacka med närmaste DeLorean ägare. De har tydligen massa problem med att minsta lilla missfärgning fläck eller skrapmärke syns.
Bara ett problem när skrapmärken och fläckar inte blivit tillräckligt många :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Jerker »

Det bästa kanske är cortenstål? Det rostar på ytan men skyddar mot djupare rostangrepp så det kommer aldrig att rosta hål.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosttr%C3%B6gt_st%C3%A5l
Cortenstål.jpg
BEV[e-Rage]
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hoppas Tesla tar fram en lite mer normalstor kombi/herrgårdsvagn med samma brutala futuristiska design.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av M3apan »

TiborBlomhall skrev:
Ja jag var på plats. Och nej den får inte plats varken i min carport eller garage. Men vafan jag får väl köra in genom allmänningen på baksidan ;)
Alltså när man ser den vita X´en som som figurerar i någon av filmerna från provkörningen och den plötsligt ser ut som en fiat panda i storlek... då förstår man...
Skärmavbild 2019-11-24 kl. 00.33.53.png
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av grenhall »

M3apan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja jag var på plats. Och nej den får inte plats varken i min carport eller garage. Men vafan jag får väl köra in genom allmänningen på baksidan ;)
Alltså när man ser den vita X´en som som figurerar i någon av filmerna från provkörningen och den plötsligt ser ut som en fiat panda i storlek... då förstår man...
Denna bilden är bättre då.
IMG_1367.JPG
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Monark1954 »

Nyfiken igår, rostfritt super jämfört med alla blivande rosthögar av samma typ av bilar inklusive skåpbilar.
I morse såg jag Elons visning. Eluttag, ladda elröjsågarna, ladda elmotorcykel och andra elgrejer i fält.
Tryckte på reservera, Dual Motor AWD.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av Laban »

Reserverade imorse. Kan bli så att vi har kvar trean och kör 3 + CT istället för att byta trean mot Y.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
BEV[e-Rage]
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Det värsta med att ändra formspråk såpass drastiskt är väl att alla andra Teslor plötsligt ser lite trista och gammaldags ut i jämförelse.
Skriv svar