Sida 5 av 12

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:08
av dstr
Det vore intressant att se en mat och toabesöksjournal också. Samt hur det mappar in med laddningen.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:08
av frippe
Legato skrev:
frippe skrev:
Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Tänk på att många och korta stopp går snabbare än få och långa (förutsatt att man inte behöver göra en stor omväg till laddaren).

Toftaholm medför en liten omväg från motorvägen så den är inte optimal när man ska snabbt fram (men annars vackert och god mat :D ).

Det gäller ju att optimera så bra som möjligt så man laddar från 5-10% upp till 60-70% någonstans om det ska gå snabbt.
Ja, fler korta stopp är mer effektivt än få långa. Men börjar inte det gälla först när du kommit ned i låg SoC? Så på första benet där du startar på hög SoC, kör du en längre sträcka för att komma ned till låg SoC vid första stoppet. Därefter använder du fler korta stopp som utgångspunkt.

Visserligen laddar 100kWh batteriet i relativt hög hastighet långt upp i registret. Men att komma in till SuC med mer än 50% i batteriet kan inte vara tidsoptimalt alls.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:12
av Legato
frippe skrev:
Legato skrev:
frippe skrev:
Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Tänk på att många och korta stopp går snabbare än få och långa (förutsatt att man inte behöver göra en stor omväg till laddaren).

Toftaholm medför en liten omväg från motorvägen så den är inte optimal när man ska snabbt fram (men annars vackert och god mat :D ).

Det gäller ju att optimera så bra som möjligt så man laddar från 5-10% upp till 60-70% någonstans om det ska gå snabbt.
Ja, fler korta stopp är mer effektivt än få långa. Men börjar inte det gälla först när du kommit ned i låg SoC? Så på första benet där du startar på hög SoC, kör du en längre sträcka för att komma ned till låg SoC vid första stoppet. Därefter använder du fler korta stopp som utgångspunkt.

Visserligen laddar 100kWh batteriet i relativt hög hastighet långt upp i registret. Men att komma in till SuC med mer än 50% i batteriet kan inte vara tidsoptimalt alls.
Absolut. Som sagt: "från 5-10% upp till 60-70%". Har inte kollat rutten, så gav bara ett generellt svar, men om han kom in med över 50% så låter det instinktivt som det hade kunnat planeras bättre, det håller jag med om.

Vet inte vad de har för regler i övrigt, kör de farthållare på gällande hastighet hela vägen?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:23
av Svenssons
Ja, de får inte köra över hastighetsgränserna.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:23
av boreno
dstr skrev:
Det vore intressant att se en mat och toabesöksjournal också. Samt hur det mappar in med laddningen.
Visst, men gärna med hyfsat begränsad detaljrikedom.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:24
av Svenssons
boreno skrev:
dstr skrev:
Det vore intressant att se en mat och toabesöksjournal också. Samt hur det mappar in med laddningen.
Visst, men gärna med hyfsat begränsad detaljrikedom.
Inga bilder eller filmer menar du?

Detta är ju lite misstänksamt, vad gjorde Tibor ute i buskarna?
Screenshot_20190908-143037_Chrome.jpg

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:36
av Pontus
Inbillar jag mig bara eller för denna tävling Teslaförare närmare? Idag på eftermiddagen hälsade alla Teslor jag mötte, 5 st. :shock:

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 15:05
av fnystrom
Nu lämnar Tibor Lödde. Hur länge stannade han?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 15:13
av Svenssons
fnystrom skrev:
Nu lämnar Tibor Lödde. Hur länge stannade han?
Rätt länge tyckte jag. Han kom dit vid 14:20 ungefär.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 15:21
av bat
Svenssons skrev:
fnystrom skrev:
Nu lämnar Tibor Lödde. Hur länge stannade han?
Rätt länge tyckte jag. Han kom dit vid 14:20 ungefär.
34 mil till Rödekro så han fyllde nog på nästan fullt känns det som.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:30
av Jeppe_E
Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem :roll:

Ska vi se om det blir en omväg till köpenhamn syd för att fylla tanken, eller om han chansar på Köge

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:37
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem :roll:
Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:38
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem :roll:
Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.
Stora bält bron alltså ;)

Som Tibor nyss körde på. samtidigt som vätgasbilen körde av öresundsbron.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:38
av Pontus
Jeppe_E skrev:
Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem :roll:
Nu är dom väl det ändå eftersom det tar en stund att komma över.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:38
av LarsL
Var är nästa vätgasstation?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:39
av Pontus
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem :roll:
Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.
Var ska han fylla på?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:40
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem :roll:
Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.
Var ska han fylla på?

Antingen en liten omväg in i Köpenhamn, eller Köge som ligger på vägen.

https://www.netinform.net/h2/h2stations/h2stations.aspx

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:45
av LarsL
Är dessa Superchargers eller bara snabbladdare som i Mariestad?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:46
av Jeppe_E
Köpenhamn syd blev det. Antar att det är rätt tomt i tanken. Det är några mil till köge.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:46
av LarsL
Blir Köpenhamn

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:47
av Svenssons
Verkar som Sandberg tar Copenhagen South / Sydhavnen som har kommit online nu efter tidigare teknikstrul.

https://h2.live/

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:47
av Jeppe_E
LarsL skrev:
Är dessa Superchargers eller bara snabbladdare som i Mariestad?

Passenger car - CGH2 700 ?? Är det detta?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:50
av Jeppe_E
Framme vid tankstället.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:50
av LarsL
Vet inte Svensson brukar ha koll på gasen. Men jag vet att det finns de med kylning som kan pumpa snabbare. Bilen borde vara ganska tom nu också.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 16:52
av Jeppe_E
LarsL skrev:
Vet inte Svensson brukar ha koll på gasen. Men jag vet att det finns de med kylning som kan pumpa snabbare. Bilen borde vara ganska tom nu också.

500km på 3 minuter enligt bild från stationen