Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 14:08
Det vore intressant att se en mat och toabesöksjournal också. Samt hur det mappar in med laddningen.
Ja, fler korta stopp är mer effektivt än få långa. Men börjar inte det gälla först när du kommit ned i låg SoC? Så på första benet där du startar på hög SoC, kör du en längre sträcka för att komma ned till låg SoC vid första stoppet. Därefter använder du fler korta stopp som utgångspunkt.Legato skrev:Tänk på att många och korta stopp går snabbare än få och långa (förutsatt att man inte behöver göra en stor omväg till laddaren).frippe skrev:Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Toftaholm medför en liten omväg från motorvägen så den är inte optimal när man ska snabbt fram (men annars vackert och god mat).
Det gäller ju att optimera så bra som möjligt så man laddar från 5-10% upp till 60-70% någonstans om det ska gå snabbt.
Absolut. Som sagt: "från 5-10% upp till 60-70%". Har inte kollat rutten, så gav bara ett generellt svar, men om han kom in med över 50% så låter det instinktivt som det hade kunnat planeras bättre, det håller jag med om.frippe skrev:Ja, fler korta stopp är mer effektivt än få långa. Men börjar inte det gälla först när du kommit ned i låg SoC? Så på första benet där du startar på hög SoC, kör du en längre sträcka för att komma ned till låg SoC vid första stoppet. Därefter använder du fler korta stopp som utgångspunkt.Legato skrev:Tänk på att många och korta stopp går snabbare än få och långa (förutsatt att man inte behöver göra en stor omväg till laddaren).frippe skrev:Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Toftaholm medför en liten omväg från motorvägen så den är inte optimal när man ska snabbt fram (men annars vackert och god mat).
Det gäller ju att optimera så bra som möjligt så man laddar från 5-10% upp till 60-70% någonstans om det ska gå snabbt.
Visserligen laddar 100kWh batteriet i relativt hög hastighet långt upp i registret. Men att komma in till SuC med mer än 50% i batteriet kan inte vara tidsoptimalt alls.
Visst, men gärna med hyfsat begränsad detaljrikedom.dstr skrev:Det vore intressant att se en mat och toabesöksjournal också. Samt hur det mappar in med laddningen.
Inga bilder eller filmer menar du?boreno skrev:Visst, men gärna med hyfsat begränsad detaljrikedom.dstr skrev:Det vore intressant att se en mat och toabesöksjournal också. Samt hur det mappar in med laddningen.
Rätt länge tyckte jag. Han kom dit vid 14:20 ungefär.fnystrom skrev:Nu lämnar Tibor Lödde. Hur länge stannade han?
34 mil till Rödekro så han fyllde nog på nästan fullt känns det som.Svenssons skrev:Rätt länge tyckte jag. Han kom dit vid 14:20 ungefär.fnystrom skrev:Nu lämnar Tibor Lödde. Hur länge stannade han?
Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.Jeppe_E skrev:Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem
Stora bält bron alltsåSvenssons skrev:Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.Jeppe_E skrev:Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem
Nu är dom väl det ändå eftersom det tar en stund att komma över.Jeppe_E skrev:Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem
Var ska han fylla på?Svenssons skrev:Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.Jeppe_E skrev:Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem
Pontus skrev:Var ska han fylla på?Svenssons skrev:Tibor hann på bron innan Sandberg var över. Snart dags för laddning av vätgasbilen igen.Jeppe_E skrev:Hade Tibor varit lite snabbare, så hade de varit på en bro samtidigt.. Det är i princip hela själland mellan dem
LarsL skrev:Är dessa Superchargers eller bara snabbladdare som i Mariestad?
LarsL skrev:Vet inte Svensson brukar ha koll på gasen. Men jag vet att det finns de med kylning som kan pumpa snabbare. Bilen borde vara ganska tom nu också.