Sida 5 av 109
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 13:16
av Svenssons
fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 13:29
av LarsL
fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Äh, nästan samma ju
Men vi ska väl komma ihåg att Tesla ligger 4-5 år före de andra och här syns det tydligt vad som händer då. Dessutom är ju Tesla helt fokuserade på en bra lösning för sina kunder bilköparna medan Ionity försöker få ett laddnätverk att gå runt.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 13:39
av Svenssons
LarsL skrev:fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Äh, nästan samma ju
Men vi ska väl komma ihåg att Tesla ligger 4-5 år före de andra och här syns det tydligt vad som händer då. Dessutom är ju Tesla helt fokuserade på en bra lösning för sina kunder bilköparna medan Ionity försöker få ett laddnätverk att gå runt.
2017:
“Anything Tesla can do, we can surpass,” declared Herbert Diess, head of the VW brand at its Wolfsburg headquarters.
https://www.ft.com/content/a43ac2ce-319 ... ef563ecf9a
Handlar bara om tid då och han glömde nämna hur lång tid... Hoppas de har uppdaterat sina planer, 1 miljon lär inte räcka 2025...
The VW brand, by far the biggest company in the 12-brand Volkswagen Group, said it would target 1m electric car sales by 2025.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 13:39
av Legato
frippan skrev:Det enda som vi saknar är väl Gotland och Öland. Men de skall väl ha något att ha att göra nästa år också.
Men de lär få sätta upp en solpark och ett skapligt batteri där, är ju lite elbrist. Tror Gotland överlag skulle må bra med ett par megapack installerade.
Känns som de iaf tog Gotland i beaktning när de placerade en på vägen till Nynäshamn
För oss är det dessutom välkommet att man typ dubblerar antalet platser i Finland.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 13:48
av fth
Zalman3 skrev:Hur kommer det sig att Tesla har råd och inte alla delägare i Ionity?
Ionity har ju bara fått 39 miljoner Euro i EU-bidrag, så dom måste väl prioritera sin utbyggnad
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 13:49
av Banane
Svenssons skrev:fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:02
av backe
Svenssons skrev:LarsL skrev:fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Äh, nästan samma ju
Men vi ska väl komma ihåg att Tesla ligger 4-5 år före de andra och här syns det tydligt vad som händer då. Dessutom är ju Tesla helt fokuserade på en bra lösning för sina kunder bilköparna medan Ionity försöker få ett laddnätverk att gå runt.
2017:
“Anything Tesla can do, we can surpass,” declared Herbert Diess, head of the VW brand at its Wolfsburg headquarters.
https://www.ft.com/content/a43ac2ce-319 ... ef563ecf9a
Handlar bara om tid då och han glömde nämna hur lång tid... Hoppas de har uppdaterat sina planer, 1 miljon lär inte räcka 2025...
The VW brand, by far the biggest company in the 12-brand Volkswagen Group, said it would target 1m electric car sales by 2025.
Dom kommer säkert justera sina målsättningar på samma sätt som Tesla, som siktade på en miljon bilar 2020.
During the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=T
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:07
av Zalman3
Banane skrev:Svenssons skrev:fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Även om jag bodde i Stockholm så skulle jag stötta den biltillverkare som också bryr sig om kunder utanför Stockholm.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:21
av Banane
Zalman3 skrev:Banane skrev:Svenssons skrev:fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Även om jag bodde i Stockholm så skulle jag stötta den biltillverkare som också bryr sig om kunder utanför Stockholm.
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:38
av Svenssons
Banane skrev:Svenssons skrev:fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Potentiella kunder lär nog inte kolla hur ofta de vill ta en tur till Norrlands inland när de köper en bil. Är de intresserade av det kommer de kolla om det är möjligt eller ej när de väljer bil. Att distansera sig från de som älskar natur när man ska sälja elbilar är nog inte det mest optimala.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:40
av Magnus71
Banane skrev:
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Bilismen handlar till stor del om möjlig rörlighet.
Precis som dieselfantasterna har svårt att acceptera ett stopp efter 40mil istället för 100mil.
Men att köpa en elbil som i praktiken omöjliggör en resa i halva Sverige är det nog ännu fler som inte accepterar. Elstolparna i Norrland behövs för att sälja elbilar i Stockholm.
Tror inte att Tesla sätter upp alla sina stationer i norra Skandinavien bara för skojs skull.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:44
av Svenssons
backe skrev:
Dom kommer säkert justera sina målsättningar på samma sätt som Tesla, som siktade på en miljon bilar 2020.
During the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=T
Så Volkswagen kommer alltså leverera 500 000 elbilar 2025?
Tesla ligger dock under 2020Q4 på en årstakt på 720 000 bilar så kanske 720k för VW 2025? De verkar i alla fall inte sätta särskilt höga mål för antal producerade bilar eller antal laddare genom Ionity.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:51
av HelectriC
Magnus71 skrev:Banane skrev:
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Bilismen handlar till stor del om möjlig rörlighet.
Precis som dieselfantasterna har svårt att acceptera ett stopp efter 40mil istället för 100mil.
Men att köpa en elbil som i praktiken omöjliggör en resa i halva Sverige är det nog ännu fler som inte accepterar. Elstolparna i Norrland behövs för att sälja elbilar i Stockholm.
Tror inte att Tesla sätter upp alla sina stationer i norra Skandinavien bara för skojs skull.
men hur många kör egentligen i den halva delen av Sverige? Jag har 1 gång i mitt snart 40 åriga liv varit norr om Stockholm. Det är säkert fler än jag också. Självklart finns det folk där och de som reser dit ibland, men sett från ett tyskt perspektiv, så är det "noll" som bor och reser i norra Sverige.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:51
av Banane
Magnus71 skrev:Banane skrev:
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Bilismen handlar till stor del om möjlig rörlighet.
Precis som dieselfantasterna har svårt att acceptera ett stopp efter 40mil istället för 100mil.
Men att köpa en elbil som i praktiken omöjliggör en resa i halva Sverige är det nog ännu fler som inte accepterar. Elstolparna i Norrland behövs för att sälja elbilar i Stockholm.
Tror inte att Tesla sätter upp alla sina stationer i norra Skandinavien bara för skojs skull.
Jo, men det här är ju i sin linda just nu. Man måste börja nånstans och då är det bra om de börjar där det är mer trafik.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:53
av Zalman3
Banane skrev:Zalman3 skrev:Banane skrev:Svenssons skrev:fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
charge.png
/fth
Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Även om jag bodde i Stockholm så skulle jag stötta den biltillverkare som också bryr sig om kunder utanför Stockholm.
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Det bor ca 130.000 personer i Umeå.
Det är ju kul om man kan åka utanför stan nån gång också.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:54
av Svenssons
Banane skrev:
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Hur många av de som köade på Mora SuperCharger i helgen tror du bor i Mora? Hur många bor i Stockholm tror du? Lär vara samma sak med laddare i norra halvan av Sverige. Inte många som bor där men stor del av landets befolkning vill ha möjlighet att ta sin bil dit, även ifall de aldrig kommer att göra det.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:55
av Gustafsson
Med det här laddnätverket kanske man skulle slå till på en fiskmun med främre badkar och fri laddning, fri internet och AP1....Borde bli billiga mil.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 14:59
av Banane
Gustafsson skrev:Med det här laddnätverket kanske man skulle slå till på en fiskmun med främre badkar och fri laddning, fri internet och AP1....Borde bli billiga mil.
Jag skulle vilja ha en tidig P100D med fri SuC for life och riktigt skinn.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 15:10
av Bjelke
Är det några som är kända för att röra sig i norra Sverige så är det väl tyskar...? Dom borde verkligen ha
koll på hur dom själva reser (Ionity dvs mest Tyskar alltså).
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 15:14
av Banane
Bjelke skrev:Är det några som är kända för att röra sig i norra Sverige så är det väl tyskar...? Dom borde verkligen ha
koll på hur dom själva reser (Ionity dvs mest Tyskar alltså).
Det finns galet många tyskar. Särskilt många relativt sett är det nog inte som drar ända dit upp. Tyskar och holländare brukar väl föredra typ Småland och Dalsland? Skog på lite närmare håll.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 15:33
av BrooklynS
Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 15:41
av B99
BrooklynS skrev:Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Ja, men man orkar inte ens diskutera med en som inte begriper

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 15:59
av backe
Svenssons skrev:backe skrev:
Dom kommer säkert justera sina målsättningar på samma sätt som Tesla, som siktade på en miljon bilar 2020.
During the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=T
Så Volkswagen kommer alltså leverera 500 000 elbilar 2025?
Tesla ligger dock under 2020Q4 på en årstakt på 720 000 bilar så kanske 720k för VW 2025? De verkar i alla fall inte sätta särskilt höga mål för antal producerade bilar eller antal laddare genom Ionity.
--------------------------------------------------------
Så Volkswagen kommer alltså leverera 500 000 elbilar 2025?
Om Elon/Tesla skulle behövt tillverka 100% mer bilar 2020 för att nå sina mål med en kortare tidshorisont på sin prognos så är det nog inte så lätt för någon annan tillverkare heller att veta detta 5 år i förväg, dock har VW som mål att ha 8 fabriker igång till 2022 som ska tillverka bilar på MEB-plattformen, och man har
uppdaterat produktionsmålet redan för ett år sedan för 2025 till 1,5 miljoner bilar, och ser VW att man kan sälja 3 miljoner så kommer man under vägen såklart justera sina mål så dom är rimliga och aktuella.
1.5 million vehicles from the new ID. family in 2025
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -2025-5696
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nents.html
Tesla ligger dock under 2020Q4 på en årstakt på 720 000 bilar så kanske 720k för VW 2025?
Teslas årstakt under 2020 var 500 000 bilar, varken lägre eller högre, däremot så har man uppnått en kvartalstakt på 180 000 bilar 2020Q4 vilket är imponerande såklart. Blir spännande hur många Tesla säljer nästa år, någon som vet om Tesla har något mål för 2021?
Under its long-term planning for the next ten years, the Group intends to launch some 70 all-electric models by 2030. Around 20 of these are already in production, with 50 more to follow. The Planning Round envisages production of approximately 26 million fully-electric cars by 2030. The Group plans to spend some €35 billion on e-mobility alone.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... cture-6734
Ser ändå ut som att man har ganska höga målsättningar

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 16:01
av kenjon
Många batterier blir det....
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 05 jan 2021 16:18
av Gustafsson
BrooklynS skrev:Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Försöker du säga att det finns tre-fas norr om Gävle?