Sida 5 av 7
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 09 apr 2019 20:19
av Legato
Daniel skrev:Legato skrev:Rapture skrev:Jao, både och... tycker att de som går i bräschen mest för tesla är de som får minst. Som alla som köat länge för trean och får högre pris och (typ) samma lev tid som nya köpare.
Allt vel med autopilotspaketen som är dyra och osäkert om det någonsin ger utlovad funktion. (Detta får jag väl skit för

)
Tänker på artikeln ”Dr Elon och Mr Musk” som tibor länkade till. Alla hinder för teslas mission skall undanröjas, vad det än kostar. Han verkar vara ganska lik Trump på det sättet, men på helt olika saker. Man måste krossa några ägg för att göra en omelett. Men å andra sidan är därför jag tror Tesla lyckas.
Japp, räcker att läsa boken om Musk så inser man snabbt att han
alltid försöker optimera för den stora bilden/missionen/visionen. Tror han skiter fullständigt i om någon köpt en massa Teslor tidigare, anser han att det hjälper den stora missionen att "kasta hen under bussen" så gör han det.
Personligen ser jag det inte som att Tesla är skyldiga mig något för att jag köpt deras bilar. Tvärtom, det är jag som är skyldig dem för att jag fått tillgång till bilar som i mitt tycke är flera nivåer bättre än allt annat på marknaden.
Hade det varit Apples produkter jag hade köpt till gigantiskt överpris med extremt höga marginaler så hade jag sett det annorlunda. I Teslas fall så har hittills bolaget förlorat pengar på att bygga bilar till mig och alla andra.
Håller med dig i sak gällandes Tesla, men inte gällandes apple. Dyra prylar, men fantastisk kvalitet (imho).
Personligen hoppas jag också att Tesla inte gör någonting alls med Model S/X på minst ett år, då jag inväntar leverans på min nya under maj. Nu tror jag ju tyvärr inte att min egen önskan kommer bli sann, utan en uppdatering lär komma i höst. Då hoppas jag bara att den är så marginell att jag inte behöver hitta sätt att kränga min nya för att uppdatera! (oerhört rationellt och ekonomiskt tänkt. I know).
Har inte sagt något om Apples kvalitet. Den upplever jag också som på topp (vilket jag iofs tror är ganska enkelt att lösa när man alltid använder beprövad teknik och säljer den extremt dyrt). Det jag menar är att om man köpt Apples produkter så har man också gett Apple väldigt mycket mer pengar än det kostat dem att ta fram ens lur eller dator. Med Tesla gäller motsatsen.
Jag har beställt en X för leverans i augusti så jag är också väldigt nyfiken på vad som kommer hända den närmaste tiden. Har dock lite ångest, jag
älskar både vår S & 3 (fast på helt olika sätt) och tre bilar är både onödigt och alldeles för dyrt

Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 09 apr 2019 20:24
av taliz
Gillar Apple själv och har inte haft PC hemma på 15 år.
Men senaste Apple-datorn jag köpte var 2011...
Idag tycker jag faktiskt dom är för dyra. Dessutom verkar just kvalitén brista. Mycket problem särskilt med tangentborden, men även diverse annat.
IPads och iPhones däremot är ju väldigt bra kvalitet på, de köper jag gladeligen.
(Well, inte iPhones allt för ofta.. de är iiiinte billiga. Basic iPad däremot är ju fantastiskt prisvärd)
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 09 apr 2019 20:27
av Daniel
Legato skrev:Daniel skrev:Legato skrev:Rapture skrev:Jao, både och... tycker att de som går i bräschen mest för tesla är de som får minst. Som alla som köat länge för trean och får högre pris och (typ) samma lev tid som nya köpare.
Allt vel med autopilotspaketen som är dyra och osäkert om det någonsin ger utlovad funktion. (Detta får jag väl skit för

)
Tänker på artikeln ”Dr Elon och Mr Musk” som tibor länkade till. Alla hinder för teslas mission skall undanröjas, vad det än kostar. Han verkar vara ganska lik Trump på det sättet, men på helt olika saker. Man måste krossa några ägg för att göra en omelett. Men å andra sidan är därför jag tror Tesla lyckas.
Japp, räcker att läsa boken om Musk så inser man snabbt att han
alltid försöker optimera för den stora bilden/missionen/visionen. Tror han skiter fullständigt i om någon köpt en massa Teslor tidigare, anser han att det hjälper den stora missionen att "kasta hen under bussen" så gör han det.
Personligen ser jag det inte som att Tesla är skyldiga mig något för att jag köpt deras bilar. Tvärtom, det är jag som är skyldig dem för att jag fått tillgång till bilar som i mitt tycke är flera nivåer bättre än allt annat på marknaden.
Hade det varit Apples produkter jag hade köpt till gigantiskt överpris med extremt höga marginaler så hade jag sett det annorlunda. I Teslas fall så har hittills bolaget förlorat pengar på att bygga bilar till mig och alla andra.
Håller med dig i sak gällandes Tesla, men inte gällandes apple. Dyra prylar, men fantastisk kvalitet (imho).
Personligen hoppas jag också att Tesla inte gör någonting alls med Model S/X på minst ett år, då jag inväntar leverans på min nya under maj. Nu tror jag ju tyvärr inte att min egen önskan kommer bli sann, utan en uppdatering lär komma i höst. Då hoppas jag bara att den är så marginell att jag inte behöver hitta sätt att kränga min nya för att uppdatera! (oerhört rationellt och ekonomiskt tänkt. I know).
Har inte sagt något om Apples kvalitet. Den upplever jag också som på topp (vilket jag iofs tror är ganska enkelt att lösa när man alltid använder beprövad teknik och säljer den extremt dyrt). Det jag menar är att om man köpt Apples produkter så har man också gett Apple väldigt mycket mer pengar än det kostat dem att ta fram ens lur eller dator. Med Tesla gäller motsatsen.
Jag har beställt en X för leverans i augusti så jag är också väldigt nyfiken på vad som kommer hända den närmaste tiden. Har dock lite ångest, jag
älskar både vår S & 3 (fast på helt olika sätt) och tre bilar är både onödigt och alldeles för dyrt

Läste för snabbt - att Apple tjänat några korvövren per enhet man köpt av dem är svårt att argumentera mot...
Kul med en X! Då har du hela det tillgängliga utbudet på uppfarten (om vi räknar roadster 1.0 som en egen generation).
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 09 apr 2019 23:00
av mrjrn
Det är givetvis tråkigt med prissänkningar och dåliga andrahandsvärden om man har köpt för ett högt pris men det känns lite som att det är så lite oavsett vilken bil man köper i och med utveckingen. Om man nu inte köper en fossilbil som priset redan slagit i marken nästan.
Säg nu t ex att man skulle köpa en ny fossilbil istället - vad händer med det värdet på tre-fem års sikt med alla nya elbilar, teknik, infrastruktur och med utvecklingen?
Möjligen är det ”säkraste” att köpa den elbil som idag har längst range per nybilskrona?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 07:13
av Bjelke
Om Tesla nu sänkte priserna pgav vikande försäljning, hade det då inte varit bättre att backa lite i tänket med att precis allt måste ingå på varje bil?
Visst en prissänkning lär ju också boosta försäljningen men varför inte gå tillbaks till att ha vissa stora och dyra paket som tillval igen?
Jag skulle velat sett åtminstone luftfjädring, fyrhjulsdrift och batteristorlek som tillval (batteristorlek togs förvisso bort i vintras, återinfördes igen och nu borta igen osv),
kanske något mer som tex premiumpaket eller liknande.
Om alla hade tyckt att precis allt måste/borde ingått på bilarna så hade ju alla valt just allt till varje konfiguration, och så har det ju bevisligen inte varit.
Att model 3 introducerades tycker inte jag räcker som förklaring, dels för att denna "hysteri" pågått betydligt längre än så men även för att model 3 inte är
riktigt samma sak som dom större model S & X liksom.
Med det "gamla" upplägget skulle en snik model S kunna kosta kanske runt 700 tusen (med den senaste prissänkningen kvar till viss del), DET skulle nog boosta försäljning ordentligt.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 07:59
av Legato
Bjelke skrev:Om Tesla nu sänkte priserna pgav vikande försäljning, hade det då inte varit bättre att backa lite i tänket med att precis allt måste ingå på varje bil?
Visst en prissänkning lär ju också boosta försäljningen men varför inte gå tillbaks till att ha vissa stora och dyra paket som tillval igen?
Jag skulle velat sett åtminstone luftfjädring, fyrhjulsdrift och batteristorlek som tillval (batteristorlek togs förvisso bort i vintras, återinfördes igen och nu borta igen osv),
kanske något mer som tex premiumpaket eller liknande.
Om alla hade tyckt att precis allt måste/borde ingått på bilarna så hade ju alla valt just allt till varje konfiguration, och så har det ju bevisligen inte varit.
Att model 3 introducerades tycker inte jag räcker som förklaring, dels för att denna "hysteri" pågått betydligt längre än så men även för att model 3 inte är
riktigt samma sak som dom större model S & X liksom.
Med det "gamla" upplägget skulle en snik model S kunna kosta kanske runt 700 tusen (med den senaste prissänkningen kvar till viss del), DET skulle nog boosta försäljning ordentligt.
Här håller jag med. För mig är det väldigt märkligt att de tex kör flera olika interiörer i Model 3. Den borde vara mycket viktigare att ha helt standardiserad än S&X. För lyxbilarna borde det vara värt en lite mindre streamlinead produktion för att istället kunna ta betalt för olika tillval och göra varje bil lite mer unik.
Tycker det är uppenbart att Tesla förlorar på detta i prisjämförelser också. När folk och journalister jämför pris på Tesla med e-tron eller i-pace så glömmer de ofta bort att Teslorna numera i princip är fullutrustade från start.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 08:07
av oscfor
Har priserna verkligen gått ned så mycket på begagnatmarknaden för X? Ja, jag förstår att P-modellerna gjort det, men för X i allmänhet tycker jag nivån ligger ganska högt fortfarande. Kan det beror på att X inte har någon egentlig konkurrent, jämfört med S/3 som till viss del konkurrerar om samma kunder?
När jag sålde min X90D för två veckor sedan fick jag 93% av vad jag gav för den 22 månader och 5000 mil tidigare. Jag hade vidare tre personer som var beredda att betala den pengen, så någon "enstaka dåligt påläst" var det inte fråga om.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 08:27
av Verdi
oscfor skrev:Har priserna verkligen gått ned så mycket på begagnatmarknaden för X? Ja, jag förstår att P-modellerna gjort det, men för X i allmänhet tycker jag nivån ligger ganska högt fortfarande. Kan det beror på att X inte har någon egentlig konkurrent, jämfört med S/3 som till viss del konkurrerar om samma kunder?
När jag sålde min X90D för två veckor sedan fick jag 93% av vad jag gav för den 22 månader och 5000 mil tidigare. Jag hade vidare tre personer som var beredda att betala den pengen, så någon "enstaka dåligt påläst" var det inte fråga om.
Nej det var tre dåligt pålästa.
Varför köpte de inte en ny istället? En ny har dessutom mycket bättre batteri. Eller du kanske fick ett jättebra pris när du köpte den så det var därför?
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 09:55
av oscfor
Verdi skrev:oscfor skrev:Har priserna verkligen gått ned så mycket på begagnatmarknaden för X? Ja, jag förstår att P-modellerna gjort det, men för X i allmänhet tycker jag nivån ligger ganska högt fortfarande. Kan det beror på att X inte har någon egentlig konkurrent, jämfört med S/3 som till viss del konkurrerar om samma kunder?
När jag sålde min X90D för två veckor sedan fick jag 93% av vad jag gav för den 22 månader och 5000 mil tidigare. Jag hade vidare tre personer som var beredda att betala den pengen, så någon "enstaka dåligt påläst" var det inte fråga om.
Nej det var tre dåligt pålästa.
Varför köpte de inte en ny istället? En ny har dessutom mycket bättre batteri. Eller du kanske fick ett jättebra pris när du köpte den så det var därför?
Det genomfördes tre affärer som jag känner till i samma nivå. Och de verkar ligga på den nivån och säljas på blocket. Att lägga två hundra tusen till för en ny bil kanske på pappret låter enkelt, men samtidigt finns det ju en ekonomiskt begränsning för många. 200kkr innebär att du måste upp med ytterligare 40kkr i insats. Detta till de 160kkr du redan måste hosta upp för en bil för 800kkr. Jag tror att tröskeleffekter har en påverkan.
Även om jag hade köpt till ett pris på 100kkr högre, hade jag fortfarande sålt för 80% av priset, vilket ju är helt ok efter nästan 2 år.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 09:58
av Verdi
oscfor skrev:Verdi skrev:oscfor skrev:Har priserna verkligen gått ned så mycket på begagnatmarknaden för X? Ja, jag förstår att P-modellerna gjort det, men för X i allmänhet tycker jag nivån ligger ganska högt fortfarande. Kan det beror på att X inte har någon egentlig konkurrent, jämfört med S/3 som till viss del konkurrerar om samma kunder?
När jag sålde min X90D för två veckor sedan fick jag 93% av vad jag gav för den 22 månader och 5000 mil tidigare. Jag hade vidare tre personer som var beredda att betala den pengen, så någon "enstaka dåligt påläst" var det inte fråga om.
Nej det var tre dåligt pålästa.
Varför köpte de inte en ny istället? En ny har dessutom mycket bättre batteri. Eller du kanske fick ett jättebra pris när du köpte den så det var därför?
Det genomfördes tre affärer som jag känner till i samma nivå. Och de verkar ligga på den nivån och säljas på blocket. Att lägga två hundra tusen till för en ny bil kanske på pappret låter enkelt, men samtidigt finns det ju en ekonomiskt begränsning för många. 200kkr innebär att du måste upp med ytterligare 40kkr i insats. Detta till de 160kkr du redan måste hosta upp för en bil för 800kkr. Jag tror att tröskeleffekter har en påverkan.
Även om jag hade köpt till ett pris på 100kkr högre, hade jag fortfarande sålt för 80% av priset, vilket ju är helt ok efter nästan 2 år.
Kan väl finnas orsaker men jag tror faktiskt inte medvetenheten om den nya prisnivån är där riktigt än. Grattis!
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 10:41
av mikabr
Generell kommentar: Jag ser detta som återgång till det normala. De som köpte Model S/X för 3-5 år sedan har sett ovanligt låga värdeminskningar på sina bilar på grund av kronans fall (nya bilar blev dyrare i SEK hela tiden) plus stort intresse för de begagnade bilarna. Normal-läge för en bruksbil som kostar 1-1.5MSEK är att den värdeminskar till 50% på 3 år. Det är bara att titta på andra bilar i den prisklassen som inte är samlarbilar. Dvs det läge som varit senaste 5 åren för S/X har varit en anomali.
Så visst är det tråkigt för de som köpt precis innan prissänkningen men har inte alla hela tiden sagt att batterierna skulle bli billigare så bilarna kunde bli billigare? Det är detta vi ser nu. Jag hoppas de flesta lease:at bilarna och faktiskt ställt in sig på att ha dem i 3 år och har ett garanterat återköpsvärde så de får den ekonomin i bilen som kunde förväntas när man tog beslutet.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 11:03
av ovelundkvist
Alla har inte ett garanterat återköpsvärde.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 15:01
av Greenlight
Det verkar uppenbarligen finnas två skolor av Tesla-ägare här. Den ena typen bryr sig om Elon Musks ”vision” och hur han ska ”disrupta världen” osv. Den andra om vad som händer med bilarnas andrahandsvärde och värdet på dem om de behöver lösa in dem eller byta in dem innan återköpsgarantin träder i kraft. Eller dem som till och med trodde att de skulle kunna sälja dem för mer än de 40% av värdet återköpsgarantin ger. Personligen tycker jag Elon Musks vision och hans arbete är viktigt för världen visst men nu när elektrifieringen är i full gång och det verkar som alla bilmärken kommer släppa elbilar så bryr jag mig betydligt mer om priserna och värdet på bilarna. Jag är rätt övertygad att de flesta som har en flotta med tjänstebilar osv i företag tänker likadant. Varför skulle de vilja sitta med stora restskulder när anställda slutar och bilarna ska säljas innan återköpsgaranti osv? Vilket händer hela tiden i företag.
Att det här bara skulle handla om performance-modellerna är förstås inte sant. Visst sänkte man performance från runt 1.6 Mkr till 1 Mkr vilket var en rejäl smäll mot dem som köpt dem till det högre priset. Men även t ex 100D är ju prissänkt kraftigt. Om du drar bort 250 000kr från nypriset så påverkar du självklart andrahandsvärdet. Dem som inte tror det kan ju höra av sig till några handlare och be dem om ett inbytespris. På en Model S 100D inköpt 2018 med rimliga mil under ett år får du idag ut kanske 50-60% av vad du gav för den innan prishöjningen om du byter in den mot en ny bil nånstans. Då pratar jag kunder som betalat 1.2-1.3 Mkr för sin bil ny för ett år sedan och nu inte kan sälja den för mer än 600-700 000kr om de skulle behöva/vilja. Andrahandsvärdet på Tesla är för dessa kunder med andra ord horribelt i dagsläget och den bästa deal de kan få är att sälja bilen för runt 40% återköpsgaranti efter 3 år.
Visst kanske Porsche Taycan inte hamnar på exakt 1.2 Mkr men det är vad det pratas om och med tanke på att deras andra bilmodeller ligger i det spannet så är det inte osannolikt. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Porsche skulle lansera den för 1.2 och sen droppa den i pris på det här viset senare. Det är helt enkelt inte så de funkar som varumärke. Det gör Porsches elbil till en betydligt säkrare bil att äga än Tesla rent värdemässigt.
Teslas strategi (om de har någon) verkar väldigt osäker, nervös och inte helt klar. Ena stunden ska man sälja performance-bilar för 1.6Mkr, nästa dag ska man skära ner dem till 1 Mkr och sälja billigare bilar. Kanske är det dags att bestämma sig. Varför investera flera miljarder dollar i att bygga upp ett varumärke när man sen ska förstöra det snabbt? Även om de har strategin att lansera en billig bil som Model 3, så innebär det inte att de måste förstöra varumärket och värdena på de dyrare bilarna. Det har man effektivt gjort. Vill inte ens tänka mig vad en X/S P-ägare som köpte sin bil förra året kan byta in den för idag om den gått några mil. Lär ju vara en kalkyl man inte ens vill höra om.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 15:30
av Legato
Greenlight skrev:Det verkar uppenbarligen finnas två skolor av Tesla-ägare här. Den ena typen bryr sig om Elon Musks ”vision” och hur han ska ”disrupta världen” osv. Den andra om vad som händer med bilarnas andrahandsvärde och värdet på dem om de behöver lösa in dem eller byta in dem innan återköpsgarantin träder i kraft. Eller dem som till och med trodde att de skulle kunna sälja dem för mer än de 40% av värdet återköpsgarantin ger. Personligen tycker jag Elon Musks vision och hans arbete är viktigt för världen visst men nu när elektrifieringen är i full gång och det verkar som alla bilmärken kommer släppa elbilar så bryr jag mig betydligt mer om priserna och värdet på bilarna. Jag är rätt övertygad att de flesta som har en flotta med tjänstebilar osv i företag tänker likadant. Varför skulle de vilja sitta med stora restskulder när anställda slutar och bilarna ska säljas innan återköpsgaranti osv? Vilket händer hela tiden i företag.
Att det här bara skulle handla om performance-modellerna är förstås inte sant. Visst sänkte man performance från runt 1.6 Mkr till 1 Mkr vilket var en rejäl smäll mot dem som köpt dem till det högre priset. Men även t ex 100D är ju prissänkt kraftigt. Om du drar bort 250 000kr från nypriset så påverkar du självklart andrahandsvärdet. Dem som inte tror det kan ju höra av sig till några handlare och be dem om ett inbytespris. På en Model S 100D inköpt 2018 med rimliga mil under ett år får du idag ut kanske 50-60% av vad du gav för den innan prishöjningen om du byter in den mot en ny bil nånstans. Då pratar jag kunder som betalat 1.2-1.3 Mkr för sin bil ny för ett år sedan och nu inte kan sälja den för mer än 600-700 000kr om de skulle behöva/vilja. Andrahandsvärdet på Tesla är för dessa kunder med andra ord horribelt i dagsläget och den bästa deal de kan få är att sälja bilen för runt 40% återköpsgaranti efter 3 år.
Visst kanske Porsche Taycan inte hamnar på exakt 1.2 Mkr men det är vad det pratas om och med tanke på att deras andra bilmodeller ligger i det spannet så är det inte osannolikt. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Porsche skulle lansera den för 1.2 och sen droppa den i pris på det här viset senare. Det är helt enkelt inte så de funkar som varumärke. Det gör Porsches elbil till en betydligt säkrare bil att äga än Tesla rent värdemässigt.
Teslas strategi (om de har någon) verkar väldigt osäker, nervös och inte helt klar. Ena stunden ska man sälja performance-bilar för 1.6Mkr, nästa dag ska man skära ner dem till 1 Mkr och sälja billigare bilar. Kanske är det dags att bestämma sig. Varför investera flera miljarder dollar i att bygga upp ett varumärke när man sen ska förstöra det snabbt? Även om de har strategin att lansera en billig bil som Model 3, så innebär det inte att de måste förstöra varumärket och värdena på de dyrare bilarna. Det har man effektivt gjort. Vill inte ens tänka mig vad en X/S P-ägare som köpte sin bil förra året kan byta in den för idag om den gått några mil. Lär ju vara en kalkyl man inte ens vill höra om.
Det handlar inte så mycket om huruvida man bryr sig om Teslas mission eller inte. Det handlar om att veta om dess existens och förstå vad den får för konsekvenser. En självklar konsekvens är att Tesla fortsätter pressa priser på sina produkter för att så effektivt som möjligt transformera transportsektorn.
Ingen har hävdat att prissänkningen enbart gällde Performance. Sänkningen (för X) var 420k på Performance och 200k för Long Range. Så med tanke på att sänkningen var mer än dubbelt så stor (i absoluta tal) på P-modellen så är det ju klart att det är den som diskuteras mest. Ingen ifrågasätter heller att andrahandsvärdet sänks pga detta. Det viktiga är ju dock att detta är
bra för alla som kommer fortsätta köra Tesla. Kostnaden över tiden
minskar pga prissänkningen, inte ökar. "Förlusten" drabbar återigen inte konsumenten, konsumenten gynnas, det är bolaget Tesla som drabbas av sämre marginaler.
Att betala ett överpris från början på en bil gör inte ägandet säkert på något sätt. Taycan kan mkt väl börja på 1,2 MSEK, men är man insatt i Porsches prissättning så vet man också att en fullutrustad Taycan i så fall mycket väl kan landa på det dubbla! Det är dock inte priset som är den stora felaktigheten i den jämförelsen, det är biltypen. Model S är en stor sedan som konkurrerar med BMW 7-serie, MB S-klass, Audi A8 osv. Model X är en stor SUV som konkurrerar med Q7/Q8, X6, Cayenne mm. Taycan är en sportbil som får ett baksäte... Den må tangera S-kundgrupp i vissa avseenden, men är en annan typ av bil. Att överhuvudtaget jämföra den med X är såklart helt orimligt.
Den XP-ägare som vill byta in sin bil idag mot en ny XP får betala mindre mellan än han hade fått göra om prissänkningen inte gjordes... Begagnatpriset minskar i absoluta tal såklart mindre än nypriset och därmed minskar också mellanskillnaden. Återigen, det är bara de som är "otrogna" eller byter "ner" sig som tar en ekonomisk smäll, inte de som väljer att fortsätta köra prestanda-Teslor.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 15:35
av OlleBack
Kaaaan ju också vara så att en del bryr sig SÅ mycket om Teslas vision att de varit beredda att köpa bilar de varit på gränsen till att ha råd med och att det nu försämrade andrahandsvärdet gör det på riktigt svårt ekonomiskt.
Bara för att man är rik behöver man inte vara dryg.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 15:45
av ovelundkvist
+1
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 15:56
av Jeppe_E
OlleBack skrev:Kaaaan ju också vara så att en del bryr sig SÅ mycket om Teslas vision att de varit beredda att köpa bilar de varit på gränsen till att ha råd med och att det nu försämrade andrahandsvärdet gör det på riktigt svårt ekonomiskt.
Bara för att man är rik behöver man inte vara dryg.
Kan ju också vara så att en del köper en Tesla för att det är högrestandabilar som gör 0-100 på 4 sekunder och att de är både billiga i drift och skattetekniskt fördelaktiga för företag. Ingenting alls med att man tror på Teslas vision eller miljötänk. Bara ren och skär ekonomisk egoism
Sen är det förstås väldigt PK att säga att man väljer Tesla för miljöns skull. Andrahandsvärdet svider ju lika mycket oavsett anledningen till att man köpt en Tesla.
Så cyniskt ser jag på det
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 16:03
av Legato
OlleBack skrev:Kaaaan ju också vara så att en del bryr sig SÅ mycket om Teslas vision att de varit beredda att köpa bilar de varit på gränsen till att ha råd med och att det nu försämrade andrahandsvärdet gör det på riktigt svårt ekonomiskt.
Bara för att man är rik behöver man inte vara dryg.
Fast det gör det som sagt inte svårare ekonomiskt. Det lägre priset gör det lättare ekonomiskt... Förutsatt att personen avser fortsätta köpa Teslor.
Återigen, konsumenten tjänar på prissänkningen, företaget Tesla och dess aktieägare förlorar (allt annat lika).
Om det är mig du upplever som dryg så var det tråkigt att höra. Jag delar bara min syn på saken, det är fritt fram för dig och andra att ha en helt annan åsikt, men skippa gärna personangreppen.
Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 16:28
av taliz
Jag är väldigt dåligt insatt i leasing generellt, så det här gäller antagligen långt ifrån alla bolag. Vi kör hursomhelst med Svensk Vagnparksfinans.
Hos oss så har vi en försäkring som täcker om tex en anställd slutar och tjänstebilen skall returneras i förtid. Restvärdet är heller inte företagets problem utan leasingbolagets.
Både företaget och den anställde slipper oroa sig för extrakostnader.
Så att påstå att det här är ett stort problem stämmer nog inte. Tror inte vi är ensamma om att försäkra oss mot sådant.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 16:31
av Verdi
Greenlight skrev:Det verkar uppenbarligen finnas två skolor av Tesla-ägare här. Den ena typen bryr sig om Elon Musks ”vision” och hur han ska ”disrupta världen” osv. Den andra om vad som händer med bilarnas andrahandsvärde och värdet på dem om de behöver lösa in dem eller byta in dem innan återköpsgarantin träder i kraft. Eller dem som till och med trodde att de skulle kunna sälja dem för mer än de 40% av värdet återköpsgarantin ger. Personligen tycker jag Elon Musks vision och hans arbete är viktigt för världen visst men nu när elektrifieringen är i full gång och det verkar som alla bilmärken kommer släppa elbilar så bryr jag mig betydligt mer om priserna och värdet på bilarna. Jag är rätt övertygad att de flesta som har en flotta med tjänstebilar osv i företag tänker likadant. Varför skulle de vilja sitta med stora restskulder när anställda slutar och bilarna ska säljas innan återköpsgaranti osv? Vilket händer hela tiden i företag.
Att det här bara skulle handla om performance-modellerna är förstås inte sant. Visst sänkte man performance från runt 1.6 Mkr till 1 Mkr vilket var en rejäl smäll mot dem som köpt dem till det högre priset. Men även t ex 100D är ju prissänkt kraftigt. Om du drar bort 250 000kr från nypriset så påverkar du självklart andrahandsvärdet. Dem som inte tror det kan ju höra av sig till några handlare och be dem om ett inbytespris. På en Model S 100D inköpt 2018 med rimliga mil under ett år får du idag ut kanske 50-60% av vad du gav för den innan prishöjningen om du byter in den mot en ny bil nånstans. Då pratar jag kunder som betalat 1.2-1.3 Mkr för sin bil ny för ett år sedan och nu inte kan sälja den för mer än 600-700 000kr om de skulle behöva/vilja. Andrahandsvärdet på Tesla är för dessa kunder med andra ord horribelt i dagsläget och den bästa deal de kan få är att sälja bilen för runt 40% återköpsgaranti efter 3 år.
Visst kanske Porsche Taycan inte hamnar på exakt 1.2 Mkr men det är vad det pratas om och med tanke på att deras andra bilmodeller ligger i det spannet så är det inte osannolikt. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Porsche skulle lansera den för 1.2 och sen droppa den i pris på det här viset senare. Det är helt enkelt inte så de funkar som varumärke. Det gör Porsches elbil till en betydligt säkrare bil att äga än Tesla rent värdemässigt.
Teslas strategi (om de har någon) verkar väldigt osäker, nervös och inte helt klar. Ena stunden ska man sälja performance-bilar för 1.6Mkr, nästa dag ska man skära ner dem till 1 Mkr och sälja billigare bilar. Kanske är det dags att bestämma sig. Varför investera flera miljarder dollar i att bygga upp ett varumärke när man sen ska förstöra det snabbt? Även om de har strategin att lansera en billig bil som Model 3, så innebär det inte att de måste förstöra varumärket och värdena på de dyrare bilarna. Det har man effektivt gjort. Vill inte ens tänka mig vad en X/S P-ägare som köpte sin bil förra året kan byta in den för idag om den gått några mil. Lär ju vara en kalkyl man inte ens vill höra om.
40%? Jag har 50% efter 36 månader och 7500 mil...

Och ska få tillbaka pengarna för servicepaketet som jag inte behöver längre.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 16:34
av Verdi
Legato skrev:Greenlight skrev:Det verkar uppenbarligen finnas två skolor av Tesla-ägare här. Den ena typen bryr sig om Elon Musks ”vision” och hur han ska ”disrupta världen” osv. Den andra om vad som händer med bilarnas andrahandsvärde och värdet på dem om de behöver lösa in dem eller byta in dem innan återköpsgarantin träder i kraft. Eller dem som till och med trodde att de skulle kunna sälja dem för mer än de 40% av värdet återköpsgarantin ger. Personligen tycker jag Elon Musks vision och hans arbete är viktigt för världen visst men nu när elektrifieringen är i full gång och det verkar som alla bilmärken kommer släppa elbilar så bryr jag mig betydligt mer om priserna och värdet på bilarna. Jag är rätt övertygad att de flesta som har en flotta med tjänstebilar osv i företag tänker likadant. Varför skulle de vilja sitta med stora restskulder när anställda slutar och bilarna ska säljas innan återköpsgaranti osv? Vilket händer hela tiden i företag.
Att det här bara skulle handla om performance-modellerna är förstås inte sant. Visst sänkte man performance från runt 1.6 Mkr till 1 Mkr vilket var en rejäl smäll mot dem som köpt dem till det högre priset. Men även t ex 100D är ju prissänkt kraftigt. Om du drar bort 250 000kr från nypriset så påverkar du självklart andrahandsvärdet. Dem som inte tror det kan ju höra av sig till några handlare och be dem om ett inbytespris. På en Model S 100D inköpt 2018 med rimliga mil under ett år får du idag ut kanske 50-60% av vad du gav för den innan prishöjningen om du byter in den mot en ny bil nånstans. Då pratar jag kunder som betalat 1.2-1.3 Mkr för sin bil ny för ett år sedan och nu inte kan sälja den för mer än 600-700 000kr om de skulle behöva/vilja. Andrahandsvärdet på Tesla är för dessa kunder med andra ord horribelt i dagsläget och den bästa deal de kan få är att sälja bilen för runt 40% återköpsgaranti efter 3 år.
Visst kanske Porsche Taycan inte hamnar på exakt 1.2 Mkr men det är vad det pratas om och med tanke på att deras andra bilmodeller ligger i det spannet så är det inte osannolikt. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Porsche skulle lansera den för 1.2 och sen droppa den i pris på det här viset senare. Det är helt enkelt inte så de funkar som varumärke. Det gör Porsches elbil till en betydligt säkrare bil att äga än Tesla rent värdemässigt.
Teslas strategi (om de har någon) verkar väldigt osäker, nervös och inte helt klar. Ena stunden ska man sälja performance-bilar för 1.6Mkr, nästa dag ska man skära ner dem till 1 Mkr och sälja billigare bilar. Kanske är det dags att bestämma sig. Varför investera flera miljarder dollar i att bygga upp ett varumärke när man sen ska förstöra det snabbt? Även om de har strategin att lansera en billig bil som Model 3, så innebär det inte att de måste förstöra varumärket och värdena på de dyrare bilarna. Det har man effektivt gjort. Vill inte ens tänka mig vad en X/S P-ägare som köpte sin bil förra året kan byta in den för idag om den gått några mil. Lär ju vara en kalkyl man inte ens vill höra om.
Det handlar inte så mycket om huruvida man bryr sig om Teslas mission eller inte. Det handlar om att veta om dess existens och förstå vad den får för konsekvenser. En självklar konsekvens är att Tesla fortsätter pressa priser på sina produkter för att så effektivt som möjligt transformera transportsektorn.
Ingen har hävdat att prissänkningen enbart gällde Performance. Sänkningen (för X) var 420k på Performance och 200k för Long Range. Så med tanke på att sänkningen var mer än dubbelt så stor (i absoluta tal) på P-modellen så är det ju klart att det är den som diskuteras mest. Ingen ifrågasätter heller att andrahandsvärdet sänks pga detta. Det viktiga är ju dock att detta är
bra för alla som kommer fortsätta köra Tesla. Kostnaden över tiden
minskar pga prissänkningen, inte ökar. "Förlusten" drabbar återigen inte konsumenten, konsumenten gynnas, det är bolaget Tesla som drabbas av sämre marginaler.
Att betala ett överpris från början på en bil gör inte ägandet säkert på något sätt. Taycan kan mkt väl börja på 1,2 MSEK, men är man insatt i Porsches prissättning så vet man också att en fullutrustad Taycan i så fall mycket väl kan landa på det dubbla! Det är dock inte priset som är den stora felaktigheten i den jämförelsen, det är biltypen. Model S är en stor sedan som konkurrerar med BMW 7-serie, MB S-klass, Audi A8 osv. Model X är en stor SUV som konkurrerar med Q7/Q8, X6, Cayenne mm. Taycan är en sportbil som får ett baksäte... Den må tangera S-kundgrupp i vissa avseenden, men är en annan typ av bil. Att överhuvudtaget jämföra den med X är såklart helt orimligt.
Den XP-ägare som vill byta in sin bil idag mot en ny XP får betala mindre mellan än han hade fått göra om prissänkningen inte gjordes... Begagnatpriset minskar i absoluta tal såklart mindre än nypriset och därmed minskar också mellanskillnaden. Återigen, det är bara de som är "otrogna" eller byter "ner" sig som tar en ekonomisk smäll, inte de som väljer att fortsätta köra prestanda-Teslor.
Ja de som inte har råd att fortsätta köpa nya Teslor får uppenbarligen skylla sig själva.

Dessutom finns det inga som helst garantier för vad som gäller om 2-3 år när min leasing går ut. Den här lägre prisnivån märks NU. Om 3 år har det runnit mycket vatten under broarna.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 16:44
av OfarligTesla
Själv tycker jag det inte är så konstigt att priser förändras över tiden. Nu börjar modellerna bli lite gamla och försäljningen blivit lidande så då sänker man priserna, när en uppdatering kommer förväntar jag mig att priserna ökar något igen. Gissningsvis inte till samma nivå som innan men en del i var fall.
Just nu är ju marknaden extra speciell med de riktigt billiga lagerbilarna som de rear ut, dessa kommer ju dock till sist ta slut.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 16:51
av taliz
Verdi skrev:Legato skrev:Greenlight skrev:Det verkar uppenbarligen finnas två skolor av Tesla-ägare här. Den ena typen bryr sig om Elon Musks ”vision” och hur han ska ”disrupta världen” osv. Den andra om vad som händer med bilarnas andrahandsvärde och värdet på dem om de behöver lösa in dem eller byta in dem innan återköpsgarantin träder i kraft. Eller dem som till och med trodde att de skulle kunna sälja dem för mer än de 40% av värdet återköpsgarantin ger. Personligen tycker jag Elon Musks vision och hans arbete är viktigt för världen visst men nu när elektrifieringen är i full gång och det verkar som alla bilmärken kommer släppa elbilar så bryr jag mig betydligt mer om priserna och värdet på bilarna. Jag är rätt övertygad att de flesta som har en flotta med tjänstebilar osv i företag tänker likadant. Varför skulle de vilja sitta med stora restskulder när anställda slutar och bilarna ska säljas innan återköpsgaranti osv? Vilket händer hela tiden i företag.
Att det här bara skulle handla om performance-modellerna är förstås inte sant. Visst sänkte man performance från runt 1.6 Mkr till 1 Mkr vilket var en rejäl smäll mot dem som köpt dem till det högre priset. Men även t ex 100D är ju prissänkt kraftigt. Om du drar bort 250 000kr från nypriset så påverkar du självklart andrahandsvärdet. Dem som inte tror det kan ju höra av sig till några handlare och be dem om ett inbytespris. På en Model S 100D inköpt 2018 med rimliga mil under ett år får du idag ut kanske 50-60% av vad du gav för den innan prishöjningen om du byter in den mot en ny bil nånstans. Då pratar jag kunder som betalat 1.2-1.3 Mkr för sin bil ny för ett år sedan och nu inte kan sälja den för mer än 600-700 000kr om de skulle behöva/vilja. Andrahandsvärdet på Tesla är för dessa kunder med andra ord horribelt i dagsläget och den bästa deal de kan få är att sälja bilen för runt 40% återköpsgaranti efter 3 år.
Visst kanske Porsche Taycan inte hamnar på exakt 1.2 Mkr men det är vad det pratas om och med tanke på att deras andra bilmodeller ligger i det spannet så är det inte osannolikt. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Porsche skulle lansera den för 1.2 och sen droppa den i pris på det här viset senare. Det är helt enkelt inte så de funkar som varumärke. Det gör Porsches elbil till en betydligt säkrare bil att äga än Tesla rent värdemässigt.
Teslas strategi (om de har någon) verkar väldigt osäker, nervös och inte helt klar. Ena stunden ska man sälja performance-bilar för 1.6Mkr, nästa dag ska man skära ner dem till 1 Mkr och sälja billigare bilar. Kanske är det dags att bestämma sig. Varför investera flera miljarder dollar i att bygga upp ett varumärke när man sen ska förstöra det snabbt? Även om de har strategin att lansera en billig bil som Model 3, så innebär det inte att de måste förstöra varumärket och värdena på de dyrare bilarna. Det har man effektivt gjort. Vill inte ens tänka mig vad en X/S P-ägare som köpte sin bil förra året kan byta in den för idag om den gått några mil. Lär ju vara en kalkyl man inte ens vill höra om.
Det handlar inte så mycket om huruvida man bryr sig om Teslas mission eller inte. Det handlar om att veta om dess existens och förstå vad den får för konsekvenser. En självklar konsekvens är att Tesla fortsätter pressa priser på sina produkter för att så effektivt som möjligt transformera transportsektorn.
Ingen har hävdat att prissänkningen enbart gällde Performance. Sänkningen (för X) var 420k på Performance och 200k för Long Range. Så med tanke på att sänkningen var mer än dubbelt så stor (i absoluta tal) på P-modellen så är det ju klart att det är den som diskuteras mest. Ingen ifrågasätter heller att andrahandsvärdet sänks pga detta. Det viktiga är ju dock att detta är
bra för alla som kommer fortsätta köra Tesla. Kostnaden över tiden
minskar pga prissänkningen, inte ökar. "Förlusten" drabbar återigen inte konsumenten, konsumenten gynnas, det är bolaget Tesla som drabbas av sämre marginaler.
Att betala ett överpris från början på en bil gör inte ägandet säkert på något sätt. Taycan kan mkt väl börja på 1,2 MSEK, men är man insatt i Porsches prissättning så vet man också att en fullutrustad Taycan i så fall mycket väl kan landa på det dubbla! Det är dock inte priset som är den stora felaktigheten i den jämförelsen, det är biltypen. Model S är en stor sedan som konkurrerar med BMW 7-serie, MB S-klass, Audi A8 osv. Model X är en stor SUV som konkurrerar med Q7/Q8, X6, Cayenne mm. Taycan är en sportbil som får ett baksäte... Den må tangera S-kundgrupp i vissa avseenden, men är en annan typ av bil. Att överhuvudtaget jämföra den med X är såklart helt orimligt.
Den XP-ägare som vill byta in sin bil idag mot en ny XP får betala mindre mellan än han hade fått göra om prissänkningen inte gjordes... Begagnatpriset minskar i absoluta tal såklart mindre än nypriset och därmed minskar också mellanskillnaden. Återigen, det är bara de som är "otrogna" eller byter "ner" sig som tar en ekonomisk smäll, inte de som väljer att fortsätta köra prestanda-Teslor.
Ja de som inte har råd att fortsätta köpa nya Teslor får uppenbarligen skylla sig själva.

Dessutom finns det inga som helst garantier för vad som gäller om 2-3 år när min leasing går ut. Den här lägre prisnivån märks NU. Om 3 år har det runnit mycket vatten under broarna.
Va? Grejen är ju just att det blir billigare att skaffa ny tesla.
Om priserna sjunkit ytterligare om 2-3 år får du mindre för din nuvarande, men din nya blir billigare.
Om priserna gått upp så får du ju rimligen mer för din nuvarande och har därmed råd att betala ett högre pris för den nya.
Det är precis som bostadsmarknaden. När man väl "är inne" i den så vinner man på både prisuppgång och nedgång.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 16:58
av Verdi
taliz skrev:
Va? Grejen är ju just att det blir billigare att skaffa ny tesla.
Om priserna sjunkit ytterligare om 2-3 år får du mindre för din nuvarande, men din nya blir billigare.
Om priserna gått upp så får du ju rimligen mer för din nuvarande och har därmed råd att betala ett högre pris för den nya.
Det är precis som bostadsmarknaden. När man väl "är inne" i den så vinner man på både prisuppgång och nedgång.
Det vet du ju inte. Billigare i förhållande till vad? Om 3 år kanske det inte ens finns någon Model S att köpa längre.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Postat: 10 apr 2019 17:04
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:
Va? Grejen är ju just att det blir billigare att skaffa ny tesla.
Om priserna sjunkit ytterligare om 2-3 år får du mindre för din nuvarande, men din nya blir billigare.
Om priserna gått upp så får du ju rimligen mer för din nuvarande och har därmed råd att betala ett högre pris för den nya.
Det är precis som bostadsmarknaden. När man väl "är inne" i den så vinner man på både prisuppgång och nedgång.
Det vet du ju inte. Billigare i förhållande till vad? Om 3 år kanske det inte ens finns någon Model S att köpa längre.
Om du köpt en Model S för säg 1,2 mille, sen sänker tesla priset till 950k. Köper du då en ny efter 3 år då är det inte 1,2 mille igen du ska ut med, utan du sparar 250k.