Re: Blästrade trösklar
Postat: 05 jun 2019 17:06
Körde också biltema lösningen. Endast fram. Ska nog lägga dit lite skyddsfilm på det. Säkra före det osäkra.
Har du originalhjulen?helix skrev:Klockar nu in 500 mil med min svarta 3P. Nytvättad bil idag och tog mig en närmare titt på trösklarna i solskenet. Ser fortfarande ut som nya och inte ens ett litet stenskott går att hitta.
Min bil har keramisk lackbehandling sedan ny och är körd blandat motorväg och landsväg. Mycket märkligt att det kan skilja så här mellan olika bilar
Japp, original 20"Tellus skrev:Har du originalhjulen?helix skrev:Klockar nu in 500 mil med min svarta 3P. Nytvättad bil idag och tog mig en närmare titt på trösklarna i solskenet. Ser fortfarande ut som nya och inte ens ett litet stenskott går att hitta.
Min bil har keramisk lackbehandling sedan ny och är körd blandat motorväg och landsväg. Mycket märkligt att det kan skilja så här mellan olika bilar
LOL! Det där kommer de inte att komma undan med när det brakar loss på alla fronter.MDurante skrev:Tesla i Norge har tagit ståndpunkt och kallar detta för produktstandard, eftersom det är stenskott. Bilen i fråga har gått 2500km på bilderna ...
Det som är konstigt är att detta inte varit uppe innan. Jag menar, bilen har ju funnits i snart två år. Och Nordamerika har ju samma klimat som vi i stora delar av området.MDurante skrev:Får väl bli advokatmat och gemensam sak mot Tesla som 2016 och P85D soppan med 772hk som blev 469hk.
Jag kommer aldrig acceptera stenskott av den här kalibern på så kort tid som 200-300mil den saken är biff.
Finns någon statistik över vilka modeller som är drabbade? SR, LR, P med 18-19-20"? Eller är det helt enkelt blandat?ippii skrev:Det som är konstigt är att detta inte varit uppe innan. Jag menar, bilen har ju funnits i snart två år. Och Nordamerika har ju samma klimat som vi i stora delar av området.MDurante skrev:Får väl bli advokatmat och gemensam sak mot Tesla som 2016 och P85D soppan med 772hk som blev 469hk.
Jag kommer aldrig acceptera stenskott av den här kalibern på så kort tid som 200-300mil den saken är biff.
En faktor som kan vara viktig är vad för typ av sten som stenskotten kommer ifrån.ippii skrev:Det som är konstigt är att detta inte varit uppe innan. Jag menar, bilen har ju funnits i snart två år. Och Nordamerika har ju samma klimat som vi i stora delar av området.MDurante skrev:Får väl bli advokatmat och gemensam sak mot Tesla som 2016 och P85D soppan med 772hk som blev 469hk.
Jag kommer aldrig acceptera stenskott av den här kalibern på så kort tid som 200-300mil den saken är biff.
Model 3 Mad Max bonath editionbonath skrev:Känns riktigt oroligt!
Om man klär trösklarna, fronten och hjulhuskanterna med liggunderlag...
Absolut, men de där vassa stenarna verkar ha varit i farten nu i tio år (datum på din artikellänk i Vi Bilägare). På den tiden har jag haft 5 nya BMW:s, ingen har under mitt ägande fått lika mycket bläster som min Model 3 fått på tre månader och 800 mil. Vi får se hur detta utvecklas, men det känns lite oroligt.Bejje skrev:En faktor som kan vara viktig är vad för typ av sten som stenskotten kommer ifrån.ippii skrev:Det som är konstigt är att detta inte varit uppe innan. Jag menar, bilen har ju funnits i snart två år. Och Nordamerika har ju samma klimat som vi i stora delar av området.MDurante skrev:Får väl bli advokatmat och gemensam sak mot Tesla som 2016 och P85D soppan med 772hk som blev 469hk.
Jag kommer aldrig acceptera stenskott av den här kalibern på så kort tid som 200-300mil den saken är biff.
En av anledningarna till att skador av stenskott har ökat på senare år då stenen (för halkbekämpning) oftare är krossad nu än förr och ger vassare kanter än förut.
https://happyride.se/forum/read.php/1/2344107/2344482
https://www.vlt.se/artikel/annu-en-punk ... vasst-grus
http://www.vibilagare.se/reportage/vass ... kador-1176
http://www.vibilagare.se/nyheter/stenar ... vagar-1174
Sannolikt också i kombination med att färre kör dubbat, färre bilar har stänkskydd, krävs mer sand, pressade marginaler (entreprenörer kör med mer kross, man sopar senare/sämre osv osv), miljöskäl osv.
Stenskottsskador generellt ökar har jag uppfattat det som.
Sjövild spekulation är att Nordamerika kanske inte kör lika mycket stenkross som Norden och problemet inte är lika utbrett där. Men jag har sett flera Kanadensare på internationella forum som klagat också så fenomenet är inte nytt.
X och S ägare har ju i olika omfattning motsvarande bekymmer också.
Det ser ju ut som att 18" hjulen sitter längre in i hjulhuset. Men om det är så och om det hjälper är svårt att säga. Blir till att montera stänkskydd.MDurante skrev:Finns någon statistik över vilka modeller som är drabbade? SR, LR, P med 18-19-20"? Eller är det helt enkelt blandat?ippii skrev:Det som är konstigt är att detta inte varit uppe innan. Jag menar, bilen har ju funnits i snart två år. Och Nordamerika har ju samma klimat som vi i stora delar av området.MDurante skrev:Får väl bli advokatmat och gemensam sak mot Tesla som 2016 och P85D soppan med 772hk som blev 469hk.
Jag kommer aldrig acceptera stenskott av den här kalibern på så kort tid som 200-300mil den saken är biff.
Så ser min ut också, kanske lite värre. Jag har 18".twinor skrev:Tvättade min M3P (som har gått 250 mil sen mitten på April) igår och den börjar också få många små stenskott på trösklarna framför bakhjulet.
Håller med om att detta är en faktiskt problem som måste lösas på något officiellt sätt av Tesla.
Har skickat en fråga till SC för att få ett utlåtande.