Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Lunna skrev:
taliz skrev:
Det som jag tycker är mest intressant är batteriet i nya basversionen.
Det är ju inte 100kwh längre, går inte låsa upp, så vad kan det då tänkas vara?
Har tesla kvar gamla 85/90 de trycker i?
Eller har de stoppat i moduler från Model 3?
Eller....
Skulle snarare tippa på ett mjukvarulåst 100kwh-batteri.
Det var ju det nyss, under någon månad, men då var det också lite längre range.
Visst, det kanske fortfarande är det, men jag tror inte riktigt dom kan kränga det för så lågt pris.
Lutar mer mot att de fortf har en del 85-90 kvar. Typ som de gjorde med vissa 75or, de fick "gamla" 85 pack.

Just att de inte längre specar kapaciteten utan bara range gör ju att de kan stoppa i vad dom vill i stort sett, så länge de i teorin når specad range.
Jag hade iaf inte köpt en elbil utan att veta storleken på batteriet. Tänk situation att du köpte en Ipace och enbart såg på räckvidden, 480km, då hade man blivit missnöjd efteråt. Men när man visste att batteriet var på 90kWh och bilen har något högre förbrukning, så blir man ju inte längre besviken eftersom man vet förutsättningarna. En Model S med ett strypt 100-batteri är för mig betydligt mer värd än en med ostrypt 75 eller 85 batteri.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Remuz skrev:
Hur blir det för oss med ap2 nu? Får vi FSD eftersom vi lovats navigate on ap etc?
Nä, ni får de funktioner som stod att ni skulle få när ni köpte bilen(om Tesla löser det). Bara för att vissa funktioner som ni har numera ingår o FSD så betyder det inte att ni får allt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

vigge50 skrev:
Remuz skrev:
Hur blir det för oss med ap2 nu? Får vi FSD eftersom vi lovats navigate on ap etc?
Nä, ni får de funktioner som stod att ni skulle få när ni köpte bilen(om Tesla löser det). Bara för att vissa funktioner som ni har numera ingår o FSD så betyder det inte att ni får allt.
Allt beror ju på hur de bygger upp sin mjukvara om man skall vara ärlig, om de går på en komponentnivå där de styr varje komponent för varje enskild bil eller om de har två paket ("AP" och "FSD"). Jag skulle gissa på att de har det tidigare och hoppas sälja massa upplåsningar av FSD (speciellt om det kräver ny hårdvara som de behöver täcka kostnaden för) men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Personligen hade jag hellre sett att man inte sänkt priserna på S å X utan istället adderat mervärde med funktionalitet/ prestanda /interiör eller whatever och behållt priserna. Man behöver ju förnya MS nu, gör det !, är tipset till Musk ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det jag tycker är konstigt är att om jag specar upp samma bil som jag köpte för ca 1år sedan, så är den ca 50 000NOK dyrare nu och då får man INTE öppningsbart tak :? Batteriet är nog alltså inte ett 75kWh längre.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Det jag tycker är konstigt är att om jag specar upp samma bil som jag köpte för ca 1år sedan, så är den ca 50 000NOK dyrare nu och då får man INTE öppningsbart tak :? Batteriet är nog alltså inte ett 75kWh längre.
Den nya har specad range på 270 miles. Gissa vad som också hade exakt 270 miles? 85D.
Så min gissning på 85-90kwh pack, ev. "gamla", bör inte vara allt för tokig.
Det här med att gå ifrån att speca kWh kan vara ett listigt sätt att cleara inventory på gammalt stuff.

Eller så har jag helt fel... jag ger det 50/50. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Bjelke skrev:
YOLO!! Nu har jag lagt en beställning och nu jävlar håller vi tummarna för att priset går igenom! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vad blev det?
Model S performance med vit klädsel och AP, svart som natten igen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
YOLO!! Nu har jag lagt en beställning och nu jävlar håller vi tummarna för att priset går igenom! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En till S?
Japp :) värsting och hoppas att priset gäller :)
Som någon mer skrev, får jag det priset och dom höjer senare så blir det grymmaste affären ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
En till S?
Som någon mer skrev, får jag det priset och dom höjer senare så blir det grymmaste affären ju :)
Och om dom inte gör det?
Eller om det kommer en ny med större batteri, snabbare osv om nån/några mån?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Och om dom inte gör det?
Om de gör det får han självklart köpa den nya så han är snabbast i stan fortfarande. Ingen är glad av att dö rik!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Och om dom inte gör det?
Om de gör det får han självklart köpa den nya så han är snabbast i stan fortfarande. Ingen är glad av att dö rik!
Dubbel-gilla!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

taliz skrev:

Den nya har specad range på 270 miles. Gissa vad som också hade exakt 270 miles? 85D.
Det här med att gå ifrån att speca kWh kan vara ett listigt sätt att cleara inventory på gammalt stuff.

*konspirationsteori*

85D sägs ha haft runt 77.5 kWh tillgängligt medan batteripacket i Model 3 LR sägs ha runt 78 kWh tillgängligt. Om - rent hypotetiskt - Model S skulle få ett batteri med samma antal 2170-celler som batteriet i Model 3 LR, borde räckvidden alltså bli ungefär samma som 85D. Naturligtvis skulle batteripacken fortfarande vara mekaniskt olika.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HenrikC skrev:
taliz skrev:

*konspirationsteori*

85D sägs ha haft runt 77.5 kWh tillgängligt medan batteripacket i Model 3 LR sägs ha runt 78 kWh tillgängligt. Om - rent hypotetiskt - Model S skulle få ett batteri med samma antal 2170-celler som batteriet i Model 3 LR, borde räckvidden alltså bli ungefär samma som 85D. Naturligtvis skulle batteripacken fortfarande vara mekaniskt olika.
Model 3 är betydligt mer effektiv jämfört med Model S, Model 3 LR har ju nästan samma räckvidd som en Model S 100D
Verdi

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
HenrikC skrev:
taliz skrev:

*konspirationsteori*

Model 3 är betydligt mer effektiv jämfört med Model S, Model 3 LR har ju nästan samma räckvidd som en Model S 100D

Det var inte det han skrev. Han skrev att en Model S med 77,5 kWh kommer lika långt som nya Model S Standard Range och att det kan betyda att det i själva verket är batteripack från Model 3. Fast i en "låda" som passar Model S då såklart.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
En till S?
Det är iaf inte bara svenska priserna som är "fel"... Samma relation mellan P och övriga verkar gälla även på övriga europeiska sidor.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
HenrikC skrev:
taliz skrev:

*konspirationsteori*

Det var inte det han skrev. Han skrev att en Model S med 77,5 kWh kommer lika långt som nya Model S Standard Range och att det kan betyda att det i själva verket är batteripack från Model 3. Fast i en "låda" som passar Model S då såklart.
Oj, läste fel :roll:
Hans2600

Inlägg av Hans2600 »

Bjelke skrev:
jpetters skrev:
Bjelke skrev:
Vad blev det?
Model S performance med vit klädsel och AP, svart som natten igen :)

Och jag beställde en likadan :-) så nu håller jag tummarna också :-)
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare

Inlägg av Patrik83 »

Så hur många har beställt?
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare

Inlägg av igu »

Patrik83 skrev:
Så hur många har beställt?
Ni som beställt och hoppas på det bästa, hur tänker ni angående att sälja nuvarande bil?
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare

Inlägg av rssvanberg »

Jag vill.. men lite svårmotiverat med förmånsvärdet jämfört med Long Range? :/
Verdi

Inlägg av Verdi »

rssvanberg skrev:

Model S P100DL med svart lack, 19" och svart inredning samt AP för 33' får ett förmånsvärde på 10 401:-/mån brutto.

Får man lämna tillbaka den även om man redan äger en S? Jag har ju faktiskt aldrig provkört en P. :)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare

Inlägg av igu »

rssvanberg skrev:
Men om du jämför performance mot performance är det ingen jättestor skillnad i förmånsvärde. Inte helt rättvist att jämföra M3 utan P mot MS med P. Det är iaf så jag försöker lura mig själv just nu ;)
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det

Är ju samma förmånsvärde på 75D och 100D så det är inte så tätt kopplat till priset.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:

Är ju samma förmånsvärde på 75D och 100D så det är inte så tätt kopplat till priset.
Men nu kostar SP mindre än S100 när värderna sattes
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar