En blå kontakt är gjord för ändamålet, det är normalt inte en shuko. Därav att man inte bör belasta den med 16A långvarigt.
UMC's levereras med en "inhemsk adapter" samt en blå industriell.
Så inte ens 3,7kW. utan nu är man begränsad till 3kW (helt rimligt). Så ditt argument att det är elsäkerheten som bestämt det faller lite, då den levereras med en schuko.
Förstår hur du tänker. Jag menar bara att Tesla vill förtydliga att detta inte är den primära laddaren, det är en mobil laddare när du är på resa. Hemma ska du ha en WC.
Ok
Då är vi nog rätt överens. Tesla vill (helt förståligt) att man ska köpa en WC och använda den för dagligt bruk.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ser en varje dag! Sitter i mitt garage på samma uttag som mitt röda 3 -fas 16A uttag
Haha, den vill du ju gärna använda. Not!
Lägg till en slant för en trefas UMC, oavsett om du köper en WC eller inte, det är alltid skönt att ha flexibiliteten, det finns väl inget som är bättre med den nya UMCn egentligen.
Be att få en Norsk när du ändå håller på, det skulle jag ha gjort om jag hade vetat vad jag vet idag när jag köpte min X.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lite sugen på att bygga en egen. Har kollat på ’Simple EVSE’ och ’Open EVSE’.
Det skulle inte bli så farligt dyrt, dock inte lika snygg klump på kabeln då man får använda lämplig IP-klassad låda.
7000kr känns lite saftigt tycker jag.
Det är ju inget avancerat i dessa produkter eg.
Jag byggde en egen WC / mobil connector med röd handske till Mode2 kontakt.
Köpte styrkort ifrån evpower.eu, Låda ifrån Biltema, kabel ifrån Byggmax, 3-fas relä från Jula.
Lite meckande 3h kanske och sedan fungerade det. Kostnad under 2000kr. Den dyraste delen var Mode2 kontakten.
De är enkelt för den som är lite tekniskt händig. Bara att följa instruktionerna som evpower.eu har på sin hemsida.
Jag byggde en egen WC / mobil connector med röd handske till Mode2 kontakt.
Köpte styrkort ifrån evpower.eu, Låda ifrån Biltema, kabel ifrån Byggmax, 3-fas relä från Jula.
Lite meckande 3h kanske och sedan fungerade det. Kostnad under 2000kr. Den dyraste delen var Mode2 kontakten.
De är enkelt för den som är lite tekniskt händig. Bara att följa instruktionerna som evpower.eu har på sin hemsida.
Var köpte du handsken? Hittar ingen för 3fas utan kabel
Jag byggde en egen WC / mobil connector med röd handske till Mode2 kontakt.
Köpte styrkort ifrån evpower.eu, Låda ifrån Biltema, kabel ifrån Byggmax, 3-fas relä från Jula.
Lite meckande 3h kanske och sedan fungerade det. Kostnad under 2000kr. Den dyraste delen var Mode2 kontakten.
De är enkelt för den som är lite tekniskt händig. Bara att följa instruktionerna som evpower.eu har på sin hemsida.
Kul!
Man blir lite sugen, det vore ju snyggt att integrera all elektronik i vanliga normkapslingen och bara ha ett Type 2-uttag eller en fast sladd vid bilen.
Jag har ju redan separat jfb typ B och 16A brytare till bilen i skåpet, det saknas ju bara EVSE DIN-kit och en kontaktor så slipper man WC-klumpen.
Det går tydligen att koppla upp EVSE också via RS485 och en ESP8266, det hade jag ändå tänkt ha för att logga förbrukningen via min SMD630, det borde bara vara att häkta in EVSE på RS485-kedjan och få det "på köpet".
Nu är det bara tid som saknas...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Den frustrationen ni har nu hade jag i december när jag insåg att trefas UMC inte hängde med
Kontaktade Tesla flera gånger men dem visste inget. Blev att jag köpte en Model S/X UMC. Pengar slösade på något man inte hade planerat för från början.. Hade hellre lagt det på en WC men behovet av en trefas UMC är större då flera destinationer man åker till under året har trefas som laddmöjlighet.
Ser en varje dag! Sitter i mitt garage på samma uttag som mitt röda 3 -fas 16A uttag
Haha, den vill du ju gärna använda. Not!
Lägg till en slant för en trefas UMC, oavsett om du köper en WC eller inte, det är alltid skönt att ha flexibiliteten, det finns väl inget som är bättre med den nya UMCn egentligen.
Be att få en Norsk när du ändå håller på, det skulle jag ha gjort om jag hade vetat vad jag vet idag när jag köpte min X.
/fth
Nej ,det skulle inte falla mig in att göra det eftersom jag har WC sedan länge. Om jag mot förmodan skulle behöva använda en mobil laddare duger shuko och enfas UMC gott.
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Jag byggde en egen WC / mobil connector med röd handske till Mode2 kontakt.
Köpte styrkort ifrån evpower.eu, Låda ifrån Biltema, kabel ifrån Byggmax, 3-fas relä från Jula.
Lite meckande 3h kanske och sedan fungerade det. Kostnad under 2000kr. Den dyraste delen var Mode2 kontakten.
De är enkelt för den som är lite tekniskt händig. Bara att följa instruktionerna som evpower.eu har på sin hemsida.
Skulle du ha lust att göra en liten sammanställning med artikelnummer och liknande, clebab?
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
Jag byggde en egen WC / mobil connector med röd handske till Mode2 kontakt.
Köpte styrkort ifrån evpower.eu, Låda ifrån Biltema, kabel ifrån Byggmax, 3-fas relä från Jula.
Lite meckande 3h kanske och sedan fungerade det. Kostnad under 2000kr. Den dyraste delen var Mode2 kontakten.
De är enkelt för den som är lite tekniskt händig. Bara att följa instruktionerna som evpower.eu har på sin hemsida.
Kul!
Man blir lite sugen, det vore ju snyggt att integrera all elektronik i vanliga normkapslingen och bara ha ett Type 2-uttag eller en fast sladd vid bilen.
Jag har ju redan separat jfb typ B och 16A brytare till bilen i skåpet, det saknas ju bara EVSE DIN-kit och en kontaktor så slipper man WC-klumpen.
Det går tydligen att koppla upp EVSE också via RS485 och en ESP8266, det hade jag ändå tänkt ha för att logga förbrukningen via min SMD630, det borde bara vara att häkta in EVSE på RS485-kedjan och få det "på köpet".
Nu är det bara tid som saknas...
/fth
Hur kom du så billigt undan?
Hittar ingen Typ-2 kontakt för mindre än 800kr(ca) eller kontakt med sladdställ för mindre än ca 1500kr...
Köper man en ren kontakt måste det också finnas tillgång till en rejäl crimptång.
Hade varit kul att se hur personalen på servicecentret reagerar när man berättar att laddaren i bilen gick sönder medan jag laddade med min hemmabyggda UMC
Hade varit kul att se hur personalen på servicecentret reagerar när man berättar att laddaren i bilen gick sönder medan jag laddade med min hemmabyggda UMC
fast en umc är ju i princip bara en glorifierad anslutningssladd med en kontaktor.
On off switch okänt märkt 220V med led.
Låda biltema kopplingslåda 46-5023 60kr
EVSE kit ev-power.eu EVSE-KIT-WB dyrare nu 70$
Kontaktor 3x25A bauhaus 300kr köpte liknande modell...
3fas skarvsladd 16A. Biltema 10m, 35-084 400kr använt bara ingångsdelen.
Mode2 kontakt evconnectors.com 75£idag. Billigare förut.
Skulle idag köpa en plug istället och koppla in. Nu måste jag använda en Mode2 kabel. Med nu kan jag också ladda Leafen.
Den svarta kabeln i botten går in till ett vanligt rött 3-fas uttag säkrat med 16A.
Ni måste kunna ganska bra om starkström om ni ska bygga en sådan här. Man kan göra många fel.
Men det är ganska billiga grejer om man skulle börja masstillverka och sälja på tex Jula.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B - ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.
- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B - ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.
Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.
Sen beställa elektriker.. Men det är ju en riktig röra där ute och väldigt höga priser på dessa laddare som egentligen inte är laddare utan bara kontrollerad strömförsörjning.. Normalpriset Inkl JFB typ B inbyggd är ju runt 10000kr
Jag var inne på att bygga egen laddare eller köpa en WC + ett elskåp för mätning och JFB typ B.. men den notan samt att den var utan garantier kändes lummig och lång,, och ganska dyr med tanke på brist på garanti och allt eljobb.
Sen beställa elektriker.. Men det är ju en riktig röra där ute och väldigt höga priser på dessa laddare som egentligen inte är laddare utan bara kontrollerad strömförsörjning.. Normalpriset Inkl JFB typ B inbyggd är ju runt 10000kr
Jag var inne på att bygga egen laddare eller köpa en WC + ett elskåp för mätning och JFB typ B.. men den notan samt att den var utan garantier kändes lummig och lång,, och ganska dyr med tanke på brist på garanti och allt eljobb.
Bra eller anus beslut ?? Kommentarer tack..
En WC kostar 5kkr. En JFB typ B dryga tusenlappen. Jag anser att du betalar mycket fler något som är sämre än WC. Du får ju inte ens en knapp som öppnar laddluckan.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Sen beställa elektriker.. Men det är ju en riktig röra där ute och väldigt höga priser på dessa laddare som egentligen inte är laddare utan bara kontrollerad strömförsörjning.. Normalpriset Inkl JFB typ B inbyggd är ju runt 10000kr
Jag var inne på att bygga egen laddare eller köpa en WC + ett elskåp för mätning och JFB typ B.. men den notan samt att den var utan garantier kändes lummig och lång,, och ganska dyr med tanke på brist på garanti och allt eljobb.
Bra eller anus beslut ?? Kommentarer tack..
En WC kostar 5kkr. En JFB typ B dryga tusenlappen. Jag anser att du betalar mycket fler något som är sämre än WC. Du får ju inte ens en knapp som öppnar laddluckan.
För att inte nämna att man även måste köpa en laddsladd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Sen beställa elektriker.. Men det är ju en riktig röra där ute och väldigt höga priser på dessa laddare som egentligen inte är laddare utan bara kontrollerad strömförsörjning.. Normalpriset Inkl JFB typ B inbyggd är ju runt 10000kr
Jag var inne på att bygga egen laddare eller köpa en WC + ett elskåp för mätning och JFB typ B.. men den notan samt att den var utan garantier kändes lummig och lång,, och ganska dyr med tanke på brist på garanti och allt eljobb.
Bra eller anus beslut ?? Kommentarer tack..
En WC kostar 5kkr. En JFB typ B dryga tusenlappen. Jag anser att du betalar mycket fler något som är sämre än WC. Du får ju inte ens en knapp som öppnar laddluckan.
För att inte nämna att man även måste köpa en laddsladd.
Eller plocka ur den man har liggandes i bilen, dagligen....