Kablar, adaptrar och laddare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Kablar, adaptrar och laddare

Inlägg av Jeppe_E »

oscfor skrev:
Jeppe_E skrev:
oscfor skrev:
En blå kontakt är gjord för ändamålet, det är normalt inte en shuko. Därav att man inte bör belasta den med 16A långvarigt.
UMC's levereras med en "inhemsk adapter" samt en blå industriell.

Så inte ens 3,7kW. utan nu är man begränsad till 3kW (helt rimligt). Så ditt argument att det är elsäkerheten som bestämt det faller lite, då den levereras med en schuko.
Förstår hur du tänker. Jag menar bara att Tesla vill förtydliga att detta inte är den primära laddaren, det är en mobil laddare när du är på resa. Hemma ska du ha en WC.

Ok :)

Då är vi nog rätt överens. Tesla vill (helt förståligt) att man ska köpa en WC och använda den för dagligt bruk.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

FlyingBlue skrev:
Ser en varje dag! Sitter i mitt garage på samma uttag som mitt röda 3 -fas 16A uttag
Haha, den vill du ju gärna använda. Not! :D

Lägg till en slant för en trefas UMC, oavsett om du köper en WC eller inte, det är alltid skönt att ha flexibiliteten, det finns väl inget som är bättre med den nya UMCn egentligen.

Be att få en Norsk när du ändå håller på, det skulle jag ha gjort om jag hade vetat vad jag vet idag när jag köpte min X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Lite sugen på att bygga en egen. Har kollat på ’Simple EVSE’ och ’Open EVSE’.
Det skulle inte bli så farligt dyrt, dock inte lika snygg klump på kabeln då man får använda lämplig IP-klassad låda.

7000kr känns lite saftigt tycker jag.
Det är ju inget avancerat i dessa produkter eg.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare

Inlägg av clecab »

Jag byggde en egen WC / mobil connector med röd handske till Mode2 kontakt.
Köpte styrkort ifrån evpower.eu, Låda ifrån Biltema, kabel ifrån Byggmax, 3-fas relä från Jula.

Lite meckande 3h kanske och sedan fungerade det. Kostnad under 2000kr. Den dyraste delen var Mode2 kontakten.
De är enkelt för den som är lite tekniskt händig. Bara att följa instruktionerna som evpower.eu har på sin hemsida.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

clecab skrev:
Köpte styrkort ifrån evpower.eu, Låda ifrån Biltema, kabel ifrån Byggmax, 3-fas relä från Jula.

Lite meckande 3h kanske och sedan fungerade det. Kostnad under 2000kr. Den dyraste delen var Mode2 kontakten.
De är enkelt för den som är lite tekniskt händig. Bara att följa instruktionerna som evpower.eu har på sin hemsida.
Var köpte du handsken? Hittar ingen för 3fas utan kabel
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

clecab skrev:

Kul!

Man blir lite sugen, det vore ju snyggt att integrera all elektronik i vanliga normkapslingen och bara ha ett Type 2-uttag eller en fast sladd vid bilen.

Jag har ju redan separat jfb typ B och 16A brytare till bilen i skåpet, det saknas ju bara EVSE DIN-kit och en kontaktor så slipper man WC-klumpen.

Det går tydligen att koppla upp EVSE också via RS485 och en ESP8266, det hade jag ändå tänkt ha för att logga förbrukningen via min SMD630, det borde bara vara att häkta in EVSE på RS485-kedjan och få det "på köpet".

Nu är det bara tid som saknas... :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Inlägg av 100procent »

Den frustrationen ni har nu hade jag i december när jag insåg att trefas UMC inte hängde med :)

Kontaktade Tesla flera gånger men dem visste inget. Blev att jag köpte en Model S/X UMC. Pengar slösade på något man inte hade planerat för från början.. Hade hellre lagt det på en WC men behovet av en trefas UMC är större då flera destinationer man åker till under året har trefas som laddmöjlighet.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

fth skrev:
FlyingBlue skrev:
Ser en varje dag! Sitter i mitt garage på samma uttag som mitt röda 3 -fas 16A uttag
Haha, den vill du ju gärna använda. Not! :D

Lägg till en slant för en trefas UMC, oavsett om du köper en WC eller inte, det är alltid skönt att ha flexibiliteten, det finns väl inget som är bättre med den nya UMCn egentligen.

Be att få en Norsk när du ändå håller på, det skulle jag ha gjort om jag hade vetat vad jag vet idag när jag köpte min X.

/fth
Nej ,det skulle inte falla mig in att göra det eftersom jag har WC sedan länge. Om jag mot förmodan skulle behöva använda en mobil laddare duger shuko och enfas UMC gott.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

100procent skrev:

Hade hellre lagt det på en WC men behovet av en trefas UMC är större då flera destinationer man åker till under året har trefas som laddmöjlighet.
jag leker med tanken att montera en 3fas handske på WC så ja helt enkelt kan ta med den om jag ska ut på resa :)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Kalle skrev:
100procent skrev:

Hade hellre lagt det på en WC men behovet av en trefas UMC är större då flera destinationer man åker till under året har trefas som laddmöjlighet.
jag leker med tanken att montera en 3fas handske på WC så ja helt enkelt kan ta med den om jag ska ut på resa :)
Känt som Bjelke-metoden på fourat :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

clecab skrev:

Skulle du ha lust att göra en liten sammanställning med artikelnummer och liknande, clebab?
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

fth skrev:
clecab skrev:

Kul!

Man blir lite sugen, det vore ju snyggt att integrera all elektronik i vanliga normkapslingen och bara ha ett Type 2-uttag eller en fast sladd vid bilen.

Jag har ju redan separat jfb typ B och 16A brytare till bilen i skåpet, det saknas ju bara EVSE DIN-kit och en kontaktor så slipper man WC-klumpen.

Det går tydligen att koppla upp EVSE också via RS485 och en ESP8266, det hade jag ändå tänkt ha för att logga förbrukningen via min SMD630, det borde bara vara att häkta in EVSE på RS485-kedjan och få det "på köpet".

Nu är det bara tid som saknas... :D

/fth
Hur kom du så billigt undan?
Hittar ingen Typ-2 kontakt för mindre än 800kr(ca) eller kontakt med sladdställ för mindre än ca 1500kr...

Köper man en ren kontakt måste det också finnas tillgång till en rejäl crimptång.

Landar nog på ca 2800-3000kr totalt gissar jag. Bild

Vilket fortfarande är betydligt mindre än 7000kr!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Hade varit kul att se hur personalen på servicecentret reagerar när man berättar att laddaren i bilen gick sönder medan jag laddade med min hemmabyggda UMC :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Smutt skrev:
Hade varit kul att se hur personalen på servicecentret reagerar när man berättar att laddaren i bilen gick sönder medan jag laddade med min hemmabyggda UMC :lol:
fast en umc är ju i princip bara en glorifierad anslutningssladd med en kontaktor.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare

Inlägg av clecab »

Innehåll hemmabyggd mobil UMC.

On off switch okänt märkt 220V med led.
Låda biltema kopplingslåda 46-5023 60kr
EVSE kit ev-power.eu EVSE-KIT-WB dyrare nu 70$
Kontaktor 3x25A bauhaus 300kr köpte liknande modell...
3fas skarvsladd 16A. Biltema 10m, 35-084 400kr använt bara ingångsdelen.
Mode2 kontakt evconnectors.com 75£idag. Billigare förut.

Skulle idag köpa en plug istället och koppla in. Nu måste jag använda en Mode2 kabel. Med nu kan jag också ladda Leafen.
Den svarta kabeln i botten går in till ett vanligt rött 3-fas uttag säkrat med 16A.

Ni måste kunna ganska bra om starkström om ni ska bygga en sådan här. Man kan göra många fel.
Men det är ganska billiga grejer om man skulle börja masstillverka och sälja på tex Jula.
DSC_0221.JPG
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Tack för input, roligt att se!
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Kablar, adaptrar och laddare

Inlägg av ippodrome »

Zindar skrev:
Jag har suttit och sökt efter en röd 3 fas till typ 2 uttag. Så att man kan använda typ2-kabeln som följer med. Blir lixom mindre kablar att ta med.

Är detta en sån?

https://evconnect.se/products/adapter-t ... e-400v-16a

/E
Nä det där är ju fel väg.
Du ska ha en med en 432-handske Hane -> Typ 2 Hona

Men det är ju inte enbart en adapter, krävs styrelektronik och kontaktor i den.
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare

Inlägg av Zindar »

ippodrome skrev:
Zindar skrev:
Jag har suttit och sökt efter en röd 3 fas till typ 2 uttag. Så att man kan använda typ2-kabeln som följer med. Blir lixom mindre kablar att ta med.

Är detta en sån?

https://evconnect.se/products/adapter-t ... e-400v-16a

/E
Nä det där är ju fel väg.
Du ska ha en med en 432-handske Hane -> Typ 2 Hona

Men det är ju inte enbart en adapter, krävs styrelektronik och kontaktor i den.
Såg det efter jag skrivit och tog bort mitt inlägg, men du han före :P
Användarvisningsbild
Osccar
Teslaägare

Inlägg av Osccar »

Latt skrev:
ulfhe skrev:
dbar skrev:
Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.

- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.

Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.
Här finns en:
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a

Fungerar den kabeln till en Model 3 som inte har en Keyfob?
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

Osccar skrev:
Latt skrev:
ulfhe skrev:
dbar skrev:
Jag har beställt easeebox, laddaren från Tiber.

- Nästan lika prisvärd som teslas i inköp
- kräver inte jfb B
- ej fast sladd (men går att låsa). Vilket gör att man kan välja en längd som passar.
- går att seriekoppla upp till 3st, vilka då lastbalanserar mellan varandra
- går att köra med lastvakt, så även om huset bara är uppsäkrat på 3x16 kan du mata laddaren med 3x16, den kommer bara ta det som finns tillgängligt. Och därmed inte klippa en huvudsäkring. (Detta kräver ett tillbehör)
- billigare laddning om man har tibber som elleverantör.

Ja, som ni ser har jag köpt deras koncept rakt av.
Obs. Det är backorder på dem, så lite leveranstid tyvärr
Jag har också beställt en från Tibber. Det skulle vara intressant med en lös sladd med "Tesslaknapp" men hittar ingen.
Här finns en:
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a

Fungerar den kabeln till en Model 3 som inte har en Keyfob?
Ingen aning :)
Model S 100D
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Borde funka, så länge som Wall connector knappen ska funka med alla tm3or
ms 76132 "Eleamore"
richardryderstedt

Inlägg av richardryderstedt »

Köpte precis denna : https://verktygsboden.se/elbilladdare/h ... v-16a-typ2

Sen beställa elektriker.. Men det är ju en riktig röra där ute och väldigt höga priser på dessa laddare som egentligen inte är laddare utan bara kontrollerad strömförsörjning.. Normalpriset Inkl JFB typ B inbyggd är ju runt 10000kr
Jag var inne på att bygga egen laddare eller köpa en WC + ett elskåp för mätning och JFB typ B.. men den notan samt att den var utan garantier kändes lummig och lång,, och ganska dyr med tanke på brist på garanti och allt eljobb.

Bra eller anus beslut ?? Kommentarer tack..
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

richardryderstedt skrev:

Sen beställa elektriker.. Men det är ju en riktig röra där ute och väldigt höga priser på dessa laddare som egentligen inte är laddare utan bara kontrollerad strömförsörjning.. Normalpriset Inkl JFB typ B inbyggd är ju runt 10000kr
Jag var inne på att bygga egen laddare eller köpa en WC + ett elskåp för mätning och JFB typ B.. men den notan samt att den var utan garantier kändes lummig och lång,, och ganska dyr med tanke på brist på garanti och allt eljobb.

En WC kostar 5kkr. En JFB typ B dryga tusenlappen. Jag anser att du betalar mycket fler något som är sämre än WC. Du får ju inte ens en knapp som öppnar laddluckan.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

oscfor skrev:
richardryderstedt skrev:

En WC kostar 5kkr. En JFB typ B dryga tusenlappen. Jag anser att du betalar mycket fler något som är sämre än WC. Du får ju inte ens en knapp som öppnar laddluckan.
För att inte nämna att man även måste köpa en laddsladd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Jeppe_E skrev:
oscfor skrev:
richardryderstedt skrev:

För att inte nämna att man även måste köpa en laddsladd.
Eller plocka ur den man har liggandes i bilen, dagligen....
Skriv svar