Sida 5 av 6
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 okt 2020 18:47
av martinot
Zalman3 skrev:
VÅR NYA ELBIL UX 300eLEXUS ELECTRIFIED
Nu har vi haft världspremiär av vår första elbil. De första leveranserna till svenska kunder kommer att ske i januari 2021. Om du redan nu vill göra en intresseanmälan tar du kontakt med en Lexus återförsäljare.
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e/#hero
Om ett knappt år finns den i Sverige.
The Lexus UX 300e will be available to pre-order from 1st April 2020.
Grymt ful!
Ser ut, som någon påpekade innan, som en missbildad "alien".
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 okt 2020 18:51
av martinot
Legato skrev:Man blir dock lite trött när man läser allra första meningen i beskrivningen...
"När du trycker på START och sedan...."

Visar på företag som sitter fast i gamla konventioner, och som inte törs tänka nytt (eller som tar sina kunder för att vara för korkade, och misstror att de kan anpassa sig och lära nytt).
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 okt 2020 18:54
av martinot
Legato skrev:fth skrev:För mig är det fullkomligt obegripligt att någon skulle köpa denna bil.
Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?
/fth
Jag överväger inte köp, men jag köpte ju en Honda E, det är på många sätt "också" ett irrationellt val.
Jag tror denna kommer sälja uselt, men en liten nisch kanske den ändå har med folk som vill ha en mindre SUV för pendling/stadskörning och vill ha högsta möjliga kvalitet.
Jo, men även om Honda E kanske inte heller (som de flesta japanska EV) verkar helt genomtänkt eller har något effektivt elpaket/drivlina, så har den iaf. en kul och grymt snygg design. Denna Lexus är ju asful, och har absolut
inget som talar för den.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 okt 2020 19:02
av martinot
Legato skrev:fth skrev:benke_berguv skrev:Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
Det finns ju faktiskt flera viktiga rent objektiva kriterier map räckvidd, laddeffekt, CHAdeMO istf CCS etc där den här bilen helt enkelt inte når upp till en lägsta acceptabel nivå.
/fth
"benkes" poäng var ju att vad som är viktiga egenskaper är högst individuellt.
Varför ska han bry sig om snabbladdning, laddeffekt, Chademo mm om han (som han skrev) aldrig kör mer än fem mil per dag?
Det är ju helt upp till honom att anse att Teslas upplevda och/eller faktiska kvalitet inte lever upp till "en lägsta acceptabel nivå". För mig är inte den egenskapen tillräckligt viktig, men jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå att andra prioriterar det högt.
Jag känner igen diskussionen från Honda E-tråden. Vissa verkar anse att man inte ska köpa en bil utifrån ens personliga behov och preferenser utan utifrån vad
andra tycker är viktigt. Jag köper inte alls det resonemanget.
Tror inte det handlar om det. Tror att folk (speciellt på elbilsforum som detta) har mycket bra koll när det gäller att köpa bilar som motsvarar ens behov och preferenser. Är nog snarare att många är allt för religiösa i sina val, och blir förorättade om ens egna val inte automatiskt är rätt för alla andra.
https://www.adzooma.com/blog/confirmati ... -marketing
Handlar även om att många innerst inne är osäkra på sina val, och ju osäkrare de är på sina egna val, så måste de försvara de desto hårdare inför andra, och få andra att agera som en själv (eftersom de själva är osäkra på om de gjort rätt).
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 okt 2020 19:06
av martinot
Svenssons skrev:Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.
PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
Du menar att det blir 1-fasladdning och Chademo på Lexus EV i Europa? Jezus!
Helt sjukt i så fall!
Men inget förvånar mig om japanarna. De är grymt duktiga på mycket, men gällande elbilar är de flesta helt lost. De verkar inte ha lärt sig något alls på alla sina misstag.
Tror att den EV-fientliga inställningen som den japanska bilindustrin har, kommer att bli dess undergång.
Amerikanska Tesla, europeiska VAG och alla kineser kommer att springa förbi den japanska bilindustrin.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 okt 2020 22:48
av Svenssons
martinot skrev:
Du menar att det blir 1-fasladdning och Chademo på Lexus EV i Europa? Jezus!
Helt sjukt i så fall!
Inte nog med det, de mäter fortfarande räckvidden enligt NEDC. Sedan 1/9 2019 måste dock alla bilar registreras enligt WLTP och denna bil kommer 2021. NEDC mäts väl inte längre och även Japan använder WLTP. Det är väl mer ett tecken på att det är en bil de tog fram för mer än 5 år sedan men sedan inte önskat tillverka.
Topphastigheten är på hela 160 km/h och den är blixtrande snabb 0-100 km/h, den klarar av det på 7,5 sekunder.
Designen är minimalistisk med endast 20 knappar på ratten.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 09 nov 2020 09:43
av fth
Provkörning av UX300e, betalvägg, men någon med prenumeration kanske kan rapportera resultat:
https://www.nyteknik.se/premium/provkor ... na-7004591
/fth
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 30 jan 2021 12:03
av Elmil
Svenssons skrev:martinot skrev:
Du menar att det blir 1-fasladdning och Chademo på Lexus EV i Europa? Jezus!
Helt sjukt i så fall!
Inte nog med det, de mäter fortfarande räckvidden enligt NEDC. Sedan 1/9 2019 måste dock alla bilar registreras enligt WLTP och denna bil kommer 2021. NEDC mäts väl inte längre och även Japan använder WLTP. Det är väl mer ett tecken på att det är en bil de tog fram för mer än 5 år sedan men sedan inte önskat tillverka.
Topphastigheten är på hela 160 km/h och den är blixtrande snabb 0-100 km/h, den klarar av det på 7,5 sekunder.
Designen är minimalistisk med endast 20 knappar på ratten.
Nu har bilen också fått WLTP och de slår på stora lanseringstrumman. Dags att slå till med 50' rabatt!
Helsidesannons i dagens SvD
Nya Lexus UX 300e
FÖRHANDSBOKA VÅR NYA ELBIL NU
Lanseras i april 2021 och du kan förhandsboka nya Lexus UX 300e redan idag.
Lanseringspris från 529900 kr
Ord.pris från 579900 kr
(klimatbonus ej inräknad)
Räckvidd WLTP 305-315 km
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 30 jan 2021 12:09
av vigge50
310 km räckvidd
Om det kommit 2017 så visst med 2021...
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 30 jan 2021 14:03
av Zalman3
10 år och 100.000 mils batterigaranti är bra!
GENERÖS GARANTI
För en maximal livslängd och ett problemfritt ägande är våra batterier försedda med ett avancerat kyl- och värmesystem. Batteripaketet är dessutom förseglat med gummipackningar för att skydda det mot vatten och vägdamm. Lexus erbjuder förlängd EV-batterigaranti i 10 år eller 100 000 mil (vilket som först inträffar) som gäller alla funktionsfel på batteripaketet och om kapaciteten sjunker under 70%, under förutsättning att du följt rekommenderad serviceintervall som utförts av Lexus-auktoriserad serviceverkstad.
https://www.lexus.se/all-electric/how-a ... aintenance
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 30 jan 2021 16:11
av Nicke Nyfiken
Zalman3 skrev:10 år och 100.000 mils batterigaranti är bra!
Generös garanti helt klart.
Lexus erbjuder förlängd EV-batterigaranti i 10 år eller 100 000 mil (vilket som först inträffar) som gäller alla funktionsfel på batteripaketet och om kapaciteten sjunker under 70%, under förutsättning att du följt rekommenderad serviceintervall som utförts av Lexus-auktoriserad serviceverkstad.
Men man undrar vad det är för kritisk serviceåtgärd som förhindrar eventuella fel på batteriet och minskar degraderingen?
Åtgärden verkar i alla fall vara så extremt komplicerad att endast Lexusverkstäder klarar av det.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2021 22:13
av Legato
Insåg att jag glömt kika närmare på denna. Tänkte att om den låg under 450k så kunde den vara intressant. 580k i basversionen med väldigt snål utrustning var inte lika lockande...
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!

Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2021 22:19
av Fredrik j
martinot skrev:Zalman3 skrev:
VÅR NYA ELBIL UX 300eLEXUS ELECTRIFIED
Nu har vi haft världspremiär av vår första elbil. De första leveranserna till svenska kunder kommer att ske i januari 2021. Om du redan nu vill göra en intresseanmälan tar du kontakt med en Lexus återförsäljare.
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e/#hero
Om ett knappt år finns den i Sverige.
The Lexus UX 300e will be available to pre-order from 1st April 2020.
Grymt ful!
Ser ut, som någon påpekade innan, som en missbildad "alien".
Jag tycker den ser krockad ut på bakdörrarna. Bucklig i alla riktningar. Har reagerat på det på andra Lexus-bilar också. Ett par veck för mycket för min smak.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2021 22:23
av Erxon
Legato skrev:
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!

Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2021 22:24
av martinot
Nicke Nyfiken skrev:Zalman3 skrev:10 år och 100.000 mils batterigaranti är bra!
Generös garanti helt klart.
Lexus erbjuder förlängd EV-batterigaranti i 10 år eller 100 000 mil (vilket som först inträffar) som gäller alla funktionsfel på batteripaketet och om kapaciteten sjunker under 70%, under förutsättning att du följt rekommenderad serviceintervall som utförts av Lexus-auktoriserad serviceverkstad.
Men man undrar vad det är för kritisk serviceåtgärd som förhindrar eventuella fel på batteriet och minskar degraderingen?
Åtgärden verkar i alla fall vara så extremt komplicerad att endast Lexusverkstäder klarar av det.
Känns som att den inkluderade fria garantin på 10 år inte längre är lika kostnadsfri och generös då.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2021 22:29
av Legato
Erxon skrev:Legato skrev:
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!

Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Nej det känns verkligen som man kommer kunna räkna antalet sålda bilar i Sverige på sina tio fingrar...
För mig spelar inte snabbladdningen och räckvidden någon roll då det skulle vara andrabil. Dock är enfasladdningen, prestandan och priset deal killers.
Annars gillar jag verkligen Lexus och jag sörjer att de helt tappat det i elbilsracet.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2021 13:33
av Bjelke
Erxon skrev:Legato skrev:
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!

Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Säger samma sak, CHadMO plus enfas suger rejält och jag har ju också haft Leaf som jag han köra typ
8000mil, inte en gång till säger jag bara (Leaf i sig är bra om man gillar en felfri bil osv dock)...
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2021 14:58
av martinot
Bjelke skrev:Erxon skrev:Legato skrev:
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!

Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Säger samma sak, CHadMO plus enfas suger rejält och jag har ju också haft Leaf som jag han köra typ
8000mil, inte en gång till säger jag bara (Leaf i sig är bra om man gillar en felfri bil osv dock)...
Har de normalt bara 1-fas in till de villorna i Japan (har rest i Japan, men har inte koll på denna typ av detaljer)?
Jag kan förstå att de kör med CHAdeMO hemma i Japan (är ju största standarden för DC-laddning där), men tycker det är märkligt att de ens får lov sälja sådana bilar i Europa där EU bestämt att alla nya elbilar skall ha CCS? Hur lyckas de komman undan med den bestämmelsen?
Hoppas att köparna röstar med plånboken och bojkottar nya bilar med 1-fas AC-laddning och/eller CHAdeMO för DC-laddning.
Uselt och skamligt dåligt agerat av Toyota ivf!

Re: Lexus UX300e electric
Postat: 14 mar 2021 22:56
av Legato
Aftonbladet är fullständigt tapetserat med reklam för bilen.
Trodde man typ struntade i svenska marknaden med tanke på enfas och Chademo men tydligen inte. Man har ju svårt att se att särskilt många ska nappa.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 15 mar 2021 08:07
av mati
Bjelke skrev:Erxon skrev:Legato skrev:
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!

Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Säger samma sak, CHadMO plus enfas suger rejält och jag har ju också haft Leaf som jag han köra typ
8000mil, inte en gång till säger jag bara (Leaf i sig är bra om man gillar en felfri bil osv dock)...
Chademo och enfasladdning skulle jag kunna tänka på en tredjebil, typ en reservbil som man enbart tar någon kilometer till ica ibland. Eller om man vill ha en enkel pendlarbil. Men då skulle jag i första köpa en 6 år gammal Leaf istället.
Jag fick ju ett grymt bra erbjudande på en Honda e, och det är fortfarande en sådan till salu för 370k hos lokala Honda-handlaren. Riktigt prisvärt. Men enfasladdning är bara no no för en elbil från 2021. Odiskutabelt på en Lexus som kostar 600k.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 15 mar 2021 08:10
av Svenssons
martinot skrev:
Jag kan förstå att de kör med CHAdeMO hemma i Japan (är ju största standarden för DC-laddning där), men tycker det är märkligt att de ens får lov sälja sådana bilar i Europa där EU bestämt att alla nya elbilar skall ha CCS? Hur lyckas de komman undan med den bestämmelsen?
Det finns väl inga bestämmelser om vad för laddstandard som bilar ska ha? De bestämmelser som finns påverkar väl endast hur publika laddstationer ska fungera?
https://cleantechnica.com/2019/02/16/st ... in-the-eu/
Dessa bestämmelser gör dock att CHAdeMO som tidigare var standarden som hade flest laddare nu håller på att försvinna från EU. Det är inte särskilt bra för en biltillverkare som vill satsa på elbilar att använda något annat än CCS i EU. Antar att Toyota inte tillhör gruppen som vill satsa på elbilar. Som kund skulle inte jag vilja köpa produkter av ett bolag som inte vill satsa något på produkten jag köper.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 15 mar 2021 09:42
av 12man
Legato skrev:Aftonbladet är fullständigt tapetserat med reklam för bilen.
Trodde man typ struntade i svenska marknaden med tanke på enfas och Chademo men tydligen inte. Man har ju svårt att se att särskilt många ska nappa.
google har dej i en ask
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 15 mar 2021 10:02
av Legato
12man skrev:Legato skrev:Aftonbladet är fullständigt tapetserat med reklam för bilen.
Trodde man typ struntade i svenska marknaden med tanke på enfas och Chademo men tydligen inte. Man har ju svårt att se att särskilt många ska nappa.
google har dej i en ask
Det har de absolut, men historiskt har Aftonbladet inte targetat särskilt mycket utan kört ganska brett. Men de kanske har ändrat på det nu.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 15 mar 2021 11:42
av ippii
Varför gör de detta? Det är ju mycket bättre med självladdande bilar, det har de ju själv förklarat för folk om och om igen...
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 15 mar 2021 12:06
av Bjelke
Legato skrev:Aftonbladet är fullständigt tapetserat med reklam för bilen.
Trodde man typ struntade i svenska marknaden med tanke på enfas och Chademo men tydligen inte. Man har ju svårt att se att särskilt många ska nappa.
Och dom lär inte bli särskilt bra ambassadörer för elbilar heller tyvärr.