Sida 5 av 7

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:02
av Geni87
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
Ska man tro på Tesla/Elon så är det just här Tesla gör sig bäst. Man optimerar inte för testproceduren vilket andra tillverkare gör. Som med allt annat här i världen får man själv avgöra sanningshalten i påståendet.
Tesla hävdar att M3 är den säkraste bilen som någonsin har tillverkas, baserat på standardiserade krocktester från enbart en organisation. Det enda resultatet bevisar är att M3 är säkrast i exakt de standardiserade krockfall testerna består av. Huruvida Tesla har optimerat för testproceduren eller inte kan inte vi avgöra här.

Bild
Nej det gör de inte. De hävdar att Tesla generellt är säkrast, de hävdar inte att Model 3 är det... Däremot hävdar de att Model 3 har det bästa resultatet i testet någonsin.
Jag ser inga andra referenser till någon form av bevis än länken till NTHSA:s test.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:04
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
Ska man tro på Tesla/Elon så är det just här Tesla gör sig bäst. Man optimerar inte för testproceduren vilket andra tillverkare gör. Som med allt annat här i världen får man själv avgöra sanningshalten i påståendet.
Tesla hävdar att M3 är den säkraste bilen som någonsin har tillverkas, baserat på standardiserade krocktester från enbart en organisation. Det enda resultatet bevisar är att M3 är säkrast i exakt de standardiserade krockfall testerna består av. Huruvida Tesla har optimerat för testproceduren eller inte kan inte vi avgöra här.

Bild
Jag är bäst i världen. Så, nu var det sagt. Så alla ni andra är sämre :lol:

Märklig diskussion faktiskt (inte riktat till dig alls, bara råkade citera dig)

XC90 får 5-star rating i Euro Ncap. Precis som XC60

https://www.euroncap.com/en/results/volvo/xc90/20976

och nhtsa.. så jag vet inte var det där med 4 stjärnor kommer från?

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2018/VOLV ... T6/SUV/AWD
Min pappa är starkare än din pappa! ;)

4 stjärnor kommer i delmomentet för bedömningen av vältrisken.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:07
av Legato
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Antalet stjärnor visar egentligen bara hur bra tillverkarna är på att anpassa bilarna till testproceduren. Den verkliga säkerheten visar statistiken när bilarna är ute på vägarna.
Ska man tro på Tesla/Elon så är det just här Tesla gör sig bäst. Man optimerar inte för testproceduren vilket andra tillverkare gör. Som med allt annat här i världen får man själv avgöra sanningshalten i påståendet.
Tesla hävdar att M3 är den säkraste bilen som någonsin har tillverkas, baserat på standardiserade krocktester från enbart en organisation. Det enda resultatet bevisar är att M3 är säkrast i exakt de standardiserade krockfall testerna består av. Huruvida Tesla har optimerat för testproceduren eller inte kan inte vi avgöra här.

Bild
Nej det gör de inte. De hävdar att Tesla generellt är säkrast, de hävdar inte att Model 3 är det... Däremot hävdar de att Model 3 har det bästa resultatet i testet någonsin.
Jag ser inga andra referenser till någon form av bevis än länken till NTHSA:s test.
Inte jag heller. Jag konstaterade bara att du gjorde samma förenkling själv som du beskyllde Tesla för att göra. Gällande övriga bilar har de ju dock även mycket annan statistik även om det inte hänvisade till det i den korta Tweeten.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:13
av Legato
Jeppe_E skrev:

Känner mig personligen inte speciellt osäker i min volvo dock.
Tror ingen, inte ens Elon, anser att Volvo gör osäkra bilar. De är bara inte riktigt lika säkra som Tesla ;)

Däremot går det ju snabbt. Sätter du din 8 år gamla bil i testerna blir det antagligen dåligt med stjärnor... De uppdaterar ju snabbt med krav på tekniska finesser, typ autobroms osv (dålig koll på Volvos generationer, just det kanske en 2010a har iofs).

Såg nån Fiat av generation som ej uppdaterats som nyligen fick 0 stjänor. Man är lite bortskämd när man räknar kallt med att alla bilar får minst 4 :D

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:20
av Jeppe_E
Fast det där med sannolikheten är ju intressant i sig. Tesla hävdar att bilen har den absolut lägsta sannolikheten att skada sig i deras bilar.

Vänta nu här lite.... De tillverkar en bil som gör 0-100 på 3,7 sekunder. Track mode, bubbelibubb 250 km/h....

Hur kan Tesla veta hur deras bilar faktiskt körs?



Orkar man inte läsa hela, är summeringen att det var 9 dödsfall på 900.000 fordonsår för BMW och Audi tillsammans, medan siffran för Tesla är 11 dödsfall på 265.000 fordonsår.

Just saying...

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:29
av Jeppe_E
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:

Känner mig personligen inte speciellt osäker i min volvo dock.
Tror ingen, inte ens Elon, anser att Volvo gör osäkra bilar. De är bara inte riktigt lika säkra som Tesla ;)

Däremot går det ju snabbt. Sätter du din 8 år gamla bil i testerna blir det antagligen dåligt med stjärnor... De uppdaterar ju snabbt med krav på tekniska finesser, typ autobroms osv (dålig koll på Volvos generationer, just det kanske en 2010a har iofs).

Såg nån Fiat av generation som ej uppdaterats som nyligen fick 0 stjänor. Man är lite bortskämd när man räknar kallt med att alla bilar får minst 4 :D
Så är det absolut. Min XC60 fick faktiskt 5 stjärnor med resultateten 94-79-48-86 procent för de olika kriterierna (inte så snäll mot gångtrafikanter)
Siffran för en 2017 är 98-87-76-95. Eftersom jag är egoistisk så är 94% för förarskyddet helt okej för mig. Den är ju inte mindre säker idag ;)

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:30
av Legato
Jeppe_E skrev:
Fast det där med sannolikheten är ju intressant i sig. Tesla hävdar att bilen har den absolut lägsta sannolikheten att skada sig i deras bilar.

Vänta nu här lite.... De tillverkar en bil som gör 0-100 på 3,7 sekunder. Track mode, bubbelibubb 250 km/h....

Hur kan Tesla veta hur deras bilar faktiskt körs?



Orkar man inte läsa hela, är summeringen att det var 9 dödsfall på 900.000 fordonsår för BMW och Audi tillsammans, medan siffran för Tesla är 11 dödsfall på 265.000 fordonsår.

Just saying...
Tror inte någon tillverkare tar ansvar för hur vårdslöst respektive bil körs. Det man jämför i tester är ju vilka konsekvenser en olycka får vid en viss hastighet osv.

I den typen av statistik du hänvisar till så drabbas såklart Tesla hårt av att ha en Autopilot som idioter envisas med att missbruka... (Läs låter bilen köra medan de leker i baksätet, fipplar med mobilen osv).

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:32
av Legato
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:

Känner mig personligen inte speciellt osäker i min volvo dock.
Tror ingen, inte ens Elon, anser att Volvo gör osäkra bilar. De är bara inte riktigt lika säkra som Tesla ;)

Däremot går det ju snabbt. Sätter du din 8 år gamla bil i testerna blir det antagligen dåligt med stjärnor... De uppdaterar ju snabbt med krav på tekniska finesser, typ autobroms osv (dålig koll på Volvos generationer, just det kanske en 2010a har iofs).

Såg nån Fiat av generation som ej uppdaterats som nyligen fick 0 stjänor. Man är lite bortskämd när man räknar kallt med att alla bilar får minst 4 :D
Så är det absolut. Min XC60 fick faktiskt 5 stjärnor med resultateten 94-79-48-86 procent för de olika kriterierna (inte så snäll mot gångtrafikanter)
Siffran för en 2017 är 98-87-76-95. Eftersom jag är egoistisk så är 94% för förarskyddet helt okej för mig. Den är ju inte mindre säker idag ;)
Yes, min poäng var dock att den ej skulle få 5 stjärnor idag eftersom kraven blir hårdare för varje år. Dock främst gällande utrustning verkar det som, vilket känns lite fånigt.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:39
av Kevork
Jeppe_E skrev:
Fast det där med sannolikheten är ju intressant i sig. Tesla hävdar att bilen har den absolut lägsta sannolikheten att skada sig i deras bilar.

Vänta nu här lite.... De tillverkar en bil som gör 0-100 på 3,7 sekunder. Track mode, bubbelibubb 250 km/h....

Hur kan Tesla veta hur deras bilar faktiskt körs?



Orkar man inte läsa hela, är summeringen att det var 9 dödsfall på 900.000 fordonsår för BMW och Audi tillsammans, medan siffran för Tesla är 11 dödsfall på 265.000 fordonsår.

Just saying...
Fråga angående statistiken då jag själv inte läst än. Har man normaliserat så att BMW bilarna har jämförbar prestanda eller är det total statistik? Blir ju fel jämförelse om man tar med BMW bilar med minsta motorn m.m.

Man får ju fråga sig vad är det man jämför och vilka samband ser man, speciellt vilka samband är orsakssamband osv. Finns ju rätt många roliga exempel på samband här. http://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 11:57
av Jerker
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Roade mig med att se hur det ser ut längs E4:an mellan Stockholm och Malmö.
Ja, och ingen av de kan man lita på att den fungerar eller finns tillgänglig plus att den laddar mindre än hälften så snabbt.
Jag är ju helt hänvisad till den här typen av laddare och för att äga en Zoe kör jag relativt ofta långresor. De gånger jag under snart 3 år har fått åka vidare eller vänta kan jag räkna på ena handens fingrar. Nu laddar jag iofs inte CCS utan typ2, men det är ju samma laddare. Jag har ytterst sällan haft sällskap av nån annan som laddat likström samtidigt med mig. Clever har en app som visar om deras laddare är i drift eller vilka uttag som för närvarande är upptagna, så man kan ha lite framförhållning.

Dessa laddare byggs ut hela tiden och blir allt fler och det byggs allt fler som har 150 kW. Det är inte samma situation idag som det var för 3-4 år sedan. Då var SuC i särklass överlägset.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 12:00
av mati
Det där med autopiloten är intressant. Jag kan hålla med om att den teoretiskt kan förhindra olyckor (eller mildra dem). Precis som en filassistent eller adaptiv farthållare i vilken annan bil som helst. Men det är mig veterligen också ett faktum att den första dödsolyckan i en Tesla faktiskt har orsakats av just autopiloten. Han som halshögg sig själv medan han tittade på Harry Potter, ni vet. Jajaja, han använde AP fel och han får skylla sig själv. Jag vet. Men det är faktiskt ganska lätt att använda AP fel, framförallt när man inte är tekniskt så intresserad. Det finns en anledning till att min sambo aldrig någonsin använder AP de få gångerna kör Teslan. Hon är rädd att hon använder den på fel sätt.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 12:16
av Legato
mati skrev:
Det där med autopiloten är intressant. Jag kan hålla med om att den teoretiskt kan förhindra olyckor (eller mildra dem). Precis som en filassistent eller adaptiv farthållare i vilken annan bil som helst. Men det är mig veterligen också ett faktum att den första dödsolyckan i en Tesla faktiskt har orsakats av just autopiloten. Han som halshögg sig själv medan han tittade på Harry Potter, ni vet. Jajaja, han använde AP fel och han får skylla sig själv. Jag vet. Men det är faktiskt ganska lätt att använda AP fel, framförallt när man inte är tekniskt så intresserad. Det finns en anledning till att min sambo aldrig någonsin använder AP de få gångerna kör Teslan. Hon är rädd att hon använder den på fel sätt.
Teoretiskt? Det är ok att du ogillar Tesla Mati men ibland går det verkligen till överdrift.

Vill du på fullt allvar hävda att AP aldrig någonsin i praktiken förhindrat eller förmildrat en olycka? Jag tror vi är ganska många här som kan vittna om motsatsen.

Jag håller med om att AP kan missbrukas och att vissa säkert förleds in i falsk trygghet. För mig är det dock lite av samma argument som att säga att airbags är onödigt för att vissa skippar säkerhetsbälte pga den extra tryggheten airbagen ger.

Systemet kan missbrukas och gör man det orsakar det definitivt olyckor. Lika definitivt är att det förhindrar och förmildrar olyckor om det används som det ska.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 12:32
av mati
Nej, det är inte så jag menar. När du läser andra meningen i mitt inlägg borde du förstå vad jag menar. Det jag ville uttrycka är att det finns liknande system i många bilar. AP ökar naturligtvis säkerheten, men inte mer än andra filassistenter och adaptiva farthållare som numera finns som standard i många bilar. Det är alltså ingen unik säkerhetsfeature som gör just en Tesla lite extra säker.
Samtidigt håller jag fast vid mitt påstående att APs utformning kan provocera felaktigt beteende. Det är kanske bara jag, men jag har vid flera tillfällen kommit på mig själv att jag har suttit och pillat med inställningarna i pekskärmen alldeles för länge utan att ha ögonen på vägen. Framförallt nu med v9 när man inte längre hittar saker och ting. Och det är inte tack vare AP att jag inte har kraschat in i nånting, utan det är snarare APs fel att jag överhuvudtaget ingick risken att ta blicken från trafiken.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 12:42
av dd88
Legato skrev:
mati skrev:
Det där med autopiloten är intressant. Jag kan hålla med om att den teoretiskt kan förhindra olyckor (eller mildra dem). Precis som en filassistent eller adaptiv farthållare i vilken annan bil som helst. Men det är mig veterligen också ett faktum att den första dödsolyckan i en Tesla faktiskt har orsakats av just autopiloten. Han som halshögg sig själv medan han tittade på Harry Potter, ni vet. Jajaja, han använde AP fel och han får skylla sig själv. Jag vet. Men det är faktiskt ganska lätt att använda AP fel, framförallt när man inte är tekniskt så intresserad. Det finns en anledning till att min sambo aldrig någonsin använder AP de få gångerna kör Teslan. Hon är rädd att hon använder den på fel sätt.
Teoretiskt? Det är ok att du ogillar Tesla Mati men ibland går det verkligen till överdrift.

Vill du på fullt allvar hävda att AP aldrig någonsin i praktiken förhindrat eller förmildrat en olycka? Jag tror vi är ganska många här som kan vittna om motsatsen.

Jag håller med om att AP kan missbrukas och att vissa säkert förleds in i falsk trygghet. För mig är det dock lite av samma argument som att säga att airbags är onödigt för att vissa skippar säkerhetsbälte pga den extra tryggheten airbagen ger.

Systemet kan missbrukas och gör man det orsakar det definitivt olyckor. Lika definitivt är att det förhindrar och förmildrar olyckor om det används som det ska.
Jag tror att liknande undersökningar faktiskt får tas för vad de är, finns på tok för många variabler att ta hänsyn till om alla "förmildrande omständigheter" ska tas i beaktning. Klart att system likt "autopilot" har räddat och kommer rädda många liv, men det syns inte i statistiken då dessa inte registreras. Är ju ändå intressant att tyskarna som tas upp i undersökningen inte har fler dödsfall då den allmänna bilden är att deras bilar ofta framförs vårdslöst (och som fått autobroms mm först på senare år), borde inte det synas i statistiken?

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 12:58
av Geni87
Legato skrev:
Inte jag heller. Jag konstaterade bara att du gjorde samma förenkling själv som du beskyllde Tesla för att göra. Gällande övriga bilar har de ju dock även mycket annan statistik även om det inte hänvisade till det i den korta Tweeten.
Mjaa, men kommer man med ett sådant påstående bör man ha lite kött på benen tycker iaf jag. :) De radar upp M3, MS och MX som nr 1, 2 och 3 i NHTSA:s tester, och sammanfattar det sedan i samma inlägg med att Tesla gör världens säkraste bilar. Om det är annan data än NHTSA:s som ligger till grund för det sista påståendet är det ju olyckligt att de nämner NHTSA överhuvudtaget.

Ska för övrigt bli intressant att se M3 i IIHS:s krockprover som ju är tuffare än NHTSA:s, där här de en del att bevisa gällande frontalkrock med liten överlappning om de vill kunna kalla sig världens säkraste.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 13:28
av Legato
Mati: Vilka tillverkare har filassistent och adaptiv farthållare som standard? Alltså ej tillval eller paket?

Att dessa två system har samma funktionalitet som AP säger du ofta men det stämmer inte. Bland annat anpassar AP hastighet till omkringvarande trafik vid filbyte samt har "collision avoidance" vilken aktivt väjer undan från analkande olycka. Det förstnämnda har vad jag vet ingen annan idag, det sistnämnda har nog nån till men inte som standard och inte som del av de två system du nämnde.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 13:39
av Legato
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Inte jag heller. Jag konstaterade bara att du gjorde samma förenkling själv som du beskyllde Tesla för att göra. Gällande övriga bilar har de ju dock även mycket annan statistik även om det inte hänvisade till det i den korta Tweeten.
Mjaa, men kommer man med ett sådant påstående bör man ha lite kött på benen tycker iaf jag. :) De radar upp M3, MS och MX som nr 1, 2 och 3 i NHTSA:s tester, och sammanfattar det sedan i samma inlägg med att Tesla gör världens säkraste bilar. Om det är annan data än NHTSA:s som ligger till grund för det sista påståendet är det ju olyckligt att de nämner NHTSA överhuvudtaget.

Ska för övrigt bli intressant att se M3 i IIHS:s krockprover som ju är tuffare än NHTSA:s, där här de en del att bevisa gällande frontalkrock med liten överlappning om de vill kunna kalla sig världens säkraste.
Det kan man tycka, men det blir ganska konstigt att försöka fylla en Tweet med all relevant data. Det var dock inte det jag invände emot i ditt inlägg. Det jag invände emot var att du skrev att Tesla i tweeten hävdat att Model 3 var världens säkraste bil vilket de inte hade gjort.

Angående att IIHS (eller EuroNCAP) skulle ha tuffare test så är det såklart subjektivt. MS fick maxbetyg i alla utom ett delkrocktest av IIHS (25% överlappning) där den fick näst högsta betyg... Det enda MS fick dåligt betyg av IIHS för var strålkastarna. Båda delar ska redan vara åtgärdade (dock ej testat igen).

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 13:47
av mati
Legato skrev:
Mati: Vilka tillverkare har filassistent och adaptiv farthållare som standard? Alltså ej tillval eller paket?

Att dessa två system har samma funktionalitet som AP säger du ofta men det stämmer inte. Bland annat anpassar AP hastighet till omkringvarande trafik vid filbyte samt har "collision avoidance" vilken aktivt väjer undan från analkande olycka. Det förstnämnda har vad jag vet ingen annan idag, det sistnämnda har nog nån till men inte som standard och inte som del av de två system du nämnde.
Adaptiv farthållare fanns som standard redan 2016 i vår lilla Mazda CX3. Filassistent vet jag inte om det är tillval eller paketerat men det finns i många bilar. Det är ju dessutom ganska ointressant om det kostar extra eller om det ingår i enklaste grundmodellen. Det kostar extra i en Tesla också, och inte så lite heller.

Att bilen anpassar hastigheten, dvs gasar på eller bromsar innan filbyte osv, är väl ganska normalt för en adaptiv farthållare? Det gör vår Golf också. Jag har också varit med om att den har väjt för ett hinder, dvs en annan bil, som den tyckte kom för nära. Detta är visserligen ingen standardfunktion i den meningen att den ingår i alla bilar. Men den kostar samtidigt inte så mycket heller.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 13:51
av Johnalm
Tesla är väl den enda tillverkaren som "ser" två bilar framåt? Det betyder i förlängningen att Teslas system är bättre/säkrare än någon annans. Punkt. Applåder, ridå ner. :mrgreen:

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 14:01
av Legato
mati skrev:
Legato skrev:
Mati: Vilka tillverkare har filassistent och adaptiv farthållare som standard? Alltså ej tillval eller paket?

Att dessa två system har samma funktionalitet som AP säger du ofta men det stämmer inte. Bland annat anpassar AP hastighet till omkringvarande trafik vid filbyte samt har "collision avoidance" vilken aktivt väjer undan från analkande olycka. Det förstnämnda har vad jag vet ingen annan idag, det sistnämnda har nog nån till men inte som standard och inte som del av de två system du nämnde.
Adaptiv farthållare fanns som standard redan 2016 i vår lilla Mazda CX3. Filassistent vet jag inte om det är tillval eller paketerat men det finns i många bilar. Det är ju dessutom ganska ointressant om det kostar extra eller om det ingår i enklaste grundmodellen. Det kostar extra i en Tesla också, och inte så lite heller.

Att bilen anpassar hastigheten, dvs gasar på eller bromsar innan filbyte osv, är väl ganska normalt för en adaptiv farthållare? Det gör vår Golf också. Jag har också varit med om att den har väjt för ett hinder, dvs en annan bil, som den tyckte kom för nära. Detta är visserligen ingen standardfunktion i den meningen att den ingår i alla bilar. Men den kostar samtidigt inte så mycket heller.
Har svårt att tro att det var standard 2016 då det inte är det på CX3 2018. Det krävs dyraste versionen (optimum) för att det ska följa med.

Har inte sagt att det är så intressant, bad bara om exempel på ditt påstående att det är standard i många bilar då jag inte känner till några där det är det. Varför påstå saker ond de inte stämmer?

Adaptiv farthållare anpassar enbart farten för framförvarande bil. Den anpassar inte farten efter bilar i filen bredvid vilket Teslas gör.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 14:02
av JonasH
Johnalm skrev:
Tesla är väl den enda tillverkaren som "ser" två bilar framåt? Det betyder i förlängningen att Teslas system är bättre/säkrare än någon annans. Punkt. Applåder, ridå ner. :mrgreen:
Tesla är väl det enda märke som ser många (12 på bilden) bilar runt omkring bilen... Anpassar körning efter trafiken i samma fil och filerna bredvid...

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 14:03
av Legato
Johnalm skrev:
Tesla är väl den enda tillverkaren som "ser" två bilar framåt? Det betyder i förlängningen att Teslas system är bättre/säkrare än någon annans. Punkt. Applåder, ridå ner. :mrgreen:
Ja det är också en viktig skillnad mellan AP och en vanlig adaptiv farthållare. Ett av många exempel...

Just denna funktion finns det dessutom gott om klipp på Youtube där olyckor undviks. Även flera som hade varit nära nog omöjliga att undvika i alla andra bilar...

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 14:09
av dd88
Men trots alla hjälpmedel så är det fortfarande fler som dör i en Tesla, är det enbart beroende på folk som surfar på taket eller sover i baksätet, eller finns det någon annan förklaring? Är det fler i Teslor som drabbas av "freak accidents" (likt lastbilen på E6 som kom över på fel sida och tog död på de i framsätet, vilket troligtvis hade skett oavsett biltyp) eller är det pga för stor tilltro till tekniken?

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 14:14
av MangeT
Dåliga bilförare som köper Tesla helt enkelt.

Re: Besviken efter provtitt på M3

Postat: 11 dec 2018 14:15
av ippodrome
dd88 skrev:
Men trots alla hjälpmedel så är det fortfarande fler som dör i en Tesla, är det enbart beroende på folk som surfar på taket eller sover i baksätet, eller finns det någon annan förklaring? Är det fler i Teslor som drabbas av "freak accidents" (likt lastbilen på E6 som kom över på fel sida och tog död på de i framsätet, vilket troligtvis hade skett oavsett biltyp) eller är det pga för stor tilltro till tekniken?
Vad finns det för statistik på det?
Nån källa?
Är uppriktigt nyfiken!