Håller med dig. Det är synnerligen dåligt av en elbilstillverkare att vara så dålig på att ange grundläggande specar. Det angav jag som en anledning till min avbokning av reservationen. (Där med inte sagt att jag inte köper en Model 3, bara att jag plockade hem mina 10k)dstr skrev:Historiskt så har Tesla inte varit att lita på - och dom har hittat på egna standarder innan. Jag köper inte grisen i säcken en gång till.
Har Model 3 3-fas laddning??
Moderator: Redaktion
-
Re: Har Model 3 3-fas laddning??
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Så när de har typ2 på både S och X, har bemödar sig att börja sätta CCS på sina supercharger så har de tagit fram en ny kontakt som inte kan ta ström via typ2? Då skulle jag nog säga hejdå för Tesla inom Europa, om de är så dumma och vill göra det så krångligt för ägarna så kan de lika gärna sluta sälja i Europa.dstr skrev:Det skulle kunna bli en UMC som faktiskt är en DC-laddare.vigge50 skrev:Vad skulle de annars ha för AC laddning? Har de en annan port för typ1 på europeiska bilar menar du?dstr skrev:Om dom följer standarden fullt ut, ja.LarsL skrev:Ja, den har ju en CCS kontakt och där ingår ju Typ2
Nåväl, vi får se senare i vår.
Historiskt så har Tesla inte varit att lita på - och dom har hittat på egna standarder innan. Jag köper inte grisen i säcken en gång till.
Första förklaringen blir "det kommer med en mjukvaruuppdatering" för att senare svänga till "trist, men din bil saknar hårdvaran för det. Nya modellen har det dock, ska jag räkna på ett inbyte? ".vigge50 skrev:Så när de har typ2 på både S och X, har bemödar sig att börja sätta CCS på sina supercharger så har de tagit fram en ny kontakt som inte kan ta ström via typ2? Då skulle jag nog säga hejdå för Tesla inom Europa, om de är så dumma och vill göra det så krångligt för ägarna så kan de lika gärna sluta sälja i Europa.dstr skrev:Det skulle kunna bli en UMC som faktiskt är en DC-laddare.vigge50 skrev:Vad skulle de annars ha för AC laddning? Har de en annan port för typ1 på europeiska bilar menar du?dstr skrev:Om dom följer standarden fullt ut, ja.LarsL skrev:Ja, den har ju en CCS kontakt och där ingår ju Typ2
Nåväl, vi får se senare i vår.
Historiskt så har Tesla inte varit att lita på - och dom har hittat på egna standarder innan. Jag köper inte grisen i säcken en gång till.
Nu är det brådis att få ut bilar. Det skulle inte förvåna mig det minsta att det här är en av genvägarna som tas.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Om ni läser frågor och svar om model tre så står det:
”Vilka laddningsalternativ finns tillgängliga för Model 3?
Model 3 kommer med samma hemladdningsalternativ som alla Tesla-bilar, ...”
I länken för hemmaladdnings alternativ står det trefas 11 kW eller upp till 16,5 kW om denna kapacitet finns. Detta är dock via en Wall Charger. Laddenheten som medföljer verkar dock vara enfas 10 och 16 Ampere.
Jag tycker det är väldigt tydligt...
I länken för hemmaladdnings alternativ står det trefas 11 kW eller upp till 16,5 kW om denna kapacitet finns. Detta är dock via en Wall Charger. Laddenheten som medföljer verkar dock vara enfas 10 och 16 Ampere.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- MrStarhouse
- Teslaägare
Men man kommer i alla fall till den sidan när man väljer hemmaladdning under frågor och svar om model 3. Så man kan ju tycka att det har i alla fall nån relation med model 3.dstr skrev:MrStarhouse skrev:I nedan länk finns lite info om detta, verkar som både 16,5 och 11 stämmer, verkar vara beroende av tillgänglig försörjning.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Den länken har inget med Model 3 att göra...
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... nt-options
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
UMC:n är ju ingen DC-laddare, det är en AC-laddbox exakt som WC. Ser risken att Model 3 inte stödjer Typ 2-laddning som obefintlig. Det finns ingen anledning för Tesla att inte stödja Typ 2 när de stödjer CCS. Att klippa banden med standarden som finns i Europa och med alla deras destinationsladdplatser är uteslutet.dstr skrev:
Det skulle kunna bli en UMC som faktiskt är en DC-laddare.
Det som skiljer är att Tesla verkar snåla in och bara skicka med en enfas UMC mot tidigare trefas UMC och detta till alla modeller, inte enbart Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min Tesla kan ladda 22kw AC.FlyingBlue skrev:Om ni läser frågor och svar om model tre så står det:
Jag fick min nya Model S 75D levererad 18:e november, och då levererades den med en UMC med röda 3-fas-adaptern. UMC:n är uppmärkt med max 16A 3-fas eller max 32A 1-fas.helix skrev:Någon som tagit leverans av en S/X nyligen kanske kan rapportera vad för typ av UMC som följde med bilen? Var det bara Schuko och blå 1-fas 16A?
Det är för att du inte har självstängande laddluckadstr skrev:Min Tesla kan ladda 22kw AC.FlyingBlue skrev:Om ni läser frågor och svar om model tre så står det:

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jo, jagchaffis75 skrev:Var de inte någon som pratat med tesla om detta och fick beskedet att de är 11 kW laddare (3fas) I M3. Helt ok även om mer alltid är bättre.Teslalink skrev:Det är 3-fas. Den blå handsken är 1-fas men den inbyggda laddaren i bilen är 3-fas och klarar 16,5 kW som mest. Du får också med en typ-2 kabel på 7,5meter.

Klistrar in svaret:
Jag har fått svar från Tesla Europa på min fråga angående ombordladdaren på Model 3

"Thank you for your interest in charging the Model 3.
Tesla advises the Tesla Wall Connector as the most convenient home charging solution for your Model 3.
So indeed, the same charging station will work for the Model 3, as it does for Model S&X.
The Model 3 allows a maximum charge rate of 11kW, which equals an added range of about 60km/h. Both 1-phase as well as 3-phase connection is possible.
This enables you to wake up with a fully charged Model 3 every morning!
Due to production limitations of the Tesla Wall Connector, Tesla is prioritizing existing customers.
Therefore, the Vehicle Identification Number (VIN) is a prerequisite for buying a Wall Connectors."
Så var det med det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
UMC'n är ingen laddare öht.Svenssons skrev:UMC:n är ju ingen DC-laddare, det är en AC-laddbox exakt som WC. Ser risken att Model 3 inte stödjer Typ 2-laddning som obefintlig. Det finns ingen anledning för Tesla att inte stödja Typ 2 när de stödjer CCS. Att klippa banden med standarden som finns i Europa och med alla deras destinationsladdplatser är uteslutet.dstr skrev:
Det som skiljer är att Tesla verkar snåla in och bara skicka med en enfas UMC mot tidigare trefas UMC och detta till alla modeller, inte enbart Model 3.
Läs det jag skrev igen.
701hk, självstängande laddlucka på ALLA d-modeller, 0-100 tider som plötsligt är med rullande start, AP2 är ikapp AP1 på 2 månader och kommer sen få nya funktioner varannan vecka, SuC i Kiruna/Gällivare 2015, advanced summon på AP1 osv...Jeppe_E skrev:Jo, jagchaffis75 skrev:Var de inte någon som pratat med tesla om detta och fick beskedet att de är 11 kW laddare (3fas) I M3. Helt ok även om mer alltid är bättre.Teslalink skrev:Det är 3-fas. Den blå handsken är 1-fas men den inbyggda laddaren i bilen är 3-fas och klarar 16,5 kW som mest. Du får också med en typ-2 kabel på 7,5meter.
Klistrar in svaret:
Jag har fått svar från Tesla Europa på min fråga angående ombordladdaren på Model 3
"Thank you for your interest in charging the Model 3.
Tesla advises the Tesla Wall Connector as the most convenient home charging solution for your Model 3.
So indeed, the same charging station will work for the Model 3, as it does for Model S&X.
The Model 3 allows a maximum charge rate of 11kW, which equals an added range of about 60km/h. Both 1-phase as well as 3-phase connection is possible.
This enables you to wake up with a fully charged Model 3 every morning!
Due to production limitations of the Tesla Wall Connector, Tesla is prioritizing existing customers.
Therefore, the Vehicle Identification Number (VIN) is a prerequisite for buying a Wall Connectors."
Så var det med det.
Jo, så var det med det.

Ahh, missade "skulle kunna bli" men det finns ju inget alls som pekar på det och kostnader plus storlek skulle öka. Allt pekar på att Model 3 har trefasladdning på 11kW och att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox.dstr skrev:UMC'n är ingen laddare öht.Svenssons skrev:UMC:n är ju ingen DC-laddare, det är en AC-laddbox exakt som WC. Ser risken att Model 3 inte stödjer Typ 2-laddning som obefintlig. Det finns ingen anledning för Tesla att inte stödja Typ 2 när de stödjer CCS. Att klippa banden med standarden som finns i Europa och med alla deras destinationsladdplatser är uteslutet.dstr skrev:
Läs det jag skrev igen.
Oavsett hur lite man litar på Tesla får man väl kolla på vad som rapporteras och vad som är affärsmässigt sunt. Att istället spekulera i helt andra saker som det inte finns rapporter om och som inte är affärsmässigt sunt bara för att man tror att det ska bli motsatsen till vad Tesla säger känner inte jag för.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hej. Kan någon förklara för en blivande TM3-ägare vad som menas med "att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox". Innebär det att man inte kan ladda på "röd 3-fas" kontakt med den?Svenssons skrev:Ahh, missade "skulle kunna bli" men det finns ju inget alls som pekar på det och kostnader plus storlek skulle öka. Allt pekar på att Model 3 har trefasladdning på 11kW och att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox.
Exakt, kabeln som medföljer ger bara 1-fas.Zindar skrev:Hej. Kan någon förklara för en blivande TM3-ägare vad som menas med "att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox". Innebär det att man inte kan ladda på "röd 3-fas" kontakt med den?Svenssons skrev:Ahh, missade "skulle kunna bli" men det finns ju inget alls som pekar på det och kostnader plus storlek skulle öka. Allt pekar på att Model 3 har trefasladdning på 11kW och att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox.
Köper man elbil så bör man ju dock skaffa sig en ordentlig fastinstallerad laddbox. Den medföljande kabeln blit ju mer att se som något att använda när man besöker släkntingar eller liknande.
Inte helt säker på hur lätt det är att få till i min BRF. Att dra ut enfas och trefas är dock enkelt.Kevork skrev:Exakt, kabeln som medföljer ger bara 1-fas.Zindar skrev:Hej. Kan någon förklara för en blivande TM3-ägare vad som menas med "att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox". Innebär det att man inte kan ladda på "röd 3-fas" kontakt med den?Svenssons skrev:Ahh, missade "skulle kunna bli" men det finns ju inget alls som pekar på det och kostnader plus storlek skulle öka. Allt pekar på att Model 3 har trefasladdning på 11kW och att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox.
Köper man elbil så bör man ju dock skaffa sig en ordentlig fastinstallerad laddbox. Den medföljande kabeln blit ju mer att se som något att använda när man besöker släkntingar eller liknande.
Går det köpa till en trefas mobilladdare? Har Tesla dem tilll salu, och hur mkt kan de tänkas kosta?
Bör gå att köpa en 3-fas (rödhandske) UMC från Tesla, bara att kolla med deras service center.Zindar skrev:Inte helt säker på hur lätt det är att få till i min BRF. Att dra ut enfas och trefas är dock enkelt.Kevork skrev:Exakt, kabeln som medföljer ger bara 1-fas.Zindar skrev:Hej. Kan någon förklara för en blivande TM3-ägare vad som menas med "att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox". Innebär det att man inte kan ladda på "röd 3-fas" kontakt med den?Svenssons skrev:Ahh, missade "skulle kunna bli" men det finns ju inget alls som pekar på det och kostnader plus storlek skulle öka. Allt pekar på att Model 3 har trefasladdning på 11kW och att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox.
Går det köpa till en trefas mobilladdare? Har Tesla dem tilll salu, och hur mkt kan de tänkas kosta?
Pratade med SC i Upplands Väsby om precis detta. ”Röd 3-fas följer med alla Teslor” lät det först. När jag hänvisade till att supportsidan visar blå 1-fas blev det ”Hm, om några veckor vet vi säkert mer”. Så ännu verkar det vara röd 3-fas som levereras i Sverige. Vore intressant att se vad det står på en UMC med blå kontakt och få bekräftat att om den är enfas. Har inte sett någon sådan i Sverige/Europa än.
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Sidan ändrades i december. Den visade förut UMC med röd trefas. Inga bilar som beställdes när sidan ändrades har hunnit levereras ännu.MartinH skrev:Pratade med SC i Upplands Väsby om precis detta. ”Röd 3-fas följer med alla Teslor” lät det först. När jag hänvisade till att supportsidan visar blå 1-fas blev det ”Hm, om några veckor vet vi säkert mer”. Så ännu verkar det vara röd 3-fas som levereras i Sverige. Vore intressant att se vad det står på en UMC med blå kontakt och få bekräftat att om den är enfas. Har inte sett någon sådan i Sverige/Europa än.
Om det är så att UMCn bara är enfas är det en besparing som verkligen drabbar kunden. Skillnaden i produktionskostnad är minimal, några relän och lite kabel med anslutningar, men kunden tvingas köpa en extra UMC om den ska kunna utnyttja den bättre hastigheten i trefasuttag.
Elbilist sedan 2014
- UrbanL
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/urban10026
Det är ju surt att man inte kan köpa någon Wall Connector utan att ange VIN nu förtiden. Jag vill ju i någorlunda god tid få installerat den i garaget innan model 3 dyker upp. Inte lätt att boka in en elektriker med kort varsel alla gånger... Är det möjligen någon Tesla-ägare i Göteborg som kan agera bulvan och köpa en Wall Connector å mina vägnar? Mot rimlig ersättning förstås 

Om man har beställt en Model 3 och betalt in handpenningen så tror jag nog att Tesla är medgörliga. Det är väl bara att ringa och fråga dem? Eller ännu bättre, gå in och snacka med dem (om du bor nära).UrbanL skrev:Det är ju surt att man inte kan köpa någon Wall Connector utan att ange VIN nu förtiden. Jag vill ju i någorlunda god tid få installerat den i garaget innan model 3 dyker upp. Inte lätt att boka in en elektriker med kort varsel alla gånger... Är det möjligen någon Tesla-ägare i Göteborg som kan agera bulvan och köpa en Wall Connector å mina vägnar? Mot rimlig ersättning förstås
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
- UrbanL
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/urban10026
Jag ringde service-centret här i Gbg, och nämde reservationen, men jag tjötade inte emot direkt när de sade att VIN krävdes. Får väl försöka igenJeppe_E skrev:Om man har beställt en Model 3 och betalt in handpenningen så tror jag nog att Tesla är medgörliga. Det är väl bara att ringa och fråga dem? Eller ännu bättre, gå in och snacka med dem (om du bor nära).UrbanL skrev:Det är ju surt att man inte kan köpa någon Wall Connector utan att ange VIN nu förtiden. Jag vill ju i någorlunda god tid få installerat den i garaget innan model 3 dyker upp. Inte lätt att boka in en elektriker med kort varsel alla gånger... Är det möjligen någon Tesla-ägare i Göteborg som kan agera bulvan och köpa en Wall Connector å mina vägnar? Mot rimlig ersättning förstås

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
"-Ok men då skulle jag vilja få mitt VIN-nummer på bilen som jag beställt..."UrbanL skrev:Jag ringde service-centret här i Gbg, och nämnde reservationen, men jag tjötade inte emot direkt när de sade att VIN krävdes. Får väl försöka igenJeppe_E skrev:Om man har beställt en Model 3 och betalt in handpenningen så tror jag nog att Tesla är medgörliga. Det är väl bara att ringa och fråga dem? Eller ännu bättre, gå in och snacka med dem (om du bor nära).UrbanL skrev:Det är ju surt att man inte kan köpa någon Wall Connector utan att ange VIN nu förtiden. Jag vill ju i någorlunda god tid få installerat den i garaget innan model 3 dyker upp. Inte lätt att boka in en elektriker med kort varsel alla gånger... Är det möjligen någon Tesla-ägare i Göteborg som kan agera bulvan och köpa en Wall Connector å mina vägnar? Mot rimlig ersättning förståsDet verkar dock vara en en gällande policy...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Borde väl gå att shoppa typ den här annars?Kevork skrev:Bör gå att köpa en 3-fas (rödhandske) UMC från Tesla, bara att kolla med deras service center.Zindar skrev:Inte helt säker på hur lätt det är att få till i min BRF. Att dra ut enfas och trefas är dock enkelt.Kevork skrev:Exakt, kabeln som medföljer ger bara 1-fas.Zindar skrev:Hej. Kan någon förklara för en blivande TM3-ägare vad som menas med "att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox". Innebär det att man inte kan ladda på "röd 3-fas" kontakt med den?Svenssons skrev:Ahh, missade "skulle kunna bli" men det finns ju inget alls som pekar på det och kostnader plus storlek skulle öka. Allt pekar på att Model 3 har trefasladdning på 11kW och att medföljande laddbox till samtliga modeller blir en enfas mobil laddbox.
https://evconnect.se/collections/portab ... 00-v#tab-1
/Erik