Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Postat: 13 dec 2018 07:08
Varför skulle dom inte klara det där? Är ju bara att skicka en bil till lämplig firma i Europa och sen betala räkningen
Dom klarar det säkert men dom måste visa hur anordningen skall fästas in och att den klarar kraven.Smutt skrev:Varför skulle dom inte klara det där? Är ju bara att skicka en bil till lämplig firma i Europa och sen betala räkningen
Vilket sammanträffande, vi beställer både X och 3 i stort sett samtidigt.tbjorn81 skrev:Hej!
Har precis fått tummen ur och beställt en model 3 nu. Har en X idag, men har inte behov av storleken längre så 3:an blir lagom tror jag.
Enda kruxet är ju Drag som jag skulle vilja ha - men främst för att transportera cyklar, inte för att dra tunga saker.
Frågan är om denna skulle fungera:
https://evannex.com/products/ecohitch-for-tesla-model-3
Har tidigare monterat 3e parts drag på en VW Up! som inte är godkänd för drag och har besiktigat den utan att de reagerade på att det var ett drag på den.
Vad tror ni - någon som testat Evannex drag för model S och har några erfarenheter?
Detta om något säger mig att vi aldrig kommer få se en dragkrok på en sedan från USA.M_Oscarsson skrev:TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)
Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?LarsL skrev:Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”...M_Oscarsson skrev:TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.OfarligTesla skrev:Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?LarsL skrev:Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”...M_Oscarsson skrev:TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Det svarar dock inte på den frågan som är relevant. Frågan är hur många som avstår från att köpa bilen på grund av avsaknaden av dragkrok. För Tesla spelar det ju ingen större roll hur många som köper bilen men gärna tagit en dragkrok om den fanns tillgänglig, det viktiga för dem är hur många extra bilar skulle de sälja på att erbjuda det.dd88 skrev:Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.OfarligTesla skrev:Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?LarsL skrev:Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”...M_Oscarsson skrev:TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
OfarligTesla skrev:Det svarar dock inte på den frågan som är relevant. Frågan är hur många som avstår från att köpa bilen på grund av avsaknaden av dragkrok. För Tesla spelar det ju ingen större roll hur många som köper bilen men gärna tagit en dragkrok om den fanns tillgänglig, det viktiga för dem är hur många extra bilar skulle de sälja på att erbjuda det.dd88 skrev:Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.OfarligTesla skrev:Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?LarsL skrev:Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”...M_Oscarsson skrev:TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Jag monterade en Ecohitch på min MS för några år sen. Funkade bra. Finns en tråd om det på forumet om du söker på dragkrok.tbjorn81 skrev:Hej!
Har precis fått tummen ur och beställt en model 3 nu. Har en X idag, men har inte behov av storleken längre så 3:an blir lagom tror jag.
Enda kruxet är ju Drag som jag skulle vilja ha - men främst för att transportera cyklar, inte för att dra tunga saker.
Frågan är om denna skulle fungera:
https://evannex.com/products/ecohitch-for-tesla-model-3
Har tidigare monterat 3e parts drag på en VW Up! som inte är godkänd för drag och har besiktigat den utan att de reagerade på att det var ett drag på den.
Vad tror ni - någon som testat Evannex drag för model S och har några erfarenheter?
Till och med två:LarsL skrev:Det gjordes ju en undersökning här på forumet om hur många det var som avstod pga frånvaron av dragkrok.
Det är väl lite det som är poängen, omöjligt att säga hur många extra bilar som hade sålts med dragkrok då vi aldrig kommer få uppleva samma förutsättningar igen, utan man får titta på andra faktorer och gissa.OfarligTesla skrev:Det svarar dock inte på den frågan som är relevant. Frågan är hur många som avstår från att köpa bilen på grund av avsaknaden av dragkrok. För Tesla spelar det ju ingen större roll hur många som köper bilen men gärna tagit en dragkrok om den fanns tillgänglig, det viktiga för dem är hur många extra bilar skulle de sälja på att erbjuda det.dd88 skrev:Hittar inte undersökningen nu men vill minnas att cirka 60% av alla bilar som säljs har dragkrok. Kollade på blocket, ungefär 1/3 av alla sedaner på Blocket har dragkrok (enligt sök). Ungefär 1/2 av alla kombi. Kollade modeller från 2016 till 2019.OfarligTesla skrev:Eller att du överskattat efterfrågan kraftigt? Vad har du för dataunderlag som gör att du tror att du förstår vad kunderna frågar efter bättre än Tesla?LarsL skrev:Här har nu Elon Musk en produkt som kunderna skriker efter, de till och med gör allt ditt arbete, men du säger ”Nä, tack!”...M_Oscarsson skrev:TeslaClub Danmark drev krokfrågan i EU men fick avslag p.g.a. att Tesla inte ville sammarbeta. (Så tror jag det var)Eftersom jag i stort sett bara tror gott om Elon och hans förmåga att analysera saker så kan jag bara sluta mig till att han inte har begripit hur det funkar i Europa.
Du borde skynda dig TSLA är på väg upp nu på förhandeln...gellerstam skrev:Jaha, då var jag inne och byggde en Tesla M3 LR AWD BLÅ 19" VIT EAP igen men fortfarande ingen dragkrok som tillval.![]()
Hoppet är det sista som överger en. En vacker Torsdag..... Kanske Kanske.
Har fortfarande reservationsslanten innestående men det känns mer och mer onödigt då de kommer leverera 90 bilar om dagen den närmsta tiden. Funderar på att växla in den till TSLA i stället, gör nog mer nytta där.
Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilarRagWal skrev:Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Jeppe_E skrev:Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilarRagWal skrev:Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Dragkroken kan ju dock monteras i efterhand på verkstad, så tycker inte att det borde stoppa upp flödet i fabriken om nu det mot förmodan skulle vara problemet.TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Nej, kommer inte att hända, är väl bilen (individen) typad utan drag så kan man inte eftermontera det (ja alltså om man vill dra lagligt). Om det skulle komma senare (höst osannolikt) så blir det alltså på nyregistrerade bilarRagWal skrev:Ja då är det väl samma för alla M3 i EU kan man tänka.. synd. Hoppas verkligen de reviderar och tillåter eftermontering. Lär väl kosta en slant och visst engagemang att komplettera med. Med historiken för Mofel S i åtanke så blir man ju lite purken.
Nu vet vi säkert att det inte går. Tråkigt. Då står hoppet till Model Y.
Till saken hör att en FB-grupp där saken diskuterats livligt, de flesta vill ha dragkrok och - eller, vissa var väldigt sugna på Model 3, så har jag räknat till ca: 650 medlemmar. Om en nu tänker 20% av dem verkliga kunder på dragkrok så är det bara något hundratal.
Utanför den gruppen i hela landet så är det kanske ett tusental som gärna hade kastat sig över en Model 3 med drag?
Ja konstigt agerande av en fritänkande biltillverkare som Tesla?
Dock ser man till vad de prioriterat så är ju bilden att de till varje pris försökt undvika till och med småkostnader som de ser som möjliga hinder i produktions-cykeln?
Men Model Y som sagt??