Sida 5 av 6

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 dec 2018 00:44
av TeslaTissel
danni skrev:
Soja86 skrev:
Vilken bra sida!

Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Japp, leasingavgiften du får fram på siten utgår från att restvärdet är oförändrat av miljöbonusen och utgår från bilens nypris före bonus, och att bonusen räknas som en extra kontantinsats. Däremot är leasingavgiften mer som ett genomsnitt. I verkligheten kommer du ha mycket högre leasingavgift än min siffra de första 6-8 månaderna innan bonusen trillat in, och sen lite lägre än min siffra resterande tiden. Men jag räknar för enkelhetens skull som om miljöbonusen kom på dag 1.
Jag väntar avsiktligt med min reservation, att trycka på orderknappen. Det är rätt mycket pengar det handlar om trots allt.
Men tack vare ditt arbete blir det lättare se HELA bilden mellan ”öronen”.

Det jag är fundersam på är förstås att jag är egenföretagare, min konjunktur står just nu i lägsta position just nu i mellandagarna. Men ordrar ligger redan inne.
Nästa uppgång kommer under våren. Massor att göra helt plötsligt och så svänger barometern ytterligare en gång.
Så för en småföretagare är det väldigt viktigt att tänka på de faktiska kostnaderna och inte hoppa på för tidigt.

Är också lite osäker på vad Elon hittar på härnäst, Samtidigt som Performance-modellen är tokgrym. En tanke är att visa upp den på olika elbils-event och vara inspiratör ambassadör för elbilar. Tänker-tänker-Tisslar. - Föreläsningar?

Typ.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 dec 2018 00:59
av Wilson
binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Fantastiskt roligt att höra! Grattis både till dig och Danni :) . Det är precis sådana här tjänster som skall till för att få fler att förstå att steget till en miljonbil inte behöver vara såå stort. Sverige har större morötter än man tror för att möjliggöra förflyttningen till eldrift, speciellt för företagare. Problemet är bara att fler måste på reda på det.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 dec 2018 01:07
av TeslaTissel
Wilson skrev:
binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Fantastiskt roligt att höra! Grattis både till dig och Danni :) . Det är precis sådana här tjänster som skall till för att få fler att förstå att steget till en miljonbil inte behöver vara såå stort. Sverige har större morötter än man tror för att möjliggöra förflyttningen till eldrift, speciellt för företagare. Problemet är bara att fler måste på reda på det.
Och kanske utradera en del missaktning för dem som verkligen lägger pengar på att ställa om till ett smartare val av fordon?
Många rynkar på näsan och blir irriterade på folk som vräker sig med dyra bilar.

Men det är det ju mest fossilbilister som tycks göra, utan att ens tänka på kostnaderna,

Tackar förstås också Danni Efraim!! :D

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 dec 2018 11:56
av Bjelke
binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Strålande! :) helt rätt resonerat.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 10:44
av Verdi
Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni. :)

Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.

Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-


På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.

Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 10:57
av danni
Verdi skrev:
Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni. :)

Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.

Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-


På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.

Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".
Fast det slår ju bara fel om du matar in fel. Det här är ju bara en fråga om att välja ena metoden eller andra - ska man basera uträkningen av restvärdet på priset för bonus eller priset efter bonus? Det går att göra på bägge sätten, och det är bara en fråga om hur man räknar. Inget av det är mer rätt än det andra. Det som är viktigt är vad du tror bilen kommer vara värd efter den angivna perioden är slut - och det är det värde som du ska se till att ange. Om det sen uttrycks som procent av priset före bonus eller procent av priset efter bonus, det är ju formalia. Om du inte tror bilen kommer vara värd 50% av priset före bonus efter tre år, då anger du inte 50% av priset före bonus i din kalkyl, det är inte svårare än så. Om du tror att miljöbonusen också tar ner andrahandsvärdet, vilket är ett rimligt antagande, så får du se till så att din kalkyl korrekt reflekterar det. Restvärdet är ju väldigt mycket spekulation, och utöver det här så måste du också försöka ta ställning till saker som hur utbudet av framtida elbilar kommer påverka ditt andrahandsvärde, hur miljöbonusen kanske förändras i framtiden och eventuellt blir större, mindre eller rent av tas bort, och hur det kommer påverka ditt andrahandsvärde. Restvärdet är ju också i allra högsta grad beroende av körsträcka, hur man tänker ta hand om bilen, med mera. Det är oerhört många faktorer som går in i en enda liten höftad siffra.

Så haka inte så mycket upp dig på procentsatserna eller vad det är procent av. Tänk istället efter vad du faktiskt tror bilen kan komma att vara värd när du säljer den. Men anledningen till att jag valt att basera procentsatsen på priset för bonus, är att det är så man räknar när man lägger upp leasingavtal. Då blir det lättare att överföra siffrorna mellan leasing och en kalkyl man jobbar på helt enkelt. Men som sagt så spelar det egentligen ingen roll i praktiken om jag väljer det ena eller andra sättet att räkna på det, vad som spelar roll är vad bilen faktiskt är värd sen och det är din uppgift att försöka uppskatta det när du gör en kalkyl.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 10:58
av danni
binsell-gerdin skrev:
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.

För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.
Jag hade helt missat delar av diskussionen i den här tråden! Tack för de fina orden och för en referral som visat sig vara oerhört värdefull för mig!

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 11:07
av Verdi
danni skrev:
Verdi skrev:
Jag har en liten grej som jag tycker Teslakalkylen gör fel. Sry Danni. :)

Jo. Köper man en elbil som kostar 400 000:- netto och anger 60 000:- i bonus och restvärdet 50% så blir värdeminskningen 140 000:-.

Jag hävdar att värdeminskning är ett mått på hur attraktiv en bil är i jämförelse med att köpa nytt. Kostnaden för att köpa nytt är inte 400 000:- utan 340 000:-. 50% värdeminskning på det är 170 000:- och inte 140 000:-


På dyra Model S och X så spelar det mindre roll men på billigare elbilar slår det ganska mycket fel.

Om man har garanterat restvärde på en viss procent uträknat efter priset före bonusen (som jag har på min S) så stämmer det dock. Men har man inte det så sänker bonusen priset på bilen "hela vägen".
Fast det slår ju bara fel om du matar in fel. Det här är ju bara en fråga om att välja ena metoden eller andra - ska man basera uträkningen av restvärdet på priset för bonus eller priset efter bonus? Det går att göra på bägge sätten, och det är bara en fråga om hur man räknar. Inget av det är mer rätt än det andra. Det som är viktigt är vad du tror bilen kommer vara värd efter den angivna perioden är slut - och det är det värde som du ska se till att ange. Om det sen uttrycks som procent av priset före bonus eller procent av priset efter bonus, det är ju formalia. Om du inte tror bilen kommer vara värd 50% av priset före bonus efter tre år, då anger du inte 50% av priset före bonus i din kalkyl, det är inte svårare än så. Om du tror att miljöbonusen också tar ner andrahandsvärdet, vilket är ett rimligt antagande, så får du se till så att din kalkyl korrekt reflekterar det. Restvärdet är ju väldigt mycket spekulation, och utöver det här så måste du också försöka ta ställning till saker som hur utbudet av framtida elbilar kommer påverka ditt andrahandsvärde, hur miljöbonusen kanske förändras i framtiden och eventuellt blir större, mindre eller rent av tas bort, och hur det kommer påverka ditt andrahandsvärde. Restvärdet är ju också i allra högsta grad beroende av körsträcka, hur man tänker ta hand om bilen, med mera. Det är oerhört många faktorer som går in i en enda liten höftad siffra.

Så haka inte så mycket upp dig på procentsatserna eller vad det är procent av. Tänk istället efter vad du faktiskt tror bilen kan komma att vara värd när du säljer den. Men anledningen till att jag valt att basera procentsatsen på priset för bonus, är att det är så man räknar när man lägger upp leasingavtal. Då blir det lättare att överföra siffrorna mellan leasing och en kalkyl man jobbar på helt enkelt. Men som sagt så spelar det egentligen ingen roll i praktiken om jag väljer det ena eller andra sättet att räkna på det, vad som spelar roll är vad bilen faktiskt är värd sen och det är din uppgift att försöka uppskatta det när du gör en kalkyl.

Jo, absolut. Man _kan_ göra rätt om man är medveten om hur det slår. Jag tror dock att många kan lura sig lite och få fram en fantastiskt låg månadskostnad.

Fast det är inte helt enkelt, det håller jag med om. Det blir inte riktigt bra att ändra heller för då stämmer det inte mot offerter från leasingbolag som ju anger restvärde i procent utan hänsyn till bonusen. T ex så har en del här reagerat på att det är väldigt låga restvärden i procent på elbilar. Det beror helt säkert på det här med bonusen till viss del.

Att bygga ut kalkylen med fler val för att ta hand om det här problemet är inte heller riktigt bra för det kräver mer av användaren och det riskerar att bli onödigt komplicerat.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 14:26
av Mickep
Tycker den var intressant, även om det finns en risk att göra glädjekalkyler. Tycker att det är mer rimligt att sätta restvärdet till 0 när man beräknar. Det jag skulle vilja se (eftersom värdet verkar vara 50%) att man har en jämförelse med leasing (privat/företag). Blir säkert ganska komplicerat och jag är för att göra det så enkelt som möjligt. kanske ha en "easy" mode på sidan där endast de basala inställningarna finns och sedan en "advance" där man kan skriva in vad man vill.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 14:42
av Verdi
Mickep skrev:
Tycker den var intressant, även om det finns en risk att göra glädjekalkyler. Tycker att det är mer rimligt att sätta restvärdet till 0 när man beräknar. Det jag skulle vilja se (eftersom värdet verkar vara 50%) att man har en jämförelse med leasing (privat/företag). Blir säkert ganska komplicerat och jag är för att göra det så enkelt som möjligt. kanske ha en "easy" mode på sidan där endast de basala inställningarna finns och sedan en "advance" där man kan skriva in vad man vill.

Hur kan 0% vara rimligt?

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 15:36
av Jeppe_E
Verdi skrev:
Mickep skrev:
Tycker den var intressant, även om det finns en risk att göra glädjekalkyler. Tycker att det är mer rimligt att sätta restvärdet till 0 när man beräknar. Det jag skulle vilja se (eftersom värdet verkar vara 50%) att man har en jämförelse med leasing (privat/företag). Blir säkert ganska komplicerat och jag är för att göra det så enkelt som möjligt. kanske ha en "easy" mode på sidan där endast de basala inställningarna finns och sedan en "advance" där man kan skriva in vad man vill.

Hur kan 0% vara rimligt?
Inte rimligt, men ger väl kanske ett intressant resultat i fråga om ägandekostnad.

Exempel:

Bil för 430000 kr
Kontantinsats: 86000 kr
Miljöbonus: 60000 kr
Lån: 284000 kr (ja, jag drar av miljöbonusen, trots att den dröjer 6 månader)
48 månader = 6500kr/månad

Sen står du där med en bil som du betalt 86000 i kontantinsats, så det är så mycket du behöver ha ut för bilen. Ska vi gissa att den efter 4 år har ett marknadsvärde på 30%, vilket då är 110.000 kr (av nybilspriset - miljöbonus)
Oavsett så har du ju till kontantinsatsen för din nästa bil och bilen har kostat i runda slängar, just 6500 kr/månad. Sedan tillkommer förstås däck, försäkring och drivmedel. Men detta kan man ju lägga in i kalkylen.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 15:41
av Smutt
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 16:05
av danni
Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
Jag väljer ofta 30% i själva leasingavtalet, men när jag räknar på de faktiska kostnaderna brukar jag räkna mer realistiskt, t.ex. 50%.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 16:18
av Jeppe_E
Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
DNB's lån med restvärde har 0% redan efter 6 år :shock:

Så en Model 3 basmodell på 72 månader kostar 8320 kr/månad

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 18:55
av danni
Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
DNB's lån med restvärde har 0% redan efter 6 år :shock:

Så en Model 3 basmodell på 72 månader kostar 8320 kr/månad
Amortering är inte kostnad.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 19:04
av Jeppe_E
danni skrev:
Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
DNB's lån med restvärde har 0% redan efter 6 år :shock:

Så en Model 3 basmodell på 72 månader kostar 8320 kr/månad
Amortering är inte kostnad.
Om restvärdet är 0kr så jo ;)

Men ok, säg att du efter 6 år får lika mycket som du lagt i kontantinsats. Vad är kostnaden för bilen då?

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 19:05
av danni
Mjae, även då är det inte säkert att amorteringen och värdeminskningen följer varandra. Och restvärdet lär ju knappast vara 0% efter sex år oavsett.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 08 feb 2019 19:46
av kler
Jeppe_E skrev:
danni skrev:
Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
Jag gillar inte glädje kalkyler väljer oftast 40% restvärde efter 3år men jag får alltid mer än 50% 0% kan bara vara rimligt om man ska ha bilen i 10år
DNB's lån med restvärde har 0% redan efter 6 år :shock:

Så en Model 3 basmodell på 72 månader kostar 8320 kr/månad
Amortering är inte kostnad.
Om restvärdet är 0kr så jo ;)

Men ok, säg att du efter 6 år får lika mycket som du lagt i kontantinsats. Vad är kostnaden för bilen då?
Du har ju förhoppningsvis kvar bilen efter 6 år, och förhoppningsvis betingar den fortfarande ett värde. Om du efter 6 år säljer bilen - då får du facit på vad kostnaden blev.

Edit: Läste slarvigt, om det matchar precis, så antar jag att den kostar den summa du angav :)

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 01 mar 2019 13:47
av gellerstam
Danni!

Dags att jobba lite. Vi vill ha nya exempelkalkyler baserat på de nya priserna. :-)

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 01 mar 2019 13:49
av vigge50
gellerstam skrev:
Danni!

Dags att jobba lite. Vi vill ha nya exempelkalkyler baserat på de nya priserna. :-)
För Model 3 kan det vara bra men jag anser att priserna för S och X fortfarande är för osäkra för att uppdatera Dennis hemsida.

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 01 mar 2019 14:37
av danni
Jag avvaktar två saker:

1. Vill se så det verkligen är på riktigt för det känns inte så.

2. Ska komma hem från Lofoten :)

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 10 mar 2019 14:06
av Baretta
Får detta meddelande i dag om jag går in från en iPhone:
C48AD93F-0A3E-43D0-B7C9-F0D2C634C558.jpeg

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 10 mar 2019 15:54
av Klintan
Baretta skrev:
Får detta meddelande i dag om jag går in från en iPhone:
C48AD93F-0A3E-43D0-B7C9-F0D2C634C558.jpeg
Certifikatet har gått ut. Let's Encrypt har guider för hur man sätter upp det för autorenew, kolla dem Danni. :-)

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 11 mar 2019 09:01
av danni
Den hostingplattform jag använder har inbyggt stöd för autorenewal, och certifikaten ska förnyas automatiskt tio dagar innan de går ut. Av någon anledning har det inte skett... Jag får kontakta dem. Tack för heads-up!

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Postat: 11 mar 2019 10:19
av danni
Nu är det igång igen. Det var något i DNS-inställningarna som gjorde att autoförnyelsen inte funkade.