Sida 5 av 8

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 09:26
av nek0
Nikke skrev:
Elbilar är ett nytt segment, så du måste jmf äpplen med äpplen. Vill du dra din husvagn med en Kia, så får du göra det. Men det är många i Sverige som köper bilar för 400k och uppåt. Här kommer elbilar kunna konkurrera inom några år. Och ju fler elbilar som säljs, desto billigare blir de.
Precis om några år. Sa jag något annat. Dagens elbilar kan inte ärsätta avgasbilar för alla det är det jag sa.Sedan det här "Men det är många i Sverige som köper bilar för 400k och uppåt."Det finns massa länder utöver Sverige och folk som inte klarar 400 000 kr för en bil. Även i Sverige säljs flera bilar som kostar mindre än 400 000kr

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 09:54
av mati
Utan att veta, dvs jag killgissar ;) , vågar jag påstå att de allra flesta köper bilar för långt under 400k. Jag har aldrig haft en så pass dyr bil tidigare. Det är inte direkt så att jag inte hade haft råd, vilket de flesta faktiskt inte har, utan jag var helt enkelt inte beredd att lägga så mycket pengar på en bil som kostar mer än hela min fastighet och huset jag bor i. Just nu är man illa tvungen om man vill köra elbil, men den dagen det finns en fullvärdig förstabils-elbil för runt 300k eller lägre är jag den första som ställer sig i kön. Och då är det troligen nästan helt ointressant vilken tillverkare den kommer ifrån.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 10:03
av nek0
mati skrev:
Utan att veta, dvs jag killgissar ;) , vågar jag påstå att de allra flesta köper bilar för långt under 400k. Jag har aldrig haft en så pass dyr bil tidigare. Det är inte direkt så att jag inte hade haft råd, vilket de flesta faktiskt inte har, utan jag var helt enkelt inte beredd att lägga så mycket pengar på en bil som kostar mer än hela min fastighet och huset jag bor i. Just nu är man illa tvungen om man vill köra elbil, men den dagen det finns en fullvärdig förstabils-elbil för runt 300k eller lägre är jag den första som ställer sig i kön. Och då är det troligen nästan helt ointressant vilken tillverkare den kommer ifrån.
+1
Jag köper en sån (bara den inte är från Volvo) utan att blinka.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 10:22
av Legato
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 10:25
av Walker
”En förstabils-elbil för runt 300” eller lägre”?
Då köper jag minst 2. Kommer aldrig att ske.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 10:38
av Svenssons
mati skrev:
Utan att veta, dvs jag killgissar ;) , vågar jag påstå att de allra flesta köper bilar för långt under 400k. Jag har aldrig haft en så pass dyr bil tidigare. Det är inte direkt så att jag inte hade haft råd, vilket de flesta faktiskt inte har, utan jag var helt enkelt inte beredd att lägga så mycket pengar på en bil som kostar mer än hela min fastighet och huset jag bor i. Just nu är man illa tvungen om man vill köra elbil, men den dagen det finns en fullvärdig förstabils-elbil för runt 300k eller lägre är jag den första som ställer sig i kön. Och då är det troligen nästan helt ointressant vilken tillverkare den kommer ifrån.
Samma för mig, min dyraste bil innan kostade 234k SEK om jag minns rätt. Har aldrig funderat på bil över 300k även ifall jag haft pengarna. Min killgissning är att elbilar inom 10 år inte kommer att kosta mer än motsvarande avgasbil och då är valet mellan elbil/avgasbil självklart i och med att totalkostnaden är så mycket lägre på elbil förutom alla andra fördelar med elbil. Modellutbudet behövs dock också, både vad gäller billigare bilar, bilar med dragkrok, lastförmåga och så vidare.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 10:54
av Verdi
Hur många nya bilar kostar under 300' då? Alltså stora bilar.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 11:09
av Zalman3
Tycker redan nu att det finns elbilar som
Ligger hyfsat till i pris.

Vet en som köpte en Nissan Leaf Visio 40kWh,
som fick den levererad nu i juli.
Betalade 293.000kr för den, 60.000kr
i stöd så blir netto 233.000kr.

Vet dom som köpt en Renault Zoe 41kWh
För 229.000kr netto.

Och nya Zoe får ju snabbladdning på minst 50kW,
Kan bli en storsäljare med rätt pris och kort leveranstid!

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 11:26
av nek0
Zalman3 skrev:
Tycker redan nu att det finns elbilar som
Ligger hyfsat till i pris.

Vet en som köpte en Nissan Leaf Visio 40kWh,
som fick den levererad nu i juli.
Betalade 293.000kr för den, 60.000kr
i stöd så blir netto 233.000kr.

Vet dom som köpt en Renault Zoe 41kWh
För 229.000kr netto.

Och nya Zoe får ju snabbladdning på minst 50kW,
Kan bli en storsäljare med rätt pris och kort leveranstid!
Så du menar att en Zoe kan ersätta en Kia Ceed kombi? Eller en Leaf istället för en Octavia kombi?
Tror att du bara skojar.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 11:30
av nek0
Verdi skrev:
Hur många nya bilar kostar under 300' då? Alltså stora bilar.
Finns en hel del faktiskt
I40
Superb
Mondeo
Optima
Octavia
C5
Talisman + några till

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 11:32
av nek0
Svenssons skrev:
mati skrev:
Utan att veta, dvs jag killgissar ;) , vågar jag påstå att de allra flesta köper bilar för långt under 400k. Jag har aldrig haft en så pass dyr bil tidigare. Det är inte direkt så att jag inte hade haft råd, vilket de flesta faktiskt inte har, utan jag var helt enkelt inte beredd att lägga så mycket pengar på en bil som kostar mer än hela min fastighet och huset jag bor i. Just nu är man illa tvungen om man vill köra elbil, men den dagen det finns en fullvärdig förstabils-elbil för runt 300k eller lägre är jag den första som ställer sig i kön. Och då är det troligen nästan helt ointressant vilken tillverkare den kommer ifrån.
Samma för mig, min dyraste bil innan kostade 234k SEK om jag minns rätt. Har aldrig funderat på bil över 300k även ifall jag haft pengarna. Min killgissning är att elbilar inom 10 år inte kommer att kosta mer än motsvarande avgasbil och då är valet mellan elbil/avgasbil självklart i och med att totalkostnaden är så mycket lägre på elbil förutom alla andra fördelar med elbil. Modellutbudet behövs dock också, både vad gäller billigare bilar, bilar med dragkrok, lastförmåga och så vidare.
+1
Så är det säkert. men då pratar vi inte om dagens modeller av elbilar eller hur?

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 11:40
av nek0
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 11:51
av PoloPrinsen
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Tycker redan nu att det finns elbilar som
Ligger hyfsat till i pris.

Vet en som köpte en Nissan Leaf Visio 40kWh,
som fick den levererad nu i juli.
Betalade 293.000kr för den, 60.000kr
i stöd så blir netto 233.000kr.

Vet dom som köpt en Renault Zoe 41kWh
För 229.000kr netto.

Och nya Zoe får ju snabbladdning på minst 50kW,
Kan bli en storsäljare med rätt pris och kort leveranstid!
Så du menar att en Zoe kan ersätta en Kia Ceed kombi? Eller en Leaf istället för en Octavia kombi?
Tror att du bara skojar.
Det menade nog inte Zalman3 heller att de skulle kunna rakt av, men allt är inte omöjligt för en till yttermåtten liten bil. Ett bra exempel på det är min egen erfarenhet vad gällde volvos samtliga modeller 1997, ingen av dom satt jag bra i, lite för klent tilltaget mått i skjutmån på förarstolen, för låg ratt eller för lågt i takhöjd. Överaskande nog så var en VW Polo större på dessa mått så jag fick en billigare bil inköpsprismässigt och en bil billigare i drift, men som var större inuti volvos resp modeller på den tiden. Nu kör jag en nyare generations volvo (S60) och den räcker till inuti, men den är helt klart mycket dåligt volymutnyttjad om man vill sitta bekvämt i baksätet bakom en 185cm+ förare och själv inte är max 160.cm. typ.
Nåja nog om det, en bilmodell som kanske både kan klassas som både relativt rymlig och billig är Sonomotors modell Sion

https://sonomotors.com

Med dess prislapp på 16000€ för bilen samt antingen hyrbatteri eller 4000€ för att köpa med batteriet så kommer den ligga under 200000sek efter miljörabatten är avdragen. Inte illa map att det är en elbil och inte i den minsta klassen storleksmässigt.

Mvh PP

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 11:56
av vigge50
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Skojar du?
I Sverige och även Norden så är husvagn betydligt populärare än resten av världen så att dra det som exempel för att visa att de flesta bilarna i världen kommer dra husvagn blir ju väldigt snedvridet. Då kan vi ju lika gärna såga att varken Model S eller Model 3 behöver någon dragkrok eftersom nästan alla har ändå en pickup(i alla fall i USA...).

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 12:42
av Nikke
Om Tesla lyckas komma bra ut ur Model 3 leveranserna så tror jag inte att de kommer vara omsprungna till 2021. Kanske en eller två av de traditionella tillverkarna är ikapp. Resten av tillverkarna kommer fortsätta hitta på fantastiska anledningar till varför deras modeller kommer senare.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 12:44
av e5m1r
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
Jag är ingen expert men lite snabb matte kommer jag fram till att du ska åka i amxfart under en timme i ogynsamma förhållande om du ska tömma ett batteri och då kommer du strax över 20 mil
Esmir om du läst texten så ser du själv att det inte är jag som hittar på och jag har ingen anledning att inte tro på honom. Vill man köra som en idiot så kostar det. Du har säkert sett hur de kör där nere.
Sedan det där med laddningen. I BiH finns det 3 snabbladdare, hur snabba de är har jag ingen aning men jag tror inte att de räcker om man kör som han påstår att han gör
Jag säger inget mot dig
Men det han påstår stämmer inte det är på gränsen till omöjligt om han inte kör uppför alperna i konstant max pådrag Bild
Alternativt att han kör med ac på hela dagen och kör runt under dagen i sarajevo men oavsätt så är det icke problem
Superchsrgers är till för långresor och ska han på en sådan ( som inte är till serbien ) så är det inget problem
Låter som om han hade laddad på sarajevo suc om det fanns en sådan och det är direkt fel
Varför jag säger mot dig är för att icke ägare kan tro på sånt här trams

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 12:49
av Svenssons
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Utan att veta, dvs jag killgissar ;) , vågar jag påstå att de allra flesta köper bilar för långt under 400k. Jag har aldrig haft en så pass dyr bil tidigare. Det är inte direkt så att jag inte hade haft råd, vilket de flesta faktiskt inte har, utan jag var helt enkelt inte beredd att lägga så mycket pengar på en bil som kostar mer än hela min fastighet och huset jag bor i. Just nu är man illa tvungen om man vill köra elbil, men den dagen det finns en fullvärdig förstabils-elbil för runt 300k eller lägre är jag den första som ställer sig i kön. Och då är det troligen nästan helt ointressant vilken tillverkare den kommer ifrån.
Samma för mig, min dyraste bil innan kostade 234k SEK om jag minns rätt. Har aldrig funderat på bil över 300k även ifall jag haft pengarna. Min killgissning är att elbilar inom 10 år inte kommer att kosta mer än motsvarande avgasbil och då är valet mellan elbil/avgasbil självklart i och med att totalkostnaden är så mycket lägre på elbil förutom alla andra fördelar med elbil. Modellutbudet behövs dock också, både vad gäller billigare bilar, bilar med dragkrok, lastförmåga och så vidare.
+1
Så är det säkert. men då pratar vi inte om dagens modeller av elbilar eller hur?
Dagens modeller kommer ju vara begagnade så de kommer sannolikt vara billigare än nya avgasbilar. Jag tror också att avgasbilar kommer fortsätta gå upp i pris, särskilt för att kunna klara av nya utsläppskrav, så även framtida versioner av Model S/X/3 och Leaf osv kommer kosta ungefär det samma som motsvarande avgasbil plus att driftskostanden är betydligt lägre på elbilarna samt har bättre köregenskaper.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 13:55
av Legato
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Det verkar som du återigen börjat trolla, det är ju tråkigt. Orkar inte bemöta argument som du själv fattar är totalt nonsens. Återigen, världsmarknaden för husvagnsdragande sedaner är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt.

Att du har någon märklig princip kring vad du lånar eller inte lånar till är ju helt irrelevant. Om du köper en sämre bil pga dina egna principer så är det givetvis ditt egna icke-rationella beslut.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 13:58
av nek0
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Skojar du?
I Sverige och även Norden så är husvagn betydligt populärare än resten av världen så att dra det som exempel för att visa att de flesta bilarna i världen kommer dra husvagn blir ju väldigt snedvridet. Då kan vi ju lika gärna såga att varken Model S eller Model 3 behöver någon dragkrok eftersom nästan alla har ändå en pickup(i alla fall i USA...).
"I Sverige och även Norden så är husvagn betydligt populärare än resten av världen så att dra det som exempel för att visa att de flesta bilarna i världen kommer dra husvagn blir ju väldigt snedvridet. "
Har aldrig haft och kommer aldrig ha en husvagn men har kört olika bilsläp efter bilarna senaste 33 åren. Det är inte bara husvagnar man drar med bilen eller vill du att man tar upp varje modell. Om du åkt genom Tyskland så har du säkert sett massa husvagnar från Holland, Belgien,Frankrike.....

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 14:05
av nek0
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Det verkar som du återigen börjat trolla, det är ju tråkigt. Orkar inte bemöta argument som du själv fattar är totalt nonsens. Återigen, världsmarknaden för husvagnsdragande sedaner är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt.

Att du har någon märklig princip kring vad du lånar eller inte lånar till är ju helt irrelevant. Om du köper en sämre bil pga dina egna principer så är det givetvis ditt egna icke-rationella beslut.
Totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar under 300 000kr.
När man tappar argumenten så kommer man med påhoppen . Ja jag tycker också att det blir tokigt med sådana diskussioner.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 14:10
av nek0
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
Jag är ingen expert men lite snabb matte kommer jag fram till att du ska åka i amxfart under en timme i ogynsamma förhållande om du ska tömma ett batteri och då kommer du strax över 20 mil
Esmir om du läst texten så ser du själv att det inte är jag som hittar på och jag har ingen anledning att inte tro på honom. Vill man köra som en idiot så kostar det. Du har säkert sett hur de kör där nere.
Sedan det där med laddningen. I BiH finns det 3 snabbladdare, hur snabba de är har jag ingen aning men jag tror inte att de räcker om man kör som han påstår att han gör
Jag säger inget mot dig
Men det han påstår stämmer inte det är på gränsen till omöjligt om han inte kör uppför alperna i konstant max pådrag Bild
Alternativt att han kör med ac på hela dagen och kör runt under dagen i sarajevo men oavsätt så är det icke problem
Superchsrgers är till för långresor och ska han på en sådan ( som inte är till serbien ) så är det inget problem
Låter som om han hade laddad på sarajevo suc om det fanns en sådan och det är direkt fel
Varför jag säger mot dig är för att icke ägare kan tro på sånt här trams
Jag vet inte hur mycket i det här är sanning men om idioten tömmer batteriet på 2 timmar och sedan måste ladda i 24 timmar då är det klart att han blir trött på det.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 14:15
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Utan att veta, dvs jag killgissar ;) , vågar jag påstå att de allra flesta köper bilar för långt under 400k. Jag har aldrig haft en så pass dyr bil tidigare. Det är inte direkt så att jag inte hade haft råd, vilket de flesta faktiskt inte har, utan jag var helt enkelt inte beredd att lägga så mycket pengar på en bil som kostar mer än hela min fastighet och huset jag bor i. Just nu är man illa tvungen om man vill köra elbil, men den dagen det finns en fullvärdig förstabils-elbil för runt 300k eller lägre är jag den första som ställer sig i kön. Och då är det troligen nästan helt ointressant vilken tillverkare den kommer ifrån.
Samma för mig, min dyraste bil innan kostade 234k SEK om jag minns rätt. Har aldrig funderat på bil över 300k även ifall jag haft pengarna. Min killgissning är att elbilar inom 10 år inte kommer att kosta mer än motsvarande avgasbil och då är valet mellan elbil/avgasbil självklart i och med att totalkostnaden är så mycket lägre på elbil förutom alla andra fördelar med elbil. Modellutbudet behövs dock också, både vad gäller billigare bilar, bilar med dragkrok, lastförmåga och så vidare.
+1
Så är det säkert. men då pratar vi inte om dagens modeller av elbilar eller hur?
Dagens modeller kommer ju vara begagnade så de kommer sannolikt vara billigare än nya avgasbilar. Jag tror också att avgasbilar kommer fortsätta gå upp i pris, särskilt för att kunna klara av nya utsläppskrav, så även framtida versioner av Model S/X/3 och Leaf osv kommer kosta ungefär det samma som motsvarande avgasbil plus att driftskostanden är betydligt lägre på elbilarna samt har bättre köregenskaper.
Frågan är bara hur man ska jämföra bilarna.Vilka avgasbilar idag motsvarar Model S/X/3?

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 14:28
av vigge50
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Skojar du?
I Sverige och även Norden så är husvagn betydligt populärare än resten av världen så att dra det som exempel för att visa att de flesta bilarna i världen kommer dra husvagn blir ju väldigt snedvridet. Då kan vi ju lika gärna såga att varken Model S eller Model 3 behöver någon dragkrok eftersom nästan alla har ändå en pickup(i alla fall i USA...).
"I Sverige och även Norden så är husvagn betydligt populärare än resten av världen så att dra det som exempel för att visa att de flesta bilarna i världen kommer dra husvagn blir ju väldigt snedvridet. "
Har aldrig haft och kommer aldrig ha en husvagn men har kört olika bilsläp efter bilarna senaste 33 åren. Det är inte bara husvagnar man drar med bilen eller vill du att man tar upp varje modell. Om du åkt genom Tyskland så har du säkert sett massa husvagnar från Holland, Belgien,Frankrike.....
Men då får vi hålla isär diskussionen.
Ja, jag tycker att även elbilar i den lägre prisklassen ska ha dragkrok så att du kan hämta saker du köper och lämna saker på tippen.
Nä, jag tycker inte de flesta elbilarna måste klara en husvagnssemester för att elbilar ska kunna slå igenom.
En Ioniq med 28 kWh och dragkrok skulle nog klara de flesta körningar där dragkrok använts.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 14:28
av Legato
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Det verkar som du återigen börjat trolla, det är ju tråkigt. Orkar inte bemöta argument som du själv fattar är totalt nonsens. Återigen, världsmarknaden för husvagnsdragande sedaner är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt.

Att du har någon märklig princip kring vad du lånar eller inte lånar till är ju helt irrelevant. Om du köper en sämre bil pga dina egna principer så är det givetvis ditt egna icke-rationella beslut.
Totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar under 300 000kr.
När man tappar argumenten så kommer man med påhoppen . Ja jag tycker också att det blir tokigt med sådana diskussioner.
Påhoppen? Jag besvarar dina påståenden (inklusive de påståenden du själv förstår är helt felaktiga) medan du din vana trogen måste hitta på. Varsågod och citera var jag påstått att bilar över 600k säljer mer än bilar under 300k.

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Postat: 22 jul 2018 14:41
av nek0
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Det verkar som du återigen börjat trolla, det är ju tråkigt. Orkar inte bemöta argument som du själv fattar är totalt nonsens. Återigen, världsmarknaden för husvagnsdragande sedaner är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt.

Att du har någon märklig princip kring vad du lånar eller inte lånar till är ju helt irrelevant. Om du köper en sämre bil pga dina egna principer så är det givetvis ditt egna icke-rationella beslut.
Totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar under 300 000kr.
När man tappar argumenten så kommer man med påhoppen . Ja jag tycker också att det blir tokigt med sådana diskussioner.
Påhoppen? Jag besvarar dina påståenden (inklusive de påståenden du själv förstår är helt felaktiga) medan du din vana trogen måste hitta på. Varsågod och citera var jag påstått att bilar över 600k säljer mer än bilar under 300k.
Vad är det jag hittar på?
Vilka bilar tänker du på här "Återigen, världsmarknaden för husvagnsdragande sedaner är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt."? Vilka är de ( (inklusive de påståenden du själv förstår är helt felaktiga) ?