Ny uppdate kommer med batteriförvärmning
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning
Att prata med bilen väcker datorn. Den går inte direkt på stora batteriet, men 12 V-batteriet laddas från det stora batteriet vid behov, så det laddas snabbare ur än om man låter bilen vara i fred.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ah, så bilen kan alltså ladda 12 volt batteriet från stora trots att den är avstängd.bylund skrev:Att prata med bilen väcker datorn. Den går inte direkt på stora batteriet, men 12 V-batteriet laddas från det stora batteriet vid behov, så det laddas snabbare ur än om man låter bilen vara i fred.
Har nu installerat 2017.50.2 och uppdaterat appen. 8 grader i bilen och ingen extra ikon dyker upp vid värmning, behöver nog vara varmare. Får se när jag testar chill mode eller easy access. Någon som testat easy access?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Easy access kom för några uppdateringar sedan men borde finnas en för varje förarprofil. Som det är nu åker min sambo bak en halvmeter varje gång easy access går i. Så det blir bara en av oss som kan ha det aktiverat.
2016 Model S 75
Min sambo använder easy access. Hon är inte så lång så det är svårt för henne att gå i och ur annars. Tidigare klickade hon alltid på min profil för att komma ur.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Så här ser min symbol ut. 0 ute och bilen stått i 9h.
2016 Model S 75
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Apropå det här med att man nu inte kan välja om den ska värma batteriet eller inte, vad händer om man har
range mode på? Kan det vara ett sätt att stänga av funktionen batterivärmare om man nu skulle vilja det?
range mode på? Kan det vara ett sätt att stänga av funktionen batterivärmare om man nu skulle vilja det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag fick symbolen idag trots att bilen inte var inkopplad. Då undrar jag lite hur meningsfullt det är, uppvärmningen kostar ju på direkt på räckvidden i det läget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
Precis, i det läget kan det inte vara mkt värt bortsett från att regen kan arbeta bättre redan frön början (vilket
jag själv förvisso uppskattar mkt).
jag själv förvisso uppskattar mkt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kändes inte som någon skillnad mot tidigare. Bilen inte inkopplad och värmde 30 min. Samma gula streck som tidigare och inte varmare batteri än förrut.
2016 Model S 75
Fast det blir väl ingen skillnad i energiåtgång om batteriet värms upp innan eller efter bilen börjar åka?bylund skrev:Jag fick symbolen idag trots att bilen inte var inkopplad. Då undrar jag lite hur meningsfullt det är, uppvärmningen kostar ju på direkt på räckvidden i det läget.
- Bjelke
- Teslaägare
Oftast kanske det inte spelar någon roll men om man tex bara ska åka en kort sträcka så är det slöseri ,Simon skrev:Fast det blir väl ingen skillnad i energiåtgång om batteriet värms upp innan eller efter bilen börjar åka?bylund skrev:Jag fick symbolen idag trots att bilen inte var inkopplad. Då undrar jag lite hur meningsfullt det är, uppvärmningen kostar ju på direkt på räckvidden i det läget.
eller om man kör på Range mode och inte vill
"Ödsla" energi i onödan eftersom batteriet även
värms av överskottet från motorn när man kör osv...
Dom som saknar möjlighet till laddning hemma vill ibland köra så snålt det någonsin är möjligt tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Här var det -4 på julafton men inte fick jag någon batterivärmeikon inte.
Jag förstår faktiskt inte hur Tesla resonerade med denna uppdatering.
* Batterivärmningen vill man väl använda på samma sätt som möjligheten att ladda 100%, dvs för att öka räckvidden om man ska ut på långresa. Visst är det trevligt att ha full regen, men det blir ju på bekostnad av en högre energiåtgång. Den prioriteringen borde man få avgöra själv.
* Om man nu ska "tvinga" på batterivärmning vid kupévärmning, varför görs det enbart under en viss temperatur? Regenerativ bromsning är väl lika trevligt att ha tillgång till oavsett temperatur? Är temperaturen ute högre går det ju dessutom åt mindre energi för att värma batteriet till rätt temperatur.
* Ännu märkligare tycker jag är att batterivärmning aktiveras även om bilen inte är inpluggad. Att då tvingas till att värma batteriet när man kanske verkligen vill spara på sin räckvidd känns jättemärkligt.
* Batterivärmningen vill man väl använda på samma sätt som möjligheten att ladda 100%, dvs för att öka räckvidden om man ska ut på långresa. Visst är det trevligt att ha full regen, men det blir ju på bekostnad av en högre energiåtgång. Den prioriteringen borde man få avgöra själv.
* Om man nu ska "tvinga" på batterivärmning vid kupévärmning, varför görs det enbart under en viss temperatur? Regenerativ bromsning är väl lika trevligt att ha tillgång till oavsett temperatur? Är temperaturen ute högre går det ju dessutom åt mindre energi för att värma batteriet till rätt temperatur.
* Ännu märkligare tycker jag är att batterivärmning aktiveras även om bilen inte är inpluggad. Att då tvingas till att värma batteriet när man kanske verkligen vill spara på sin räckvidd känns jättemärkligt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:Jag förstår faktiskt inte hur Tesla resonerade med denna uppdatering.
+1 på allt ovan. Sammanfattar precis vad jag också tycker!
MY LR, Pearl White
Helst tycker jag att man skulle kunna välja manuellt om endast kupe ska värmas, endast batteri ska värmas eller bägge.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Legato sammanfattar bra. Dock vill jag kunna slå på ratt- och rumpvärme också
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- TeslaX Anders
- Teslaägare
Varför så negativa/skeptiska till nya funktioner/uppdateringar? Detta är väl en pågående utveckling där Tesla försöker förbättra funktion och upplevelse för oss ägare. Jag tycker att Tesla verkar vara lyhörda för synpunkter och kritik och hela tiden försöker utveckla sin produkt efter vad brukarna tycker och vad tekniken tillåter. Det är ju bara att jämföra med mobiler och datorer som bara blir bättre och med nya funktioner för varje år. Inte kan man då sitta och gråta bara för att man sitter med ex. en Iphone 7 när det kommer en 7S eller en Iphone X.
Jag hoppas och tror på en fortsatt utveckling av befintliga och nya funktioner.
Som jag uppfattar det hinner inte batteriuppvärmningen dra speciellt mycket om man bara förvärmer 10-15 minuter som ofta räcker i alla fall i södra halvan av Sverige. Förvärma 60 minuter kan man ju göra när bilen är inkopplad på nätet så belastas ju inte batteriet.
Som jag uppfattar det hinner inte batteriuppvärmningen dra speciellt mycket om man bara förvärmer 10-15 minuter som ofta räcker i alla fall i södra halvan av Sverige. Förvärma 60 minuter kan man ju göra när bilen är inkopplad på nätet så belastas ju inte batteriet.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Jag har version 2017.50.2 men vet inte hur batteriförvärmning fungerar....vad och hur ska man göra?
Jag är nog den sista du bör anklaga för att generellt vara negativ till nya funktioner/uppdateringar.TeslaX Anders skrev:Varför så negativa/skeptiska till nya funktioner/uppdateringar? Detta är väl en pågående utveckling där Tesla försöker förbättra funktion och upplevelse för oss ägare. Jag tycker att Tesla verkar vara lyhörda för synpunkter och kritik och hela tiden försöker utveckla sin produkt efter vad brukarna tycker och vad tekniken tillåter. Det är ju bara att jämföra med mobiler och datorer som bara blir bättre och med nya funktioner för varje år. Inte kan man då sitta och gråta bara för att man sitter med ex. en Iphone 7 när det kommer en 7S eller en Iphone X.
Att göra värmningen valfri hade ju inte ökat komplexiteten, men hade i mitt tycke varit överlägset det man gjorde nu. Jag tycker mig nästan alltid kunna förstå logiken i varför Tesla gör på ett visst sätt (sedan kan det såklart bli fel ändå av ett eller annat skäl), men denna gång förstår jag inte logiken i implementeringen.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- TeslaX Anders
- Teslaägare
Jag anklagar absolut ingen! Jag beskriver bara min reflektioner/tankar i detta ämne.
Man får tycka olika eller hur?
Man får tycka olika eller hur?

MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Men är det verkligen någon skillnad mot förrut? Var det ens beskrivet vid uppdateringen att det skulle vara förvärmning av batteri?
Jag tror den enda skillnaden är att det finns en symbol i appen som visar om batteriet värms.
Vill man inte värma får man slå på range mode, men då måste man gå ut till bilen...
Jag tror den enda skillnaden är att det finns en symbol i appen som visar om batteriet värms.
Vill man inte värma får man slå på range mode, men då måste man gå ut till bilen...
2016 Model S 75
- mattiasottosson
- Teslaägare
Kan ha fel, men tror inte att batterivärmaren startade alls vid preheat tidigare, men däremot så gjorde effektuttaget vid förvärmning att packet värmdes något "på köpet"?Jensa skrev:Men är det verkligen någon skillnad mot förrut? Var det ens beskrivet vid uppdateringen att det skulle vara förvärmning av batteri?
Noterade i alla fall ett nytt typ av ljud från bilen häromdagen, när batterivärmaren indikerade att den var igång. Lite liknande det man hör när man aktiverar "max battery power" på DL. Har bara varit tillräckligt kallt en gång för att den ska starta, så har inte kunnat verifiera det hela.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Nu har jag läst på ordentligt om detta... Infon från Tesla är knapphändig men några på TMC har gjort ordentliga tester. Den största skillnaden är faktiskt när bilen inte är inkopplad.
Lite intressant fakta:
*Körs kupévärmen och batterivärmaren för fullt så drar det ca 11 kW. Dvs för oss som har trefas och 16 ampere så går all effekt åt till värmning, bilen laddas ej samtidigt.
*När bilen är inkopplad och laddas så startar batterivärmaren om batteriet är under 0 grader. Detta gjordes redan innan uppdateringen. Laddning påbörjas inte förrän batteriet nått minst 0 grader. Värmningen fortsätter tills batteriet nått 8 grader.
*Med den nya uppdateringen så sätts batterivärmaren även igång om man sätter igång kupévärmen. Batterivärmaren är då aktiv längre, nämligen till batteriet nått 12 grader.
*Är bilen inte inpluggad så är aktivering av kupévärme enda sättet att starta batterivärmaren. Undantaget är väl att batterivärmaren också går igång vid extremt låg temperatur för att inte batteriet ska skadas. Tror dock detta handlar om minus 30 grader eller liknande.
*Ikonen som visar att batterivärmning är aktiv visas aldrig om någon sitter i bilen. Det verkar som att batterivärmningen ändå är aktiv enligt samma villkor, men i appen syns ej symbolen (bugg?).
Lite intressant fakta:
*Körs kupévärmen och batterivärmaren för fullt så drar det ca 11 kW. Dvs för oss som har trefas och 16 ampere så går all effekt åt till värmning, bilen laddas ej samtidigt.
*När bilen är inkopplad och laddas så startar batterivärmaren om batteriet är under 0 grader. Detta gjordes redan innan uppdateringen. Laddning påbörjas inte förrän batteriet nått minst 0 grader. Värmningen fortsätter tills batteriet nått 8 grader.
*Med den nya uppdateringen så sätts batterivärmaren även igång om man sätter igång kupévärmen. Batterivärmaren är då aktiv längre, nämligen till batteriet nått 12 grader.
*Är bilen inte inpluggad så är aktivering av kupévärme enda sättet att starta batterivärmaren. Undantaget är väl att batterivärmaren också går igång vid extremt låg temperatur för att inte batteriet ska skadas. Tror dock detta handlar om minus 30 grader eller liknande.
*Ikonen som visar att batterivärmning är aktiv visas aldrig om någon sitter i bilen. Det verkar som att batterivärmningen ändå är aktiv enligt samma villkor, men i appen syns ej symbolen (bugg?).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fattar jag detta rätt?Legato skrev:Nu har jag läst på ordentligt om detta... Infon från Tesla är knapphändig men några på TMC har gjort ordentliga tester. Den största skillnaden är faktiskt när bilen inte är inkopplad.
Lite intressant fakta:
Enda sättet du kan påverka detta är att aktivera kupévärmen. Då värms kupén till inställd värme och batteriet värms om ovanstående förutsättningar finns. Under 0 och värms till 8 grader. Efter uppdatering till 12 grader. Batterivärmaren är kopplad till kupévärmen! Vill du inte ha den får du aktivera range mode.
Om det stämmer så "blir det som det blir" om du värmer kupén? Jag har under två år inte förstått hur jag skall få igång batterivärmen men jag använder kupévärmen flitigt.
Båda värmarna är ju termostatstyrda så förbrukningen går till underhållsvärmandet när temperaturerna nåtts. Då går effekten till laddning eller så går förbrukningen ner. Eller....?
Model S P85D,