Sida 5 av 6
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 13 sep 2018 09:07
av lobbin
Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 13 sep 2018 09:46
av mahulkp
lobbin skrev:Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
Jag fick nya drivaxlar monterade på min X i våras. Enligt vad man då sa fick jag en ny version av drivaxlar, man bytte också några bussningar i framvagnen. Det har funkar bra och vibrationsfritt fram tills för några veckor sedan. Jag kan nu skönja svaga vibrationer vid kraftigt gaspådrag. Har anmält detta till Tesla och fått standardsvaret: ”Vi jobbat på det”. Jag har haft bilen i två år och felet nästan lika länge. Jag är ytterst tveksam till att de får fram en lösning. Just nu är det lugnt men blir det värre kommer jag kräva ett nytt byte.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 13 sep 2018 23:19
av olarsson
Hämtade min bil efter fix på SC idag (dock ej drivaxlarna) och fick då besked att de jobbar både på en hårdvarufix och en mjukvaruuppdatering som endast tillåter max ax i low. Men man har hört så mycket olika om detta att vad som helst kan vara sant. Eller inte.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 14 sep 2018 07:03
av mati
Jag fick höra av en tekniker förra året att jag ska helt enkelt låta bli att acca så hårt. Jag ska inte ge fullgas mao. Jag gör inte det längre och vibrationerna har iaf inte blivit värre. Det är ju bra, typ.
Men varje gång jag ska visa bilen för någon och ska demonstrera accet brukar jag säga att det inte är bra att gasa fullt eftersom bilen går sönder då pgå grund av dess undermåliga konstruktion. Bra marknadsföring för Tesla allså.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 14 sep 2018 07:06
av Remuz
Samma när jag demokör min. ”Men oj, håller bilen på att gå sönder”
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 14 sep 2018 08:01
av chol
Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 14 sep 2018 08:09
av Verdi
chol skrev:Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Det är värst/vanligast på Model X av vad det verkar. Därefter Model S P-modeller. Men även jag som har en vanlig S 90D har problemet. I läge low märks det dock knappt.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 09:25
av far1far2
Så varför inte köra i läge low konstant? Hade aldrig några såna (eller andra heller för den delen!)problem med min stålfjädrade S85 D. Och den gick ju naturligt nog alltid i läge low!!
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 09:27
av Remuz
Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 09:44
av Verdi
Jo jag kommer köra i always low med den nye också i förebyggande syfte.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 09:47
av Remuz
Jag har ett nytt problem med vibrationer. Mellan 45 och 55 km/h skakar det galet, räcker att ge 75kW effekt... Tesla levererar igen.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 10:38
av Monark1954
Low på luftfjädring ökar problemet med kraftigt snedslitna däck. Innersta 3 cm av slitytan kan det bli mindre än 0 i spårdjup när du har 3 mm kvar i övrigt.
Däcket lutar mer innåt i Low. Kolla själva bakifrån.
Camber (lutning) - 2 30' till - 0 30' är inom tolerans men mitt VB inom tolerans - 1 50' blir snedslitet. HB - 2 50' blir kraftigt snedslitet. Justerat inom tolerans av Tesla för 3000 mil sen.
Nu anlitas däckverkstad.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 11:31
av jpetters
Uppdatera gärna med hur däckfirman ställt in vinklar och om det ger synlig skillnad.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 18:28
av mati
Remuz skrev:Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 18:33
av Remuz
mati skrev:Remuz skrev:Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.
Ligger en plastkåpa och en titanplatta som skydd om jag inte minns fel. Men på landet gasar jag inte så hårt så på västgötaslätten höjer jag allt bilen ibland
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... es-model-s
Älskar filmen när dom kör på betonggrejen
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 15 sep 2018 22:38
av mati
Hm, alltså jag kommer inte in i min infart om jag inte höjer bilen till max. Tack vare trafikverket som föredrog att bygga en jäkla hög asfaltkant när de asfalterade om vägen.
En gång hände det att bilen av okänd orsak inte höjde sig automatiskt. Ljudet från asfalt mot titanplatta glömmer jag aldrig.
Tvärtom är ju bilen alltid på max när jag åker hemifrån. Och eftersom det är kurviga småvägar så förblir bilen oftast i HIGH läge i flera kilometer. Den sänker sig ju inte förrän man kör lite fortare. Då gäller det att komma ihåg att det är så. Annars blir man påmind så fort man trycker lite på pedalen.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 16 sep 2018 09:08
av Verdi
Är Golfen så hög eller är det dess kortare axelavstånd som gör skillnad?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 16 sep 2018 10:27
av mati
Verdi skrev:Är Golfen så hög eller är det dess kortare axelavstånd som gör skillnad?
Ingen aning. Jag har aldrig haft problem med någon bil. Det är bara Teslan som skrapar. Till och med min Mazda Miata klarade sig, men den är ju som du antyder också mycket kortare än Teslan.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 17 sep 2018 14:12
av fth
Verdi skrev:chol skrev:Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Det är värst/vanligast på Model X av vad det verkar. Därefter Model S P-modeller. Men även jag som har en vanlig S 90D har problemet. I läge low märks det dock knappt.
Finns problemet öht på stålfjädrade S? Jag har haft två olika S P90DL med stålfjädrar som lånebilar och ingen av dom hade tillstymmelse till tvättbräda. Problemet kanske snarare har med luftfjädringen att göra?
/fth
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 17 sep 2018 14:24
av gellerstam
Kan detta problem vara en av orsakerna till att vi inte har luftfjädring som tillval till M3 ännu? EM har som bekant lovat luftfjädring via Twitter vid lanseringen av M3. Misstänker att det pågår mycket rigid testning av luftfjädringen innan den erbjuds att beställa till M3.
Tänk att få detta problem på samtliga M3 och behöva åtgärda på garanti. Det skulle bli dyrt det.
Hopp.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 24 okt 2018 21:02
av Lucidor
Jag kan bekräfta att det inte är en bra lösning att köra med "always low". När jag bytte till vinterhjulen så uppdagades att bakhjulens innersidor var onormalt slitna jämfört med resten av däcken. Är lite extra butter nu eftersom jag fick rådet av Tesla SC att köra i low för att slippa drivaxelproblemet. Som konsekvens blev däcken utslitna i förtid samtidigt som vibrationerna finns kvar och faktiskt blivit ännu värre. Det skakar rejelt även i low och måttlig acceleration.
Jag fick dock klart för mig varför jag haft vibrationer även vid jämn fart. Det har varit som värst från 130km/h och uppåt men märkts även vid lägre hastigheter. Trots två ombalanseringar av hjulen har det inte försvunnit. Nu visade det sig att innersidan av hjulen inte bara var onormalt slitna, de hade dessutom ett egendomligt vågformat slitage. Jag har alltså kört omkring med hjul som inte är runda! Inte konstigt att det skakar. Nästa fråga som infinner sig är varför de blivit så? Jag förstår att cambervikeln blir knas när man kör i low och därför snedsliter däcken, men varför blir de vågformiga? Peronalen på däckfirman sade att de sett liknande fenomen på andra Teslor.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 24 okt 2018 21:16
av mati
Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 24 okt 2018 21:38
av Lucidor
mati skrev:Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
Jag tror vi har två olika problem. Du säger att fälgarna är ovala och som gör hela hjulen ovala. I mitt fall så är vågigheten mer högfrekvent och går inte att balansera bort ens med stora vikter. Skulle tro att perioden är runt 10 cm eller kortare. Ser lite ut som om en gorlilla misstagit hjulet för ett stort äpple och bitit av klyftor längs med innerkanten. Jag ska se om jag kan fota det i morgon.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 24 okt 2018 22:09
av danni
Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 24 okt 2018 22:30
av mahulkp
danni skrev:Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Jag tror främst det beror på storleken och vikten på hjulen. Ju större massa i rörelse och bredd på hjul desto lättare kommer små obalanser uppstå och föröka sig till större. Jag har inga egentliga problem men visst finns det mindre obalans och vibrationer som uppstår främst i motorvägsfart. Detta med slitage är också intressant. Jag kör med 22” och alltid i ”allways low”. Efter 4500 mil är såväl sommar som vinterdäck perfekt slitna utan minsta tecken på snedslitning eller onormalt slitage. Uppenbarligen skiljer sig hjulinställningen rejält mellan bilarna.