Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

DonCalzone

Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av DonCalzone »

Tjena!

Jag har väl aldrig varit särskilt kunnig när det kommer till bilar men jag har alltid haft ett intresse för bilar, åtminstone bilar av den högre kalibern. Bl. a. Porsche har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag har tyckt att det varit häftigt när jag ser en lite mer exotisk bil ute på gator och torg. Men sedan jag fick upp ögonen för Tesla och främst då Model S så känner jag inte längre någonting när jag ser bilar av sportmodell som dessutom säkerligen är mer exklusiva och dyrare än en Tesla MS. Varje gång jag ser någon "gubbe" som unnat sig en bil sent i livet (vilket inte är ovanligt) så tänker jag alltid: "varför köpte han inte en Tesla?", haha. Det finns liksom ingen annan bil för mig nu känner jag, och då har jag inte ens en egen! Jag har inte ens suttit i en Tesla. :lol: Tidigare har jag tänkt att jag ska sälja min bil efter ett tag och byta upp mig till något annat, men det enda jag kan tänka mig för tillfället är ett byta NER mer tills jag har råd med en Model S.

Hur känner ni, både ägare som spekulanter?

:D
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av grenhall »

DonCalzone skrev:
Tjena!

Jag har väl aldrig varit särskilt kunnig när det kommer till bilar men jag har alltid haft ett intresse för bilar, åtminstone bilar av den högre kalibern. Bl. a. Porsche har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag har tyckt att det varit häftigt när jag ser en lite mer exotisk bil ute på gator och torg. Men sedan jag fick upp ögonen för Tesla och främst då Model S så känner jag inte längre någonting när jag ser bilar av sportmodell som dessutom säkerligen är mer exklusiva och dyrare än en Tesla MS. Varje gång jag ser någon "gubbe" som unnat sig en bil sent i livet (vilket inte är ovanligt) så tänker jag alltid: "varför köpte han inte en Tesla?", haha. Det finns liksom ingen annan bil för mig nu känner jag, och då har jag inte ens en egen! Jag har inte ens suttit i en Tesla. :lol: Tidigare har jag tänkt att jag ska sälja min bil efter ett tag och byta upp mig till något annat, men det enda jag kan tänka mig för tillfället är ett byta NER mer tills jag har råd med en Model S.

Jag kommer ha mycket svårt att byta till något annat framöver. Då har jag ändå kört BMW i 15+ år.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Tesla är ett koncept, har de en gång kört den vill du inte kör något annat.
Fick idag tyvärr ta min ice med drag för att besiktiga båttrailern. Väger ungefär samma. Men 0-100 på 20 minuter, hjälp jag står inte ut. Får spara "bensin" pengar så jag kan skall MX.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Definitivt, har i princip tappat intresset för vanliga bilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Definitivt förstör inte bara Tesla utan alla elbilar allt annat. Jag tycker min MB är stökigt och konstig att köra, den vibrerar och låter och seg som tusan att reagera på gasen. Innan Leafen var MB:n en riktigt bra bil.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

För mig har eldrift, även den svaga motorn i Volvos hybrid, "förstört" andra bilar. Mjukheten vridet och direktresponsen är ju överlägset en ICE. Kommer aldrig mer köpa en bil utan eldrift.
Kör jag vår andra bil eller en lånebil saknar jag eldriften absolut mest.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är väl främst eldriften som gör att andra bilar har blivit tämligen ointressanta. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en annan bil än Tesla, förutsatt att den går på el och att den har ungefär samma räckvidd och jämförbara laddmöjligheter. Jag ser mitt Tesla-köp mer som en once-in-a-live-time investering. Jag tror ärligt talat inte att jag kommer att köpa någon mer Tesla. Möjligen en Model 3, jag har bokat en, bara ifall, men jag vet inte än om jag ska köpa en. Förmodligen väntar jag på andra modeller, men det blir kanske ingen Tesla då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

grenhall skrev:
DonCalzone skrev:
Tjena!

Jag kommer ha mycket svårt att byta till något annat framöver. Då har jag ändå kört BMW i 15+ år.
Samma här precis! Men när andra märken släpper loss Tesla-liknande bilar så skulle det kunna bli ett alternativ.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har faktiskt inte kört någon ICE sen jag fick min Tesla i oktober. Men jag tänker exakt som dig när jag ser en dyr, ny fossilbil: “vad onödigt”.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

På sätt och vis men det hände redan med min e-up för snart 3år sen. Shit det här är framtiden! Sen dess har liksom alla ICE tappat dragningskraften, oavsett sort. Till och med tappat suget efter en "entusiastbil/nostalgi" där det ofta tidigare stått någon ICE mellan 20-80 år gammal i garaget!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Enkelt svar: JA!
Efter en provkörning, så tappar du ändå mer intresset för fossilbilar. Det körde förbi en helt ny Volvo S90 här på gatan, en fin bil till utseendet, men hujedamig så gammaldags det känns när man hör den brummande dieselmotorn :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Absolut!
Har förr skummat blocket för att kolla på roliga bilar, kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag gjort det senaste året....
Stockholm tor i veckan och nu i Malmö på kortsemester. Helt utan bränslekostnader i snabb och bekväm bil.
Ledig plats med laddare utanför entrén på Nordic hotell vid Friends arena, superlyxigt. Lagom pauser för laddning i en kvart på resan.
Fick dock för första gången tillfälle att sakna luftfjädring då nedfarter på hotellet i Malmö var för brant...(skrapade i och skalade lite plast under sidorna på bilen)
Kan inte heller förstå varför folk lägger 1" på ny fossilbil, måste vara mot bättre vetande och gamla drömmar.
Finns många oupplysta kvar därute, det kommer att vända fort när gammelbilfabrikanterna slår på reklamtrumman för sina nya förträffliga elbilar!
Bra jobbat Elon!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

stefan007 skrev:
Absolut!
Har förr skummat blocket för att kolla på roliga bilar, kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag gjort det senaste året....
Just det, det har du fan rätt i. Jag gjorde likadant förr i tiden när jag körde fossilt. Kollade på blocket hela tiden. Det har jag inte ens tänkt på nuförtiden. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Konstigt sammanträffande, diskuterade detta häromdagen med särbon. Visst, många bilar är nog mer fulländade på detaljnivå och är "bättre" i flera avseenden. Sett flera fina Porsche de senaste dagarna, bilar som jag tidigare såg med viss avund på. Nu väcker de ingenting sådant längre. Ser jag en P90DL kan jag dock få lite ha-begär igen...
Att byta tillbaka till bensin är uteslutet för min del.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
JohanLKarlsson

Inlägg av JohanLKarlsson »

Jag kan bara instämma i det ursprungliga resonemanget. För min del har jag alltid drömt om att få köpa en lyxig BMW. Nu känns det fjärran att välja en BMW, utan nästa bil blir en Tesla. Frågan är bara när....
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror till och med någon Audi/Porsche chef uttryckte att "börjar kunderna köra elbil är de för alltid borta från ICE"
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
DonCalzone

Inlägg av DonCalzone »

Ja, jag misstänkte att det skulle vara så här. :D Precis det där med Blocket/bytbil-surfandet som ofta förekom förr har även jag slutat med helt och hållet. Det har istället blivit utbytt mot att konfigurera nya Teslor alldeles för ofta. :lol:
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Jag fick en MB som lånebil när Teslan servades. Det var en mycket otrevlig upplevelse. Komforten var förhållandevis hög, men jag blev less på att ingenting hände när man gasade. Fullt vridmoment från stillastående är beroendeframkallande.

Nu tackar jag nej till hyrbilar som inte är Tesla i väntan på att försälringsprocessen maler. Skälet är framför allt att jag inte vill vara med om en olycka i någon annan bil än Tesla.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jag har haft körkort sedan 1958. Jag har varit mycket bilintresserad hela tiden tills nu. Sedan 7 månader kör jag Modell S. Bilintresserad är helt borta och är ersatt av total belåtenhet med Model S.
Jag är den där äldre gentlemannen en som köpte Tesla i stället för någon, i mina ögon, smålöjlig fossilbil!
Svaret på din fråga:"Ja, bilintresset har försvunnit"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Jag har alltid varit intresserad av bilar, haft diverse olika genom åren och alltid sett fram emot att byta när det väl var dags och alltid provkört många olika modeller och motorer etc etc.

Men sen jag provade Tesla för första gången för ett år sen lite drygt så tycker jag alla fossilbilar är skräp, om ett antal månader är det dags att byta min BMW och jag har inget sug alls efter något annat än en Tesla.

Problemet bara är att Model S är snäppet för dyr för att köpa privat egentligen, hade den kostat ett par tre hundra tusen mindre så hade det inte ens varit en diskussion. Model 3 är något som kanske kan bli rätt, väntar med spänning på Reveal 2. (är lite sur över att den inte är en hatchback, men det får man kanske överleva)

Men svaret på frågan, Ja, den har förstört synen på alla fossilbilar
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Det tog en provkörning, sedan var jag rökt. Har kört Tesla sedan mars i år och kommer aldrig köra något annat. När leasingen går ut blir det en Model X istället - så ja, alla andra bilar är förstörda för mig..
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DonCalzone skrev:
Men sedan jag fick upp ögonen för Tesla och främst då Model S så känner jag inte längre någonting när jag ser bilar av sportmodell som dessutom säkerligen är mer exklusiva och dyrare än en Tesla MS. Varje gång jag ser någon "gubbe" som unnat sig en bil sent i livet (vilket inte är ovanligt) så tänker jag alltid: "varför köpte han inte en Tesla?", haha.

Exakt så känner jag också nuförtiden.

När jag ser en senior i sin nya fina "gubbracer" typ Maserati, Aston Martin, Jaguar, Merca AMG, BMW M5 och liknande, så tänker jag alltid: Fy f-n vad du är lurad, din stackare! :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
DonCalzone

Inlägg av DonCalzone »

Foluke skrev:
Jag har haft körkort sedan 1958. Jag har varit mycket bilintresserad hela tiden tills nu. Sedan 7 månader kör jag Modell S. Bilintresserad är helt borta och är ersatt av total belåtenhet med Model S.
Jag är den där äldre gentlemannen en som köpte Tesla i stället för någon, i mina ögon, smålöjlig fossilbil!
Svaret på din fråga:"Ja, bilintresset har försvunnit"!
Helt rätt! Ursäkta ordvalet "gubbe", äldre gentleman lät betydligt trevligare.
heron skrev:

Problemet bara är att Model S är snäppet för dyr för att köpa privat egentligen, hade den kostat ett par tre hundra tusen mindre så hade det inte ens varit en diskussion. Model 3 är något som kanske kan bli rätt, väntar med spänning på Reveal 2.
Samma här, kör en fossilbil till ett värde av ca 100k och hade det gått att få tag i en Tesla idag för 500' så skulle jag inte tvekat en sekund (privatägt), men där går tyvärr gränsen. Fossilbilen jag har tycker jag redan att jag betalat för mycket för. :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Nog kan jag fortfarande uppskatta en bil som inte är eldriven, men sedan jag körde Model S första gången är det helt klart att nästa bil har batteri (och då menar jag inte ett blybatteri för startmotorn). Något annat kommer inte på fråga.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Absolut! Den mjuka och tysta gången, det kraftiga omedelbara draget har för alltid förändrat min syn på andra bilar. Det spelar ingen roll om det är vanliga Volvos, fräsiga Ferraris eller biffiga Bentley, de är trötta fossiler! Visserligen väldigt snygga, coola och fantastiska konstruktioner, men de drivs av en urgammal kompensationskonstruktion som härrör från ångmaskinen.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Skriv svar